Lovemelikeyoudo Skrevet 19. august 2008 #1 Skrevet 19. august 2008 noen jeg kjenner som er alene med 1 barn "klager" over at det er så slitsomt å ha barnet, og at de har så sjelden fri. (annenhver helg og 1 dag i uken.) jeg har aldri vært alene, har også 1 barn. Men jeg tenker så deilig det hadde vært å hatt avlastning annenhver helg hele helga. Synes de er heldige jeg, jeg har ikke så mye "fri". Ikke at jeg ville sendt henne bort hele helga annenhver helg om hadde sjangs, men allikevel. Dere/ de (alenemødre) kan jo faktisk sove ut og slappe av en helg !! luksus spør du meg. hva tenker dere?
Gjest Sekretøsa Skrevet 19. august 2008 #2 Skrevet 19. august 2008 Ja, det er luksus... Nå har jo vi hatt minsten i 1 år, uten noe mulighet for å sende han til pappaen til eldste (hehe), og jeg merker jo det er forskjell. Men klart, nå som vi har "kun" 1 barn annenhver helg, så merker jeg jo at det også er litt luksus...
Elfi regndråpe Skrevet 19. august 2008 #3 Skrevet 19. august 2008 Jeg er alene med en baby på 10 mnd og jeg synes ikke det er fint med fri annenhver helg. For det første så synes jeg det er ordentlig vondt og sende vekk sønnen min så ofte og jeg klarer ikke nyte de helgene han er borte nettopp fordi jeg savner han. I mellom de helgene så har jeg ansvaret alene 24/7 og det kan bli ganske tungt innimellom. Ofte hadde det vært godt om noen kunne ta et bleieskift eller kveldsstell. Hadde vært fint at pappan kom hjem etter jobb og tok han en time eller to. Når man er alenemamma så blir det jo enten eller. Jeg synes ikke det er fint og hvis jeg kunne velge ville jeg heller hatt barnefri en time om dagen enn annenhver helg.
Sjokoladekaka Skrevet 19. august 2008 #4 Skrevet 19. august 2008 Jo, mulig det er luksus for dei som har det slik. Eg er aleine med 2 og har aldri hatt "fri" annakvar helg osv. Har ei helg av og til for meg sjølv, men det er ikkje ofte. I løpet av sommaren har eg hatt ei helg som var "berre mi". Ellers har eg hatt ungar heile tida. Ingen enkle dagar uten ungar, heller.... Men no er det jo slik at vi som er aleine, gjere alt i huset; handle, bringe inn pengar, ordne rekningar og anna praktiske ting osv- alt medan vi har ungane rundt oss. Vi gjere jo alt det som alle foreldre gjere. Ikkje har vi nokon vi kan seie "kan du ta deg av det?" til. Alt av nattevåk må vi ta sjølv osv osv. Så eg veit ikkje heilt eg, kven som er "heldig". Kanskje dei som er 2 om alt det daglige?
Bæ bæ lille lam:)™ Skrevet 19. august 2008 #5 Skrevet 19. august 2008 Jeg har vært alene med jenten min i ett år nå,og det er ganske tungt til tider..Jeg merker godt at jeg er alene om alt hele døgnet igjenom,jeg har aldri tid til meg selv,før kunne jeg stikke ut en kveld om jeg ville,eller bare slappe av mens bf tok seg av mat og stell.Nå sitter jeg hjemme alene hver kveld og er så sliten at jeg ikke orker noenting.. Ikke for det,stort sett trives jeg alene nå,men det er slitsomt også.
Mamma`n til turbo Skrevet 19. august 2008 #6 Skrevet 19. august 2008 Det er virkelig ikke det samme å være to stk, selv om man har "fri" annenhver helg. Det er alltid jeg som må lage middag, vaske klær/hus, rydde, handle, bade barnet, kle på, synge for, legge, stå opp med, følge til barnehage, trassanfall på butikken osv. Når da pappa helgen kommer så jobber jeg sent fredagen (fra 09-20) og på lørdagen fra 10-16 og etter det skal man gjerne prøve å opprettholde ett visst sosialt liv, så når hun kommer hjem søndag kl 17 så er jeg ikke akkurat uthvilt. Det er og vil aldri bli det samme å være en som å være to, selv om mannen jobber mye overtid er borte. Dere er to om alle bekymringer, mens vi har bare oss selv å lene oss på.
najs Skrevet 19. august 2008 #7 Skrevet 19. august 2008 Jeg har vært alene med mitt første barn men har samboer og et til barn nå - og det er mye tøffere å være helt alene. Det å ikke kunne dusje når man vil, ikke bare si til samboern at jeg stikker å kjøper melk osv. Selv om jeg hadde fri annenhver helg så var jeg så utslitt at jeg duppet av på vei til fest. Nå har vi aldri barnevakt men vi kan jo gå ut hver for oss;-)
WP-TLogPeanut Skrevet 19. august 2008 #8 Skrevet 19. august 2008 Synes ikke det er spes. luksus jeg... Synes ei helg egentlig er for lenge,skulle vært bare ei natt Begynner alltid å savne henne lørdag morgen... Ikke kan jeg ligge og snorke og sove lenge selv om hun er borte eller! Det skjer sjelden. Merkes jo at man er alene om alt som har med barnet,mat og husarbeid å gjøre,hele uka.
tonebf Skrevet 19. august 2008 #9 Skrevet 19. august 2008 Når sønnen min reiser fredag så jobber jeg... lørdag så jobber jeg og søndag... hmmm ble det av og ha fri da? Ukedagene er han bare hos meg! Jeg kan aldri stikke ut og ta sol, aldri reise bort en tur på kvelden.... Alt gjør man alene, middag, legge, stelle og bade... osV! Mye bedre og være 2 om dette!
Denice Skrevet 19. august 2008 #10 Skrevet 19. august 2008 Nå er det jo faktisk sånn da, at ikke alle har en pappa de kan sende barnet til annenhver helg og en dag i uken. Skulle vedig gjerne hatt det etter å ha hatt alt annsvar i 5 år. Dere som er to kan i hvertfall bytte på å sove litt lenger. Om det er EN som ALLTID står opp tidlig, vasker og rydder er vel det rett og slett kun dårlig fordelte oppgaver mens vi som er alene ikke har noen å fordele med. Jeg elsker dattern min over alt på denne jord og vil heller være alene 365 dager i året enn å være henne for uten... men luxus å være alenemamma? Neppe....
OneOfTheBoys Skrevet 19. august 2008 #11 Skrevet 19. august 2008 Greit nok at det ikke er alle som er 2 som har avlastning fra andre, men dere har da avlastning fra hverandre!! Dere kan stikke en tur på butikken hvis dere ser at dere mangler melk og brød etter ungene er lagt, eller hvis dere får skikkelig lyst på en pizza! Dere kan låse dere inne på badet på ettermiddagen og ta en laang dusj alene.. Dere kan stikke ut på byn med kompiser/venninner dersom dere måtte ønske dette! Vi alenemødre har ikke muligheten til dette, og det kan faktisk kjennes som en frihetsberøvelse en gang i blant (misforstå meg rett!) Selv om man har avlastning annenhver helg og en dag i uken, så er dette faste dager, og man har ikke samme muligheten som dere som er to til å trekke seg tilbake og bare tenke på seg selv en gang i blant, mens noen andre tar ansvar. Når det er sagt så har jeg selv ingen fast avlasting. Men det som er det aller beste med å være to, er at man har noen å dele alle de fantastiske øyeblikkene med! Tenk heller på hvor heldig du er du, i stedet for å sammenligne for å vurdere om andre har det bedre enn deg! Hilsen en som trives uten en mann!! =)
Gjest Skrevet 19. august 2008 #12 Skrevet 19. august 2008 Til HI, Jeg har 1 barn og bor sammen med samboeren min. Jeg synes du viser liten innlevelse i situasjonen aleneforeldre er i. Blir jo helt absurd å beskrive det som "luksus" - håper alle svarene her gir deg mer forståelse hvordan det er å være alene. Jeg ville aldri tenkt tanken på at det er en "luksus"-tilværelse. Og hvis du fortsatt synes det virker som et luksus-liv kan du jo bare gå fra samboeren din og prøve det ut :-)
RachaelRay Skrevet 19. august 2008 #14 Skrevet 19. august 2008 Hva var egentlig spørsmålet? Om det er luksus å være alenemor, fordi man for sove utpå to ganger i månenden? Og i tillegg ha alt ansvar, og ingen pappa som bryr seg? Nei, da får du røske litt i barnefar, og få han til å bytte på å stå opp da vet du ;-) Og til å være hjemme, så du får komme deg ut på livet litt. Jeg har prøvd å ha barna mine både 24/7, og vanlig samvær OG vært sammen med barnas far. Og det ingen luksus med vanlig samvær i alle fall. Stadig bekymringer om de har det bra når jeg ikke er tilstedet, gråt når de drar, og telefoner om at de savner meg. Nå var ikke forholdet vårt bra på slutten, men NÅR det var det - var det selvsagt mye bedre å være en familie - enn å være alene om alt. Nå er jeg 100% alene, det funker det også. Og jeg slipper bekymringene - men jeg får aldri sove ut... Luksus? Neppe..
Tøysetipp Skrevet 19. august 2008 #15 Skrevet 19. august 2008 Jeg hadde byttet ut fritiden anyday mot familielivet. Selv om barnefar er en stor del av vår datters liv, og vi fremdeles tilbringer tid sammen synes jeg det er trist og ikke lenger ha den familiesamhørigheten. Du kan tenke deg selv. Å sitte to stk. rundt bordet + all husarbeid alene. Kvelden alene- du kunne nok ha funnet det litt ensomt. Du kan jo prøve, så får du se hvor sjov det er!
-Hoppsi Deisi- Skrevet 19. august 2008 #16 Skrevet 19. august 2008 Jeg er ALENEMAMMA med store bokstaver ja . Har slettes ikke fri annenhver helg eller en dag i uka. Har så og si aldri avlastning..... ...så da er det litt annerledes....
giggsi Skrevet 19. august 2008 #17 Skrevet 19. august 2008 jeg er alenemor og har ingen avlastning. Har hatt henne selv hele tiden og har ikke sovet frempå en dag. så ja,det er veldigt avslappende. Du kan lese innlegget lenger nede på siden som jeg har postet i dag,så ser du hvor glamorøst det er.
OsloMor Skrevet 19. august 2008 #18 Skrevet 19. august 2008 Jeg synes det virker som et evigvarende slit å være alenemor, herregud ingen andre å støtte deg til eller som kan ta ansvaret i hverdagen. Jeg beundrer aleneforeldre, for eksempel søsteren min, hun er alltid den ene som må være der og oppfylle sine plikter, ikke rom for sykdom eller utslitthet, 100 % ansvar 24 timer i døgnet, det er ikke mye luksus over det livet.
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 19. august 2008 #19 Skrevet 19. august 2008 hehe, det var det du:) sitter alene med 5 jeg da, der de 3 minste er på samvær annenhver helg + 2 etterm i uka. de 2 eldste er borte 1 helg i mnd.. synes jeg har masse fri jeg da, men når alle er hjemme så er jeg helt alene med de å. å det kan være utrolig slitsomt til tider. men men det er jo mest koselig da:)
Norwegian by injection Skrevet 19. august 2008 #20 Skrevet 19. august 2008 For meg så høres det veldig trist ut! Ville aldri ha sendt vekk ungene mine annen hver helg for "å sove litt lengre"....Synes synd i alenemødre som må leve slik :-(
endelig mamma t 2 :) Skrevet 19. august 2008 #21 Skrevet 19. august 2008 Hehe.. Luksus ja. Det å være aleneforelder er vel så langt fra luksus som du kan komme i mange tilfeller. Og jeg kan ikke helt skjønne at du ønsker avlastning fra barnet ditt annenhver helg...? Når det gjelder samværsordningen er denne uansett ikke for å sikre mor avlastning, men for å sikre at barn får tid til å være sammen med far. Om du trenger litt alenetid så er du jo så heldig at du bor sammen med barnets far, og dermed er mye friere. Å ønske seg fri fra barnet sitt så ofte som annenhver helg er litt merkelig spør du meg...
Gjest Skrevet 19. august 2008 #22 Skrevet 19. august 2008 Det der er det dummeste jeg hører etterfulgt av hvor mange penger alenemødre får. Å være alene med et barn vil si at man er både mor og far. Tenk deg selv, den oppmerksomheten mannen din gir til barna mens du vasker klær... henger opp klær, sitter på do eller napper øyenbryn, den må en alenemor gi mens hun gjør alle de tingene eller den oppmerksomheten du gir barna dine når mannen skifter hjul på bilen, klipper gresset, maler huset, henger opp hyller, skrur sammen ikeakommoden etc, det må du selv gjøre når du har fått barna i seng om kvelden. Så er det å gjøre klart til dagen etter, barn skal følges til barnehage, skole, selv skal du rekke en full arbeidsdag, og løpe som et h...., for å rekke barnehage, skole før de stenger..... For 100 % må man ofte jobbe når hele husholdningen er avhengig KUN av din inntekt...Eller bekymringene over at varmtvannsberederen har gått dundas å ny må kjøpes, eller krana som har gått lekk igjen, er du litt oppegående, og tenker grundig gjennom hverdagen din vil du nok forstå at det å ha "fri" annenhver helg ikke er luksus. (for de barna som er så heldige å ha en far som bryr seg om dem da......) En annen ting er alle bekymringene, og ikke minst gledene man ikke har en å dele med, det er temmelig vondt.
solita 06 Skrevet 19. august 2008 #23 Skrevet 19. august 2008 He he du har visst fått mange svar som fortjent du svarte katt! Ikke så veldig stas å alltid skulle hente, levere, handle og lage mat mens en liten tass drar deg i buksebeinet. Skulle gjerne hatt noen minutter avlastning da jeg! Og så kunne det jo vært hyggelig å spise sammen med en voksen til og av og til for både liten og stor. Og ikke minst noen å dele det fantastiske som et lite barn jo er med noen. Noen som er like godt kjent med og stolt av barnet som deg. Litt stusslig at man opplever at de reiser seg, de første skrittene, de første ordene og alle de små detaljene alene stort sett. Vi har heldigvis min fantastiske mor som vi kan ringe til og juble over små hverdags undere og hendelser. Er et ordtak som sier at delt glede er dobbel glede og delt sorg halv sorg eller noe sånt, tenker ofte det i vår hverdag. Men tror du at det at man har avtale om samvær annenhver helg og en dag i uken betyr at det faktisk gjennomføres??? Ganske vanlig skjønner jeg etterhvert at fedrene avlyser i siste liten, så sitter man der da sliten og uten hyggelige planer for deg og barnet ditt den helgen... Pluss at du må ringe rundt til vennene dine og avlyse. Igjen... Håper du fikk de svarene du ønsket deg på innlegget ditt!
Gjest Skrevet 19. august 2008 #24 Skrevet 19. august 2008 Jeg er ikke aleinemamma da, men vi har den orndningen siden vi ikke bor sammen, jeg synes det er herlig! Å kunne vite at, jo, den kvelden har jeg faktisk fri og kan gjøre nett hva jeg vil, i steden for å lure på om kanskje en av oss kunne gått ut, men så blir det heller til at ingen går ut for ingen vil være aleine hjemme med ungen. Vi har det litt på og av med det da, men jeg liker absolutt de periodene vi har "på";)
Gjest Skrevet 19. august 2008 #25 Skrevet 19. august 2008 Pappaen til junior er død så jeg er virkelig alenemor. Sønnen min blir 3 år i november, siden han ble født har jeg hatt tilsammen 6 netter uten han hvor jeg har kunnet sove lenge. Jeg er alene om alt. Jeg har ikke alltid vært alenemor og kan si det at det er MYE mer slitsomt å være alene enn når man er to. Selv om man skulle ha barnefri annenhver helg er alenetilværelsen veldig alene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå