Gå til innhold

Flathode unger....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan kan du forresten få deg til å si at et barn ser "rart" ut?

Utrolig arrogant virker du.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

herregud så patetisk du er da!

mi jente var/er flat på ene siden pga en skade hun fikk under fødsel! går til kiropraktor og fysio med henne. vi gjør det vi kan her hjemme så får hun mye hjelp fra fysio og kiropraktor!

hvordan kan du si noe slikt???

idiotisk!

Skrevet

Se her, det står svart på hvitt, legene har talt, det er "leiebetinget". Så dere late mødre som ikke gidder å stimulere ungene deres, slutt med alle de tåpelige unnskyldningene, og finn heller en søt lue å dekke det flate huet med.

Det står også svart på hvitt at noen folkegrupper har flatt bakhode naturlig. Så der ser dere!!!! HA!

Dumme KaMa og andre besswissere...

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=110320&subid=0

Skrevet

Herregud!!

Hvordan kan du kalle andre for late mødre som ikke gidder å stimulere barna sine?

Blir dine barn stimulert? Isåfall må det jo være til å ha nedlatende holdninger til andre!

Skrevet

Gutten min hadde veldigt flat høyre side.Han var utrolig stramm og stiv i nakken.Trengte lang tid å få han helt god igjen.Var utrolig lei av slike holdninger som noen hadde. her gikk vi to til tre timer i uken i 4 mnd til forskjellig behandling.Mye smerter hadde han.Men det eg fikk høre av folk som vet bedre er.Du må snu han.Hadde det bare vert så lett. Han er nå snart fem år har fint hode nå.

Skrevet

Hei!!

At barn blir født med flatt bakhode har jeg vanskelig for å tro. Jeg trodde at lange fødsler førte til avlange hoder fordi hodet ligger så lenge nedi bekkentet.

Jeg tror at det er leiebetinget at barn får flate bakhoder. Tror HI har et poeng.

Men jeg tror ikke det har noe med stimulering av barnet men hvor ofte den skifter stilling med hodet. Tror barnet får en favoritt stilling og da er det vanskelig å endre den.

Men det kan nok gjøers noe med, bl.a at vi mødre er litt obs på dette fra begynnelsen av.

Skrevet

Litt enig med deg over, jeg.

Dattera mi sto med hodet i bekkenet i fem og en halv time.

Hun ble litt flat, men det har rettet seg nesten helt ut nå.

Tror heller ikke det har med stimulering å gjøre.

Det er ganske sårende å få slengt etter seg at man er lat fordi at barnet kanskje har litt flatt hode.

Syns du HI, kan tenke litt mer over hva du sier.

Skrevet

...dersom en unge er så slapp at den for egen maskin ligger seg flat i bakhodet er den neppe overlevelsesdyktig heller....dette har med vakumfødsler, genetiske forhold (kranieform), kiss syndrom osv å gjøre....

Skrevet

Oj, så plutselig at jeg ikke var enig med den som svarte over meg, jeg.. Leste litt fort.

Skrevet

Jeg har lest artikkelen det ble henvist til. Slik jeg forstod artikkelen kan en bli født med flatt bakhode hvis det er veldig trangt i livmora. Forhold ved fødselen som f.eks vakuum/tang kan også gi en risiko for flatt bakhode.

I de fleste tilfeller er det likevel leiebetinget. Barnet har fått en favorittstilling og lagt for mye enten mot høyre eller venstre. Men hvordan i all verden klarer dere å sette likhetstegn mellom det og at en ikke stimulerer barnet nok? Det finnes mange andre grunner. Kanskje er en ikke klar over hvor viktig det er å variere mellom høyre og venstre- Kanskje er en så redd for krybbedød at en ikke tør la barnet ligge på magen. Kanskje har en fått for lite opplysning om at barnet bør ligge på magen i våken tilstand. Kanskje leker/snakker en med barnet mens det ligger på ryggen. Kanskje har en oppdaget at barnet har en favorittside og derfor stimulert den andre siden for mye slik at barnet får en ny favortittside. Jeg kan ramse opp mange andre grunner også, men da vil dette bli for langt.

Barnet mitt har forøvrig ikke flatt bakhode. Tvert i mot sier fysioterapeuten at det har veldig bra hodeform for å være tatt med vakuum. Og hvorfor har det vært hos fysioterapeut? Her har fysioterapeuten nakkegruppe med alle spebarn nettopp for å forhindre flatt bakhode og skeivutvikling.

Skrevet

Jeg er så DRITTLEI av at KaMa faktisk roper rasist i hver eneste diskusjon.. Om hun har lest et sted at invandrer barn oftere har flatt bakhode, så javel!!!!!! Faen jeg er så dritalei av at du kommer med dette rasistpreiket ditt i hver eneste jævla diskusjon. På tide du får hjernen din inn på et annet tankespor,eller hadde du flatt bakhode da du var liten og?

Skrevet

Haha tipper KaMa er ganske flat i skallen, ja...

Så er det så komisk, hun er ettbarnsmor og liksom ekspert på ALT. Grenser til det tragiske..hehe

Kanskje vi skal lage en film av alle disse ungene, den kan hete:

"LANGE FLATE SKALLÆR" :-p

*LER*..

Skrevet

Så syk humor du over her har!

Du skulle ikke vært sluppet ut av buret du var innelåst i!

Herregud, blir helt flau av å lese enkelte menneskers holdninger. Om et barn har flatt bakhode eller ei, du kan ikke dømme både barnet og mora ut i fra det! For slik som jeg har forstått, så er det ganske mange babyer med "flatt" bakhode. Ikke noe jeg gidder å legge merke til! Og det er ingen baby som lider noen nød pga "flatt" bakhode. Og det blir som oftest rettet fint ut med tiden. Så da regner jeg med at folk kan holde sine fordommer for seg selv i fremtiden.

Jeg blir kjempe sint og irritert av å lese innlegg her inne, fordi de er lagt ut KUN for å provosere, og frekkheten her inne er helt forkastelig!

Jeg selv er 17 år gammel, og ALDRI vært borti verre!!!!

Tenk dere om damer, det står 0 respekt av folk som er bitch på nett, og bak en anonym knapp! Skal du på død og liv være bitch, gjør det mot noen som fortjener det, og som du tørr å se inni øynene! Men det tørr du vel ikke da, eller?????

Skrevet

Hvorfor er det frekt å si at et barn ser rart ut? Det er jo sant - mange rare barn, faktisk mange stygge barn også rundt omkring.

Skrevet

Så du mener dette ikke er en rasistisk og fordomsfull uttalelse: "Innvandrerbarn har forresten oftere flatt hode enn andre, det er fordi de har så mange barn leste jeg et sted, at de har ikke tid til å underholde alle. En grense for hva de skal rekke over de også."

Hva vil du kalle det da?

Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg ikke har kunnskap om folkeslag og flatt bakhode. Men ut fra den linken over her, så kan man ikke konkludere med at barn av "utlendinger" har oftere flatt bakhode enn de av den "ariske" rasen, som altså har en klump i bakhode (!?), men at det finnes enkelte folkeslag hvor dette forekommer. Hvilke og hvor mange nevnes ikke.

Og jeg fremdeles kan jeg slett ikke huske å ha sett barn av innvandrere med flatere bakhode enn vi nordmenn, tvert i mot så kjenner jeg flere nordmenn med flatt bakhode.

At man utelukkende skylder på liggestilling syns jeg er en voldsom forenkling, fordi du alltid vil finne tilfeller hvor dette ikke stremmer.

Hva har mitt eget bakhode med saken å gjøre?

Skrevet

KaMa,hun sier hun leste det et sted. Hvorfor må du diskutere på absolutt alt? Når skal du komme ned fra din høye hest å faktisk lukte litt på den virkelige verden? Jeg skjønner at du har ekstremt god selvtillit og tror selv at du har god peil på det meste. Men til tider går du faktisk litt langt med dette rasistpreiket ditt. Man er ikke rasist selvom man er skeptisk til innvandrere. Du er jo rasist du også, du er skeptisk til nordmenn som er skeptisk til invandrere. Ting blir som du gjør det til vet du.

Jeg også leste et sted for mange år siden (omtrent 10 år siden tenker jeg) at barn fra Afganistan har oftere flatt bakhode enn andre, hvorfor visste man ikke men det var bare sånn. Om du går deg en tur rundt i Oslo, prøv å se i bakhodet på f.eks afganere. De har faktisk flatere hode enn oss. Er jeg rasist fordi jeg har observert dette? Og det er et kjent faktum at innvandrerkvinner får flere barn enn den gjennomsnittlige etnisk norske kvinne. Dette er også bare fakta. Hvordan kan jeg være rasist når jeg skriver noe slikt?? (jeg er absoutt ikk det) Det må være lov å si en ting uten at du kommer med rasist-fingeren din. Er det noen som er skeptiske til innvandrere, så la de være det da. Hvorfor skal de måtte forklare og forsvare seg ovenfor deg? Du er da like mye rasist andre veien da isåfall? Det er bare øyet som tolker. Og du er tydeligvis VELDIG VELDIG VELDIG følsom på dette, for med en gang noen nevner noe som kan tolkes negativt om ikke etnisk norske kommer du å hugger (snakker ikke da spesifikt om denne diskusjonen). Du har faktisk ikke alltid rett KaMa. Du er faktisk svært lite nyansert og faktisk ganske rasist mot de etnisk norske.

Skrevet

Unger med flatt bakhode er stygt! Punktum!

Skrevet

Det er lov å tenke og selv. Om man leser i VG at alle med mørk hud har antydninger til hale, så betyr ikke det at det er sant.

Hvorfor jeg må diskutere alt? Jeg diskuterer nok ikke alt, men jeg diskuterer temaer jeg engasjerer meg i. Det betyr nok ikke at jeg er så følsom ang dette temaet, men jeg engasjerer meg i det, ja.

Hvorfor mener du at jeg sitter på en høy hest og har så ekstremt god selvtillitt? Jeg mener heller ikke jeg har god peil på det meste. Men jeg reagerer på ting jeg leser og jeg skriver hva jeg ønsker å formidle av reaksjoner på det jeg leser. Det er vel det de fleste gjør her inne?

Hovedinnlegget var provoserende, og jeg tipper formålet var å lage en diskusjon. Det kan da vel ikke være så fryktelig vanskelig å svelge at noen da velger å diskutere?

Ut fra at du konkluderer med at jeg er rasist så er det logisk å konkludere med at du faktisk ikke vet hva rasisme er.

Jeg er ikke skeptisk overfor nordmenn som er skeptisk (!) til innvandrere. Jeg syns de er kunnskapsløse, ignorante, de bidrar til å gjøre innvandring og integrering vanskeligere enn det allerede er, og jeg blir ganske enkelt irritert over trangsynte mennesker. Det handler ikke om rase. Det handler om mennesklige egenskaper som er vanskelige for meg å svelge, uansett hvilken hudfarge vedkommende har.

Og nei, jeg syns ikke du er rasist dersom du har observert barn av et folkeslag med flatere bakhode enn gjennomsnittet.

Men jeg syns du har rasistiske tendenser og store fordommer dersom du konkluderer med at flatt bakhode bunner ut i en omsorgssvikt på et eller annet nivå som du slett ikke har grunnlag for.

Du er heller ikke rasist når du påpeker at innvandrere får flere barn enn oss etnisk norske, men når du sier at de ikke klarer å ta vare på de barna de har, da beveger du deg atter inn på en veldig fordomsfull sti som grenser til rasisme. Du trekker negative konklusjoner utelukkende ut fra menneskers rase og etniske tilhørighet. Det er rasistisk.

Når man velger å eksponere sine fordommer på et offentlig forum som dette er, så må man selvfølgelig regne med at det finnes folk som kommer med motargumenter. Det betyr ikke at de må forsvare seg eller forklare seg overfor meg, men jeg har da like stor rett til å eksponere mitt syn og mine meninger som dem.

Neida, jeg har slett ikke alltid rett, og hva så? Var det et vesentlig poeng her?

Skrevet

Gidder ikke lese hele tråden, for det kom så mye idiotisk allerede i de første innleggene.

Men flatt hode kommer av at man ligger på det ja. Kraniet på en baby er ikke hardt og kan derfor formes. Om et barn har spesielt flatt hode betyr det ikke nødvendigvis at barnet er understimulert (ligger for mye) men at det har et kranie som er lett å forme. I alle tilfeller, så er det ikke skadelig, og retter seg oppigjen etterhvert.

Skrevet

Hi, Har du hørt snakk om Kiss-kidd syndrom??

Skrevet

Unnskyld meg..Må bare kommentere noe her. Dere vet at det ikke bare er genetisk at en del utlendinger er flate i bakhodet?

De binder ofte babyene fast om natta fordi de tror de sover bedre da. De strammer tauene så hardt at det kun er hodet ungen klarer å gni i madrassen hvis dere skjønner.

Har mange kompiser som har det flate hodet og alle har vært utsatt for det av velmenende mødre. Altså det er deres måte å gjøre det på.

Stygt som f.. synes de gutta men sånn er det nå. lite å gjøre med det i ettertid.

Skrevet

Kama..

Du bor på bygda eller?

Det er jo flust av innvandrerbarn med flatt bakhode.

Se deg litt rundt.

Og hvis du er så frekk som meg og attpåtil spør så får du et svar du kanskje ikke hadde ventet.

De forteller rett ut at i deres kultur så binder de fast barna når de sover.

De ligger ganske hardt også. Noen av dem sier det er fordi barnet sover bedre når de ikke kan røre på seg, andre sier det er for å få det karakteristiske flate bakhodet.

Begge deler vil jeg tro er årsaken til at de gjør det. Når de binder babyene så hardt fast på hardt underlag, så ligger jo barnet der og gnir bakhodet ned i madrassen. Dette må gjøres de første månedene.

Har selv en stakkars type med altfor flatt bakhode. Han kommer definitivt aldri å gjøre det mot ungen sin. Så det bunner vel nok i uvitenhet hos den eldre utenlandske garde..

Det var hvertfall svar på hvorfor en del utlendinger er flate i bakhodet.

Skrevet

:-)

Jeg syntes andre "folkeslag" ofte har litt flatere bakhoder enn nordeuropeere- da spesielt sør-europeere og øst-europeerere. Både storebroren min og jeg har skikkelig flate bakhoder, og vi får masse spørsmål om vi egentlig er fra bosnia etc etc. Storebroren min har rundt hode. Jeg trodde faktisk det VAR slik at nordeuropeere hadde "rundere" hodefasong enn andre, men dette er basert kun på egen erfaring. Både jeg og broren min ser ut som noen har slått oss i bakhuet med en spade hehe.

Og tror IKKE at denne fasongen skyldes understimuli fra barnsben av, det er jo en latterlig antakelse imo.

Da jeg fødte jenta mi, fikk vi beskjed av fysio på syhehuset om å bruke pute, da dette skulle motvirke flatt bakode og at da trodde de MULIGENS at hjernen utviklet seg bedre.

Skrevet

Vår helsesøster fortalte det motsatte: at svært mange innvandrerfamilier bruker puter til sine små, nettopp for at de skal unngå å bli flate i bakhodet.

Flatt bakhode er bedre enn krybbedød. Det kan vi kanskje være enige om, eller?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...