Gå til innhold

svigermor har handlet klær på salg.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

fikk en pose med babyklær av svigermor igår.... og det er så mye grusomt at jeg vet ikke hva jeg skal gjøre..... vi venter en gutt, og hvite bukser med sløyfer og rosa sommerfugler fikk til og med svigerfar til å rynke litt på et øyebryn. og fargene på noe av det andre er så jævlige at det er helt til å gråte av. om hun hadde sagt det var etter hennes barn(snart 40 år sia) hadde jeg ikke tvilt et øyeblikk. det er en grunn til at de klærne hang på et restestativ og kostet 20 kroner stykket!!!!! av den ene bæreposen er det et par tøfler,en liten bomullsbukse og en sparkedress som er brukbare i krisetilfeller. og selv syns hun at hun har gjort et kupp. hun har kjøpt ting til storebroren av og til og, og det er like ille det som regel. hun har så elendig smak!!!! og selv er hun kjempeelegant, så skjønner ikke poenget med å henge på ungene sånt dritt.

ok.... jeg høres virkelig ut som en sutrete drittunge nå, og det er ikke sånn at jeg ikke liker å kjøpe ting på salg, men det får da være grenser liksom. til og med mannen min sa når vi kom hjem..."jaja, vi kan vel kanskje bruke noe av det...vært fall når vi skal dit..."

en utblåsning bare.... jeg hater egentlig ikke svigers på noen måte, men vi er bare ikke helt enige......

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var jeg deg ville jeg tatt bare satt bort posen og ikke brukt det. Det vet jo ikke svigermoren din. Kanskje du kunne prøve på en pen måte å si at du og svigermor har så forskjellig smak, at det er bedre at hun gir deg penger til å handle klær for hvis hun ønskjer å gi. Men ikke lett det der, for det er fort gjort å tråkke på noen tær.

Skrevet

hun blir kjempesur da..... hun mener jo selv hun har gjort et kupp og at klærne er så skikkelige og årntlige plagg som hun sier...... hun er 15 år eldre enn min mor, nærmere min mormor i alder, så det er vel en real generasjons-kløft eller noe......

Skrevet

off stakkars!

Jeg hadde gått tilbake og sagt til butikkdamen at du har fått dette av svigermoren din(i og med at du er gravid så vet hun jo at det ikke er brukt)

Og spørre om du kan få bytte i andre klær til tilsvarende pris feks?

Jeg fikk også mye av svigermor, men forskjellen her er at min svigermor kjøpte brukte babyklær :S Og slik som svigeren din så føte hun også at hun hadde gjort et kupp, sammen med en mugginfisert barnevognmed morkne strikker og et rusta understell...kjempebra;)

Ser ikke helt logikken i å kjøpe loppemarked klær, men det er meg da.

Og ting vi får fra henne er masse blonder, sløyfer, blomster og kraver...

Helt ufyselige klær etter min smak å dømme, så mye er bytta eller aldri brukt.

Skrevet

føles nesten godt det ikke bare er meg..... vil ikke virke som en bortskjemt snørrunge heller. får inntrykk av at hun mener det om meg noen ganger. hun ville gi meg skinnposen etter sine barn også. brukt til 6 unger og ligget på loftet i huset der i 40 år... blir aldri kvitt muggsopp-lukta. kjempeglad for å få pose i fødselsgave av mamma og pappa. mamma sa vi skulle få det for at jeg ikke skulle kjøpe selv......

har ikke turt å tenke på bytting.... har puttet noe i vaska alt, og tenkt at det får ligge i skuffen til det er for smått..... tviler på de ville byttet de inn i butikken....det står prislapper på og koster 10 og 20 kroner pr plagg.... ville kanskje fått to fine ting i bytte. men det er fra cubus, og der har jeg ikke handlet noe selv,for finner ikke noe jeg liker der.... hele tøyposen ble bare et irritasjonsmoment i grunn.....

Skrevet

jaja.. det er ikke bare svigermor som kan være slik. jeg har en mor som har handlet på salg. 20kr bodyen og de er helt grusomme.. vi veit ikke hva det blir, men mamma har kjøpt masse bodyer i alle str med STOR blondekrave. jeg trur at det blir gutt og rynker på nesa. -en gutt kan vell ikke gå i det her? mamma: jo da, når den skal se fin ut. . isj! jeg sa på en pen måte at hvis dette blir en gutt trur jeg ikke det er så aktuelt å bruke de, men hvis det blir jente skal de brukes. (litt)

nå skjønner jeg hvorfor alle trudde jeg var en gutt en periode. hvis plagget er billig er det samme f*** hvordan det ser ut. klær er klær mener hun og hvis du kan spare penger er det skjekt.

også har min svigermor kommet med gamle baby klær fra min samboer og hannes søsken. jeg fant noen bodyer, strikka gensere og sparkebukser (kjempe kule retro ting). tok bbare en berepose. sambo syntes jeg hadde tatt for lite. men hallo. . det jeg ikke tok så jo ut som det kunne sendes til østblokk land. alt var jo ano 1986-1997. det så helt grusomt ut. men jeg er formøyd. og jeg trur hun er det. hun prøvde å få meg til å ta en 25 år gammel voksi pose. men der sa jeg nei. hehe

hvis de ikke tåler at du har din mening og man skal stryke mamma'n sin eller svigermor med hårende kommer de til å overtråkke deg/dere etter vært trur jeg. og hvis de da blir sure og utakknemmelig. så kjøpt dem noe på salg som ser helt sykt ut. som du mener er et kupp og rå lekkert. :P

Skrevet

Du mener nok ikke å være utakknemlig, men det er slik du virker... Sannsynligvis er du hormonell - og hadde nok helst sluppet hele innblandingen.

Det er sannsynligvis svært godt ment fra svigermors side selv om dere har forskjellig smak. Bruk det når hun er til stede - og husk at det er ikke snakk om ting som skal vare evig. Babyen vil ha vokst ut av det før du får sukk for deg... og så kan du jo fort "vaske det ihjel". Ting fra Cubus er vel ikke kjent for å være av den aller beste kvaliteten...

Trøst deg med at det ikke er snakk om pynte- og bruksgjenstander til hjemmet som er forventet å vare i årevis!

At noe ikke passer i farge, spiller vel heller liten rolle. Babyer er ikke så motebevisste i den alderen akkurat ...

Selv har jeg fått ting fra venner på min egen alder som ikke helt faller i smak hos meg selv, men jeg takker fint og prøver å huske at de gjør det av glede på mine vegne.

I tillegg har "vi" arvet babyting fra samboers eks. Det holdt hardt å svelge en slik kamel - men jeg gjør det for deres felles datters skyld. Hun gleder seg sånn til å bli storesøster at ingen ser hvor sårende det er for meg å måtte overta ting knyttet til et tidligere forhold.

Men det er en investering i fremtiden i medmenneskelige relasjoner - og så gleder jeg andre mennesker som vil meg vel. (Nei, jeg er så absolutt ingen engel og har grått mine modigste tårer over dette, men alene.)

Så svelg tungt og husk at dette ikke har noen evighetsbetydning. Livet går videre, gaver glemmes, men gode forsetter kan man leve på lenge...

Det er ingen vits å gå i konflikt over "små" ting, spar kreftene dine til virkelig alvorlige saker.

Skrevet

Uff. synes dere er bortskjemte og utakknemlige..

Jeg har også fått såkalte "grusomme" gaver av min egen mor, men vi her i landet er i den takknemlige tilstanden at vi kan velge selv om vi vil bruke det, derfor synes jeg man høflig kan si takk og ikke lage noe mer nummer ut av det.

Jeg har slektninger på andre siden av jordkloden som er glade de får klær til barna i det hele tatt, uavhengig om fargen er lysebrun, orange eller hva det måtte være.

