Gå til innhold

Har vi gjort ham bortskjemt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen vår finner ikke søvnen selv på kvelden.. Altså fra 22.00 til 00.00 gråter han hvis ikke han blir bært og vugget i søvn! Vi kan ikke sitte å vugge,da gråter og sutrer han med en gang. Må jo nevne at han er ti uker! Han har ikke kolikk,han har vært på fem behandlinger hos en kirporaktor,og har blitt veldig fin i magen. Han er bare utrolig avhengig av og bli bært.. Og dette tærer jo på både rygg og psyke etterhvert. Samboeren mener det er noe galt med han,og sier at utsagnet "han klarer ikke finne roen selv,eller søvnen" er for enkelt å si. Jeg mener akkurat det nemlig.. At vi har gjort han avhengig av det.. Vi har prøvd å la han gråte en liten stund,men han vet vel kanskje det at vi tar han opp til slutt uansett! Så,hva gjør vi?? Skal vi la han gråte? Skal vi fortsette å bære han,inntil han blir stor nok til at vi kan lage skikkelige rutiner??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dummeste man gjør er og bære og trille barn i søvn. Da blir de vandt til det. Samme med foreldre som legger seg sammen med barna.

Skrevet

HI her!

Ja,det vet jeg.. Bare så himla vanskelig å gjøre noe med det nå!De ukene han gråt pga kolikk så bærte vi ham,for det var det eneste som hjalp! Og da han ble fin igjen.. Ja da var han vel blitt avhengig! Så hvordan avenner vi han av det? Bare la han gråte?

Skrevet

Du må da tåle at ungen gråter litt.

Legg ungen til å sove, når han begynner å gråte, venter dere 30 min før dere går inn til han. La han få høre stemmene deres og vite at dere er der, men ikke gå inn før etter 30 min. TA TIDEN!!

Så går du inn og hysjer på han og stryker på ansikt og hodet. Gi han smokk om han bruker den. Sett deg ned ved siden av han og snakk eller syng for han.

Gjenta det i 3 dager og han er da avhengig av stemmen din istedet for vuggingen og bæringen. Gi faste rutiner med klokkeslett er utrolig viktig for å skape et godt sovemønster også.

Husk at dere gjør han en tjeneste ved å ikke la han få alt som han vil det. Da blir han bortskjemt i alle fall!!!

Skrevet

Gutten din er jo ikke særlig gammel enda... Det er normalt å gråte i denne perioden, selv om det sliter på dere.. .. Hva med å forsøke å sitte ved siden av sengen hans mens han sutrer, og stryke han over ryggen osv... Jeg ville ikke anbefalt å forlate rommet.. Dette er han for liten til enda etter min mening! Jeg ville enten fortsette å bære han inntil han blir større, eller forsøke å venne han av MENS dere er i rommet og gir han nærkontakt... Er han like urolig når han skal sove om dagen? kan det tenkes at han ville like å ha litt lyst på der han sover?

Jeg tror ikke ti uker gamle babyer er bortskjemte, jeg tror de kan være urolige, utrygge og kjærlighetssøkende, men ikke bortskjemte..

Skrevet

Joda,kan tåle det.Synes bare det er ille når han har grått i ett kvarter,for da er han nærmest blålilla i ansiktet. Men vi skal prøve det du skriver fra i morgen av.. Takk for svar! :)

Skrevet

HI her: Nei,det er egentlig det jeg tenker også,at han ikke er så gammel enda. Jeg tar imot alle råd,og prøver de en etter en. Vi har forsøkt å bare legge han,jeg synger og snakker,stryker han i panna og kinnet,gir han smokken osv. Uten hell dessverre,men med en gang vi legger han på skulderen så tier han,det går ikke fem sekunder en gang. Så det er tydelig at det er der han vil være:/ Nei på dagen sovner han alene hvor som helst,og sover hardt! Vi har prøvd å ha på lyset,også det uten hell. Vi har også på radio slik at det ikke er så stille,men det er visst heller ikke vellykket.

Okei,jeg så på godmorgen Norge at barnepsykologen sa at barn ikke kan bli bortskjemte før de er ett år. Men der trodde jeg han tok feil:p Men jeg har tenkt at han har trengt nærheten og kroppskontakten vår fordi han føler seg uttrygg eller noe annet. Så derfor har det blitt sånn,men han hadde kanskje ikke vært slik hvis han ikke hadde kolikk. Det var jo da vi startet med vugging og bæring. Ikke lett dette her,er så mange meninger om dette temaet.:)

Skrevet

Får han nok mat på dagen? kan jo være at han har snudd døgnet på hue

Skrevet

Hi igjen: Ja,han har iallefall lagt på seg det han skal i forhold til kurven,og vel så det. Spiser hver 2-3 time og tømmer puppen. Kan nok være at han har snudd døgnet kanskje ja. Han sover en liten lur fra 20.00 til 21.00. Når han våkner klokka 21.00 får han mat og sovner nesten imellom svelgene. Da prøver vi å legge han,men han våkner jo hver gang vi legger han ned. Som sagt så gråter han fra ti til tolv,og de to timene der går øynene nesten i kryss,og han sovner ofte da vi bærer han så klart.. Men så fort han havner i senga er det i gang igjen.. Men når er det "vanlig" at barn på ti uker legger seg?Hvor mye sover de på dagen? Er jo selvfølgelig veldig individuelt også da men..

Skrevet

Hadde det slik med andremann holdt på å rive håret av meg så jeg begynte å gi tillegg (Nan) på dagen og ammet på natta da gikk det utrolig mye bedre jeg var da så sliten at da orket jeg ikke mer så Nan ble alternativ for meg og den melka er tykkere enn morsmelka.

Skrevet

Okei,hmmm.. Kanskje prøve det litt! Han har fått tillegg før så det er iallefall ikke ukjent for han og magen. Om en måneds tid så kan vi jo begynne å prøve med litt grøt eller noe i den retningen,så kanskje det vil hjelpe også. River snart av meg håret selv her jeg også.. :S

Skrevet

Med min tredje måtte jeg gi opp amminegen rundt den tiden prøvde da og amme og gi tillieg men det var ikke nok så jeg ga han bare nan om dagen og pompet meg for melk og ammet han om natta og det gikk veldig fint ga han også litt mer nan før han skulle legge seg for natta slik at han ble rimelig mett han sovnet med puppen hele tiden så det var et slit å amme han så ut som han var både mett og trøtt men så sant jeg la han i senga begynte han å skrike så da var nanen på plass istedet

Gutten min blir 1år 23 august så tia går fort

Lykke til

Skrevet

Ahaa.. Jeg har notert meg alle råd dere har kommet med! Tusen hjertelig:) Ser seg så fort blind når man står midt oppi det og føler en har prøvd det meste! Ett år ja,så moro da! Tiden går fort ja,sikkert og visst:) Takk for det:)

Skrevet

En ting til siden du hatt dette problemet så er en ting ganske sikkert en baby sover ikke før de er mette så du kan ikke skjemme han bort så tidlig jeg tror han er sulten men du vet best :) babyer kan også bli overtrøtte og da trenger di hjelp til å sove,håper du får deg noe søvn i natt

Skrevet

Jeg er helt enig med hu som sa at man ikke skal la en 10 uker gammel baby ligge å hyle i 30 min uten kontakt. Det ville jeg venta med i minst 3 mnd til. Syntes allikevel det ikke bør være nødvendig å bære han på skulderen eller lignende. Bare sitt i rommet og berolig han med stemmen sånn at han vet at du er der, men samtidig på egenhånd må lære seg til å finne søvnen.

Vi hadde strikt gråtekur på datteren vår da hun var 5-6 mnd og det fungerte helt utmerket forresten (vi hadde "skjemt" henne bort slik som dere pga kolikk i 3-4 mnd).

Skrevet

Siden du ammer han må du kanskje legge han oftere til puppen på dagen ikke la han sove mere enn 2 timer

Skrevet

Heia

Vi hadde samme problem som deg på samme tid som deg og vi gikk både til manuellterapaut og barnefysioterapaut.

Ble babyen tatt med tang, vakum, kom med arm med hode, for tidlig født, lang hard fødsel eller keisersnitt?? Da kan det være både ledd og muskelproblemer med i bildet som kan gjøre at det er vondt for han å ligge ned og slappe av...

Må si at manuellterapi hjalp veldig godt på vår jente, men det hjalp også å begynne å trene med henne hos barnefysioterapaut. Begynte også med babysvømming fra uke 12 og det gjorde at hun ble helt utslitt og det virket som det tok mye av muskelsmertene hennes.

Når det gjelder den skrike kuren vil jeg ikke si at 10 uker er for tidlig, men uff og uff, at han skal ligge å skrike i 30 min før du går inn syns jeg hørtes helt horribelt ut.

Dag 1 begynte vi med å gå inn hver tredje min og sjekke til henne til hun roet seg.

Dag 2 begynte vi med 5 min for hver gang vi gikk inn til henne

Dag 3 begynte vi med 5 min noen ganger og øket på med et par ekstra min etter to -tre sjekk

Dag 4 begynte vi med 5 min, så 7 min, så 10 min og etter dette ble det slik vi gjorde det når vi skulle legge henne og etter andre sjekk pleide hun være sovnet.

Dette er slik vi gjorde det, men dere kan jo justere det litt til deres baby, men syns 30 min er ALTFOR lenge og kunne ikke gjort dette mot min datter engang som nå nesten er 2 år.

Og for all del slutt med vuggingen det gjorde vi også rundt uke 10 og da sovnet hun mye lettere etter hvert.

Skrevet

Har dere det lunt i sengen? Anbefaler å legge ammeputen rundt der med hodet til babyen.. vår ammepute er i tillegg ganske tynn i ene enden og vår erfaring er at emil blir rolig og slørete i blikket så fort vi legger den tynne delen over halve ansiktet hans, altså at den dekker noe av nese,munn- og øyepartiet.. -passer selvfølgelig på at han får puste;)

Har nå gått til innkjøp av en flaggermus-"kosebamse" som er ganske tynn og myk i stoffet som vi har i vognen.. -den legger han selv over ansiktet.. han er forresten 10 uker gammel.. Så her har det blitt viktig å ha ting over ansiktet for å finne roen:)

Skrevet

Kaalrot, du er opplagt en grønnsak. Man bør ikke legge eller la en baby legge ting over ansiktet sitt. Sånt kan man fort bli sittende 21 år i fengsel for.

Skrevet

Er jo ikke snakk om å dekke til hele ansiktet da! Og som sagt så er vi veldig obs på at han ligger til slik at han får puste!-og sjekker dette med jevne mellomrom.. Kjenner mange som gjør slik som oss (og som har gjort slik som oss)- og dette har babyen ikke tatt noe skade av så det er sagt!:) men kall meg gjerne en grønnsak;)

Skrevet

Jeg var nå sikkerpå at kaalrot var en grønnsak, men det er jo umulig å vite for meg som ikke er gartner- leste for leden dag at jordbær var en nøtt. Sprøtt.

Skrevet

Å la en 10 uker gammel baby gråte alene i 30 minutter høres jo ikke spesielt bra ut da... Slike gråtekurer skal vel ikke brukes før barnet er minst 6 måneder trodde jeg? Og det er jo ikke snakk om 30 minutter i første omgang!

Skrevet

Det er umogeleg å skjemme bort eit barn med kjærligheit og omsorg!

Han er ti veker gamal og heilt ny i verda, sjølvsagt treng han deg...heile tida!

Du og pappan er heile hans verden, og de kjem til å vere det ei go stund framover, kvifor ikkje lytte til hans signal om kva han treng.

Når ein baby gret er det fordi han treng noko, ikkje fordi han prøvar å manipulere foreldra sine... ja, han gret for å få det som han "vil" men det han "vil" er det han treng no!

Om eg var deg hadde eg i allefall venta noko med skrikekurar ol og heller lytta til babyens behov....du treng nok sansynlegvis ikkje å bysse han o søvn som 7 åring sjølv om du gjer det no ;P

Skrevet

Stakkar liten, jeg ville aldri latt ham gråte så liten som han er... Min mening er at det ikke går an å skjemme bort et så lite barn.

Det er dessuten bevist at å la så små babyer gråte lenge kan medføre hjerneskade da de ikke klarer å ta opp nok oksygen når de har grått en stund. Så da sier jeg: stakakrs de ungene som blir utsatt for Ferbermetoden, spesielt når de er så små. Husk at Ferber selv har gått helt bort fra den metoden!!!!

Skrevet

Jeg vugget og bysset i 8 mnd, samsov gjorde vi også. Det tok vel en dag eller to før hun sov i egen seng, på eget rom. Angrer ikke på at jeg skjemte henne litt bort de første mnd. Det var riktig for oss begge der og da, men ikke noe jeg kunne fortsatt med så mye lenger da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...