Gå til innhold

Dialekt, skriving?????

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Hvorfor skriver folk på dialekt her inne?? Er utrolig irriterende & slitsomt å lese. Åpner ikke lenger de innleggene som jeg ser er skrevet med dialekt! Skriver selv alle mine mobil meldinger til mine venner på dialekt, men meldinger her inne skriver jeg alltid på bokmål. Vi er jo tross alt mange her inne med mange forskjellige dialekter.

Skjønner ikke helt hvorfor jeg irriterer meg sånn over det, måtte bare få det ut :o) Er jeg helt på vidda, i hormonland, eller er det andre som er litt enig??

Mener ikke å støte noen med dette innlegget, det er bare min mening :o)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er så irriterende og slitsomt kan du jo bare la vær å lese da.

Å da er det vell ingenting og irritere seg over lenger? :)

Folk må gjerne skrive på dialekt, det er bare min mening. :)

Skrevet

Jeg er faktisk helt enig med deg. Jeg får litt sånn useriøst inntrykk av folk som skriver på dialekt og liker ikke å lese det, selv om det er dialekter nær min egen. Jeg pleier rett og slett å hoppe over dialektinnlegg. Javel, synd for deg, tenker kanskje de som skriver på dialekt, men jeg tenker at poenget med å delta på forum er jo kommunikasjon med andre. Når flere da har problemer med å forstå, eller lar være å lese, slike innlegg og disse likevel ikke gidder gjøre noe med det, da har man misforstått grundig. Men for all del, hvis det er viktigere å skrive dialekt enn det er at andre skal lese og forstå innlegget, så er det i grunnen helt greit for meg. Det er ikke mitt tap. :-)

Skrevet

Jeg gidder aldri å lese eller svare på noe som er skrevet på dialekt jeg, får helt kula av det :P

Fjortis og totalt unødvendig, vi har nok offisielle skriftspråk i Norge.

Skrevet

Jeg er faktisk hundre prosent enig. Utrolig utrolig irriterende!

Skrevet

Tror nok de fleste er enige med deg :-)

Heldigvis er det ikke så mange det gjelder. Jeg lar være å lese de innlegg eller kommentarer bare.

Skrevet

*humre, humre*

Tilfredsstiller det ikke fruen at noen skriver på dialekt?

Men særiøst.... ingen som sir at DU må læse innlæggan eller svare på dm om d e så forbaska vanskeli for dæ :-P

Syns faktisk d e jævli dåli gjort av dæ å lage tråd som helt klart e hetsing av åss som skrive på dialekt....

Syns folk ska få gjøre som dm vil æ å være dn man e :-))

Skrevet

Jeg er også enig. Jeg overser innlegg skrevet med dialekt, i og med at jeg ofte må lese de flere ganger for å faktisk få med meg hva som står der. Noen dialekter skjønner jeg ikke bæret av heller, så det er likegreit.

Det finnes to skrivemåten i det norske språket, og det er verken dialekt eller sms språket, men bokmål og nynorsk. Skjønner ikke hvorfor folk ikke kan holde seg til de to.. det er jo barneskole lærdom :)

Skrevet

Det er jo ikke hetsing!!! Herregud.. dette har blitt tatt opp før her inne, og det var ingen som følte seg "hetset" og etter det ble tatt opp ble det ganske bra her inne!

Men ser at det er en del innlegg med skikkelig dialektskriving her, spes fra nord.. Og det er IKKE noe lett å lese de innlegga for de som er fra andre steder i landet.. jeg er fra sunnmøre og skriver aaaldri dialekt, fordi jeg vet at det kan være vanskelig for andre og lese.

Så om du skriver på skikkelig dialekt så syns jeg ikke at man kan forvente seg noe særlig me svar, for det er ikke bare og bare å lese de!

Hvorfor ikke bare skrive på bokmål/nynorsk sånn at alle forstår?

Skjønner ikke problemet.....

Skrevet

E ifra nordnorge, men synes det er best at alle forstår så jeg skriver bokmål... Kan jo hende det blir en glipp nå og da, men håper jo ikke det irriterer....

Skrevet

Jeg synes også det er irriterende med de innleggene som er skrevet på dialekt. Ha prøvd å lese ettpar noen ganger, men somregel så dropper jeg de bare...

Skrevet

*ler* Er det mulig å bli irritert over at noen skriver på dialekt? *ler mer* Jeg er født og oppvokst i Oslo, men prater hele tiden med folk med dialekt. Kanskje jeg skal begynne å si at det er irriterende når de ikke kan prate bokmål så jeg forstå alt de sier til enhver tid.. :-)

Er det et spes vanskelig innlegg så slutt og les og lukk det igjen da. Er sikkert det jeg gjør for jeg har aldri tenkt over at det irriterer meg hvis noe er tungt å lese.

For et fantastisk forum. Det er virkelig ikke rart det er krig i verden.

Skrevet

ler jeg også, merkelig ting å irritere seg over...synes det er kjempekult at noen skriver på dialekt jeg, blir bare mer særpreg det synes jeg :)

Skrevet

Hehe, lagt merke til det i det siste.

Jeg bare hopper over de trådene/innleggene jeg, noen av de er så vanskelig å lese at jeg orker ikke bruke tid på det.

Det er vel mer dumt for de selv, at folk ikke gidder å lese det dem skriver.

Skrevet

Eni me dæ Faylinn ;-)

Folk som faktisk irritere sæ over nåt så latterli har d bra enkelt i livet sitt me ingen problema ;-) Æ mene om dm ikke har anna å irritere sæ over enn d hær :-P

Ha en knallgo dag alle sammen :-)

Skrevet

Å skrive på dialekt er en uting!

Å snakke dialekt er selvfølgelig helt kult, det gjør jeg selv også. Men dialekter er faktisk ikke skriftspråk, og det betyr blant annet at mange lyder ikke lar seg overfør til skrift. Selv om jeg vil påstå at jeg skjønner alle dialekter i norge, er det ikke alltid åpenbart hvilken dialekt dere skriver på. Det blir ofte en relativt uleselig smørje enten det er fra nord, midt eller vest eller øst. En primitiv form for komunikasjon, som ikke viser potensielle lesere særlig respekt.

Kanskje dere i dialekt-mafiaen burde begynne å skrive lydskrift isteden? Det er jo faktisk et definert skriftspråk :-)

Skrevet

Skulle denne tråden vært flyttet til krangletråden kanskje?

Jeg blir veldig engasjert i denne dialekt-debatten merker jeg og har masse jeg har lyst til å skrive, (selv om jeg ikke har noe forhold til dialekt, så forstår ikke hvorfor jeg bryr meg) men det passer seg kanskje ikke å anntyde at folk som ikke klarer å lese dialekt ikke er så særlig smarte og at det ikke er så lurt å skrike det ut til alle (må jo være flaut). Men som sagt, så syns jeg ikke det passer seg å skrive slike ting inne på et forum som dette... Oppfordrer alle som vil ytre meninger som kan fornærme noen om å hoppe over til krangletråden. Jeg blir gjerne med jeg, for mye frustrasjon og mange hormoner som har lyst til å vise seg!

P.S. Noen har faktisk en sterk følelse rundt dialekten sin og ønsker å bruke denne mest mulig. kan ikke det respekteres (og liker du det ikke, hopp nå over innleggene med dialekt, men la for all del være å kommentere det her inne!!!)

Skrevet

Er ikke dette er forum for å snakke om graviditetene våre???

Skrevet

Det trodde jeg også, men har sett at hormonene til så mange kvinnfolk på et lite forum flyter over noen ganger... Jeg ønsker at meg selv samt alle andre her inne klarer å legge lokk på sinte- og bryseghormonene... Vi er her for å backe hverandre opp og gi råd, tips og trøst når det trengs...

Skrevet

Hei!

Vil jo si at bim er for gravide/prøvere som vil diskutere om det meste.

Det fins jo egne hobbyforum, hus & hage osv som ikke direkte har noe med graviditet å gjøre...

Jeg syns det er helt topp å kunne lese om andres tips og meninger om alt mulig rart - ikke bare om graviditet!

Samtidig som man vet at man har noe til felles med de som skriver, uansett om man er prøver eller gravid.

Og jeg klarer ikke helt å la være - jeg må innrømme at det irriterer meg grenseløst med innlegg skrevet på dialekt..

Vet ikke helt hvorfor, mulig det er hormoner ;)

Men det gjør et barnslig og useriøst inntrykk på meg, at man ikke gidder å skrive så andre lett kan forstå istedenfor at man må lese gjennom 2 ggr for å få med seg det som står.

Men jeg bare hopper over dem nå, så bare fortsett de som ønsker for min del! ;)

Det har vel et eller annet sted sin sjarm.. tror jeg.

Skrevet

helt enig, fikser ikke dialekt skriving, og er helt for nynorsk ut av skolen.

Må også legge til at forkortende tekstmelding språk ikke hører hjemme noe sted. Merker at jo yngre folk er jo verre er de på rettskrivning.

Slutt å si "lissom". det frdummer en hver person.

Skrevet

Synes at det er helt i orden med dialektskriving, da får du jo samtidig og en følelse av hvor personen kommer fra. Har ikke problemer med å forstå dialekt!! Det eneste unntakene er fra noen av "fjellbygdene innafor", der de har en tendens til å bruke "feil" ord, eller ord som kan misforstås...=)

Er fra Rogaland og kunne godt skrevet dialekt, men jeg tenker jo på de stakkarene som ikke sjønner slikt..

Skrevet

Altså... Bokmål og nynorsk er skriftspråkene i Norge, og ingen kan "prate" dem. Alle snakker sin egen dialekt. Du snakker nok oslodialekt siden du er født og oppvokst i Oslo. Det er like mye dialekt som f.eks. trøndersk og bergensk. For øvrig slutter jeg meg til dem som mener at man helst bør prøve å skrive på et av skriftspråkene på et slikt forum, meningen er vel at alle skal lese innleggene? Som det virker her, er det mange som ikke gidder å lese innleggene som er skrevet på dialekt en gang, og det var vel ikke meningen?

Skrevet

Og med "du" mener jeg altså Faylinn, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...