Gå til innhold

U/T Hva mener DERE om dødstraff?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i mot dødsstraff. Er fullstendig i strid med moderne rettssikkerhet å praktisere dødsstraff.

For det første kan en ikke alltid være 100% sikker på at riktig person blir dømt...det har jo vært flere tragiske eksempler på justismord...

For det andre har hevn ikke noe med straff i rettslig forstand å gjøre. Som strafferettsprofessoren min sa da vi hadde strafferett på jussen...."skriver du på eksamen at grunnen til at vi straffer, er hevn - da stryker du". Straff skal bla virke prevantivt, samt å kontrollere gjerningsmannen. Det er faktisk kommet frem i flere studier at det har større betydning hvor lett det er å oppdages enn hvor streng straffen er, for å hindre folk i å utføre en straffbar handling (studie i Finland om fyllekjøring bla) - og det ser en jo også i de Amerikanske statene som praktiserer dødsstraff - at de alvorlige forbrytelsene på ingen måte blir færre.

Jeg er jo mamma, så selvsagt forstår jeg tankegangen om at om det hadde vært MITT barn som ble drept for eks, så ville jeg at den personen som gjorde det, skulle dø....men det har med personlige følelser å gjøre, og ikke noe med straff i rettlig forstand å gjøre. En må skille mellom slike personlige følelser og det som faktisk kan forsvares rettlig sett. Det er en grunn til at Norge har utviklet seg fra blodhevn til det rettssystemet vi har i dag, for å si det sånn....;o/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og det betyr på ingen måte at jeg er 100% enig med strafferammene vi har i Norge i dag, bare så det er sagt...men dødsstraff har ingenting i et moderne rettssamfunn å gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...