niania Skrevet 29. august 2008 #26 Skrevet 29. august 2008 Du har helt rett i 1. at det er fryktelig vanskelig å leve om man skal unngå alle firmaer som begår urettferdighet og 2. at en innsats i primær omgangskrets gir mer håndgripelige resultater. Det standpunktet du tar der viser jo at du verken er egoistisk eller likegyldig på noen som helst måte. Ut i fra hva du skriver ser jeg jo at vi er mer eller mindre enige, men jeg mener fortsatt at utsagnene til personen over vitner om en egosentrisk tankegang. Om hun har det i det totale kan jeg jo umulig vite, fordi jeg ikke kjenner henne. Ergo kan jeg selvfølgelig ikke fordømme livsstilen hennes eller kalle henne en forferdelig mor og det var ikke min intensjon heller. Jeg prøver ikke å være noe helgen, men jeg håper jeg aldri kommer til å svare noen at jeg driter i det hvis noen påpeker at noe er et produkt av dyremishandling uansett hvor behagelig det var for meg selv. Hva slags menneskehet hadde vi vært hvis ingen engang prøvde å bry seg? Jeg har en venninne som har reist mye rundt på kyllingfarmer og syns de har det helt forferdelig, hun har derfor slutta å spise kyllingkjøtt. I noen sammenhenger er det alltid noen som skal rakke ned på henne fordi hun ikke er "ordentlig vegetarianer", hun spiser jo svin og okse, hva er vitsen med å kutte ut kylling? Det synes jeg er så dumt - det valget hun har tatt er jo innerst inne et valg hun har tatt fordi hun har bevitna noe som føltes feil, og om hun ikke klarer å kutte ut okse og svin av de samme grunnene så er det jo i det minste noe som vokste fra noe godt inne i henne. Mitt svar til ditt innlegg over var jo fordi jeg syns det er unødvendig å kreve ALT ELLER INGENTING av mennesker som ønsker å prøve og utgjøre en forskjell. Som du selv sier, er det klin umulig å etterleve alle prinsippene sine - men alle monner drar.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 30. august 2008 #27 Skrevet 30. august 2008 Syns det blir en for lettvin måte å løse det problemet på, for å kunne forsette å kjøpe de produktene man er blitt så glad i. For aldri i verden at nok mennesker går bort fra L'Oreal , man drømmer hvis man tror noe slikt. For altfor mange er for egoistiske til å tenke over at det å teste på dyr er rein ondskap, for det viktigeste er at de får billig sminke. Så når man støtter the body shop, ender pengene opp i lommene på menn og kvinner som bare tenker på penger. Kjip men sant. Også, nei man må ikke bruke vaske pulver, det er bedre å bruke vaskenøtter, det er jo også bedre for miljøet. Å kjøper man fra f.eks bleieboden, så vet man at arbeiderne har skikkelige arbeids forhold. Men sant, at til tider så må man bare bite i det sure eple, det er bare så så mye man får gjort. Men tenk om alle hadde gjort alt de kunne. Eller minumim, bare spist kjøtt 1-2 dager i uken og kjøpt fair trade ville mye vært gjort.
starfire Skrevet 30. august 2008 #28 Skrevet 30. august 2008 Produktene til The Body Shop er fremdeles ikke testet på dyr, selv etter at L'Oreal tok over. En av grunnene til at jeg kjøper TBS's produkter er fordi de ikke er testet på dyr, noe de fremdeles ikke er, uansett hvor pengene havner. Så for min egen del synes jeg det er bedre å kjøpe produkter jeg vet ikke er testet på dyr enn å gå over til et annet merke som tester på dyr. Vet ikke om andre enn TBS som har produkter som ikke er testet på dyr i Norge. Tar gjerne imot tips hvis du vet om andre. Selvfølgelig er det en drøm at mange nok skal droppe produktene til L'Oreal for å tvinge de til å benytte seg av alternative metoder når de tester produkter. Men betyr det at man skal gi opp? Har aldri hørt om vaskenøtter før, men googlet det og fant en link. Supert, tusen takk for tipset!! Så trenger jeg ikke lenger bite i det sure eplet når det gjelder vaskepulver.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 30. august 2008 #29 Skrevet 30. august 2008 Vel, jeg er veldig glad i chanel. Ellers har du en liste her : http://www.dyretesting.no/forbruker/liste-gr0nn.html Masse å velge i. Ellers, er jo også grønnhverdag også hvert en titt, for miljøet er jo vel så viktig som testing på dyr.
Eplejuice Fødeklar Skrevet 30. august 2008 #30 Skrevet 30. august 2008 Ja jeg veit lyspsyl er på rød listen, min kjære mann som bruker det, å jeg hadde ikke peiling på hva jeg skulle kalle meg her inne når den lå på pcbordet. Han er kanskje ikke så dyrevenlig, men han er super med tøybleiene =) Er i allefall ialle fall ingen jeg kjenner irl, som vil tro at dette er meg, å i o med at jeg bare er 4 uker på vei, vil jeg ikke at alle skal vite det riktig ennå, går over til mitt normale nettnavn i uke 12.
starfire Skrevet 31. august 2008 #31 Skrevet 31. august 2008 Åh, tusen takk for den linken, Lypsyl! Har vært inne på www.caringconsumer.com, men det er jo mange organisasjoner der som ikke er representert i Norge, så det var greit å få en norsk link. Det er ikke så veldig mange år siden jeg bestemte meg for å kutte ut alle produkter som ble tester på dyr. Sverget til L'Oreal's shampo/balsam på den tiden, men fant fort ut at TBS sin var utrolig god og selv om den koster en del mer har jeg den utrolig mye lenger, så det ble faktisk rimeligere i lengden. Var et nyttårsforsett som jeg har holdt i 4 år nå. Merker at det baller jo litt på seg etter hvert som jeg blir tipset om ting som f.eks vaskenøtter som er mindre skadelig for miljøet. Så da får jeg ta etnytt nyttårsforsett og bli mer miljøbevisst f.om 1 januar 2009.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå