malingus Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 Er det virkelig folk her inne som ikke tar selskading/folk som selvskader seriøst? Var et annet innlegg her hvor en anonym regelrett lo av selvskading. Ble skikkelig paff, jeg! Trodde dette var noe de fleste mennesker visste litt om -er jo tross alt ikke uvanlig i dag, og som folk skjønner hva er og respekterer det/aksepterer det som psykisk sykdom. Er det ikke så? Må bare høre med dere?
cammiss Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Det er bare å gjenta at det finnes en hel rekke duste folk.. her inne som også kan gå under betegnelsen "mindre intelligente"- og hører man på de disse mener og tror og tenker- så kan man enten lære mye om rare folk- ev hvis man er på samme linje- kan man ta alt personlig.. eller hva? Det er ikke alle som har inblikk i menneskers liv og leven..
Anonym bruker Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Ja det er alvorlig, men en får nok av folk som har all slags problemer å alt skal dreie seg om de hele tiden også, stygt å si men sant. Har selv en søster som driver med selvskading å prøvt å tatt livet av seg i over 10 år nå, gang på gang.. Hver gang noe skjer med andre så andre så er det på ann igjen med et nytt selvmordsforsøk, da blir en til slutt drit lei å mister litt tolmodighet å forståelse...
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #4 Skrevet 20. august 2008 Skjønner det. Det er nok lett å miste tålmodigheten med mennesker som sliter psykisk, for fakta er at da kan man være ganske selvsentrert. Man har ikke nok energi, eller manglende interesse for andres liv. Men husk; dette er en del av sykdmmen/et symptom. Og husk at hun neppe selvskader seg bare for å få litt oppmerksomhet, selv om det av og til kan virke sånn. Det er høyst sansynlig alvorlige ting som ligger bak. Kanskje hun har problemer med å takle at andre sliter? Ikke mist tålmodigheten med henne. Jeg har selvskadet i flere år, og det var nok tidligere mye for å få oppmerksomhet. Dette fordi jeg hadde det utrolig tøft og vanskelig og ikke hadde noen annen måte å si ifra på. Og ting var så vanskelig at jeg MÅTTE bli tatt på alvor, om du skjønner. Godt mulig at noen av mine nærmeste syntes det var både irriterendes, skummelt, tåpelig og egoistisk, at jeg var veldig selvsentrert. Og det VAR jeg. Men de sto ut med meg heldigvis (alle utenom en, som av forskjellige grunner føte hun ikke greide mer). Sykdom og særlig hvis den er langvarig, er slitsomt for andre. Tenk deg om søstra di hadde hatt kreft? Det hadde også vært tøft det! Og all ære til de som grier å stille opp for syke mennesker!
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #5 Skrevet 20. august 2008 Og du, husk at selvskading er sjeldent et selvmordsforsøk! Det var før i tiden man trodde det nødvendigvis var det.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #7 Skrevet 20. august 2008 Malingus.. du sier at du drev med selvskading for å få oppmerksomhet, hva gjorde du?? klorte opp armene??...... Jeg gidder ikke bry meg med folk som kunn er ute etter oppmerksomhet, dette "klore opp armen". fenomenet er en typisk fjortis-ungdomskole-greie. Som sagt tidligere: du får samme "skadene" av å kose med katten!! Folk som driver med dette ønsker ikke egentlig å skade seg, det er derfor skadene er minimale.... og hun som hadde prøvd å ta livet av seg i 10 år..herregud!!..hun ønsker jo ikke å gjøre det,for hadde hun ønsket det så hadde hun vært død og begravd for leeeeeeeenge siden. Selvskading er en poppis-greie tydeligvis
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #8 Skrevet 20. august 2008 Tror du har misforstått hele poenget, anonym 20:19! Dette er ikke noe "poppis-greie", like lite som incest eller anorexia er det. Det har bare (heldigvis) blitt satt mer fokus på det de siste årene! Dette dreier seg om oppmerksomhet av den type "jeg har det jævelig -vær så snill og hjelp meg!" Ikke alle greier si dette rett ut! Dessuten får du ikke nødvendigvis den hjelpen du trenger om du gå til fastlegen din eller på legevakta og sier dette. Hva meg gjelder, har jeg ikke hatt noe annet språk. Det har jeg funnet ut gjennom år med terapi. Det har vært min måte å desperat be om hjelp på! La meg spørre deg om en ting, hvis din søster/kjæreste el hadde kreft og "klagde" mye over smerter i forbindelse med sykdommen og behandlingen (cellegift, stråling etc), ville du sett dette på samme måte? Bare mas om oppmerksomhet?
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 20. august 2008 Og, igjen, nei jeg klorte ikke opp armene mine. Noen gjør det, jeg gikk drastisk til verks og kuttet meg opp så jeg hver eneste gang måtte sy mellom 10 og 20 sting. Det var underarmer, overarmer og lår. Store, dype kutt, som hvis jeg ikke hadde fått sydd dem, kunne ført til alvorlige konsekvenser (store blødninger, infeksjoner ol). Hvorfor tar du ikke selvskading seriøst? Jeg fatter det ikke! Du kan ikke være særlig oppegående!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #10 Skrevet 20. august 2008 Bare egoistiske tapere som driver med dette.... Slike som trenger oppmerksomhet og måååå være midtpunkt hele tiden. Noe så dumt og uansvarlig......! Kan ikke ta godt vare på seg selv en gang , håper de virkelig ikke har eller får barn....
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #11 Skrevet 20. august 2008 Har du hørt om å være syk, anonym 22:51? Gjelder det samme kreft, brukne bein, astma, HIV, bipolare lidelser?
Supha Skrevet 20. august 2008 #12 Skrevet 20. august 2008 Ikke så lurt av deg å si sånt her. Du får bare dritt tilbake.. hold privatlivet ditt for seg selv ellers får du så ørene henger som våte lomper desverre. Har full forståelse for at selvskading er vanskelig. Datteren til ei jeg kjenner slet med det. Det viste seg at hun hadde tunge psykiske diagnoser - var blandt annet manisk depressiv og sterkt rammet av ADHD. Men det er noen her som ikke har bedre vett enn å kaste ut av seg sånn dritt. Overse det..!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #13 Skrevet 20. august 2008 ja ja sakelig.... Hva er det du er ute etter? oppmerksomhet???
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #14 Skrevet 20. august 2008 Ja, jeg vet. Takler dritt. Men lurte på om det var noe _oppegående_ mennsker som hadde noen synspunkter på dette. Jeg har lang erfaring med dette, så jeg er ikke redd for å skrive det her. Hvorfor skulle jeg være det? Men jeg syns det er viktig å sette fokus på det! Tenkte bare jeg ville høre!
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 20. august 2008 Jaja saklig hva? Tror du ikke på det jeg skriver? Nei, oppmerksomhet får jeg mer enn nok av i det virkelige liv! Både på grunn av arrene mine, åpeneten min og fordi jeg er den jeg er!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #16 Skrevet 20. august 2008 Håper virkelig ikke du går rundt å er stolt av dine ødelagte armer. Vi har alle svakheter , men å være stolt av å vise dem frem????? Du burde komme deg ned på jord'a!
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #17 Skrevet 20. august 2008 Jeg er ikke stolt av arrene mine. Ei heller flau! Hvorfor skulle jeg være flau eller skamme meg over dem? De er en del av meg og min historie! De forteller mye om hva jeg har opplevd og hvordan jeg er som person -åpen, ærlig og tøff! Og de er ikke ødelagte! Bare medtatt som enhver kropp blir etter å ha levd litt!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #18 Skrevet 20. august 2008 Nå har vel kanskje ikke så mange av norges befolkning interesse av din fortid og dine personlige problemer. Hva med å holde ting for seg selv , og ikke ta det som en selfølge at alle bryr seg? Det er ikke pent , syntes det ser patetisk ut!!!!
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #19 Skrevet 20. august 2008 Jeg er ikke ute etter sympati! Jeg mener bare det er viktig å sette fokus på et stort og viktig samfunnsproblem! Men, jo jeg reagerer på at enkelte folk ikke har sympati for andre! Du svarer ikke på noe av det jeg spør om, og det er ganske patetisk syns jeg! Hvordan ser du på folk med kreft?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #20 Skrevet 20. august 2008 Det syntes jeg er veldig trist , men du kan da ikke sammenligne det med noen som kutter sge opp av egen fri vilje????????? Alle forstår jo at det er galt og dumt å gjøre slike ting!
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #21 Skrevet 20. august 2008 Skønner du virkelig ikke at det er noe som ligger bak selvskadingen? Ofte er det ting som omsorgssvikt, seksuelt misbruk/voldtekt, mobbing etc. Synes du ikke synd på en som har blitt utsatt for slike ting?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #22 Skrevet 20. august 2008 Jo men det hjelper da ikke å ty til noe som er like dumt!!!!
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #23 Skrevet 20. august 2008 Du vet, av og til har man det så vondt at man ikke vet hva man bør gjøre. Smerten er så stor, og til slutt blir man likegyldig. For min del, ville jeg helst dø. Ingenting betydde noe. Så hva gjorde det vel da om jeg kuttet meg? Det var det eneste som "hjalp". De fleste klarer vel å tenke seg hvordan det er å være fortvilet og desperat? Når ingenting hjelper. Hverken psykologer, leger, medisiner, sykehus... ingenting! Da blir man desperat og likegylding! Syns det sier veldig mye om deg, når du snakker om så alvorlige problemer på denne nedlatende måten!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2008 #24 Skrevet 20. august 2008 OK gå å legg deg nå ufornuftige surve...... Get over it, get a life!!!!
malingus Skrevet 20. august 2008 Forfatter #25 Skrevet 20. august 2008 Det skal jeg! Vel vitende om at det er du som driter deg skikkelig ut her! Ingen normale mennesker som tenker eller sier de tingenedu gjør! Heldigvis! Men alltid godt å få opplyse uvitende mennesker!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå