Gå til innhold

Hvilken skatt/avgift til staten irriterer deg mest i hele verden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er dokumentavgiften en klar vinner.... hva slags skatt er det liksom... flytteskatt my xxx.

Andre forslag til urimelige skatter/avgifter som burde fjernes?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

nope, irriterer meg ikke over noen skatter egentlig. er jeg kjip nå? heheh

Skrevet

Ingen. Like kjip som mora til Gunnar.

Skrevet

Arveavgift. Først er pengene skattet for i "alle år" og så skal jeg skatte av dem når jeg arver. Men i tillegg skal jeg betale et gebyr for å overta dem? Whyyyyyyy???

Skrevet

Veiavgiften irriterer meg. Veiene blir jo ikke bedre. Grrr.

Skrevet

Jeg synes det er mer irriterende med fattigdom, global oppvarming osv. når vi har ressursene til å gjøre noe med det.

Skrevet

Jeg er blant dem som irriterer meg særs lite over skatter og avgifter.

Men er det en avgift jeg synes burde avskaffes så er det arveavgift når man arver fra familie. Det er superidiotisk at man risikerer å måtte ta opp lån for å ha råd til å overta huset/hytta etter foreldrene sine når de dør.

Dokumentavgiften burde være en selvkostavgift, og jeg nekter å tro at det er dyrere å skrive ut og arkivere papirer på et dyrt hus enn på et billig hus.

Skrevet

Jepp, dokumentavgiften! Den var ment som et lite beløp som adm.gebyr når leilighetene kostet en brøkdel av hva de gjør i dag. Men kjøper du en toroms leilighet i Oslo i disse dager så må du ut med 50.000 for at staten skal "ordne dokumentene".

Skrevet

Arveavgiften... det burde enten fjernes helt eller øke beløpet man kan arve. Helt sykt at man kan risikerer å ikke ha råd til å arve sine foreldre...

Skrevet

Arveavgiften og dokumentavgiften..

Skrevet

Det koster ivertfall ikke 75 000 kr som en bolig til 3 mill resulterer i. I tillegg betaler man faktisk for tinglysning o.l. så ikke skjønner jeg hva pengene er ment som. Arveavgiften er også i samme skala.

Skrevet

Hvordan kan man ikke ha råd til å arve sine foreldre? For at arveavgiften skal bli høy må jo det man arver ha en høy verdi også, og da kan man jo låne på den verdien for å betale arveavgiften?

Skrevet

Men hvorfor skal man være nødt til å ta opp et lån for å overta f.eks en familiehytte som har eksistert i generasjoner?

Skrevet

Hvis foreldre sitter med verdier på rundt 10-15 mill, så er det ikke "bare" å låne det man trenger. Et lån skal faktisk betales tilbake igjen også...

Er ikke kult å måtte sette seg i stor gjeld for å arve.

Skrevet

Dokumentavgiften, arveavgift, avgift på nye biler, nrk lisens.

Skrevet

Den irriterer meg ikke mest i verden, men det plager meg litt med nrklisensen når de sender noe så utrolig dustete på barnetv som "underbuksepiratene". Det er uten tvil det mest idiotiske jeg har sett på tv noen gang!!

Skrevet

Jeg må si det er flere, men akkurat nå er det kanskje NRK lisensen som er verst.

Skrevet

Egentlig ingen, men er enig i at arveavgift kan slå ut litt urettferdig i enkelte tilfeller.

Skrevet

Dokumentavgiften og Arveavgiften topper min liste.

Skrevet

avgiften kjøp av pass synes jeg er unødvendig.

Skrevet

Dersom man arver 10 millioner, så må man da ha noe verdier som man kan bruke som sikring for et lån? Så får man heller selge unna for et par mill etterpå da sånn at man er kvitt lånet man tok opp. Da sitter man igjen med 8,2 millioner i verdier fortsatt. Det er ikke noe jeg ser noen grunn til å syte over.

Og de fleste av oss blir ikke engang berørt av 20% biten ettersom den ikke slår inn før etter 550 000.

Skrevet

Men hvis absolutt all verdien foreldrene har ligger i et hus er det faktisk ikke så enkelt. Og jeg kan ikke forstå hvorfor vi skal betale for å få overta ting fra foreldrene våre.

Men utenfor familien kan man gjerne betale masse i arveavgift.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...