maria isabell Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 ka er det for noe? noen som har fulgt med?
Bebisslykke Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 Det er bare et forslag,,,, la oss håpe at de ikke får det igjennom. Man bør ha valgfriheten. Personlig så har jeg og vil jeg kombinere bhg med kontant støtte. dvs kontant støtte fram til 1,5 år, halvtid i bhg fra småtten er 1-1,2 år til 2,5-3 år. Det er sunt å gå i bhg ja, men det er osgå sunt for foreldrene å se barna sine mer enn 2 timer hver dag! Min datter elsker å gå i bhg og begynte der da hun var 1,5. Men hun syns også det er fantastisk å få være hjemme med meg en eller 2 dager i uken.Hun er langt foran i språk, sosialt er hun flink og motorisk flink. Hun er stor for alderen. Jeg syns det er litt tidlig å sende ungen i fulltids bhg når de er 10 mnd...Jeg er klar over at mange må det pga økonomi.Jeg hadde blitt rikere på penger hadde jeg jobbet fulltid, men nå er jeg rikere på lykke ved å få god tid med min datter og vil gjenta dette med min kommende baby:)
maria isabell Skrevet 11. august 2008 Forfatter #3 Skrevet 11. august 2008 når er det snakk om da? er litt avhengig av den...huff:( tusen takk for svar:)
Lurvehette Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 De snakker om å fjerne den fra nyttår, men det snakket de om i fjor også. Er så mange foreldre som mener at en ikke trenger dette. De vil jo gjerne ha mest mulig fri fra barna sine, og heller tenke på karieren sin.... De vil heller ha billigere barnehage.... Skjønner ikke hva de skal med barn slike..... Jeg er FOR kontantstøtte, og håper den ikke vil bli tatt bort. Men da må IKKE de som ønsker å ha den stemme SV! KRF er FOR kontantstøtta!
<3lille spire,mor til 2<3 Skrevet 11. august 2008 #5 Skrevet 11. august 2008 du... ærligtalt lille nr 3.. De vil jo gjerne ha mest mulig fri fra barna sine, og heller tenke på karieren sin.... De vil heller ha billigere barnehage.... Skjønner ikke hva de skal med barn slike..... skjærp dæ!!
Nr3på vei, to tette:) Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Mener å ha lest at innen 2010 skar den vekk, men det blir jo stadig forandringer.Den varer hvertfall ut 2009, men etter det er det vel ingen som vet egentlig. Regner med at den blir i første omgang redusert mer og mer for hvert år. Hvis je itte husker feil så var den vel engong på 3600? og nå er den 3300...Håper virkelig at den blir noen år til for vi er en smule avhengig av den. Je skal ha en hjemme dette skoleåret og også neste år da minstemann også skal være hjemme, je har ikke helse til å inn å jobbe igjen 100% og vi klarer oss ikke på den 75%stllingen jeg har hvis vi må ha to små i barnehagen uten noe kontantstøtte. så skal bli spennende å se åssen vi skar få enda til å møtes da:) Jajaja, blir vel ei råd da også, men gud så irriterende at det er sånn at man itte veit.
lena26 Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Til dere som er avhengig av kontatstøtte: lurer på hvordan dere klarer dere på 3000 i måneden? Eller er ungene hos dagmamma, da skjønner jeg at det er kjekt med kontantstøtte, men da er det jo bedre å få de i barnehagen. Ellers skjønner jeg ikke at det kan være gunstig å leve på så lite, er ikke det bedre å komme seg i arbeid?
Makko med to små gutter Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Jeg synes kontantstøtten har noe for seg, men slik den er organisert i dag er forkastelig! - For det første bør man kunne få kontantstøtte fra man er ferdig med permisjon. -Velger man 44uker permisjon har man plutselig 12 uker uten utbetaling. - Man bør IKKE få støtte til å ha barnet hos ufaglært dagmamma. -Disse betales i tillegg som regel svart (kjenner mange som har gitt opp å finne "hvit" dagmamma). Disse dagmamma'ne er det ingen kontroll med, hverken av rulleblad, hvordan de tar seg av ungene eller noen form for regulering av forholdene ungene passes under. -Dette er en skam at staten ikke har tatt tak i! -Pass av egne barn bør gi pensjonsopptjening noe det ikke gjør i dag. Ved å jobbe f.eks. 50% i 4-5år er du nesten garantert å bli minste pensjonist med dagens pensjonssystem. Vi har ikke noe valg, vi må tilbake til full jobb begge to (har heldigvis stor mulighet for å fleksi tid, med hjemmekontor) etter et år. Dette har ingenting med at vi ikke har lyst til å være hjemme med mini lenger, men det er hverken økonomisk, eller praktisk mulig i forhold til jobb. Trist med her blir det barnehagegutt som 1åring.
Lillepusen-78 Skrevet 11. august 2008 #9 Skrevet 11. august 2008 Fint for alle dere som har anledning til å motta kontantstøtte og være hjemme med barnet deres. Det er likevel ikke alle som har økonomi som tillater dette. Jeg blir KJEMPEPROVOSERT av enkelte innlegg, kjenner jeg. Som at vi velger karriere/hva skal vi med barn osv. Håpløs tankegang. Kontantstøtten er nemlig ikke nok til at vi har mulighet til at en av oss er hjemme!!!! Jeg er ikke tilhenger av denne ordningen, og mener den brukes feil (dagmamma) og gagner altfor få av oss. De færreste har jo en økonomi som tillater at man er hjemme for kr. 3700 pr mnd + at man sparer barnehageutgiften da. Da ender man opp med kr. 6000 - 7000 i mnd i stedet for en full inntekt. Er jo ikke så mange som har anledning til det, ikke som jeg kjenner i allefall. Skulle gjerne vært mer hjemme med lillegutt når den tid kommer, og skjønner godt dere som benytter den muligheten. Måtte bare frese litt fra meg over et av innleggene her..... En annen ting: barnehage er et fint sted for barn å være, man skal ikke glemme det. Mye moro og viktig læring, både sosialt og på andre måter. Det er min mening iallefall.... :-)
SannaMor Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Vet du hva.... har også lurt på det... HVEM klarer å leve av de 3 tusenlappene i måneden?? Det må jo väre i parforhold hvor den ene parten tjener rimelig greit. Om det er tilfelle så er det jo litt urettferdig overfor dem som ikke har noen slik partner som tjener såpass. Nei, fjern hele ordningen spör du meg, tenk hva det koster å ha disse folka gående hjemme uten å bidra med skattebetaling eller noe. At barna ikke klarer seg bra i barnehage fra dem er 1 år tror jeg ingenting på, det er det alle jeg kjenner gjör iallefall. Full barnehagedekning, det hadde gjort susen.
MilleMamma84 Skrevet 11. august 2008 #11 Skrevet 11. august 2008 Ehh? Har du tenkt på at mange av "disse folka" som du snakker om, kanskje har bidratt med skattebetaling i mange år før de benyttet seg av kontantstøtteordningen? Har jobbet ved siden av skole og studier siden jeg var 15 år, og betalt skatt fra dag 1. Ville nok ikke hatt dårlig samvittighet dersom jeg benyttet med av kontantstøtten for å være hjemme med dattern min noen ekstra måneder, nei. Dessuten er barn forskjellige, og trivselen i barnehagen er også varierende. Har selv jobbet i barnehage og sett mange barn som kanskje burde vært hjemme ei stund til. Men, som sagt, ikke alle har økonomi til å benytte seg av ordningen. Den er kanskje urettferdig, men tanken bak er kjempegod, synes jeg.
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 du må jo vara litt fjern som alvorligt kan skrive sånn.... ha ha ha må bare le av deg for du har nok veldigt lite peiling på ting=) he he he stakkars liten.
Gjest stockholms tjej_Fødeklar=) Skrevet 11. august 2008 #13 Skrevet 11. august 2008 de jeg skrev var ment til Lille nr3 i magen - høygravid!
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 11. august 2008 #14 Skrevet 11. august 2008 Herregud, er dette virkelig sant??? Hadde tenkt å ha barnet vårt 2-3 dager i uka i barnehagen og få litt kontantstøtte utenom så jeg kunne få skaffe meg fri de andre dagene og tilbringe dagen sammen med han/henne.. Uff, så dumt de skal gjøre det!!
Mrs. Bouquet Skrevet 11. august 2008 #15 Skrevet 11. august 2008 Ja, dette har det da vært snakk om lenge. Lurer neste på hvor dere har vært de siste årene, hehe. Syns det er synd de skal fjerne den. Selv kommer jeg til å være hjemme med barna uavhengig om vi kontantstøtte eller ikke, men vi er nok blant få som er heldige og kan ta oss råd til det. Selv syns jeg det er dumt at staten ikke har planer om å verdsette at jeg går hjemme med barna til mer enn kr. 0, men slik er det nå en gang når flertallet går for den rødgrønne. Det er noen som er litt for opptatt av å gjøre karriere og egentlig ikke klarer å være god foreldre samtidig, men det er få. Så det argumentet støtter jeg ikke. At det er mulighet for valgfrihet i dette rike landet er jeg for, og tror at de aller fleste familier er i stand til å ta valg det som er best for dem og barna deres.
Bebisslykke Skrevet 11. august 2008 #16 Skrevet 11. august 2008 Jeg syns det er flott jeg at noen har så god økonomi at de klarer seg med kun kontant støtten noen mnd. Vi må jo ikke dømme andre nedenom og hjem forde de velger å sende barnet i bhg fulltid og jobber heltid, men heller ikke dømme de som kan og vil være hjemme med barnet sitt på heltid eller deltid!! Folk må jo få sjansen til å veldge. Det må være valgfrihet!! I mitt tilfelle så jobbet jeg kveld i en deltidsstilling og fikk full kontant støtte i de mnd fram til hun var 1,5 år da beg hun i bhg halv tid. Da fikk jeg 600 i mndi kontant støtte og en god utbet i lønn.Jeg kunne være hjemme med henne endel og jobbe skift i 80% stilling! Dette funker helt supert og vi har nå full bhg tid men sender ikke henne de dagene jeg har fri eller jobber kveld. Syns det er trist at samfunnet er blitt sånn at man på død og liv skal være i full jobb straks sv perm er over og barnet skal i bhg fullt tid.
Nr3på vei, to tette:) Skrevet 11. august 2008 #17 Skrevet 11. august 2008 Jo det skar je fortelle deg. Her var planen å jobbe 50%nattvakt da jeg sliter litt med bekken og klarer itte å jobbe i vanlig turnus og mye. Så da ble det lite jobbing mot litt mer penger i lønn+kontantstøtte. Og vi blir avhengig av å ha full barnehage på to stk hvis vi skal ha i barnhagen ånn at je får jobbet turnus(uavhengig av str på stillingen), da begge av oss jobber turnus og ofte likt. Det er 4000,- hvis vi er heldige å får i kommunal barnehage. Så uten de 3000,- blir det itte lett å kunne jobbe redusert å ha de hjemme til bekkenet og muskelatur blir bra igjen til jeg får jobba fullt igjen. Derfor er de 3000,- faktisk ganske viktig for vår familie. Vet jo om noen der faren eller moren jobber og dene av de er hjemme og de har lagt tilrette slik at den ene har are kontantstøtta. Det er alltids muligheter for avdragsfritt lån og leve enklere enn det vi gjør i dag så ja når kontantstøtta blir muligens borte så har det faktisk konsekvenser for mange.Så blir den borte så blir det vel smått med peeng her tilpvrs i mnd , men vi får til det også tenker je. Vi har ingen jobber der vi har veldig bra betalt mot for andre og en 1000 lapp til eller fra er jo faktisk en del her hvertfall.
☆twinkle twinkle Skrevet 11. august 2008 #18 Skrevet 11. august 2008 Klarer å leve på de 3000 ? hehe.det er ikke så vanskelig. .Det er kun prioritering tror jeg. Ja det tror jeg jammen.Vi flyttet fra byen til landet osv. Men jeg syns alle skulle fått utdelt det en barnehage koster og så velge selv hva de vil bruke pengene sine til.. Jeg tror de fleste som er dagmamma her i landet er flinke ,noen er kanskje litt sløve men det fleste er glad i barn og flinke med dem. Kanskje det skulle vert påbudt med kurs for de som ville bli dagmamma ? Det hadde vert greit syns jeg. Ville heller valgt bhage enn dagmamma selv. Viss ikke dagmamman var eksepsjonelt flink og hadde andre barn der og.Og det er pga det pedagogiske opplegget som er i en barnehage. Men at noen jobber svart er veldig galt og dette burde staten ryddet opp i uten å ta bort en god ordning for oss.
Jordmor Siri Skrevet 11. august 2008 #19 Skrevet 11. august 2008 Hei Til en sak om at Kristin Halvorsen vil fjerne kontantstøtten og heller gi mer penger til gravide som ikke har opptjent permisjonsrettigheter, leter vi ettter en som gravid som er i denne situasjonen. Saken skal publiseres på nettstedet klikk. no Ta kontakt med Julie Gjørven på [email protected] eller tlf 99 51 73 93 hvis du er interessert i en liten prat. Hilsen Julie Gjørven, redaksjonssjef i Klikk.no Vennlig hilsen jordmor Siri
lena26 Skrevet 11. august 2008 #20 Skrevet 11. august 2008 Ok, ser fra flere svar at mange kombinerer kontantstøtte med å jobbe deltid osv, skjønner at disse pengene er viktig for dere da! Og dere velger rett og slett å leve enklere, dette har aldri gått for meg, har alt for høy pengeforbruk og det liker jeg! Det er jo alltid kjipt når de skal avvikle løsninger som finnes i dag, som folk regner med for å få ting å gå rundt. Selv om barnestøtte på 970 er ikke all verden å få, så synes jeg jo det er kjekt å få disse pengene. Barneting er jo kjempedyre! Synes det er litt merkelig politikk av rødgrønne: først å innføre masse goder og være kjempe populære hos folk, så begynne å ta disse godene tilbake....
Gjest Skrevet 11. august 2008 #21 Skrevet 11. august 2008 hm.. det syns jeg iallefall ikke er noe bedre.. om folk som er gravide ikke har opptjent permisjonspenger så får de jo ta litt ansvar for det selv... ( ingen regler uten unntak da.. )... Men kontatnsstøtte var vel bare noe som kom pga det ikke var full bhg dekning.. så når det blir full bhg dekning så er det jo ikke rart om den forsvinner.. kombinasjon av bhg og kontantsstøtte syns jeg er en god ide .. Men det er viktig å huske at selv om man jobber fult, så betyr ikke det at man ikke vil se ungene sine.. Både sambo og jeg jobber hundre prosent som sykepleiere i turnus.. Men ungen vår er nok mer hjemme enn mange andre som jobber mindre enn oss.. nå går han til dagmamma da .. men blir vel bhg etterhvert..
b10na&lillegull Skrevet 11. august 2008 #22 Skrevet 11. august 2008 Jeg leste litt om dette, både SV sine synspunkter og KrF's. Kom fram til at KrF har noen veldig fine punkt, men kan man stole på at dette blir gjennomført? : -Forbedre fødselspengeordningen for selvstendig næringsdrivende. -Satse på barnehageplasser med god kvalitet til alle som ønsker det. -Firedoble engangsstønaden ved fødsel. Øke kontantstøtten ytterligere slik at flere får anledning til å bruke den. -Gi foreldre mer tid til barna ved å utvide pappapermisjonen til ti uker. -Fortsette satsingen på samlivskurs. -Styrke aleneforeldres økonomi og opprette møteplasser hvor aleneforeldre kan skape gode nettverk og få hjelp til barnepass. -Innføre søskenbonus slik at foreldre som får barn tett ikke mister retten til foreldrepenger.
Gjest Skrevet 11. august 2008 #23 Skrevet 11. august 2008 Hvis vi må ha mer materielt er det ingen annen vei enn å jobbe. Jeg er heldig som har alt jeg trenger, alt. Jeg har en mann som elsker meg, jeg har to barn som jeg er hjemme med, jeg venter en til som jeg også skal være hjemme med. Hos oss foregår sosialiseringen på hjemmefront, vi har masser av kjærlighet, vi har tid, en gammel bil, ett trekkfult hus. For meg er kontantstøtten fin, men jeg blir hjemme uavhengig av den. Tror det koster samfunnet noe med disse barnehageplassene og, eller betaler dere foreldre alt det koster å ha barna i barnehagen. Sårbart tema skjønner jeg. Jeg synes synd på alle dere som MÅ jobbe enda dere ville vært hjemme, hjertet mitt blør for dere og barna. Klem
maria isabell Skrevet 11. august 2008 Forfatter #24 Skrevet 11. august 2008 velger en å være hjemme med ungene og for eksempel har to tette sparer en barnehage utgifter på en 5-6 tusen pr mnd og får 6600 i kontant støtte...for at det skal lønne seg å gå ut i jobb da må en få utbetalt over 12 tusen pr mnd:) la oss si en får 16000 utbetalt...da jobber en 100 prosent og får nesten ikke sett ungene sine for 4000 ekstra pr mnd???? har så lyst å være hjemme med ungene de første årene noe kontantstøtta gjør mulig...trist viss den skulle forsvinne...plassere en 10 mnd gamel baby i barnehage er fælt...
noggie Skrevet 11. august 2008 #25 Skrevet 11. august 2008 Går man for eksempel på attføring har man ikke opptjent pensjonspoeng, bare så du vet. En baby kommer sjelden når det passer som best, men de fleste velger å beholde barnet likevel. Jobber selv 50 % i attføringsbedrift( får da pensjonspoeng), men lønna er sinnsykt lav, så etter barnehage og sfo vil den være borte og vel så det. Velger da heller kontantstønad som ikke er så mye under vanlig lønn for meg likevel. Hadde jeg ikke fått stønaden forrige gang også hadde jeg ikke hatt råd til å gjenutdanne meg heller( nå funker ikke det heller lenger pga kroppen, men...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå