Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #1 Skrevet 23. august 2008 For 2 uker siden tok jeg en kirurgisk abort. Valget var utrolig vanskelig og jeg kunne sikkert tenkt på dette veldig lenge uten å få bestemt meg. Men et valg måtte jo taes...Jeg nærmet meg fort uke 12. Min situasjon er at vi har en datter på snart 2 1/2 år. Vi måtte gå noen runder med oss selv før vi bestemte oss for å prøve å få søsken til henne, men bestemte oss altså for å prøve. Hovedgrunnen til at vi ønsket en til var at vi gjerne ville ha søsken til henne, men selvfølgelig er vi også klare for en baby til og gledet oss til det. Ble gravid i 2 pp og følte meg kjempeheldig. Samtidig klarte jeg ikke helt å glede meg ibegynnelsen, redd for at jeg skulle miste selv om jeg aldri har gjort det før. I uke 8 skulle vi til ultralyd....håpet å høre hjertelyd og se at alt stod bra til. Alt stod bra til, men vi fikk sjokk - for det var 2 små barn i magen min !! Det føltes litt uvirkelig og først måtte vi le litt oppgitt og nervøst. Men så kom alle tankene. Ikke lett å forklare alt vi tenkte på rundt dette, men skal prøve å si kort. Hverken jeg eller min mann følte vi hadde nok overskudd til å ta vare på to små babyer i tillegg til jenta vi allered har. Vi synes begge hun krever sitt nå, og tanken på 2 babyer i tillegg ble mye. Vi fikk liksom ikke ting til å gå opp. Nå tenker jeg ikke på det økonomiske, selv om vi selvfølgelig hadde fått dårligere råd, måtte kjøpe ny bil, og etter hvert flytte til større hus, men jeg tenker på det å følge opp 3 barn. Jeg ønsker å være en god mor som har tid til barna mine og kunne ikke se hvordan jeg skulle få tid og overskudd til å være positiv og glad og følge opp 3 små barn. Jeg så for meg en hverdag for det meste ville føles som en jobb , uten den tiden til hvert enkelt barn jeg egentlig ville hatt. Samtidig så jeg for meg at jeg ville ha konstant dårlig samvittighet for at jeg ikke fikk tid til å følge opp alle så mye jeg egentlig ville. En annen ting vi også tenkte litt på var at med tvillinger ville kanskje eldstejenta vår ofte føle seg litt utenfor. Tvillinger får ofte et tett bånd og det hadde kanskje ikke vært så lett for henne å henge med der. Det er veldig vanskelig å forklare alt vi tenkte på, men det som avgjorde valget vårt var at vi følte ikke vi kunne følge opp små barn på en "god" måte, hvertfall ikke uten å få et liv med stess og mas både for store og små - og uten konstant dårlig samvittighet for at man ikke strakk til. En annen ting jeg også tenkte på og var redd for var hvordan det ville gå å være gravid og føde tvillinger. Tvillingsvangerskap regnes jo for risikosvangerskap og tjangsen for at ting kan gå galt er større. Feks for tidlig født (med evnt skader) er jo ikke helt uvanlig. Og følge opp 3 barn hvis en av de er syke hadde jo heller ikke gjort det noe lettere. Vet det høres fælt ut å velge bort 2 barn fordi man ønsket seg ett, og jeg må innrømme at jeg sliter med tanken selv. Føler ikke helt jeg kan forklare dette godt til noen og skjønner at man kan ha vanskelig for å forstå. Jeg har veldig dårlig samvittighet og er lei meg for det jeg gjorde med mine 2 små tvillinger....Jeg vet jo så godt hva det hadde blitt til... Gråten er ikke langt unna når jeg tenker på dette og de siste ukene har ikke vært lett. Dum som jeg er titter jeg også på abortsider og sånt og det hjelper jo ikke akkurat. Samtidig kan jeg ikke direkte si jeg angrer på aborten heller. Jeg føler en slags lettelse også, for nå slipper jeg alle bekymringene jeg hadde rundt dette. Når jeg nå sier at vi har tenkt til å prøve å få EN til, vil jeg nok få mye "pepper"...Jeg vet jo at det å få barn innebærer risiko fra alt fra ett , til flere barn, syke barn osv. Det er på mange måter fælt at man kan velge bort liv på den måten jeg har gjort, men jeg prøvde å si til meg selv, at er det ikke viktigst med de som allerede er her, og at vi som er her /kommer til å være her får et godt liv ? Er bare 2 uker siden aborten men etter jeg får mens tilbake kommer vi nok til å prøve igjen. Har selvfølgelig tanker om at nå fortjener jeg ikke å få flere barn osv, og hvis jeg ikke skulle bli gravid igjen, blir nok denne aborten enda vanskeligere i ettertid. Jeg skriver vel alt dette for å få luftet tankene litt. Dessuten var jeg ofte innom her å leste andres erfaringer før jeg tok valget mitt. Å bestemme seg for abort/ikke abort er kjempevanskelig. For noen kan det være det rette, for andre ikke. Det er bare en selv som kan finne ut. Til dere som tenker og sliter nå vil jeg bare si lykke til med valget. Håper dere finner ut av det. Jeg gråter med tanke på de to små jeg valgte bort, men er samtidig lettet.....Altså, blandede følelser.
Gjest Skrevet 23. august 2008 #3 Skrevet 23. august 2008 Nei, DETTE synes jeg ikke noe om HI. Det er vel 100% deres valg og hva jeg mener spiller jo ingen rolle. Ganske kynisk å ta abort og så prøve igjen neste mnd. Og grunnene var ikke gode nok til å drepe to små bankende hjerter. Det var min mening.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #4 Skrevet 23. august 2008 Hva om du blir gravid med tvillinger neste gang og? Eller får påvist et sykt barn, som har sjansen til å overleve, men vil aldri kunne fungere normalt i samfunnet? Hva da??? Synn å si, men det er utrolig hva man klarer å få til med de rette innstillingene. Vi skulle IKKE ha fler barn. Han hadde to fra før og jeg en. Men jeg ble gravid. Ikke passet den økonomiske situasjonen, ikke passet det med bil. vi har fremdeles kun en 5 seter pga vi ikke har råd til større. Og ungen min er ganske krevende, men aldri i livet om vi kunne valgt en annen utvei enn å fø frem denn nydelige lille gullklumpen vår. Man klarer alt om man vil.¨ Men nå er valget ditt tatt, og jeg håper du får det bedre med deg selv etterhvert. For jeg personlig synes det var et dårlig valg
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 23. august 2008 #5 Skrevet 23. august 2008 Herregud...Om dette er sant så har jeg nesten ikke ord.Og jeg tror ikke jeg skal prøve å finne noen heller... Dere PRØVDE å bli gravid,klarte faktisk å få til TO på en gang,og dere velger å DREPE de siden de var to,og nå skal dere prøve på en ny?? Jeg blir kvalm,og det er ikke ofte jeg bryr meg med det jeg leser her inne,men nå måtte jeg bare.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #6 Skrevet 23. august 2008 EGOISTER......Håper du ikke blir gravid igjen........Dere fortjener ikke fler barn...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #7 Skrevet 23. august 2008 Sorry, men litt vel egoistisk synes jeg dere har vært nå. Gir avkall på 2 hele menneskeliv, når dere allerede hadde bestem for å sette 1 til verden. Fordi det blir for slitsomt... nei uff, slikt no synes jeg ikke noe om. Er jo et mirakel at bare en unge blir laget, og at det blir to i samme runde, er jo helt fantastisk... et fåtall som opplever!!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #8 Skrevet 23. august 2008 Hvorfor legger du det ut her også?? Fikk du ikke nok pepper på "beholde barnet?"-siden??????? Du er ett SYKT, SYKT menneske, og fortjener ikke å få flere barn!!!!! Håper hele understellet ditt ble ødelagt under aborten!!! Hmmm..... Nå ser jeg overskriften, og regner med at det kanskje er noen andre som har flyttet det hit...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #9 Skrevet 23. august 2008 Jeg kjenner noen som hadde en 2-åring, og så fikk de trillinger(3 unger til). Det er ikke tull, og det skjedde på den naturlige måten. Travelt, men det ser ut som om det går helt bra med alle sammen. Nå har jo du tatt ditt valg, så det er jo ikke så mye å si om det. Men tankene i forkant var litt vanskelige å forstå. Hva om en ble "syk/skadet"? Vet du; en har ingen garantier i livet, ei heller med 1 barn "om gangen". Jeg har fått 2 barn. Og det er 2 barn med ekstra behov.... Det var ikke med i planen, men sånn ble det. Likevel vil jeg ønske deg lykke til med barnet dere planlegger. Det ER tungt med abort, selv når en velger det. Og det blir lettere å tenke på når en blir gravid igjen ganske fort etterpå.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #10 Skrevet 23. august 2008 Det er jo ikke HI som har gjort dette da... Se på overskriften en gang til. Hun har bare lyst til å svartmale disse foreldrene mer. (Egentlig fortjener de det jo)...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #11 Skrevet 23. august 2008 Jeg gråter når jeg leser det du skriver Er i utgangspunktet ikke imot abort.. men denne synes jeg var drøy.. Før man prøver å bli gravid, bør det være flere ting man har tenkt igjennom.. og flere ting man bør være klar for.. F.eks den realiteten at man kan få tvillinger. Selv har jeg prøvd leenge å få barn, og historien din provoserer meg. Hadde aldri kunne tatt det valget du gjorde, "bare" fordi det var to.. Synes du har innmari dårlige argumenter.. du skriver så langt, at jeg orker ikke ta for meg hver og ett.. men jeg la merke til et du skreiv. Om at dere var redd storesøstera skulle føle seg utafor siden tvillinger ofte har så tett bånd. Det må være noe av det dummeste jeg har hørt i mitt liv. Og nå skal du prøve igjen? Vet du.. jeg tror ikke et sekund på at dere har så høyt ønske om barn som man burde ha når man vil bli gravid.. Du virker råttent utakknemlig og umoden. Kall meg hva dere vil for at jeg er så rett frem, men det gir jeg blanke i.. og jeg kjenner jeg håper litt at dere ikke får det til denne gangen. La heller noen som ønsker det av hele sitt hjerte få det til. Takk for meg
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #12 Skrevet 23. august 2008 Hva om du blir ravidmeg tvillinger igjen da??? Tar du abort ennå en gang? Da har du plutselig 4 barn du har valgt bort... For å være helt ærlig mot deg, og nå er jeg sikkert grusomt stygg men jeg håper dere ikke får flere barn.... Jeg kommer sikkert til å få mange komentarer på dette men jeg står for det. Å prøv å bli gravid igjen rett etter å ha tatt abort virker bare helt fjernt for meg. Jeg kjenner ei dame om hadde en toåring med downs og fikk tvillinger. En gutt og en jente. Verdens nydeligste barn. Ja, de har hatt det travelt men du skulle bare vite hvor lykkelige de er... Å bli gravid med tvillinger er faktisk helt fantastisk og de aller fleste sr på det som en stor gave. Håper du sliter veldig nå for det fortjener du! Og når det er sagt så tror jeg du vil få smake straffen en vakker dag.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #13 Skrevet 23. august 2008 Blir faktisk ganske kvalm. En ting hadde vært om aborten ble tatt fordi man fant ut at man ikke orket fler barn, at det var uplanlagt osv. Men å ta en abort når man har blitt gravid mens man prøver.. bare fordi det er to.. for så å prøve igjen.. Jeg har ikke ord.. Har et vennepar som hadde 3 barn tilsammen. De hadde 1 hver fra tidligere forhold, og ei jente fra før. De var veldig bestemte på at de ikke skulle ha fler barn, for det var nok med de 3. Så ble venninen min gravid (de var uforsiktige), hun tok abort og satte inn spiral samtidig. 1 år eller 2 etter dette så ble hun gravid igjen. Spiralen var ikke fjernet. Abort var vel en av de første tankene som dukket opp tror jeg. Men så viste det seg.. At det var tvillinger.. Og de klarte det ikke. De klarte ikke å ta livet av disse to små. Som venninen min sa: "tvillinger er jo spesiellt. Hvordan skal man klare å fjerne noe sånt? Vi vil og skal klare dette". Og det har de jammen gjort også. De lever meget godt med 5 barn, og det uten eget hus og bil også!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #14 Skrevet 23. august 2008 Dere høres veldig kyniske ut!!!!!! Dette er IKKE normalt, nei.. Hadde dette vært meg, hadde jeg aldri turt å fortelle dette til noen. Dette hadde jeg tatt med meg i grava.. Kald, hjerterå og egoistisk tankegang, dette her.. Jeg er for fri abort, men det får da være grenser!!!!!!! Jeg er egentlig veldig rund i kantene, og det skal mye til for å sjokkere og målbinde meg.. Men jeg har ikke ord.....
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #15 Skrevet 23. august 2008 nei, er ikke meg d gjelder. 'fant' innlegget på 'beholde barnet?'-forumet, å blei mildt sagt HELT SATT UT !! går d an å gjøre noe sånt?? er ikke kjempe-abortmotstander, så er ikke 'bare derfor'.... liker ikke abort, altså !! men for noen, kan d vel være ok å kunne velge....men d her, gikk LANGT utenfor 'mine grenser'....jeg håper d bare er tull. for dette var helt sykt, spør du meg !! stakkars stakkars barn. HI
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #17 Skrevet 23. august 2008 18:24 her Ja, dette er uforståelig for meg, og ja; helt sykt.. Det finnes så mange "psyke" mennesker der ute, blir helt satt ut.. Jeg gikk inn på "beholde barnet" og ble veldig overrasket over all sympatien HI fikk, og mange forsvarte henne faktisk.. Heeelt utrolig!!!!!! På en måte skulle jeg faktisk ønske de ikke klarte å bli gravide igjen, så kan de sitte der med skjegget i postkassa.. Litt sånn "in your face"..
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #18 Skrevet 23. august 2008 ja ikke sant?? helt enig med deg!! Hinsides egoistisk.....ufattelig tragisk, rett og slett. kan ikke fatte at dem kan bli noen gode foreldre, med sånne holdninger innabords.... også sjokka over all sympatien og alle støtte-innleggene til HI...at noen syns dette er helt ok, er jo like ille......
engletrollet Skrevet 23. august 2008 #19 Skrevet 23. august 2008 Jeg reagerte på at HI i den "originale" tråden senere svarer i tråden på et spørsmål om hva hun vile gjøre om det neste barnet skulle vise seg å være sykt: "Siste innlegger her spør om hva vi ville gjøre med et evnt sykt barn. Min første tanke da er at hensynet til hva slags liv barnet hadde fått er viktigst. Man skal ikke leve for enhver pris er min mening. Men hadde barnet kunnet få et "verdig" liv, hadde "merarbeid" for oss som foreldre kommet i siste rekke." Så tvillinger har ikke mulighet for et verdig liv? Det er jo egentlig det konklusjonen må bli, siden merarbeid for foreldrene kommer i siste rekke? Jeg vil tro at et sykt barn (som allikevel har mulighet til å få et verdifullt liv) er mer arbeid enn tvillinger, i alle fall på sikt. Jeg håper at den originale HI og manen hennes ombestemmer seg i forhold til å få et barn til, jeg er ikke sikker på om de egentlig er klare for det.
Gjest Skrevet 23. august 2008 #20 Skrevet 23. august 2008 Ikke normalt nei!! Forferdelig aa lese dette!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #21 Skrevet 23. august 2008 Javel. Som regel mener jeg ingenting som helst om andres valg ang. abort, men dette syntes jeg var forkastelig. Hvilken forskjell tror du det utgjør, egentlig? Dere bør kanskje ta noen runder på hvorvidt dere skal prøve på flere i det hele og det store. Når man får søsken, så er det ikke til å unngå å føle seg tilsidesatt, men det er faktisk en del av livets skole, det er noe alle opplever, og å takle det er noe som må læres. Jeg prøver, men jeg føler ingen sympati for din situasjon. Beklager. Jeg har forståelse for at det har vært vanskelig, men likevel syns jeg dere har handlet kynisk.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #22 Skrevet 23. august 2008 DETTE SOM BARE ET ETT TULLEINNLEGG..Å DERE GIDDER Å HISSE DERE OPP????!! HEHE.. TROR NOK DENE PERSONEN GODTER SEG NÅ JA.... SELVFØLGELIG ER DET INGEN SOM GJØR SÅNT!!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #23 Skrevet 23. august 2008 joda folk gjør sånt og de er syke i hodene sine !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #24 Skrevet 23. august 2008 håper dette er kødd...sykt å kødde med det. Viss du virkelig har tatt abort på dette grunnlaget er du syk i hodet ditt og fortjener ikke flere barn.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2008 #25 Skrevet 23. august 2008 Jeg virkelig forrakter deg på det sterkeste! Det du gjorde var et kaldblodig mord, rett og slett! Det er helt grusomt av en mor og far å planlegge søsken til det barnet de allerede har, og fordi det viser seg å være tvillinger velger de abort. Fy skam deg så lenge du lever! Sånne som deg har jeg overhodet ingen respekt for! Håper du får en straff en gang! Jeg syns det er tragisk at det er lov å gjøre sånn som du gjorde her i landet. Det er sørgelig at den norske loven sier at abort er helt opp til en hver frem til uke 12. Jeg forbanner de som velger abort uten at det virkelig er absolutt eneste utvei. Dra til helvete din følelseskalde mor!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå