♥Dumle♥ har tre søte små♥ Skrevet 11. august 2008 #26 Skrevet 11. august 2008 Spørs jo åssen økonomi en har og hvor lite som skal til for å overleve.. 2 barn i barnehage la oss si 5000 kr 2 barn hjemme gir 6600 kr i kontantstøtte. Da må du tjene 5000 kr for å dekke inn det,pluss 6600 kr for å jobbe inn det du kunne spart ved å vært hjemme med kontantstøtte. Som hun over her kom fram til- 12000kr ca. Men for noen er de 3-4000 kr kjempeviktige,sånn som for meg. For meg hadde det aldri gått an å vært hjemme og ikke jobbet. Vi har sånn passe stram økonomi,så alle pengene jeg tjener er "gull verdt" ifht de utgiftene vi har... Ikke noe drømmesituasjon,men sånn er det nå her.
smilan Skrevet 11. august 2008 #27 Skrevet 11. august 2008 Helt enig med deg lille spire...... Nå skjønner jeg mere av innlegget ditt...
Nr3på vei, to tette:) Skrevet 11. august 2008 #28 Skrevet 11. august 2008 Et spm tl den krf punktene. Mister vel itte retten til foreldrepenger om vi får to tette nå? Når du har foreldrepenger så er det det samme som vanlig lønn og da har man igjen rett på evnt sykepmger og foreldre penger igjen... skjønte bare itte det punktet...
*Tyttebæret* Skrevet 11. august 2008 #29 Skrevet 11. august 2008 Skjønner det er mye uvitenhet her..De som har "råd" til å leve på kontantstøtta er aleinemammer som får overgangsstønad,barnetrygd og farsbidrag i tillegg.Dette blir ikke mye til sammen,men det går å leve på det.Så hvis kontantstøtten blir fjernet vil det blant annet gå utover aleinemammaer som har lyst å være hjemme sammen med babyen sin.Dette kan være unge mammaer som ikke har rukket å fullføre utdanning, eller rukket å komme ut i arbeidslivet eler mammaer som har vært syke og vært på attføring før graviditeten.foreksempel.
Mamma til snart 4 Skrevet 11. august 2008 #30 Skrevet 11. august 2008 Kontantstøtten er god å ha uansett, den hjelper på, vertfall for oss. Har en mann i Nordsjø, jobber 2 uker på og 4 av, i slutten av mns nå går permen min ut, planen er at jeg skal jobbe litt de 4 ukene han er hjemme, og fri de 2 ukene han er ute. da er 3300kr ekstra bra. De snakket om tidligere at fjerner de kontantstøtten skulle de få 1 uke ekstra ferie til sommeren. men hallo: bare på ett år får en 39 600kr i kontantstøtte, skal det utgjøre kun 1 uke ekstra ferie?? men det de også snakker om er å øke engangsstønaden å kutte KS, for de mener at da blir det mindre abort i landet. det var på nyhetene idag. De snakker på kryss å trvers syns jeg. men alle her inne er forskjellige, men ulike muligheter, andre kan være hjemme med en mann med god lønn, andre har ikke mulighetene, men KS er egentligt godt for alle, kunne godt betalt BHG plassen selv jeg, for den koster ikke så mye som vi får i KS pr.mnd.
Lille_Sebastian :D Skrevet 11. august 2008 #31 Skrevet 11. august 2008 Jeg venter barn i januar 09, og jeg har planer om å være hjemme med sønnen min til han er ett og ett halvt år, grunnen til dette er fordi barn som skal begynne i bhg begynner som regel ikke før i august, og da må være hjemme mer enn ett år hjemme med meg, og da kommer jeg til å ta nytte av kontant støtten, ser ikke noe galt i dette. Så håper ikke dem fjerner den, er og kommer til å bli alenemamma, så dette kan jeg trenge før jeg begynner i jobb igjen. Og det skal være kos å få med meg hva som skjer med oppveksten, att jeg får med meg den første bablingen, gåingen, og slikt.
Ønderkåver Skrevet 12. august 2008 #32 Skrevet 12. august 2008 Makko skrev: -Pass av egne barn bør gi pensjonsopptjening noe det ikke gjør i dag. **** Dette er tull, ordningen med opptjening av pensjonspoeng ved pass av egne barn har eksistert i snart 20 år... Følgende er hentet fra nav.no: Omsorgspoeng Omsorgspoeng godskrives til personer som har omsorg for barn under 7 år eller som utfører ulønnet omsorgsarbeid for syke, funksjonshemmede og eldre personer. Omsorgspoeng er ingen ytelse fra folketrygden, men de ekstra pensjonspoengene kan bidra til at du får høyere pensjon når du blir pensjonist.
MintCondition Skrevet 12. august 2008 #33 Skrevet 12. august 2008 Ja, heldigvis b lir den fjernet med tid og stunder. Hvorfor skal staten betale for at du har barnet ditt hjemme? Vil man være lengre hjemme enn den første året så får man legge seg opp penger da, ikke satset på at staten ordner opp for deg økonomisk. Pengene fra KS skal heller brukes til å gi større engangsstønad, og til å gi bedre økonomiske vilkår for enslige foreldre.
Mrs. Bouquet Skrevet 12. august 2008 #34 Skrevet 12. august 2008 OM de 4-dobbler engangsstønaden er det nok mange med lave stillinger som slutter å jobbe så snart de blir gravide. Kan også tenke meg at mennesker med dårlig råd lager seg en unge for å få utbetalt over 130 000 kr.
Pusur_mor Skrevet 12. august 2008 #35 Skrevet 12. august 2008 Hei morellen! Du snakker om uvitenhet, men drar alle over en kam selv. Hvor har du det fra at det bare er alenemødre med masse trygd osv. som har råd til å gå hjemme med kontantstøtta ? Jeg har valgt å gå hjemme med ungene. Er utdannet ingeniør, men har ikke opptjent rettigheter hverken til foreldrepenger eller dagpenger og det er mitt valg. Mannen min har i flere år gått på yrkesrettet attføring og har nå endelig fått seg jobb ( juni 2008). Han tjener ca 30.000,- pr mnd før skatt. Vi har vært sammen i 14 år og gift i 8 år. Venter nå vårt 6. barn om 1 mnd. Har alltid ønsket oss mange barn begge to, og er så egoistisk at vi har gjennomført det. For oss vil det ikke lønne seg for meg å ut i jobb. Vi har en av de dyreste sfo'er i landet, og med to unger der + 2 i barnehage må jeg ha veldig mye inntekt, eller jobbe vettet av meg for å ha noe igjen for det. Tilsammen har vi da måttet ut med minst 15000 for barnepass. Derfor velger jeg kontantstøtte. Har barnehageplass 2 dager i uka fra ungen er ca 3 år, og fram til skolestart, så føler ikke at de går glipp av den biten. Jeg er heller ikke ung mor. Blir 37 til jul, og alt dette er vårt valg. Har jobbet ved siden av studier i mange år, og vært ute i arbeidslivet innimellom. Har også vært dagmamma for unger til slekt og venner innimellom, så jeg er vel en av disse stygge svarte dagmammaene som blir utskjelt i andre innlegg her jeg, da. Jeg fikk det de fikk for barnepass hos nav, eller kr 30,- pr time, når det ikke var hver dag. Vil ikke flå folk heller. Jeg mener at kontantstøtta må bli, så folk har valgmuligheten. Vi har eget hus (ca 130 kvm) og bil. Huset bygde vi for 4 år siden. Det handler om prioritering, gjorde mye selv, og har lån på ca 1,2 mill. Selvsagt blir det lite med sydenturer og div. Vi har campingvogn og spikertelt ved sjøen. I tillegg er det mange fine feriemål i Norden. Trenger jo ikke koste en formue. Ungene deler 3 rom og er fornøyd med det. De har ikke egen tv og pc på rommet, men trenger de egentlig å ha så mye stæsj. De deler på en gammel tv, og data har vi sammen. Ungene er med på fritidsinteresser. Selvsagt ruller vi oss ikke i luksus, men vi er rike på kjærlighet og vår største skatt er ungeflokkken. Jeg trives med å gå hjemme med ungene, og har valgt det selv. Sitter ikke på cafè hele dagen heller, som mange tror at hjemmeværende gjør. Nå sier jeg ikke at dette er fasiten. Vet at hus koster forskjellig i hele landet, og har full forståelse for de som ikke trives med å gå hjemme. Vi er alle forskjellige, og må få gjøre det vi synes er best. Derfor bør kontantstøtteordningen bli. Da har vi valgmuligheten, vi som ønsker å gå hjemme. Er enig i at den ikke skal kunne brukes på dagmamma. Det er vel også sagt at den ikke forsvinner før det er full barnehagedekning. Tror det tar lang tid før de får til det. Er jo allerede mangel på utdannede førskolelærere, og det er jo påkrevd. Dersom kontantstøtta forsvinner, vil nok flere søke om plass,
*Tyttebæret* Skrevet 12. august 2008 #36 Skrevet 12. august 2008 Hei Pusur_mor Siste ord i innlegget mitt er foreksempel. Det åpner for mye muligheter eller hva..?Det ville tatt meg gruelig lang tid å ramse opp alle forskjellige livssituasjoner, forskjellige mennesker befinner seg i,men det er jo fint at du belyser enda en:) Jeg har ikke mulighet til å oppramse eller representere alle mennesker i verden som har forskjellige grunner til å være for kontantstøtta, jeg bare belyste situasjonen fra mitt eget synsspunkt. Følte jeg måtte påpeke at noen faktisk er avhengig av kontanstøtten for å greie seg.
minimee->Trym Skrevet 12. august 2008 #37 Skrevet 12. august 2008 Ser det står mye rart her om kontantstøtta. Orket ikke lese alt! Her er hva jeg vet og mener: Ved forrige stortingsvalg var det flere partier som ville fjerne kontantstøtta og heller disponere mer til barnehagestøtte. Ettersom det ikke var nok barnehageplasser så ville jo det gått fullstendig galt! Derfor stemte jeg AP pga de klarte å se denne problemstillingen i motsetning til Halvorsen og FRP. Derimot så har Halvorsen lovet full barnehagedekning (som skulle være klart i 2007) for deretter å bruke dette som et argument i valgkampen neste år. Å kunne ha en delt ordning det første året ville jo selvsagt være det beste for mange (avhengig av livssituasjonen), men dessverre velger visse politikere fra SV og FRP å skylde på at vi er late og at vi vil sitte på ræva og motta penger i stedet for det VI SOM MØDRE mener er best for barna våre! Et godt tips til alle ved neste valg! Sjekk nøye valgløftene til partiene FØR DERE STEMMER... Kontantstøtten vil ikke bli fjernet før eve. et regjeringsskifte ved neste valg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå