Gå til innhold

Du fantasiløs

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg venter fremdeles på svar fra deg. Hvilken utdanning innen pedagogikk var det du hadde og hvor har du tatt den? Og ikke minst innenfor fag litteraturen står det at barn under 3år ikke skal gå i barnehage, og bare deltid etter 3år?

En ting er å mene noe slikt. Men å påstå at dette er kunnskap innenfor et fagfelt uten å kunne referere til kilder synest jeg er smakløst. Og NRK-puls er ikke fagliteratur.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun må vel ha innsett at hun ikke kan svare på spørsmålene dine?

Skrevet

Må man virkelig ha mer enn normalt folkevett for å se poenget i innlegget jeg regner med du sikter til?

Skrevet

Kan du ikke bare skrive at jeg mener, i steden for å lyve på deg kjennskap til ulilike professorer og eksperter? Du har jo ingen kunnskap på området overhode og trekker bare egne konklusjoner utifra fantasien....uffff...

Skrevet

Til og med mamma som er lærer, var bekymret nå fordi "de lærde" mener at barns adferdsproblemer kommer av at de blir puttet på fulltid i bhg fra de er 1 år.

Men som hun sa - dette er det ikke politisk korrekt å snakke om....

Skrevet

Tror du sikter til feil innlegg. Jeg refererer til innlegget i går der en mor spurte om trening på "bekostning" av barna, der fantasiløs svarte med at barn under 3år ikke burde gå i barnehage og bare deltid etter fylte 3år, da noen spurte hvor hun hadde dette på svarte hun "dette er slik man lærer når man har studert pedagogikk"- deretter svarte jeg henne, og spurte henne disse spørsmålene, som hun da aldri svarte på...

Puuuuu...der var hele bakgrunnen ja...

Skrevet

Hvem var disse "lærde" din mor har hørt om?

Kopierer et svar som fantasiløs fikk av en annen i går jeg angående akuratt dette:

Sitat:

Anne Inger Helmen Borge ved Folkehelsa har i en årrekke undersøkt barns psykologiske og helsemessige utvikling i aldersgruppen 4 til 10 år. Studien som begynte midt på 80-tallet og har fulgt 140 barn over en seksårsperiode, er den første i sitt slag i Norge, og ligger langt framme internasjonalt. Slik lyder i korte trekk hovedfunnene:

* Barn som går i barnehage forbedrer sin psykososiale atferd.

* Yrkesaktivitet blant mødre viser ingen sammenheng med problematferd hos barn. Det kan tvert i mot føre til at barn med problemer utvikler en bedre atferd.

* Helsestasjonpersonale kan med enkle foreldreintervju plukke ut barn som trenger hjelp ut over barnehageplass.

* Emosjonelle og atferdsmessige problemer kan i høy grad avdekkes ved tidlig alder. Et utvidet behandlingstilbud bør derfor gis til barn som viser tegn på tidlig emosjonelle og omfattende psykosomatiske problemer.

Hentet fra bladet forskning

1kar&1møy&meg™

Skrevet

Har fantsiløs logget av igjen allerede?

Skrevet

Har også lest steder at barnehage for de under tre ikke er så bra. Han jeg har lest det av har mer en 20 års erfaring med pysokologisk behandling av barn.

Han viser til vitenskapelige studier som tyder på at barn som tilbringer svært mye tid i barnehage, blir voldelige og får andre sosiale problemer.

De beste barnehagene slet med å oppfylle de minste barnas behov innenfor rammen av en større gruppe barn. I de verste ble barna forsømt, de ble skremt og framsto noen ganger som så ensomme at det gjorde vondt langt inn i hjerterøttene. Dette er da gjort i australske barnehager, men hvor mye annerledes er de egentlig?

Selvfølgeli er dette bare en manns erfaringer, men tviler han er den eneste med disse erfaringene:)

Skrevet

"De lærde" er pedagoger innen læreryrket.

Sitatet du viser til, gjelder en studie med 140 barn - ikke spesielt mange.

Og ser du aldersgruppen? Fra 4 til 10 år - ingenting om barn under 4 år som jeg mener må være ganske vesentlig.

Skrevet

Det er gjort lignende studier i usa/england med lignene resultater, men vi kan ikke forhode oss til dem i Norge fordi forholdene i barnehagene er så ulike. Både til krav om utdanning, voksne og organisering. Vi må også huske at barna i andre alnd ofte begynner enda tidligere i bhg, ettersom permisjonen er myyyyyye kortere enn i Norge, dagene ofte lengre (lengre arbeidsuke på de voksne) og større forhold, flere barn pr, voksen og ikke samme krav til utdanning. Fokuse på nærhet omsorg og trygghet er også større i Norske og skandinaviske barnehager.

Skrevet

Hvilken pedagoger? Har de forsket på dette? Innen skole eller bhg?

Fra 4 til 10 år vil vel si at det er i denne alderen en har forsket på dem, ikke at det er i denne alderen de har vært i barnehagen?

Skrevet

Jeg har ingen navn å gi deg, heller ikke forskningsresultater.

Men hvis de har forsket på barn fra 4 år, så vet vi jo ikke om de har vært i bhg fra de var 1 eller 4 år? Og det er jo i aldersgruppen 1 - 3 år "problemet" ligger.

Skrevet

Jeg har også tatt pedagogikk...men uansett så trenger en vel ikke det for å ha fått med seg at det er mest gunstig for barn å være hjemme til de er tre år, og at deltid er mest gunstig etter tre års alder...

Er du ikke litt oppdatert kanskje?

Skrevet

Jeg har ikke lest denne artikkelen så jeg kan desverre ikke svare deg. Slik jeg tolker dette (uten mer bakgrunninfo) er at barna ved 4 år har gått en kortere eller lengre periode i bhg-fra 1-3år, men at det er ved 4år studien på virkningen av dette har begynt. Da er bhg blitt en del av verden deres, og barna har i tillegg blitt så store at de kan utrykke seg verbalt.

Skrevet

Jeg blåser i hva andre foreldre gjør vedr. bhg - men jeg trenger ingen forskningsrapport for å se at de fleste barn på 1 år har det best hjemme med en av foreldrene.

Hva foreldre vil, ønsker eller må, er en helt annen sak. Det er vel ikke uten grunn at barn som blir levert tidlig og hentet sent følges ekstra med. Jeg har heller ikke til dags dato hørt en bhg-ansatt si at de ønsker å sende barna sine i bhg før de er 2 år.

Skrevet

Men dette er da virkelig kun din egen tolkning, uten at du har noe belegg for det?

Skrevet

Jeg har nettopp avsluttet mine pedagogikk studeier (småbarns og utviklingspsykologi) så skulle jo tro jeg var oppdatert. Ikke et eneste sted har jeg lest dette svart på hvitt- nesten heller motsatt i den nyeste litteraturen...

Skrevet

Jada, dette er bare min egen tolkning, prøvde å presisere det.

Hadde vert fint dersom hun som la dette ut i går kunne komentert det.

Skrevet

Da kan du få det nå! Jeg er tidligere pedagogisk leder-(førskolelærer) og ønsker å sende mine barn i bhg før det er 2. Ønsker faktis at de skal starte i bhg rundt 14mnd. Men jeg synest ikke at noen barn skal være i bhg fra den opner til den stenger. Det er lenge spesielt for de minste. Vi velger derfor å enten levere sent (fra 9.30-11.00) dersom vi må hente ca 16.15 og forsøker å hente tidlig (fra 14.30-15.30) dersom vi må levere ved åpning 08.30

Skrevet

Kjenner mange barnehageansatte som har sendt ungene i barnehage før fylte to år??

Om ikke kan de umulig ha særlig tltro til sin egen utførelse av eget yrke..

Få/Ingen vil påstå at barn har det best i barnehagen fra dagen de fyller ett år, men de har neppe noen fare heller. At du vil ha din ettåring hjemme er fint. Men det funker også andre veien..

Skrevet

Men hvorfor ønsker du det da?

Skrevet

Fordi mine barn er svært sosiale av seg, og trenger å lage bånd med andre barn og andre voksne en mamma og pappa (har ikke nær famile her vi bor) og barnehagen kan gi dem mange erfaringer som jeg som mor ikke kan gi dem-selv om jeg er pedagog.

Skrevet

Ja, der er vi vel forskjellige da:) Tulla på to er også kjempesosial, selv om hun ikke er i en barnehage betyr ikke det at hun sitter hjemme og ser på tv. Vi er i åpen barnehage tre dager i uka der hun får leke med andre små og store. Vi møter mine venninner med barn på lekeplasser, badeland og andre steder. Hun har muligheten til å være i skogen, på fjæra og på fjellet sammen med meg. Vi har egen gård så dyr treffer hun daglig.

Jeg har ikke dårlig samvittighet for å la henne være hjemme og "henge i mors skjørtekant", fordi jeg vet hun har det bedre her enn hun har i en barnehage:)

Skrevet

Jeg er ikke imot barnehage for barn i noen alder. Det er tiden jeg reagerer på. Uansett bakgrunn så kan det vel ikke være vanskelig å være enig i at syv, åtte og opp mot ni timer dagen er veeeeldig lenge for et lite barn. Det er lenge for meg i alle fall!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...