Gå til innhold

Å få barn mens man studerer, og fordeling av permisjon.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som kan noe om dette?

Dersom barnet for eksempel er født i desember, og mor er hjemme frem til studiestart høsten etter, altså august, vil far da kunne ta resten frem til barnet blir ett år? Eller er det sånn at far ikke har rett til noe permisjon når mor er student?

Håper noen kan svare på dette:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg var privatist med første mann, og der fikk far all permisjon. tror det er 9 mnd da mor MÅ ha de 6 første ukene eller no sånt. ungen kom i februar, så jeg gikk jo bare på skole i nesten 5 mnd. så vi var hjemme og kosa oss en evighet alle tre vi :)

Skrevet

Åh, så heldig er nok ikke jeg. Jeg vil nok ta permisjon fra studiet ett år, men det ville vært så kjipt om jeg ville måttet ta to år borte fra skolen fordi far ikke kan ta over permisjonen liksom. Jeg lurer på om det er sånn at far får alt eller ingenting når mor er student. I tilfelle er det veldig spesielt.

Skrevet

jeg dytter litt på denne...i tilfelle noen fler vet:)

Skrevet

Hei!

Hadde det akkurat som deg :-) Så lenge du har bekreftelse på at du er fulltidsstudent kan mannen din ta over resten av permisjonen. Ergo: Begynner du på 'an igjen i august kan mannen din være hjemme resten av tiden.

Lykke til :-)

Skrevet

Nå ble jeg veldig letta, var nemlig noen som sa her en dag at det ikke var sånn. Tusen takk:)

Skrevet

Men...hva med penger da? jeg trodde far ikke hadde rett på foreldrepenger så lenge mor ikke er i jobb? Om det virkelig er slik at pappa kan ta resten av permisjonen hadde det vært kjempeflott, dette er høyaktuelt for mitt vedkommende. :)

Skrevet

jeg tror far kan ta lønnet permisjon hvis mor enten jobber eller er fulltidsstudent den tiden faren har sin permisjon :)

hos oss blir det jeg som tar hele permisjonen, far er også student, og det blir ikke så lett å bare ta en periode fri fra studiet. husk at hvis du i tillegg har deltidsjobb har du rett på støtte fra nav tilsvarende din gjennomsnittslønn. er du kun student får du støtte fra lånekassen pluss engangsbeløpet fra nav. :)

Skrevet

Som student med barn og 1 i magen har jeg satt meg litt inn i dette...pappaen FÅR permisjon, og han får penger regnet ut fra sin egen lønn.

MEN - han mister de 6 ukene med fedrekvote, ergo blir den totale permisjonstiden 6 uker kortere. Helt tragisk og teit og blæ...men, sånn er det nå bare.

Vi fikk barn i januar forrige gang, og jeg var hjemme frem til august, da tok pappaen over. Siden vi mistet 6 uker fedrekvote måtte han jobbe en dag i uka for å få svspasere i desember, slik at jeg fikk tatt eksamenene mine. Denne gangen blir det mye av det samme, siden vi har termin med nestemann i desember.

Skrevet

Jeg kan litt (",) Har selv ei jente på 7 måneder og avsluttet min bachelor utdannelse i vår.

Dersom dere kan dokumentere at mor er fulltidsstudent kan far ta over resten av permisjonstiden, og han får permisjonspenger beregnet utifra sin lønn. Dere mister fedrekvoten på 6 uker.

Tiden du går hjemme får du fødselsstipend fra lånekassen (sjekk ut lånekassens sider). Fødselsstipendet utgjør det du vanligvis får i lån+stipend. Dette får du også i sommermånedene. Dersom du har jobbet noe ved siden av skolen kan du også få permisjonspenger fra nav. Dersom du ikke har jobbet/ eller har jobbet veldig lite kan du velge å få utbetalt engangsstønaden for den tiden du går hjemme!

Pappaer kan også gjøre en fantastisk jobb hjemme med barnet og i huset! Pappaen her i huset er helt fantastisk og jeg tror han er veldig glad for at også han har fått mye tid hjemme sammen med den lille tulla! De kan bare de slipper til!

Lykke til!

Skrevet

Da er jeg med. Kjipt at permisjonen blir 6 uker kortere da, men virker jo som en overkommelig løsning at far jobber en dag i uka for å avspasere de senere. Må man så må man..

Jeg tviler ikke et sekund på at min kjære vil gjøre en fantastisk jobb med barnet. Det var bare veldig viktig å vite at vi kan dele selv om jeg er student. Har ikke lyst til å hoppe over to studieår.

Nå er ikke jeg gravid enda, vi er fremdeles i planleggingsfasen. Da er det viktig å orientere seg om hvilke rettigheter man har, sånn at man ikke sitter det med skjegget i postkasse;)

Tusen takk for svar:)

Skrevet

* Det med at dere mister de seks ukene med pappapermisjon: Det stemmer ikke hvis du jobber nok til å tjene mer enn 1/2 G i året. Dvs litt over 35 000 kroner. Du må dessuten jobbe minst seks av de siste ti månedene før fødsel. Så tar du ut foreldrepenger i steden for engangsstønad, og vips utløses fars rett til pappaperm, så dere får full permisjonstid.

* Ellers stemmer det at du bare har krav på ni ukers permisjon selv, tre uker før termindato og seks uker etter. De siste ukene med permisjonstid fordeler far og mor seg i mellom som de vil. Men det er en forutsetning er at den som ikke tar permisjon, det vil i dette tilfellet si du, er i fulltidsstudium eller jobber mer enn 75 %. (Latterlig, forresten, at det er godt nok å jobbe deltid, men ikke å studere deltid, for å oppfylle dette kravet, men sånn er det nå en gang.)

:-)

Skrevet

barbara; det holder ikke å ha tjent 1/2 G, du må ha hatt over 50% stillingsandel også.Og det har de færreste fulltidsstudenter.

Skrevet

Det barbara skriver er feil, mor må ha jobbet i minst 50% stilling for at far skal ha krav på fedrekvoten...

sakset fra nav:

Når har far rett til fedrekvote?

Det er en forutsetning at både mor og far har rett til foreldrepenger (har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene).

Mor må ha opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en 50 prosent stilling eller mer.

Skrevet

jeg har nettopp vært igjennom denne papirmølla, og det barbara skriver er ikke riktig når det gjelder fedrekvote. du må ha tjent 1/2 G for å ha rett til foreldrepenger fra NAV, noe jeg oppfyller. men stillingprosenten min er under 50 %, og dermed mister far retten til fedrekvote. men vi mister ikke de 6 ukene med permisjon, de blir overført til meg.

Skrevet

Men er det ikke sånn at mor mister rett på fødselsstipend om far tar full permisjon..? Mener å ha hørt at far må ta gradert uttak for at mor fortsatt skal få fødselsstipend.

Skrevet

må bare få presisert at det jeg skrev over gjelder utbetaling fra NAV, ikke fra Lånekassen. ser mange blander disse med hverandre.

Skrevet

Når far går ut i perm mister såklart mor fødselsstipendet. Begge får jo ikke perm-penger samtidig...da får mor vanlig lån/stipend fra Lånekassa igjen.

Skrevet

jeg mener du har forstått rett beatk. mor får ikke fødselstipend i den perioden far har permisjon.

Fra Lånekassen:

Vilkårene for å få fødselsstipend er at du har opptak i en utdanning og:

at du har hatt rett til stipend eller lån fra Lånekassen de siste seks månedene før fødselen/adopsjonen

at du bor sammen med barnet

at din eventuelle ektefelle eller samboer ikke samtidig mottar foreldrepenger (fødselspenger) fra folketrygden. Unntak gjøres ved bruk av ordningen med graderte foreldrepenger (tidskonto)

Til mor eller far

Både kvinner og menn kan få fødselsstipend hvis vilkårene over er oppfylt. Begge foreldrene kan ikke få fødselsstipend samtidig.

Skrevet

ja, det stemmer at de ukene blir overført til deg, men far kan jo fremdeles ta ut permisjon i seks uker og mye mer om han vil - de aller fleste ukene er det jo valgfritt om mor eller far tar permisjonen. Er jo i utgangspunktet bare ni uker mor har krav på også, resten kan man fordele seg i mellom som man vil.

De seks ukene med pappaperm kom jo fordi mor i praksis tok hele permisjonen før, så de ble innført for å tvinge mor til å gi noen uker fra seg. At far ikke lenger kan kreve seks uker på bekostning av mor, betyr ikke at han ikke kan få seks uker, det betyr bare at nå må mor og far velge det sammen, staten har ikke forhåndsbestemt det for dere.

Kan ikke forstå noe annet, det står jo ingen steder at mor må ta hele permisjonen bare fordi far ikke kan kreve noe av den.

Skrevet

Det er klart at mor mister fødselsstipendet når far tar over permisjonene. Og hvor mye man får i fødselsstipend er jo avhengig av hvor mye far tjener. Er det over 23 000 (eller bortimot der) netto utbetalt i måneden, vil mor få 8500 i fø.stipend, hvilket er tilsvarende det man får i lån og stipend ellers. Har far lavere lønn, vil stipendet bli større:)

Skrevet

Nei, du MISTER de 6 ukene fedrekvote.

Tro meg, jeg har vært gjennom denne mølla før ;)

Og med "du" mener jeg "dere", som i mor og far. Om permisjonen i utgangspunktet var 54 uker, er det på 48 uker når man er student med under 50% stilling et sted. Om mor ikke selv er hjemme de ukene, så forsvinner de.

Skrevet

siterer fra www.nav.no:

"Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne."

det var også det jeg fikk beskjed om ved personlig oppmøte hos Nav.

jeg har fått innvilget 10 mnd permisjon (43 uker) fra skolen, og jeg skal selv alene ha hele denne permisjonen. jeg får støtte fra Lånekassen i 42 av disse. Jeg skal også ha permisjon fra jobben min, på 100 % i 44 uker. far skal (desverre) ikke ha noe permisjon i denne tiden, siden det ikke er mulig siden han selv er student, og det ikke er bare å ta permisjon midt i et semester. heldigvis er han fleksibel siden han ikke har forelesninger hver dag o.l. han har ikke rett på fedrekvoten fra Nav siden jeg har jobbet en stilling under 50 %. den blir altså overført til meg.

du mener dette ikke riktig MintCondition?

Skrevet

Stemmer som du skriver gutt i magen-85, MEN nå er jo HI student og det står ingenting om at hun har opptjent rett til foreldrepenger!!!! Hun har neppe jobbet i 50% stilling som student vel?????

Skrevet

gutt i magen_85; sist vi hadde foreldrepermisjon (i 2006), så mistet vi ihvertfall de 6 ukene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...