Gjest Skrevet 21. august 2008 #1 Skrevet 21. august 2008 Jeg trodde det skulle være en selvfølge at folk ansatt i offentlige såvel som private "omsorgstjenester" kan snakke språket flytende. Det gjelder forsåvidt ikke bare barnehageansatte, det gjelder jo blant annet leger og sykepleiere også, men på sett og vis stiller det i en annen bås. De aller fleste kan jo det norske språk samt engelsk ganske godt, så det fungerer jo å kommunisere. Men i barnehagen? Det er for meg totalt urovekkende at barnehagene ansetter mennesker som knapt mestrer språket. Det er jo disse som skal være med barna våre hver eneste dag, de er en stor del av språket de skal utvikle. Burde de da ikke kunne språket? Noen av de ansatte snakker med en ganske bred aksent, men det har jo i prinsippet ingenting å si da de snakker gramatisk riktig og ganske så greit. Men hva med de som har forferdelig gramatiske feil, og som selv jeg må konsentrere meg og gjette meg frem til å forstå hva sier? Er det disse som skal lære barnet mitt å snakke korrekt norsk? Er det disse som skal svare meg på spørsmål jeg stiller, men som de ikke forstår, og som jeg langt mindre forstår svaret av? Igrunn synes jeg det er trist. Det er fint at folk kommer seg ut i jobb, men i steder som barnehage burde det da i større grad enn i en butikk være strengere rammer for hvor godt en bør snakke språket.
????????????????? Skrevet 21. august 2008 #2 Skrevet 21. august 2008 Ser ikke problemet, alle må jo lære det en gang, skal de da sitte hjemme til de har lært språket? Det går jo mye fortere dersom de kan være ute blandt folk og lære. Tenk om alle arbeidsplasser skulle tenkt slik, da hadde det ikke vært mange plassene igjen til dem.
Dronningen! Skrevet 21. august 2008 #3 Skrevet 21. august 2008 Det kan jo også tenkes at de er utplassert der for å lære seg norsk....
Gjest Skrevet 21. august 2008 #4 Skrevet 21. august 2008 Nei, de skal ikke sitte hjemme til de har lært språket - men før de skal jobbe med BARN som selv har et språk som skal utvikle seg (i mange tilfeller et språk de skal lære) så bør jo de som jobber i barnehagen kunne språket barna skal lære. Det er en selvfølge og burde være et kriterie. Det er en liten forskjell på hvor godt norsk damen i kassen på ICA snakker vs. hvor godt norsk barnehageassistenten snakker.
Gjest Zima *pergo* Skrevet 21. august 2008 #5 Skrevet 21. august 2008 Unnskyld meg men de barna som går i barnehagen lærer mye av språket sitt der.. Det er ikke særlig heldig at de lærer gebrokken og dårlig norsk.. Voksne som trenger å lære seg norsk kan lære seg det andre steder enn barnehagen - hvor fremtiden skal lære seg å snakke.
Gjest Toxic Skrevet 21. august 2008 #6 Skrevet 21. august 2008 Det bekymrer meg atskillig mer dersom barnehagen ansetter norske mennesker som ikke snakker gramatisk riktig, i retning "Hvem bilde" "hvem dame", og som ikke kan uttale kj-lyden. At disse menneskene skal infisere uskyldige små barn med språket sitt er direkte skandaløst
Gjest Skrevet 22. august 2008 #7 Skrevet 22. august 2008 Det har mer å si at de andre barna snakker norsk enn hva de voksne sier. Det er faktisk samspillet med barn på samme alder som har mest å si. Det er viktig at de ansatte seg i mellom klarer å fordele oppgaver og sørge for trygge rammer for barna, spør du meg.
Huldretuss Skrevet 22. august 2008 #8 Skrevet 22. august 2008 Hva med at du selv lærer barnet å snakke?
lille bie Skrevet 22. august 2008 #9 Skrevet 22. august 2008 jeg vet om tilfeller der de er ansatt for å lære språket.jeg skjønner at det hjelper dem lettere til og lære og det er bra=) men ser hva HI mener og=)
Dancing Queen Skrevet 22. august 2008 #10 Skrevet 22. august 2008 Jeg er enig med Siklerotte! Det er bare å innse det, mange barn er mye i barnehagen, de fleste er der faktisk rundt 8 timer hver dag!! Da sier det seg selv at de lærer mye og tar til seg mye som skjer i barnehagen. Det burde vært en selvfølge at de som er annsatt i barnehage kan norsk! Jeg har jobbet i barnehage i tre år. Der var det rundt 15 ansatte, 6-7 stykker kunne ikke snakke ordentlig norsk!!
lille bie Skrevet 22. august 2008 #11 Skrevet 22. august 2008 tror nok barna kommer til å lære seg rikig bruk av norsken uansett=) det er sikkert flere norske av både ansatte og større barn som kan språket godt enn det er av de som ikke kan det så godt=)
Huldretuss Skrevet 22. august 2008 #12 Skrevet 22. august 2008 Og hva små barn gjør åtte timer i barnehage hver dag kan ikke jeg begripe!
oui-oui Skrevet 12. september 2008 #13 Skrevet 12. september 2008 En av tre ansatte på min datters avdeling er svensk, og det har ikke bekymret meg et sekund! Men det er kanskje ikke slike koselige, skandinaviske aksenter som er bekymringsmomentet i innlegget ditt heller? Uansett, jeg ser det hovedsaklig som mitt og mannen min sitt ansvar å sørge for at barna har (får) et godt språk, og all den stund vi selv plager ungene med 3 forskjellige språk så ville det føltes litt dumt å klage på pedagogisk leder i barnehagen... :-)
Gjest Skrevet 13. september 2008 #14 Skrevet 13. september 2008 London calling: begriper du ikke det? De fleste jobber 8 timers dag. F.eks 8-16.. Med kjøring til og fra blir barna i barnehagen fra 7.30 til 16.30.. Altså 9 timer!! Dessverre for mange av oss så er vi avhengige av 2 inntekter. Vi har ikke råd til at en kan gå hjemme eller jobbe redusert.. For å si noe om innlegget: Jeg har faktisk aldri tenkt over det med språket. Men jeg er litt enig i at det burde være et minstekrav til språk ihvertfall.. I barnehagen til barna mine er det noen ansatte som snakker så dårlig norsk at vi nesten ikke forstår hva de sier, og det er jo litt uheldig for språkutviklingen til barna. Ikke at det er avgjørende, men de tilbringer jo mesteparten av hverdagen sin der.. Kom på at da dattera mi gikk i barnehagen, så hadde de en ansatt som sa "sjæl" (bland annet), og jeg syns ikke det var så sjarmerende da "lille prinsessa" plutselig en dag sa "jeg kan hente den sjæl" De blir jo veldig påvirket.. men men.. ikke verdens undergang akkurat den episoden da...
Huldretuss Skrevet 15. september 2008 #15 Skrevet 15. september 2008 At det ikke går an å ordne dagen sin bedre sånn at barn slipper nitimersdager, det kan jeg virkelig ikke begripe! Økonomi synes jeg er en tynn forklaring. Det er ikke mange årene av livet ditt barna er bittesmå.
Gjest Skrevet 15. september 2008 #16 Skrevet 15. september 2008 Er økonomi et tynt grunnlag? Jo, det er klart... "Dere får bo 3 barn på et rom fordi vi ikke har råd til større leilighet fordi mamma ikke vil dere skal være så lenge borte.." Jeg har ihvertfall ikke råd til å ikke jobbe fullt, men det har kanskje du og da skjønner du selvfølgelig ikke at andre ikke har noe valg.. Og dessuten; jo, det er faktisk mange år barna er små! Jeg har hatt små barn i 9 år nå, skulle vi ha levd på luft og kjærlighet i alle disse årene? Så; hva er så ditt forslag til å kutte ned på timene? Begge må jobbe fulle stillinger, skal vi jobbe "mot" hverandre, slik at vi kun møtes i døra? Skal han jobbe dagen og jeg jobbe kvelden, eller skal vi "overlappe" hverandre? da blir det ikke mye familieliv, i så fall.. Da jeg jobbet, jobbet vi fulle dager begge to, det ble lange dager på barna også, men da vi var sammen, så var vi virkelig sammen.. Vi fikk masse kvalitetstid sammen med barna og hverandre. Vi var en sammensveiset familie som fikk spist middag og kvelds sammen hver dag, begge foreldrene var hjemme da de sovnet for kvelden og våknet om morgenen.. osv osv.. men det er ikke likt for alle selvfølgelig.. Og over til hovedinnlegget; jo, dattera mi lærte å snakke "ordentlig" selv om andre ikke snakket "bokmål", så det ordnet seg =)
Espoir Skrevet 16. september 2008 #17 Skrevet 16. september 2008 I in datters barnehage har de en vikar som ikke snakker så godt norsk. Men det er kjempebra for barnas språkforståelse og opplæring, for da blir det kjempefokus på språk og kommunikasjon, og barna tar det veldig seriøst at de skal hjelpe henne med språket. Da blir de selv utrolig språkbevisste.
Figa Skrevet 17. september 2008 #18 Skrevet 17. september 2008 Til HI: Pass på at du bor et sted der de snakker reint bokmål, hvis ikke kan det hende at barnet ditt ikke lærer seg ordentlig norsk! Når det er sagt, er det jo heller ikke barnehagetanter som har norsktimer med ungene. Og om èn eller to barnehagetanter snakker gebrokken norsk, betyr ikke det at også barna begynner å snakke det. Barn av innvandrere snakker ikke gebrokken selv om foreldrene gjør det. Og så vil jeg tro at du forstår at man snakker mye mer i en barnehage enn bak en kasse i en butikk. Det må da være mye lettere å lære seg et språk når man snakker det hele dagen, enn om man sier "vil du ha pose? vil du ha regningen? det ble 12,50. Takk!"
Anne-B. Skrevet 18. september 2008 #19 Skrevet 18. september 2008 Ikke noe problem, det blir en spennende utfordring, hvor barna, og de voksne, må lære seg å lytte med øynene óg; kroppsspråk. I vår bhg bruker de i tillegg tegnspråk, fordi det er en del barn som har et annet språk enn norsk som morsmål. Jeg tror også det lærer barn å bli mer tolerante. Jeg savner den russiske assistenten de hadde i fjor. Vi var ganske så på bølgelengde hva sko angikk.
herethereandeverywhere<3 Skrevet 18. september 2008 #20 Skrevet 18. september 2008 Unnskyld meg, men ansvaret for å lære ungene våre å snakke riktig norsk er det søren meg vi som har!! Hvis ungen din snakker gebrokkent norsk med store gramatikkfeil fordi det er en og annen ansatt i barnehagen som ikke snakker flytende, ja da har du et skikkelig problem, for da vil det si at h*n er mer sammen med de ansatte i bhg enn med deg..........kan det kalles en mors fallitterklæring? Ærlig talt!
Tips Skrevet 26. september 2008 #21 Skrevet 26. september 2008 Ja, som foreldre har vi faktisk det ansvaret samme hvor mange timer barna er i barnehagen. Dessuten skal det være en pedagogisk leder på hver avdeling som for åbestå utdannelsen sin må kunne språket. Barn har godt av å se mangfold, og jeg tror de har godt av å bli kjent med andre kulturer. I mottaksbarnehager foreksempel, er det viktig at barna har både norsk og fremmedspråklig personale rundt seg. Økonomi spiller en rolle, det irriterer meg når folk sier at det bare dreier seg om prioritering, for det gjør det ikke. Samfunnet vårt er ikke lagt opp slik. Jeg er så heldig å ha min datter i samme barnehage som meg, men på en annen avdeling. Trenger hun litt mammakos så kan hun få det og samme gjelder for meg. Jeg jobber som pedagogisk leder, jeg har tokulturelle barn på avdelingen min og hadde sett på det som positivt at vi hadde flere kulturer representert i personalgruppen.
LINEDRI Skrevet 16. oktober 2008 #22 Skrevet 16. oktober 2008 TS du vet väl om att det har forskats myckt kring detta med språk och det är bevisat vid många olika tillfällen, att barn som kommer i kontakt med andra språk än modersmål, har betydligt mycket lättare att lära sig språk i skolan sen, såsom exempelvis engelska? Och att barnen är på barnehage och att alla inte snackar bra norsk kommer igen sen när barnet börjar skolan, och det viktigaste är att barnet får höra modersmål hemma, barn har en fantastisk förmåga på att lära sig språk både hemifrån och från barnehagen, men att barnen alltid får med sig modersmålet, från föräldrar, släkt och vänner och sen även skolgången, så du har i princip inte något att oroa dig för. Och sen får du tänka på att det är så enorm brist på personal i barnehage att du kanske hellre borde vara glad över att det finns fullt med personal för barnen, då barnen får den uppmärksamhet och trygghet de förtjänar att få i barnehagen, och de får man inte med för få personal, eller hur? Jag har hellre mitt barn på en barnehage där jag vet att det finns tillräckligt med personal, och vet att mitt barn är tryggt än på en barnehade där alla pratar modersmål, med alldeles för lite personal.
1+1=2+1+x Skrevet 17. oktober 2008 #23 Skrevet 17. oktober 2008 Hva om det er ansatt en person fra Finnmark, en fra Bergen, en fra Toten og en fra Haugesund i barnehagen? Hvordan vil barnet snakke da? Barnet mitt går i en barnehage med flere ansatte av med 'dårlig språk' - personlig er jeg ikke for bekymret. Det er mange der som snakker utmerket godt norsk også. Dessuten snakker vi godt norsk hjemme:) Lytt etter om den ansatte har dårlig ordforråd eller om de bare snakker gebrokkent. Disse to tingene har ofte ingen sammenheng. Det gjør jo ikke noe om de snakker gebrokkent, er jo bare som en annen dialekt. Er barnehagen hvor barnet ditt går en god arbeidsplass tror jeg den personen som snakker dårlig snart snakker bra:) Det går jo ann å snakke med styrer med dette med språk hos de annsatte. Er dette feks noe som bli tatt tak i og jobbet med?
Gjest Skrevet 17. oktober 2008 #24 Skrevet 17. oktober 2008 herethereandeverywhere, hvorfor går du automatisk ut fra at HI snakker norsk med barnet sitt hjemme og det derfor er henne som svikter? Det vitner jo om en over middels trang horisont.
overkill Skrevet 17. oktober 2008 #25 Skrevet 17. oktober 2008 Dersom HI, som tydelegvis mestrar norsk, ikkje tek ansvar for norskopplæringa til eit barn busett i Noreg, er det noko fundamentalt gale. Meiner du at foreldre som snakkar eit anna språk på heimebane er fullstendig fritekne for alt ansvar i samband med morsmålsopplæring? Og så til HI Barn har, etter mitt skjønn, berre godt av å lære tidleg å forstå folk som snakkar gebrokkent, eller som snakkar andre dialekter. Det er bra for språktreninga. Vidare meiner eg at så lenge ein kan gjere seg nokonlunde forstått bør ein så tidleg som mogleg integrere innvandrarar i arbeidslivet. Særleg sidan dette er den fremste arenaen for å lære seg norsk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå