Gå til innhold

Å få barn mens man studerer, og fordeling av permisjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

neida, Pearl 33 + keiserlig gutt, HI skriver ingenting om dette. men hvis du leser hele tråden ser du at det er flere som lurer på dette med fedrekvote i forhold til NAV også...som meg for eksempel :) du må ikke ha jobbet 50 % får å ha rett til foreldrepenger, men du må ha jobbet minst 50 % for at far skal ha rett til fedrekvote i NAV sitt system. men foreldrene kan fordele permisjonen seg i mellom som de vil utenom de ukene før og etter fødsel som er forbeholdt mor.

jeg skal høre med Lånekassen også Mint Condition, så jeg er sikker på at jeg har rett her...er ikke alltid NAV er å stole på. men jeg fant en link til en blogg med noen som er i samme situasjon som meg som ser ut til å underbygge mine påstander:

http://www.vgb.no/28567/perma/265465

krysser fingrene for at jeg ikke mister disse seks ukene med lillegutten :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

gutt i magen_ 85; jeg skjønner hva du mener nå, neida man MISTER ikke de ukene så lenge mor kan ta de, det har du rett i.

Men VI mistet de, iom at det ikke var aktuelt for oss at jeg var hjemme lengre pga studiene. Så det jeg mente var at om man skal fordele permisjonen slik HI her ville, dvs at mor og far deler ca 50/50, da mister man de 6 ukene fedrekvote :)

Skrevet

Når jeg fikk snuppa i 06, hadde jeg ikke permisjon fra studiene (men var allikevel hjemme), og jeg fikk engangsstønaden fra nav og fødselsstipend fra lånekassen. Pappa'n hadde tidskonto i tillegg, som innebar at han jobbet annenhver uke i litt over ett år, for fikk da lønn fra arb.giver og foreldrepenger fra nav.

Så der er også en løsning som student :-)

(som jeg kanskje skal benytte meg av igjen....)

Skrevet

Drømmer...:) Foreslår at du tar samme løsningen som vi skal. Jeg har termin i januar og skal være hjemme med babyen frem til august. Kommer til å tar permisjon fra studiet i denne perioden,men har ikke tenkt å studere videre etterpå. Er adjunkt så når skolen starter i august har eg tenkt å begynne å jobbe. I denne perioden får eg stipend fra lånekassen, som ut fra pappaens inntekt blir 8500 pr mnd. I tillegg kommer engangsstønaden som blir utbetalt fom uke 26.

Pappa, som har tatt ut 6 uker permisjon i løpet av våren men så søkt om utsettelse av de resterende ukene(noe som kan gjøres i inntil 3 ÅR etter fødselen) skal overta hjemme i august. Han får enten 29 eller 39 uker minus de 6 som ble tatt ut før utsettelsen, og får i denne perioden fødselspenger beregnet ut fra sin inntekt. Dessverre mister han de 6 ukene som er forbeholdt pappa, men er allikevel strålende fornøyd med å kunne være hjemme med lillemann.

Alternativet er å ta ut graderte foreldrepenger, men i vårt tilfelle er ikke det en aktuell mulighet pga jobbsituasjonen.

Skrevet

Hei!

Høres ut som du var utsatt for en saksbehandlingsfeil sist, dessverre. Står helt klart på navs hjemmesider at dersom mor hadde tjent opp rett til foreldrepenger, men i en lavere stillingsprosent enn 50%, mister man ikke de seks pappaukene, men man kan fordele dem som man vil. Altså, mor kan ta dem om far ikke vil, eller så kan far ta dem om han vil.

For at far skal ta ut uker da, er det en forutsetning at mor studerer fulltid, jobber minst 75 %, jobber pluss studerer så det blir fulltid tilsammen, eller ikke kan ta seg av barnet pga sykdom.

www.nav.no/1073744316.cms

:-)

Skrevet

for ordens skyld, dette innlegget var svar til mint condition, ikke hurra meg rundt.

Skrevet

barbara; men hurra da! Da kan det jo løse seg denne gangen i det minste! Takk for info, og beklager alle jeg har feilinformert :P

Skal sende dette videre til mannen, så kan han også lese det.

Skrevet

Ja, var glad jeg fant den linken, ble litt bekymret for om jeg hadde misforstått allikevel i går, leste gjennom absolutt hele foreldrepengeforskriften og var klar for å lage et helvete for navsaksbehandlerne dersom vi får samme svar på vår papirmølle som dere fikk sist... Har termin i november så må ha perm både nå i høst og til våren fra skolen pga masse obligatorisk undervisning, har ikke lyst i det hele tatt på halvannet års fravær fra studiet, så er helt avhengig av at samboeren min tar sin del neste høst:-)

Bra om det løser seg for dere også!

Skrevet

ok, da skjønner jeg :)

jeg har heldigvis muligheten til å overta fars uker. så pappan mister sin permisjon, men det blir jeg som tar den. nå ble jeg letta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...