Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. august 2008 #1 Skrevet 11. august 2008 Jeg bodde hjemme til jeg var 24, med unntak av 2 år hvor jeg var student i andre byer, men allerede da jeg begynte å jobbe som 15åring betalte jeg husleie hjemme. Ikke kjempemye, men nok til at jeg "merket" det - både fordi mamma hadde dårlig økonomi som eneforsørger, og som trening på å lære hva lønn går til. Noe jeg syns var helt ok (litt kjedelig at lånekassen ikke godtok ordningen til å gi stipend).
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 11. august 2008 #2 Skrevet 11. august 2008 jeg begynte å jobbe når jeg gikk i 6 klasse. gikk med avisen 6 dager i uka. da begynte jeg og betale klær og alt slikt selv. når jeg var 15 flyttet jeg hjemmenifra.
MikroMidas Skrevet 11. august 2008 #3 Skrevet 11. august 2008 Til jeg var 20 ca. Flyttet sammen med kjæresten min. Det ble slutt, jeg flyttet hjem igjen og bodde i esker i kjellerstua i ca. 3 uker. Så fikk jeg meg ny leilighet. Etter det har jeg ikke bodd hjemme (:
LegallyBlond Skrevet 11. august 2008 #4 Skrevet 11. august 2008 Til jeg var 18 år, flyttet for å ta siste året på vgs ett annet sted. Men fikk litt økonomisk hjelp hjemmefra det året, fikk ikke lån fra lånekassen og stipendet var ikke så stort. Fra jeg var 19 år jobbet jeg fram til jeg startet med studier på uiniversitet da jeg var 21, og har stort sett klart meg selv økonomisk. Men har foreldre som er flinke å hjelpe til, har fått litt penger, mat, klær innimellom =)
Zitro Skrevet 11. august 2008 #6 Skrevet 11. august 2008 Flytter da jeg var 18, og har siden klart med selv økonomisk. Hatt fast jobb siden da. Startet og jobbe da jeg var 15 da...
winneboo Skrevet 11. august 2008 #7 Skrevet 11. august 2008 Bodde hjemme til jeg 19. Betalte ingenting selv om jeg jobbet ved siden av, men tjente ikke noe mer enn ca 4000-5000 i mnd for gikk på skole så jobbet bare deltid, å den lønna dekket bensinutgifter, mobilregning og lommepenger. Men fikk gratis kost og losji Så jeg hadde det egentlig ganske greit. Da jeg flyttet for meg selv gravid så fikk jeg virkelig smake hverdagen...hehe..betale alt selv i tillegg et barn, men men det gikk helt fint
olla Skrevet 11. august 2008 #8 Skrevet 11. august 2008 Bodde hjemme til jeg var 15, flyttet da jeg begynte på videregående. Vi drev butikk, så jeg jobba der fra 5.-6 kl, bare mens jeg venta på bussen fra skolen, og lørdager og ferier. Måtte da betale litt klær(visst jeg ikke var fornøyd med det jeg fikk, evt mellomlegget). Siden har jeg klart meg på egen lønn, og er takknemlig for at jeg lærte tidlig å klare meg selv. Selv har vi tenkt at om barna jobber litt mens de bor hjemme, så må de betale inn på bsu(avhengig av om de tjener så mye at det svarer seg). Slik kan de bo gratis, men så kan vi hjelpe dem me å starte sparing til hus.
Mom2Two Skrevet 11. august 2008 #10 Skrevet 11. august 2008 Bodde hjemme til jeg var 19 år (altså ut videregående). Betalte ikke noe hjemme av vanlige utgifter som mat, husleie osv., men tjente nok til lommepenger og det meste annet jeg trengte.
lille_Harepus Skrevet 11. august 2008 #11 Skrevet 11. august 2008 Begynte å jobbe da jeg var 15, da mått jeg betale klær, mobil og kino osv selv. Da jeg begynte å jobbe mer som 18 åring betalte jeg husleie til mamma. Det var rett og rimelig siden hun var aleineforsørger at jeg skulle hjelpe litt til hjemme. Det var ikke mye det var snakk om tror det var 1000 kr. Men absolutt helt greit
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 11. august 2008 #12 Skrevet 11. august 2008 Alt inkludert til jeg var ferdig på vgs som 19åring, da flytta jeg. Men har bodd med mamma i perioder etter det, men da har det vært hun som har bodd hos meg og bidratt med litt til mat og slikt. Men sist vi flytta bodde jeg ettpar mnd hos henne før jeg fikk flytta inn i huset jeg kjøpte, husker ikke, men regner med at vi delte på utgiftene da.
Rosie the riveter Skrevet 11. august 2008 #13 Skrevet 11. august 2008 Til jeg flytta ut rett før jeg ble 20. Men begynte å jobbe når jeg var 16 da, og tjente mine egne penger. Betalte ikke husleie, men kjøpte naturlig nok inn forsjellig mat og andre ting jeg brukte.
Shabby Cheap Chic Skrevet 11. august 2008 #14 Skrevet 11. august 2008 Flytta ut rett før jeg blei 18.. Kjøpte jo masse klær og litt mat å sånn selv om jeg bodde hjemme da.. Skulle bare mangle..
Bring_it_on!!:)) Skrevet 11. august 2008 #15 Skrevet 11. august 2008 Betalte for endel av klær, sko ol lignende fra jeg var 15. Flyttet til egen leilighet når jeg var 16 og ikke bodd hjemme siden da..
Alba44 Skrevet 11. august 2008 #16 Skrevet 11. august 2008 Frem til jeg hadde fullført videregående. Altså 19 år.
To små, med øyne blå :-) Skrevet 11. august 2008 #18 Skrevet 11. august 2008 Til jeg var 17, men fikk litt hjelp til jeg fylte 18.
Stjerne37 Skrevet 11. august 2008 #19 Skrevet 11. august 2008 Bodde hjemme til jeg 19 år,da bodde jeg 1år i Bergen og bodde hjemme igjen 1mnd etter jeg kom hjem derfra. Begynte å jobbe som trillepike fra 12år,kioskjobb fra 15år og etter det måtte jeg betale lommepenger selv,alt utenom mat og husleie.
fox`y Skrevet 11. august 2008 #20 Skrevet 11. august 2008 gikk med avisen fra 7 klasse, så betalte klær,sko og røyk selv da:) flyttet da jeg var 16 år. da jobbet jeg etter skoletid og i helgene, så da forsørget jeg meg selv.
*Rutletutt* Skrevet 11. august 2008 #21 Skrevet 11. august 2008 Til jeg var 25(eller en mnd før jeg fylte 25). Var student, men jobbet ved siden av skolen + jobbet ca ett år fullt. Har aldri betalt hverken leie eller annet.
smågodt prinsessa Skrevet 11. august 2008 #22 Skrevet 11. august 2008 Fram til jeg var 18.. begynte på folkehøgskole etter det..men de betalte skolen også.. bodde en liten periode hos mamma og pappa etter folkehøgskolen, jobba vedsiden av men trenge ike betale noe hjemme.. så flytta jeg ut etterpå.. får fremdeles litt hjelp hvis jeg trenger.. men liker ikke å spør.. liker å klare meg litt selv nå.. men de er behjelpelige hvis jeg er i nød. heldigvis:) snille mammaen og pappaen min..
♥2 små gull♥ Skrevet 11. august 2008 #23 Skrevet 11. august 2008 Bodde hjemme til jeg var 22, da flyttet jeg sammen med han jeg er gift med nå. Jeg betalte ikke husleie mens jeg bodde hjemme, men jeg hadde "tvungen sparing". Pappa ga meg alternativet å enten betale husleie, eller å spare penger (det var når jeg hadde fast jobb og tjente 13-14.000 i mnd.). Jeg sparte 4000 i mnd. og det gjorde at når jeg måtte kjøpe ny bil når jeg ble gravid så hadde jeg 160.000 på bok, så måtte kun låne litt for å få en helt ny bil. Var selvfølgelig sur på å pappa at han skulle blande seg borti mine penger, men var jo veldig glad for det når jeg skulle kjøpe bil da, at jeg hadde godt over halvparten selv
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 11. august 2008 Forfatter #24 Skrevet 11. august 2008 Det var jammen et godt tips, har fått giftering! Hvis vi får unger som bor hjemme lenge (det er de selvsagt fullt velkomne til, men i forhold til å gi dem litt økonomisk vett og stolthet)!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå