Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sniker meg innom her med jevne mellomrom, selv på ferie.

Og i dag har jeg nok en gang funnet en mindre hyggelig tråd om en aktiv bruker her inne.

Jeg tenkte jeg skulle kaste litt lys over ting for enkelte idioter som saktens ikke eier empati.

En aktiv bruker, som svarer på mange innlegg blir gjerne stemplet som populær.

Det ligger mer bak det å være en aktiv bruker av DiB, og det er ikke sikkert at det er noe sjakktrekk å gå inn for å "mobbe" de som er såkalt populære her inne.

Jeg kan selvfølgelig bare utrykke dette fra mitt ståsted og det har jeg tenkt til å gjøre, så kanskje et par tre av de nekene som alltid skal slenge anonymt med leppa skjønner litt mer;

Jeg har vært en aktiv bruker av DiB fordi jeg har vært ensom, trist og hatt behov for "selskap". Det er ikke mitt førstevalg, men har vært et meget godt alternativ til å ha et nettverk irl.

Jeg har masse venner, en stor omgangskrets, men også barn.

Tiden jeg har brukt her inne har vært når barnet/barna ikke har vært hjemme eller i seng.

Jeg har sittet kveld og natt alene i mange måneder som gravid, uten førerkort, med et sovende barn og uten mulighet for å komme meg noe sted for å finne på noe. Det er faktisk dritkjedelig! Jeg har brukt DiB for å ha kontakt med både kjente og ukjente, i tider jeg selv ikke har hatt det videre bra. Det er faktisk direkte deprimerende å sitte alene kveld etter kveld, natt etter natt, dag etter dag. Men med en mann som jobber mye og mangel på førerkort har man ikke så himla mye valg, og barnet skal jo også sove.

Ser dere virkelig ikke det at DiB er noe man gjerne tyr til når ting IKKE er gull og grønne skoger?

Hvorfor er det da så himla viktig å sparke de som ligger nede, trampe dem godt ned i søla? Er det virkelig noen vits?

Får du en bedre følelese i magen av det? Bedre selvtillit kanskje?

"hun er mer poppis på DiB enn meg så jeg kaster meg over henne"

Jeg vet hvordan mobbing fungerer, hva det gjlr med mennesker, også når det ikke er irl. Det er nemlig ikke noe bedre at det er anonyme, voksne mennesker som sitter og hauser opp hverandre og slenger drit.

Det er ikke bedre enn når de stod i sirkel rundt meg i skolegården og sparket, eller slo meg med paraplyene når de syklet forbi meg på skoleveien, eller moset meg ned i snøfonna borti gata når jeg bare ville ha noen å være sammen med.

DiB er et nettverk for meg, et sted jeg bruker tid, både på godt og vondt, jeg engasjerer meg og jeg ønsker å engasjere andre.

Og det går som dette? Både med meg og med flere andre brukere.

Har vi egentlig fortjent den "hyggelige" DiBkuren som vi blir gitt, i tur? For det er jo en ny bruker hver uke omtrent som får denne runde. Maria Lykkelig fikk sin, både under det nicket og senere nick, Monajenten har fått mange runder nå, jeg har fått opptil flere, Northernlights har virkelig fått gjennomgå, Ugl@ blir stadig nevnt i "hvem liker du ikke" tråder osv.

Kanskje det snart er på tide at man tenker før man taster?

(og noen vil sikkert si jeg kaster stein i glasshus ved å si det, men jeg kan fremdeles, til dags dato stå for ethvert innlegg jeg har skrevet her inne, også irl.)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig bra innlegg, signerer den!

Skrevet

Dette stedet mangler kun 1 ting

en oppegående moderator som faktisk gjør jobben sin.

Skrevet

Opp, jeg vil gjerne at dette skal bli lest av så mange som mulig, for det er greit om de som faktisk er fulle av dritt får det med seg.

Skrevet

Jeg kan irritere på meg gråstein, det vet jeg. Jeg er krass og ufin.. og ærlig. Heldigvis så bryr jeg meg katta om hva enkelte anonyme måtte si om meg, men har forståelse for at andre kan bli lei seg av sånne tråder der man blir hetset osv.

Synes de kan fjerne sånne statestikker som "flest innlegg", "mest aktiv bruker" osv jeg for det er med å gi mulighet for å hetse folk. Irriterer meg grensesløst egentlig.

Skrevet

er nesten aldri her inne lenger siden det er så mye negativt som skjer. men titter av og til innom.

må dytte på denne tillab vennen. du skriver det veldig godt. håper du koooser deg på ferie :)

Skrevet

jeg er enig med deg... veldig....

men kan jeg spørre om link til hva jeg har gått glippa av?

Skrevet

Hehe....vi deler litt skjebne vi tillab....sittet her uten lappen og med unger som sover, trøyer seg og leker ( lap top så jeg sitter ofte ute i hagestua men jeg ser etter ungene)....nå kjører jeg opp på tirsdag, det skal og må gå greit!! Så er det straks skolestart og slutt på mitt ensome husmorliv....

Liker den jeg har sett i en robinson reklame, du veit du er populær når folk som ikke kjenner deg hater deg.....eller noe i den duren....haha

Stor klem til deg

Skrevet

kjempe bra skrevet.. men er redd denne ikke hjelper dei ufine folka på anonym.. men eg håper da selfølgeli dette!

ha en fortsatt fin ferie!

Skrevet

Signerer

Veldig bra innlegg.

Gjest Nydelige Christina+spire!
Skrevet

Jeg er visst ikke en aktiv nok bruker her inne for jeg har visst godt glipp av all hetsen, ikke at det bryr meg heller..

Men skjønner det veldig godt for dem som faktisk har blitt "mobbet" her inne...

Men jeg synes ikke der så mye mobbing her inne på skravle? kansje det er på ett annet forum?

men uansett jeg er enig i det HI skriver:)

Skrevet

Bra med et sånt innlegg tillab. Ikke at jeg tror det hjelper for de som er sånn at de MÅ slenge dritt, tror jeg mangler evnen til å se seg i "speilet", men i alle fall hjelp for de som mottar dritten å se at de ikke står alene i "ringen". Syns også det hadde hjulpet STORT med mer aktive moderatorer her inne. "Sparer" meg for å lese hets av andre ved å droppe både krangle og anonym, men det skjer jo her på skravle også - dessverre!

Kan man ikke si noe pent kan man la være å si noe - uten at det betyr at det er ulovlig å være uenig, men det er mange måter å uttrykke det på!

Skrevet

Huff ja, vanskelig å bare la det renne av noen ganger.

Føler med deg, noen mangler filteret mellom hodet og munnen!

Empati er ikke særlig utbredt på DIB.....

En god varm KLEM til deg og alle andre som blir hunset av tullete damer som tydelig ikke har det godt med seg selv!

Skrevet

Jeg er ikke aktiv her inne. Er innom å leser litt, men skriver sjeldent.

Ville bare si at jeg synes dere som er de såkalte "populære" virker veldig oppegående og hyggelige. Det er hvertfall det inntrykket jeg har fått, både av deg HI og de andre du nevner i innlegget ditt.

Jeg synes det er veldig unødvendig å slenge dritt til andre. Det er noe annet å holde en saklig diskusjon fordi man er uenig i noe. Men når det går på personangrep blir det teit.

Mange av oss sitter her fordi vi søker råd og tips, og noen å snakke med. Det burde nå være lov, uansett om barna er borte, hjemme, våkne eller sover. Ingen barn tar skade av å ikke ha full oppmerksomhet hele tiden.

De fleste burde lære seg å se ting fra andres perspektiv, istedefor at alle andre skal se ting fra deres perspektiv.

Og tillab,bra innlegg ;)

Ønsker deg en fin dag videre :)

Skrevet

Det er jo ikke rart barn mobber hverandre når man ser hvordan noen foreldre er! (les; her på DiB)

Jeg er så enig med deg som det kan gå an.

Skrevet

Jeg tror at så lenge man har mulighet til å være anonym her inne så vil vi måtte leve med sånn drittslenging desverre.

Er jo nesten litt til å le av at man skal måtte bli vandt til sånt tull, men jeg har hvertfall innsett at sånn er det bare her på dib.

Jeg ble litt fed up en periode selv for å være ærlig, derfor satt jeg passord på hjemmesiden og byttet navn på bloggen min, etter det har jeg sluppet den værste drittslengingen (som for det meste gikk på at snuppa så stein ut, var mindre pen osv)..

For meg hjalp det nok også litt at jeg gjennomskuet den ene anonyme som slang dritt hehe :)

Det eneste man kan prøve å gjøre er å heve seg over det! Det er jo litt sørgelig at noen må sitte på internett sånn å slenge skikkelig dritt om andre mennesker på den måten. De av oss som har litt mer vett i hodet unngår heller de vi ikke liker :)

Er nok flere her inne som jeg ikke respekterer og som jeg ikke har noe til overs for, men jeg ville aldri sunket så lavt at jeg hadde laget hetseinnlegg eller nevnt ved nick hvem disse personene er.

Jeg unngår bare å svare på tråder fra disse menneskene.

Så det beste man kan gjøre er nok å overse anonyme fjasehuer (som antagelig bare sitter å snakker med seg selv) og heller fokusere på de hyggelige menneskene man møter her inne :) for det er jo dem det er flest av!

Skrevet

Signerer !

Skrevet

Jeg har vært en del her inne det siste året, men blir stadig vekk overrasket over hvor ufine en del er. Jeg synes det er et fint forum, hvor man kan spørre om det man lurer på og få ærlige svar. Og da skal det ikke være noe som heter dumme spørsmål - som førstegangsmor lurer man jo på alt mellom himmel og jord.

Det er kjempefint at du har skrevet dette innlegget, jeg leste det med stor interesse - men er redd for at det ikke hjelper mot dem som går inn for å være ufine.

Men hvis vi alle bare kunne la vær å kommentere på innlegg med mobbende karakter - så kanskje det ikke er så morsomt lenger.

Skrevet

Takk for et flott innlegg tillab;) Når 100 dibbere kaster seg over deg, kopierer nicket ditt og får det til å se ut som om du selv har skrevet diverse innlegg osv, så er det ikke lett å overbevise dem om at man faktisk er uskyldig.

Husker ikke hva som startet det hele med meg, slik at jeg valgte å bytte nick, men det varte i år og dager...hehe. Hver gang jeg logget meg på, hadde noen skrevet et eller flere innlegg om meg på krangle eller skravle. Blir drittlei til slutt, hvertfall når 200 mennesker på skravlesiden sier dem hater meg og kaller meg div stygge ting. Og å forsvare seg nyttet ikke.. det er det dummeste man gjør. Hadde det ikke vært for at enkelte her inne aldri ble ferdig med det, så ville jeg ikke ha byttet nick, men det måtte jeg til slutt. Og det stoppet ganske raskt etter det;) Husker det var noen som røpet det nye nicket mitt slik at alle fikk vite hvem jeg var, men da jeg holdt meg unna å kommentere, så sluttet det;)

Jeg ble utrolig lei meg og ikke minst forskrekket over hvor mye dritt det bor i mennesker, selvom jeg vet at dette bare er et nettsted...men likievel. På den annen side lærte jeg at jeg selv er et mye mildere og snillere menneske enn alle de som hunset meg opp og i mente;) Så jeg kom egentlig godt ut av det. Hehe;)

Som dere forstår, er det ikke alle som bare driter i den mobbingen. Jeg skrev hovedoppgaven min på høgskolen om internett og det sosiale.. Intervjuet da mennesker bak forskjellige nick. Dere skulle bare ha visst hvor mye dritt som kom frem og hvor mye internettmobbing kan innvirke på mennesker som er følsomme.Bl.a leste jeg om en som hadde en meget tung tid. Hun skrev om dette på et forum, og fikk utrolig mye dritt tilbake. Hun klarte ikke å se helt klart, var sløret av sorg og trengte sårt forståelse, Istedet ble hun møtt med eder og galle fra div anonyme. Det endte med at hun ikke klarte livet mer, og avsluttet det hele. Hun skrev et brev før hun tok livet sitt med et ønske om at mennskene snart ville få mer medfølelse. Denne historien er grusom og viser hvor mye vonde ord fra ukjente kan ha å si, om man er på nippet til sammenbrudd fra før.

Internettmobbing er nesten verre enn annen mobbing, grunnet at man kan gjemme seg bak et nick og dermed tørre å si styggere og mer grusomme ting enn irl!

Det slår meg fortsatt den dag i dag, at jeg er en naiv jente, som fortsatt blir overrasket over enkelte her inne og all den møkka dem lirer ut av seg uten å tenke først. Håper innlegget du har startet Tillab, vil få noen til å endre sine uttalelser om andre brukere;)

Hilsen den gamle maria lykkelig.

Skrevet

Flott innlegg!

Har ikke selv vært utsatt for den store mobben, men har jo til tider lagt merke til hvordan noen holder på. Tragisk fritidssysle. Ikke vanskelig å skjønne at den anonyme mobbeskare ikke har det så godt med seg selv, som må ødsle sitt sinne på medlemmer av et nettforum.

Skrevet

synes moderatorene her inne er altfor sløve..

stemninga her inne er til tider dårlig..

..dette skal i teorien være et sted for oss mammaer, gi støtte, råd, tips og trøst..

derfor er det surt når noen mååå kommentere innlegg på en sur og grinete måte. og argumenterer at "man må regne med å få alle slags svar når man poster et innlegg" tja, kanskje det stemmer på kranglesiden, men man bør la være med kjipe svar og krangling inne på skravle (og de øvrige forumene), synes jeg..

jeg opplevde et surt svar på bim, da jeg fikk pepper for å bli redd for en blødning da jeg var gravid..synes det var dritt, ja, og holdt meg unna terminklubben resten av min bim tid..vedkommende som skrev innlegget viste seg bare å være vedlig frustrert over noe lignende, så det var jo aldri slemt ment, men alikevell var det surt..

synes man skal tenke seg om noen ganger, før man "angriper" HI i innlegg som på en eller annen måte provoserer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...