Mojo med trollungen Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Jeg tenker som så. At en person dreper en annen person. Denne personen blir dømt til døden av en annen person, Blir ikke den personen som dømmer eller de (jury) også mordere? Synker de ikke like lavt? Hvorfor skal noen mennesker ha makten til å bestemme at andre skal dø? Jeg syntes at de også er mordere. Selvom de ikke får blod på hendene får de blod på samvittigheten.. Syntes verden er morbid. Bur dem inne til de råtner, men hvorfor skal et menneske bestemme at et annet menneske skal dø?
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Det er vel litt øye for øye, tann for tann, mentalitet. Jeg er ikke imot dødsstraff i utgangspunktet, i allefall ikke for voldtektsmenn, pedofile og barnemordere...
Chanelle med ♀♂♂♂ Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Enig med deg... Men hadde nok tenkt annerledes om det rammet mine nærmeste....altså om en av dem ble drept.
ana baroma Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Mot. Det er ikke opp til oss å skulle ta liv. Og det er altfor mange som dømmes til døden som er uskyldig... en er en for mange, og det er flere enn det for å si det sånn.
Gjest Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 En mellomting mellom de latterlige straffene som utmåles i Norge og dødsstraff hadde vel vært ideelt. Jeg er litt sånn for og imot..... pga justismord. Men f.eks hun tyske damen som mest sansynlig tok livet av de 2 små barna med hammer..... ja hun fortjener en jævlig smertefull død.... som et eksempel.
........... Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Jeg er FOR dødstraff..og jeg mener at det generelt burde vært myyyye værre forhold i norske fengsler... Det er jo rene skjære hotell opphold pr dags dato! Har man gjort gale ting burde straffen virkelig svi! Punktum
♥2 små gull♥ Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Jeg syntes at dødstraff er å slippe billig unna. Gjør man noe så jævlig at man fortjener en så hard straff så skal den jævlen få sitte i fengsel til han dør. Da ut og dag inn, 1 times lufting pr. dag. DET er straff. Å få slippe unna ved å dø er i mine øyne da en billig straff. Da får han dø med en gang. Må han sitte i fengsel til han dør er jo også resultatet døden, men han må kjede seg i MAAANGE dager og år innen den tid. Sitte på ræva og gjøre ingenting.
ApriIbaby Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Det er en så kompleks og stor problemstilling at jeg ikke er kvalifisert til å ta et standpunkt til dette....Det ville være feil ovenfor de som er berørt av dette. Jeg aner i såfall ikke konsekvensene av hva jeg snakker om
Odine! Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Mot, fordi 1. Jeg mener at ingen har rett til å drepe 2. Justismord skjer, og da er det kjipt å ha dømt en uskyldig til døden, siden det ikke finnes noen angreknapp på den elektriske stolen. 3. Alt for tungt yrke å være "bøddel" - tenk hva det gjør med et menneske å drepe noen, selv en som er skyldig.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Er helt for dødsstraff. Føler ikke at jeg av den grunn sitter som en Gud på min høye hest. Synes at de som har gjort noe grusomt, som da å drepe små barn også burde bli fjernet fra denne verden. Hvorfor skal de få sitte i et fengsel og kose ræva av seg der inne? Synes også at det nå har blitt for lett å bare si vi var sinnsyke i gjerningsøyeblikket og få hjelp derfra og komme ut igjen etter kort tid for så å gjøre samme ting.
ApriIbaby Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Hva med straffen som remmer barnet til den dødsdømte da? Kanskje eneste forsørger til dette barnet? blir for vanskelig for meg
cherry coke Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 Vanskelig spørsmål å svare på. Både for og mot, kommer helt an på. Men i de fleste tilfeller synes jeg at dødsstraff er blir for "lettvindt".
Gjest Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Jeg er mot dødsstraff! Det er barbarisk og ufattelig gammeldags. Uansett hva en person har gjort så gir ikke det "oss" rett til å ta han eller hennes liv. Det er også alltid en sjans for at personen er uskyldig, om personen da har livstidsstraff så har han/hun hvertfall en mulighet til å bli frikjent å sluppet løs igjen.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 7. august 2008 #15 Skrevet 7. august 2008 Hadde jeg vært en morder som f.eks drepte barn, så vil jeg virkelig tro tulla hadde det mye bedre hos andre enn hos meg:) Tror ikke tulla sitt liv hadde stoppet opp selv om jeg ikke var i denne verden lengre.
Gjest Skrevet 7. august 2008 #16 Skrevet 7. august 2008 Jeg vil helst la folk få muligheten til å forandre seg! Også tenker jeg veldig mye på (etter en film jeg så for leenge siden) at hva om en uskyldig blir dømt? Det er jo helt sinnsykt spørr du meg, visst de da finner det ut i ettertid? Er ikke for dødsstraff akkurat, nei...
sommer og sol:-) Skrevet 7. august 2008 #17 Skrevet 7. august 2008 jeg mener dødsstraff er for lettvint... rammer ikke den som blir henrettet,kun de etterlatte... er du død så er du død... livsstid i fengsel,aldri mulighet til å komme ut igjen... da blir du rammet...
Dunder Skrevet 8. august 2008 #18 Skrevet 8. august 2008 Jeg er helt klart mot dødstraff. Jeg synes det er et usivilisert verktøy, som ikke er et moderne samfunn verdig. Hele tanken om "hevn" er for meg en primitiv følelse, som er forståelig når den er personlig, men ikke når det blir institusjonalisert. Hvis jeg hadde fått en av mine nære revet bort eller utsatt for overgrep av en person, så er det helt naturlig at jeg en eller annen gang personllig tenker at jeg har lyst til å både torturere og drepe dette mennesket som har gjort dette mot meg og mine. Men det betyr ikke at mine tanker er riktige. Hver og en av oss er fremdeles ganske primitive følelsesmessig, me det blir samfunnet som institusjon sin oppgave å sanksjonere mot forbrytelsen. Jeg vet ikke helt om jeg ser poenget med så veldig mye strengere straffer. USA har lange straffe og dødsstraff og har svært høy krimnalitet. Så dødsstraff har altså ingen prevantiv virkning. Så hva er vitsen med å innføre den da? Er det ikke viktigere å FORHINDRE slike forbrytelser, ikke hevne dem?
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 8. august 2008 #19 Skrevet 8. august 2008 Jeg må innrømme at jeg er FOR dødstraff i enkelte tilfeller.. Ikke visst en person bare raner en bank og skyer ett par stykker, men i saker der foreks små barn har blitt misshandlet,voldtatt og drept (foreks baneheia saken) og andre mer grusomme saker man hører om rundt omkring i verden! Hadde ikke gjort meg noe om han syke gamle mannen i Østerike ble pint til døde...men for slike som han er nesten dødstraff en billig utvei....
Gjest lillehi Skrevet 8. august 2008 #21 Skrevet 8. august 2008 Er absolutt MOT dødsstraff. Er egentlig ikke så mye mer å si om det!!
Gjest Skrevet 8. august 2008 #22 Skrevet 8. august 2008 Jeg er imot, men er veldig for tøffere reaksjoner på volds og sederlighets forbrytelser, fengselsstraffene her i landet er latterlige rett og slett. Drap, voldtekt, misbruk og misshandling, pluss frihetsberøvelser burde straffes hardt med lange fengselstraffer og uten permisjoner. Livstid ved særlig alvorlige tilfeller som feks voldtekt av barn og overlagt drap, og tortur.
sannamin* Skrevet 8. august 2008 #23 Skrevet 8. august 2008 Tror jeg er i mot dødsstraff.. Har ikke tenkt så mye gjennom dette. Samtidig er det for milde straffer i norge synes jeg.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #24 Skrevet 8. august 2008 Er mer for å innføre straffearbeid igjen ;-) Nei, jeg er egentlig i mot dødsstraff selv om det er visse personer jeg ikke synes fortjener å leve egentlig. Dog, heller sende en pedofil i fengsel enn drepe ham for i fengsel vil han virkelig få straffen sin dersom ryktene er riktige, pedofile får visst gjennomgå kraftig fra andre fanger og vaktene ser diskret bort... Sier ryktene.
lille_Harepus Skrevet 8. august 2008 #25 Skrevet 8. august 2008 Jeg er MOT dødstraff. Det er jo som å leke gud egentlig, og da blir vi faktisk ikke bedre enn den som får straffen. Men livstid i fengsel er jeg derimot for! Syntes det er for enkelt med dødstraff. Og er også enig med hun over her at forholdene i Norske fengsel burde vært tøffere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå