Gjest Sauen og dingsen Skrevet 6. august 2008 #26 Skrevet 6. august 2008 nei, man skal ikke tolerere alle handlinger og meninger, og eksempelet med omskjæring ble veldig ekstremt. allikevel må vi akseptere at andre mennesker mener dette er riktig, og respektere dem til tross for at vi er uenige i det. jeg tenker generelt sett på mindre ekstreme ting der vi er uenige i andre kulturer. for selv om det er feil for oss, er det ikke nødvendigvis feil for dem. vi kan være aldri så uenige, men jeg mener at alle har rett på å bli respektert for sine meninger. i en sånn situasjon kan vi diskutere det etiske og helsemessige ved omskjæringen, og bruke argumenter som at det ikke er helsemessig forsvarlig og at det bryter med rettigheter, men vi kan ikke si at det er feil, fordi ingen av oss har krav på å ha rett eller feil i en situasjon - fordi rett og galt er basert på ens egen oppvekst, kultur og tankemåte. jeg kan ikke si at en rasists meninger er feil, men jeg kan si at fakta som personen fremlegger er feil og at jeg er uenig i personens meninger.
___ Skrevet 6. august 2008 #27 Skrevet 6. august 2008 Ofte kunne vel ordet "rasist" blitt byttet ut med "fremmedfientlig". Resultatet blir vel omtrent like ille, men semantikken blir i hvertfal bedre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå