~~DoraDora~~ Skrevet 13. august 2008 #1 Skrevet 13. august 2008 at noen mener det er negativt at små barn går fulltid i barnehage? Sliter de med dårlig samvittighet eller? Alle har jo et valg... om de vil ha barna hjemme, 10,20,30...80-100% i barnehage. Det er snakk om prioriteringer. Hvorfor tåler noen så dårlig å høre andres meninger om dette? Hvorfor får noen hevnfølelser overfor andre som mener noe annet enn de? Rart at de da villig oppsøker en debattside...ingen tvinger de inn i diskusjonene.
Stratos med 3 barn Skrevet 13. august 2008 #2 Skrevet 13. august 2008 Hahaha. Unnskyld at jeg sier det, men du er bare latterlig! Du lager innlegg på innlegg om dette så det må jo være du som sliter litt i denne saken. Vi andre har det bra vi. Tenk på deg selv du.
~sjiraff~ Skrevet 13. august 2008 #3 Skrevet 13. august 2008 EN god debatt er alltid bra. Men med dette teamet blir det aldri gode debatter og det er vel du et godt bevis på? Ofte kommer forsvar pga angrep.
Blue Lady Skrevet 13. august 2008 #4 Skrevet 13. august 2008 ALLE har ikke et valg!!!!!!!!! Hva med en alenemor,faren til barnet er ute av bildet, hun har ingen slektninger som kan passe barnet. Og kan ikke gå ned i stillingsprosent. Skal hun sette seg på do og drite penger til livets opphold da?
2 søte små:-) Skrevet 13. august 2008 #5 Skrevet 13. august 2008 Er det mulig å skrive om dette dag etter dag.... Hver enkelt må da få gjøre det som passer for dem!!
tonebf Skrevet 13. august 2008 #6 Skrevet 13. august 2008 hehe jaja det mener du ja.... ikke alle har mulighet til og gå hjemme, eller jo jeg kan gå hjemme ¨på sosialstønad da som alenemor... nei jeg må jobbe jeg og ha sønnen min 100% i barnehage.... Og det er et valg jeg må ta, ikke gjør med lett hjerne men men sånn er det! Men vi har det flott Men gud så mange diskusjoner om dette, folk gjør det de må
~~DoraDora~~ Skrevet 13. august 2008 Forfatter #7 Skrevet 13. august 2008 Det er snakk om prioriteringer. Jeg tror de fleste kan klare å gå litt ned i stillingsprosent...feks til 80 % ...dropp en tur på byen feks...eller all unødvendig shopping. Har flere alenemødrevenninner jeg...de klarer det de;-) Men uansett hva folk velger, så må de tåle at andre har sine meninger...Det er det som er mitt poeng her:)))
Gjest Skrevet 13. august 2008 #8 Skrevet 13. august 2008 Jeg synes det er vanskeligere å skjønne at noen ikke kan se hvordan det kan være ganske sårende at noen påstår at man ikke prioriterer barnet sitt for det om man jobber heltid. Selvfølgelig handler det å jobbe heltid om prioriteringer, men det å måtte prioritere arbeid framfor tid på hverdagene sammen med barn betyr vel ikke at man ikke prioriterer barna.
~~DoraDora~~ Skrevet 13. august 2008 Forfatter #9 Skrevet 13. august 2008 Men vi må da få mene det vi vil...eller?
Gjest Skrevet 13. august 2008 #10 Skrevet 13. august 2008 Såret blir jeg ikke men litt provosert over at noen har SÅ vanskeligheter for å sette seg inn i andres situasjon det skal jeg innrømme at jeg blir. Joda, vi hadde da et valg vi også, et ganske enkelt valg når det sto mellom å ha ungen hjemme et år til eller å ha et ålreit sted å bo, sunn mat på bordet, trygg bil å kjøre osv.. Ikke alle har et sånt valg engang, noen MÅ faktisk jobbe for å i det hele tatt kunne sette NOE mat på bordet. Også er det noen som faktisk trives med å jobbe og som ikke ser på barnehagen som et småttisfengsel men et sted hvor ungene kan leke og kose seg med andre barn. Poenget er at du og andre her inne med like bastante meninger ikke har noe med hvordan andre lever sine liv! Selvom du mener at din måte å oppdra barn på er den beste så er det langt ifra sikkert at alle er enige med deg.. Kan godt tenke seg at du gjør ting som jeg synes er galskap, men jeg stoler på at andre voksne folk klarer å ta sine egne valg og gjøre det de mener er best for seg og sin familie. Så lenge det ikke er snakk om barnemishandling så skal ikke jeg blande meg inn.
Gjest Skrevet 13. august 2008 #11 Skrevet 13. august 2008 Selvfølgelig. Det at noen blir såret betyr vel ikke at du ikke kan mene det du mener, men du skjønner vel hvorfor det kan virke sårende, eller?
Blue Lady Skrevet 13. august 2008 #12 Skrevet 13. august 2008 Jo, man må tåle andres meninger. Men det er AKKURAT de som faktisk ikke klarer og heller ikke har muligheten til å omprioritere for å kunne gå ned i stillingsprosent (og som vil det selv) som ender opp med å få den svarteste samvittighet av slike innlegg. Og disse menneskene er ofte de som sliter med andre ting i tillegg, de trenger ikke å bli bombardert med slike "nedtråkkings-innlegg" hver dag her inne, kanskje det er dib som er deres lille fristed fra den harde virkeligheten. JEG som selv har valgt å ha barna i bhg 100%, men som kanskje kunne jobbet bare 50%, bryr meg ikke en døyt om hva du og andre mener, rett og slett fordi jeg ikke har dårlig samvittighet.
gerd Skrevet 13. august 2008 #13 Skrevet 13. august 2008 Det er faktisk ikke alle som kan jobbe redusert - enten pga utdanning / jobb eller på grunn av økonomi. Dessuten ytrer du ikke meningene dine på en saklig måte. Du går jo til frontalangrep på de som ikke er hjemme med barna og sier de er dårlige egoistiske mødre som ikke bryr seg om barna sine. Det er mange måter å organisere dagen sin på så det er slett ikke de som er mest hjemmeværende som automatisk har mest kvalitetstid sammen med barna sine.
mammame3avleggere:o))) Skrevet 13. august 2008 #14 Skrevet 13. august 2008 -Tror nok mange, meg inkl., sliter med dårlig samvittighet (men kanskje er det et sunnhetstegn å ikke tro at man er perfekt, gjør alt rett, eier den fulle og hele sannhet og ikke har noe forbedringspotensiale?) -Alle har ikke et valg, Det virker veldig naivt og umodent å tro noe slikt. (Kanskje kommer virkeligheten til deg og en dag, kanskje mister du nettverk, kanskje blir din forsørger syk, går konkurs eller forlater deg til fordel for en annen. Kanskje skjer ikke dette, og du kan leve resten av ditt liv på en "rosa sky" ;-)
~~DoraDora~~ Skrevet 13. august 2008 Forfatter #15 Skrevet 13. august 2008 Klar du sikkert hadde vært uenig i noe jeg gjør...det er jo mange av dere det... når det gjelder dette feks. Og det er jo helt lovlig å si det en mener. Hadde jeg hatt problemer med samvittigheten min når det gjaldt noe, ville jeg unngått temaet. Men her oppsøker dere det jo hele tiden.
du og jeg og vi to Skrevet 13. august 2008 #16 Skrevet 13. august 2008 Jeg er i alle fall lei av å høre om valget vi har. Her i huset er mannen student, og da må jeg jobbe. Vi har faktisk ikke råd til at jeg skal gå hjemme eller gå ned i stilling for den saks skyld. Jeg skulle gjerne vært hjemme til guttungen er litt større, men det lar seg ikke gjøre. Så med mindre vi vil flytte hjem til mor og far så må jeg jobbe. Er ikke såret over at du eller andre mener at det er negativt at han går fulltid i barnehagen - er bare så sabla lei av å høre at jeg har et valg, bare jeg gjør de riktige prioriteringene. Jeg synes f.eks ikke det å flytte til en 1/3 så stor leilighet er et reelt valg.
du og jeg og vi to Skrevet 13. august 2008 #17 Skrevet 13. august 2008 Å gå ned til 80% stilling innebærer flere tusen kroner i måneden, hva skal vi kutte ned på når ingen av oss går på byen eller shopper unødig i utgangspunktet? Her har familiene våre gått sammen om julegave til oss - som er å betale pengene det koster for at jeg skal gå ned til 80% stilling de tre første månedene. Det er julegaven vår i år, og jeg er så utrolig glad for det. Jeg skulle så utrolig gjerne ha jobbet 80% videre - men det går ikke. Kan du ikke bare innse at det faktisk ikke er alle som har et valg?
Gjest Skrevet 13. august 2008 #18 Skrevet 13. august 2008 Selvfølgelig er det lov å si meningen sin, men de fleste klarer faktisk å formidle meningene sine på en ok måte og holde en diskusjon saklig. Det synes jeg ikke du klarer, og det er flere av dine medsøstre som heller ikke er særlig gode på dette. Å sitte på sin høye hest å komme med påstander er sjeldent en god ide. Jeg er ikke uenig i at du er hjemme med dine barn, høres ut som en flott løsning,,, for DERE.. Ikke har jeg svart samvittighet heller snuppa her begynte i barnehage når hun var 1,5 og har det veldig fint der og som jeg svarte deg i den andre tråden din i går så har vi masse tid til å kose oss sammen selvom hun går fulltid i barnehage. Når jeg er ferdig med permisjonen med nye babyen vil jeg sansyneligvis ikke jobbe fulltid jeg heller og jeg gleder meg til å få være mer hjemme! Men jeg har full forståelse for at det ikke er en ideel løsning for alle.
Milly::) Skrevet 13. august 2008 #19 Skrevet 13. august 2008 Er det mulig, hva med å bare la dette ligge eller hva Hi? Eller har du et sykt oppmerksomhetsbehov... Du er rett og slett j..... proveserende...
skrotnissen Skrevet 13. august 2008 #20 Skrevet 13. august 2008 til informasjon så er det faktisk flere pedagoger som har observert barnehagebarn over lengere tid osv som har kommet frem til at det faktisk er BRA for barn å gå i barnehage, fordi at det samspillet de får med de andre barna i barnehagesettingen er helt uikt. så så lenge barnehagen er bra, så har ungene det bra! barn må ikke være hjemme hele tiden for å ha det bra, men yter godt av å ha to forskjellige arenaer til å overføre og utvikle erfaringer ...
sydilla Skrevet 13. august 2008 #21 Skrevet 13. august 2008 Jeg blir ikke provosert over at noen mener det er negativt å ha små barn fulltid i bhg. Men jeg blir provosert når andre TROR det vet at jeg kan prioritere annerledes og dermed ha barna mindre i bhg... Jeg har EN gang sjekket i skattelistene hva mine venninners menn tjener. Det var etter en opphetet debatt om nettopp dette. og gjett hva jeg fant? at SAMTLIGE som mente det var bare snakk om prioriteringer hadde menn som tjener borti det dobbelte av hva min gjør - da er det jævlig lettvint å sitte å snakke om prioriteringer du... Jeg kunne valgt annerledes, men da måtte vi flytta til deler av landet hvor jeg ikke kan få utøvd mitt yrke i det hele tatt- og da tror jeg faktisk ikke jeg hadde vært en særlig god mor...
du og jeg og vi to Skrevet 13. august 2008 #22 Skrevet 13. august 2008 Nettopp - hva er vitsen med å snakke om valg, hvis det ikke er reelle valg?!
Mrs. Bouquet Skrevet 13. august 2008 #23 Skrevet 13. august 2008 Haha, du kunne jo prioritert å finne deg en rikere mann fra starten. Kanskje sjekket litt opp i skattelistene før du forelsket deg helt.
Cat.68 Skrevet 13. august 2008 #24 Skrevet 13. august 2008 Det jeg lurer litt over Hi, er hvorfor du føler du er nødt til å mene noe som helst om andre mennesker og deres valg. Hvis du er 100% fornøyd med løsningen for deg og dine barn, kan det jo umulig spille noen rolle hvilke løsninger andre har for seg og sine. Hvorfor grubler du så voldsomt over dette?
Mamsen86 Skrevet 13. august 2008 #25 Skrevet 13. august 2008 Jeg gleder meg til snuppa får barnehageplass, jeg :-) Ikke fordi jeg vil "bli kvitt henne", men fordi jeg tror så absolutt at hun har godt av å være sammen med andre barn på hennes alder! Ikke bare henge rundt beina mine i all evighet. Jeg tror virkelig ikke at noen barn lider noen nød av å gå fulltid i barnehagen. Tror de koser seg, jeg! :-) Selv er jeg alenemor, og noen 80% stilling går ikke for meg når jeg skal tilbake i arbeid. Først skal jeg begynne på skolen, som ligger i Oslo. Så her blir det virkelig fulltids-plass (den dagen hun får plass, vel og merke!). Men altså.. Jeg dropper ikke det å fikse meg en bedre fremtid og et bedre liv for meg og mine (ved å få meg en skikkelig utdannelse) fremfor å gå hjemme - når jeg i utgangspunktet mener og tror at barn har godt av å være sammen med andre barn. Kvalitetstid sier du.. Ja, hva er kvalitetstid for deg? For meg er det å lese et eventyr før snulla legger seg, løpe gjennom sprederen, danse litt på stuegulvet.. De små tingene hver eneste dag er kvalitetstid for meg. Tviler på at datteren min trenger å være sammen med meg hvert minutt av dagen for å vite at jeg elsker henne :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå