Gå til innhold

BjørnBorg boxere ..ikke helt bra!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk dere med dere nyheten om at de bruker noen av de samme kjemikaliene i bjørn borg boxerne som de bruker i sæddrepende krem.. ikke særlig lurt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oj.. Det hørtes jo litt kjipt ut!.

Hvor finner vi disse opplysningene?

Både meg og mannen sverger til BB boxere, men det har heldigvis ikke hatt noen konsekvens for oss...;o)

Skrevet

Den aller VIKTIGSTE grunnen til å ikke kjøpe BB-boxere er jo heller at de fronter PELS i reklamene sine.

Skrevet

Jeg vasker både mine og samboer sine boksere jeg. Da slipper man kjemikaler, og blir gravid ved første mulighet:-)

Skrevet

Jeg må bare beklage, men BB boxere er det eneste jeg syntes er behagelig nå som jeg er gravid, så om de fronter pels eller ikke er meg revnende likegyldig..

Skrevet

Så bevisstløst av deg da, men det går fint. Handler du gjerne klær fra barnearbeid fordi de er mer komfortable å ha på i svangerskapet og eller?

Skrevet

Ja vet du meg hva...

Kunne ikke brydd meg mindre...

Skal love deg at du har så mye i skapet ditt sjøl som det sitter barnearbeidere bak at du aner det ikke...

Bedre at de sitter på en fabrikk og syr og tjener ærlige penger til livets opphold, enn at de er ute på gata å selger kroppen sin!!

Skrevet

Hjelp. Du må jo være rimelig tett i pappen.

Skrevet

Syntes egentlig ikke folk skal kaste stein i glasshus..

Du kan på ingen måte bevise eller motbevise hvilket opphav alle klærne du har skapet ditt har..

Og det at du kommer tilbake med "Du må jo være rimelig tett i pappen" sier jo mer om deg enn det gjør om meg...

Litt dumt å kalle folk ting bare fordi de er av en annen oppfattning enn deg kanskje..

Skrevet

Nå er det vel himmelvid forskjell på det å ta et standpunkt mot produsenter som fronter pels i reklame eller benytter seg av barnearbeid, og ha fått det inn i klesskapet fordi man ikke vet hva produsent foretar seg.

Synes ikke det er å kaste stein i glasshus...

Kommentaren fra niania om at du er tett i pappen har vel kanskje noe med utsagnet ditt om at det er "Bedre at de sitter på en fabrikk og syr og tjener ærlige penger til livets opphold, enn at de er ute på gata å selger kroppen sin!!"

Enig med niania, jeg... synes heller ikke den kommentaren din vitner om det høyeste kunnskapsnivået.

Men for all del... så lenge DU er komfortabel, hva betyr det vel om barn må arbeide fremfor å gå på skole for å få seg en utdannelse, eller at dyr lider fordi det er billigere å teste på dyr enn å bruke alternative metoder... DU er jo komfortabel og det er vel det viktigste nå som du snart skal i gang med barneoppdragelse og lære fra deg viktige verdier om for eksempel medmenneskelighet?

Skrevet

Nå var det ikke meg som dro inn barnearbeid her i utgangspunktet.

Jeg ga bare et svar på hva jeg mente om det..

Og jeg vet ikke om du har hørt om å sette ting litt på kanten?

For det var det jeg faktisk gjorde..

Er du virkelig så sneversynt at du tror at alle barn har et valg mellom å sitte på en fabrikk og syr enn at de får seg en utdannelse..?

Jeg snakker om de barna som faktisk ikke har det valget, og for de mener jeg helt personlig at det er bedre at de sitter på en fabrikk og syr enn at de raver på gatene og selger seg selv eller blir kriminelle..

Hvis ikke du/dere er enige i det så er det meg revnende likegyldig..

Jeg har aldri sett Bjørn Borg fronte pels..

Og om de gjorde det så bryr det meg midt på kneskåla..

Jeg går ikke med pels selv, og kommer nok aldri til å gjøre det, men om noen andre har lyst til det så skal ikke jeg legge meg oppi det..

Skrevet

Nei, jeg er ikke så sneversynt at jeg tror alle barn har muligheten til å velge mellom utdannelse og jobb. Men dersom ikke NOE gjøres vil de heller aldri få andre valgmuligheter.

Selv har jeg ikke mulighet til å avskaffe all barnearbeid og gi alle barn mulighet til å gå på skole. Den eneste muligheten jeg har er å sørge for at JEG ikke støtter organisasjoner som benytter seg av barnearbeid/tester på dyr/fronter pels osv og dermed mister de meg som inntektskilde.

Hva tror du hadde skjedd dersom alle hadde støttet den kampen fremfor å velge å ikke bry seg?

Skrevet

Aaaa, starfire har sagt nøyaktig hva jeg mente og jeg er glad for at du fikk et mer oppegående svar fra henne enn hva jeg gadd å gi deg. Det handler naturligvis om å videreføre sunne holdninger til barna sine og at du kan si at denne type ting bryr deg midt på kneskåla og stadig vekk avblåser det med at det er deg revnende likegyldig så lenge det er behagelig er jo egentlig bare trist. En bevisst mor med fine holdninger i mine øyne prøver så godt hun kan å unngå og støtte grusomme industrier som disse og hun BRYR seg i det minste. Likegyldighet avler likegyldighet og det trenger vel strengt tatt ikke verden mer av.

Skrevet

Ja huff og huff...

Jeg kommer til å bli en helt forferdelig mor...

Tihi.. Dere er jo så latterlige at det går jo ikke an..

Det er godt dere bruker en krangleside på et internett/hormon forum for å legge til grunne om folk kommer til å bli gode foreldre eller ikke..

Hadde dere kjent meg, og visst hva jeg står for, hvor jeg kommer fra, og hva jeg har opplevd så hadde dere kanskje blitt litt overrsasket og visa versa..

Nei, dette var vel egentlig det eneste jeg gidder å bruke av tid på krangla, for det er jo så usakelig at det er jo til å dø av...

Vi diskuterer alt og ingenting her inne..

There's no need to get personal....

Skrevet

Nei vet du hva.

Når du synes det er helt greit at barn MÅ jobbe, å godt kan kjøpe klær som barn har laget.

Så sier litt om det hva du står for.

Greit, verden er ikke perfekt, å det vil den aldri bli. Men det blir ingen forandring om alle sier, jeg kan ikke gjøre noe. Det blir forandinger, om alle gjør litt. Men man må faktisk gidde å bry seg, gidde å ta noen standpunkter, å ikke bare suse og duse rundt omkring.

Skrevet

Nå er det vel ingen som har påstått at du kommer til å bli en dårlig mor, den konklusjonen er det du selv som har stått for.

Det at folk stiller spørsmål om hva du vil lære fra deg etter at du svarer "ja vet du hva... kunne ikke brydd meg mindre" på spørsmål om du handler klær fra barnearbeid fordi de er mer komfortable å ha på i svangerskapet, er vel kanskje ikke så rart?

Med et utsagn som det er det vel ikke behov for å kjenne deg for å vite hva du synes om barnearbeid? Du har jo nettopp sagt det selv; du bryr deg ikke. Eller var det kanskje ikke det du mente?

I så tilfelle, er det jo ikke niania sin feil om hun oppfattet det slik, det var jo tross alt dine egne ord.

Finnes sikkert mange gode mødre som ikke bryr seg om miljøet, gir blanke f**n i om hudkremen deres inneholder stoffer som er sprøytet inn i kaniners øyne fordi produsent ikke vil betale mer for alternative testmetoder, kjøper pelskåpe uten tanke på hvordan dyrene har det på pelsfarm, støtter organisasjoner som benytter seg av barnearbeid, osv.

Men et sted har de faktisk sviktet barna sine, og det er der hvor bl.a nianias og mine barn vil lære at det er mer enn bare fargen på jakken som teller; hvor jakken kommer fra og hvem som står for produksjonen, det er galt å støtte pelsdyrnæringen fordi dyrene lider unødig på pelsfarmer, The Body Shop er bedre enn L'Oreal fordi The Body Shop ikke tester på dyr, mens L'Oreal fremdeles utnytter dyr fremfor alternative metoder.

Så om du misliker at folk stiller spørsmålstegn ved hvilke verdier du vil lære dine barn pga utsagn som "ja vet du hva... kunne ikke brydd meg mindre" når det er snakk om barnearbeid, er det kanskje en ide å tenke over hva du sier.

Skrevet

Vet du hva, det er et og samme selvskap som eier The Body Shop og L'Oreal så egentlig så er det samme fandenskap.

Greit de prdoduktene er ikke testet på dyr, men pengene ender i lommene på folk som er likgyldige.

Skrevet

Vil ikke si at det bryr meg midt i kneskåla hvor ting kommer fra... MEN, om man skal være så bastant, så må man jo tenke sånn på ALT man kjøper. Eller flytte ut i skogen, bo i en hule og knaske på kongler.

Blir i så fall litt stusselig å bare boikotte Bjørn Borg. Har dere for eksempel tenkt på hvor mange fluer som blir drept daglig på grunn av kjemikaliene som blir brukt til å produsere barnevognene deres?

Skrevet

du gir ikke faen... men... du gjør det alikevell?

Skrevet

Interessent måte å si det på.

Kjøper heller fair-trade kaffe enn annen kaffe, men det er jo klinkende umulig å følge de økologiske fotsporerene til alle produkter man kjøper. Tror for eksempel ikke at kuene som lager melken til Freias melkesjokolade står på en eng og koser seg i sola. Kommer sukkeret som blir brukt i den samme sjokoladen fra en oversubsidiert amerikansk sukker bonde? Er innpakningspapiret nedbrytbart?

Poenget er at det er litt rart å være så prinsippfast, om prinsippene bare skal gjelde på utvalgte saker.

Skrevet

Det finnes alltid noen som skal påpeke overfor de som prøver å være med på gjøre en forskjell at de ikke gjør det "riktig" fordi de ikke tar den helt ut. Der er jeg helt uenig i. Du sier at "poenget er at det er litt rart å være så prinsippfast, om prinsippene bare skal gjelde på utvalgte saker". Jeg mener at det er bedre å PRØVE så godt man kan å unngå (eksempelvis) produkter man vet medfører markant lidelse for en gruppe dyr istedet for å være revnende likegyldig til alt så lenge det er behagelig for en selv (utrolig egosentrisk tankegang da), som den personen jeg svarte til istad sier hun er. Poenget blir derfor at det er mer rart å være en helt bevisstløs forbruker framfor å være en som i det minste har lyst til å vite mer om bakgrunnen til produktet.

Skrevet

Kall meg gjerne en likegyldig forbruker. I det samfunnet vi lever i, er det fryketlig vanskelig å leve om man skal unngå alle firmaer som begår urettferdighet mot mennesker, dyr eller miljøet. På en eller annen måte, så skader de fleste bedrifter noe eller noen. Jeg prøver å unngå de produktene jeg vet at ikke gavner noen "verdige", men som sagt, så er det umulig. Det jeg reagerte på var at du kaller denne personen egosentrisk fordi hun ikke følger de samme idealene som deg. De aller fleste har forskjellig oppfatning av hva som er riktig og galt. Personlig føler jeg at min medmennesklig innsats har en større påvirkningskraft i mitt eget nabolag og blandt min egen omgangskrets. Der kan jeg se resultater, og det gleder meg.

Er det også egoistisk?

Skrevet

Ja, det stemmer at L'Oreal kjøpte opp The Body Shop.

Var en ganske stor diskusjon i USA ang om man fremdeles skulle støtte The Body Shop etter at de ble kjøpt opp av L'Oreal. Det man kom frem til var at dersom folk fremdeles støttet The Body Shop, hvis produkter IKKE er testet på dyr, kan man kanskje få L'Oreal til å vurdere muligheten for andre metoder når de tester sine produkter. (mener diskusjonen gikk på Caring Consumer's websider)

L'Oreal ser nemlig at salget hos TBS ikke går ned selv. Dersom mange nok støtter TBS, men går bort fra L'Oreal sine produkter, vil det kanskje demre litt hos L'Oreal. For, som du selv sier, pengene ender jo i samme kasse.

Skrevet

Jeg er veldig enig med deg, niania.

Det er bedre å PRØVE å holde seg borte fra fra organisasjoner som tester på dyr, benytter seg av barnearbeid osv enn å bare gi opp kampen.

For det ER vanskelig, spesielt her i Norge hvor f.eks testing på dyr ikke er lovlig. Det viser seg likevel at produktene inneholder stoffer somer testet på dyr i andre land.

Ta for eksempel vaksepulver.

Utrolig vanskelig å finne vaskepulver i Norge som ikke kommer fra et selskap man vet ikke tester på dyr. Likevel må man jo vaske klær og trenger vaskepulver, så da er det bare å bite i det sure eplet.

Hadde handlet mye på JYSK før den dagen jeg leste i en eller annen avis at de benyttet seg av barnearbeidere. Men da ble det brått slutt.

Jeg alene kan selvfølgelig ikke redde verden, men jeg gjør det jeg kan og det er å velge varer jeg vet er "stuerene" og velge bort de jeg vet ikke er "stuerene".

Tror nok at dersom man blir mange nok som f.eks nekter å kjøpe produkter som er tester på dyr, vil man tvinge produsenter til andre metoder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...