Skrevet

så du lar deg bare bli tråkket på da? din mening er jo også viktig. hadde aldrig tatt i mot klær fra eksen til sambo hvis du mener at det var så hardt å svelge en slik kamel. men jeg skjønner jo at intensjonene dine bare er gode. og "sygge" ting man får av folk kan man bare sett vekk.. det er min mening. men vi er der ganske forskjellig, trur ikke folk kjøper ting til meg når de ser at hjemme hos oss er det n egen stil. men gode venner som er å reiser klarer å finne døds kule ting til meg. svigers kjøpte en matte til stua vår for litt siden, for hun hadde fanget opp at jeg hadde sakt til sambo at vi trengte sårt en ny. det betyr ikke at vi skal ha gulv matte fra europris? de er helt greie de mattene, for vi har en i gangen. men den kom hun med syntes de er praktisk. jeg takket fint gå hanne ros at hun klarer å fange ting opp. men at det var i feil farge.. jeg fikk kviteringen og fant noe annent på europris som vi trengte. jeg lar meg ikke "styre" og jeg har de tingene rundt meg som jeg ønsker å ha der. kansje derfor jeg ikke har så mange venner heller for jeg ser ikke vits med å ha de vennene man bare har for å ha. heller en god venn som skjenner deg enne 30 dårlige.

Skrevet

Oisann, det er neimen ikke lett - i en slik situasjon tror jeg at jeg ville takket for klærne, og sett om det er noe av det jeg kunne brukt, om ikke, ta bare vare på det til det er for lite og gi det til fretex etterpå. Vet det er tanken som teller, men skjønner også at klærne ikke akkurat er de fineste. For å ikke såre din svigermor kan du jo gjøre det på denne måten, hun mener det bare vel :o) og har litt annen smak en deg ;-/

Skrevet

Jeg er enig med deg Ophee at det er viktig å markere at man har egne grenser for innblanding fra mødre, svigermødre etc. Da jeg flytta inn hos mannen min bar leiligheten tydelig preg av svigermors hånd. Jeg luka ut litt etter litt det jeg syntes var stygt. Hun er en person som stort sett turer fram som hun vil og tar seg til rette om ingen stopper henne. Mangler totalt sosiale antenner. Men jeg tror hun har skjønt at hos oss bestemmer vi, og her er det ikke fritt fram til å bestemme hvordan ting skal være. Hun tar seg deriomot langt mer til rette hos min svigerinne, noe som går henne på nervene. Man unngår mye frustrasjon ved å sette klare grenser med en gang. Men akkurat når det gjelder en pose babyklær tror jeg at jeg ville sagt takk og satt den i et skap til klærne var for små.

Skrevet

Jeg sa ikke at det var klær vi arvet etter samboers eks - faktisk er det dyrere ting enn som så...

Og nei, jeg lar meg ikke overkjøre av noen - DET er jeg for selvstendig og sterk til. Men den samme styrken som gjør meg til det mennesket jeg er på godt og vondt, gjør at jeg kan legge min egen stolthet til side og se saker fra andres synsvinkel. Og det er jeg faktisk stolt av !

Jeg gidder ikke å sette meg selv først ved enhver anledning, der er alltid flere sider av en sak - og hvis jeg går i meg selv, så må jeg ofte innse at andre faktisk kan ha gode intensjoner selv om de går på tvers av mine egne ideer.

Jeg er godt voksen - både i alder og i modenhet - og har få, men svært utvalgte venner. Det betyr likevel ikke at de har samme smak som jeg. Det hadde vært kjedelig det !

Sambo og hans eks har ikke tråkket tingene ned i halsen på meg, men latt meg velge om jeg ville være med på dette eller ei. Og jeg har da selv valgt å takke ja - nettopp fordi andres ønsker (samboers datter på 7 år) faktisk også veier tungt i mitt liv. Hvorfor skal jeg såre et barn bare fordi hun ikke er "min"? Hvorfor skal mine følelser være viktigere enn hennes? Hun har ikke bedt om å få meg til ekstra-mamma, så hvis jeg kan gjøre livet hennes litt lysere, så hvorfor ikke? Jeg skal tross alt forholde meg til henne (og hennes mor) i mangfoldige år - og tjener ingenting på å være umoden og egoistisk når andre vil meg vel.

Det ar alltid hardt å svelge kameler når man er hormonell og høygravid, men det betyr ikke at man ikke kan bruke hodet og hjertet likevel.

Ja, min mening er også viktig, men jeg velger min kamper med omhu. Enkelte ting er bare ikke viktige nok å bruke krefter på...

Skrevet

Tror jeg hadde takket for klærne, og så lagt dem langt ned i en skuff. Og så vips, så er de plutselig for små...

Så kan du ta på noen av plaggene, ta bilde, så ta dem av igjen...

Da har du "bevis" på du har brukt dem, hehe....

Ikke lett når en har så forskjellig smak, og jeg selv hadde ikke brukt klær jeg ikke liker. Sånn er det bare...

Skrevet

jeg har to gutter på 10 og 12 i tillegg til han i magen :)

og han ene gutten min på 10, har ved flere anledninger fått jentebukser av bestemora si (altså min svigermor)

hver gang det er bursdag eller noe, tenker jeg bare: ånei, bare ikke kjøp klær!!!!!

det er ikek noe problem å få klærne byttet, men bestemor vil gjerne at buksa skal bli prøvd på på bursdagsselskapet, slik at guttungen på 10 må stå med ei jentebukse på seg foran tanter, onkler og søskenbarn og hele gjengen.....stakkar, jeg ser det på han at dette VIL HAN IKKE! hehe

vi prøver å si at denne kan vi prøve senere vi, eller at han løp ut og lekte med noen andre unger, så vi tar det senere.

Skrevet

Dette faller vel inn i kategorien "luksusproblemer"?

Skrevet

Ærlig talt, hvis det å bli "påtvunget" nye klær av svigermor er et stort problem må du være en av de mest hormonelle jeg har hørt om her inne. ;)

Selv om klærne sikkert kan være forferdelig stygge er det vel ikke verre enn å følge det supre forslaget over her om å ta bilder og legge de bort?

Eventuelt kan du vel gi de til noen som trenger de, og som ikke bryr seg så mye om fargene? Eller klippe de opp og bruke som gulpekluter/malefiller etc?

Synes det virker som om mange her inne er fryktelig bortskjemte, å sutre fordi dere ikke liker stilen på noe dere får? ALT dere får er helt sikkert gitt i beste mening! Det er da f*** ikke verre enn å si tusen takk, og være takknemlige for at dere i det hele tatt får noe! Det er absolutt ikke alle gravide som har hverken venner eller svigermødre som gidder å bruke en krone engang! Og da blir det ganske så patetisk å skulle høre på sutring fordi klærne ikke er fine nok eller har feil farge... Dere har iallefall noen som gidder å engasjere seg, vær glade for det!!

(og ja, jeg har full forståelse for at svigermødre kan være vanskelige og blande seg i tide og utide, men det har ingenting med akkurat dette å gjøre ;) )

Skrevet

Luksusproblem mener jeg .....

Synes nesten det er fælt når derer skriver slikt jeg. Blir ganske trist.

Synes alle dere som mottar gaver og oppmerksomhet av de rundt dere er suuper heldig og bør være takknemlig at folk bryr seg.

Er faktisk ikke alle som har det slik

Skrevet

Jeg har fått en del klær av svigermor til sønnen min når eksen var i hjemlandet og noe brukte jeg ikke, hun hadde jo stakkars kjøpt til både gutt og jente siden vi ikke visste kjønnet ;) Så det gikk til fretrex.

Noe så kanksje litt halvgalt ut utifra vår smak, men jeg har da greid å få det til å se kledelig ut ved å bruke ett plagg sammen annet jeg har kjøpt selv f.eks.

Syns i mitt tilfelle det er stort av henne å kjøpe i det hele tatt. Hun har aldri sett barnebarnet engang.

Mamma tar med meg ut for å kjøpe så jeg får det jeg vil ha som hun sier ;)

Skrevet

det var nok bare godt ment,men det er jo alltid lurt å kjøpe gaver med bytte lapp...får en ikke bytte lapp med,så vær sikker på at gaven faller i smak.) dere er nok bare veldig ulike:) si tusen takk og ligg dem i en skuff til de blir for små,god ide:) bruk kanskje de peneste av og til når dere besøker henne:) av og til funker det bare ikke å være ærlig:) hørest ut som din mann er enig med deg, så da er jo problemet løst:) forstår godt dette med hormoner.)

Skrevet

Jeg har også fått endel som kanskje ikke er helt min smak. Tenker som sådann at ved et par anledninger kan jeg jo ta det på når giverne er tilstede for å glede. Så farlig er det ikke for meg at krabaten ikke er en trendsetter hver eneste dag. Da er det viktigere å glede de rundt meg og være takknemlige for at de tenker på oss og handler i beste mening.

Min sviger har også funnet frem en masse tøy fra sambo var baby, og jeg synes det er helt toppers. Skikkelig tøffe 70-talls klær! Og den 35-år gamle skinnposen ligner veldig på den de har på Nøstebarn til 1500kr, bare enda litt kulere.

Skrevet

Jeg ville tatt vare på de få tingene som var ok og gitt resten til innsamling av klær til Ukraina eller annen sånn innsamling:) Det gjør jeg når vi får tøy som jeg vet ikke kommer til å bli brukt og som ikke kan byttes pga salg eller jeg ikke finner ut hvor er kjøpt.Gidder ikke kle ungene mine opp i klær jeg ikke kan fordra om vi så skal til de vi har fått klærne av. Da syns jeg at jeg bare vil oppfordre til flere i samme stil....Da kler jeg dem heller opp i klær jeg liker og håper de ser hvilken stil vi liker....Om klærne ikke er kjøpt på salg og kan byttes gjør jeg det - sier det til folk jeg gir klær til også at de barre må bytte dem om de ikke tror de vil bli brukt.Gidder ikke å ta det opp med dem det gjelder - de har jo kjøpt noe de selv syns er fint og ment det godt. Gidder ikke unødvendige konflikter.

Skrevet

Hei Elin!

Hadde akkurat det samme "problemet" med min x-svigermor. Vi hadde VELDIG forskjellig smak, hun kjøpte klær til meg som hun selv kunne gått med, hun var 52 år og jeg var 21 år.. hehe.. For ikke å snakke om hva hun kjøpte til barnebarnet sitt..hehe..

Jeg brukte det når hun skulle komme på besøk og på ett par bilder, så trodde hun vi brukte det masse=)

Så la jeg det innerst i skuffen, og "glemte" det til det var for smått.. Og så sendte jeg det avgårde. Hvis hun etter en stund spurte etter klærne, sa jeg bare at hun hadde vokst ut av de, og at de var sendt til veldedighet (hun satte veldig pris på at vi sender klær og leker til u-land) så var det problemet ute av verden=)

Skrevet

Luksusproblem ja!

Tenk på alle de klærne folk kjøper hvert år som ikke blir brukt da!

Håper folk gir de til fretex el innsamling til utlandet så de blir brukt!

Jeg har forretsen gitt en del til evangeliesenteret (og vi er ikke kristene engang). De har satt så stor pris på de klærne, mesteparten brukt, jeg tar ikke vare på etter jenta mi nå siden vi venter gutt og ikke skal ha fler. Der er det familier som kommer inn som ikke har noe.

Skrevet

Må le litt når jeg leser at noen mener at du er hormonell pga dette, det er da ikke noe som direkte styres av hormoner. Du har din stil og smak på klær og slik er det.

Jeg tar ikke på meg stygge klær fordi dem jeg fikk dem av mente det godt, og det siste jeg vil er vel å ha fotografiske bevis på at det i det hele tatt har vært på meg. Men synes ideen er bra, så ikke misforstå.

Enkelte takler det ikke så bra med å høre andres meninger, og enkelte overser det du sier og fortsetter å kjøre sitt løp.

Det er et luksusproblem, men jeg vil ikke kle mine barn opp i klær jeg synes er urstygge bare fordi jeg skal glede alle andre...

Min mening teller minst like mye som deres mening, selv om tanken bak er god.

Det virker nesten som om dere som svarer "oss" ,som ikke bare smiler og nikker for å gjøre alle glade, mener at vi ikke takker for gaven eller setter pris på omtanken.

I mitt tilfelle så er det ihvertfall ikke slik, og HI sier jo mer enn en gang at hun ikke vil bytte klærne siden svigermoren virket så fornøyd med dagens salgskupp.

Det at "vi" er bortskjemte fordi "vi" ikke vil ha klær som ikke har rett farge, ja nok engang et luksusproblem, men vi bor faktisk i et av verdens rikeste land, og har man råd til de klærne man ønsker så hvorfor skal man da kle ungen sin opp i noe man selv hater?

Er jeg patetisk fordi jeg tenker slik så får jeg bare være patetisk, men jeg og barna mine ser i det minste bra ut(etter egen klessmak å dømme) mens vi er patetiske og utskjemte;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...