Gjest Tale30 Skrevet 5. august 2008 #26 Skrevet 5. august 2008 Opdretter fortalte oss at en del av treningen for å få katten renslig er å legge kattebæsj i kassen. Vi fikk også med oss litt til å ha i pusens kasse når han kom hjem til oss. Den katten vi har nå har aldri gjort fra seg utenfor kassen. Det er ikke autumatisk at en katt ser kattekassen og tenker.. jaha, der har vi do ser jeg.. De går jo etter lukter derfor er det logisk med litt bæsj i kassa når katten skal trenes opp. Katter liker ikke skitne kasser, men vi rengjør kassa morgen og kveld, og det er jo alltid avføring som ligger der fra dagen. Katter liker ikke når det blir for fullt, eller når det blir illeluktende..
kelly Skrevet 5. august 2008 #27 Skrevet 5. august 2008 Stemmer som tale30 nevner, vi oppdrettere bruker denne metoden for å få de små kattungene til å skjønne (med tanke på duft) , at deeeette er dens fremtidige toalett fra nå av:) Er ikke uten grunn at kattemor går oppi kattungenes boks og tisser MEN, til ts: Få sjekket katten for urinveisinfeksjon!
Gjest Tale30 Skrevet 5. august 2008 #28 Skrevet 5. august 2008 Kelly: Så vidt jeg forsto av hovedinnlegget så var problemet avføring.. Ikke for å kuppe tråden, men hvilken rase er du oppdretter av? Vi har Korat
kelly Skrevet 5. august 2008 #29 Skrevet 5. august 2008 Ah, måtte nok lese en gang til:) Men da er den rett og slett bare urenslig, (tisser den også andre plasser enn sandkassen). Regner med at den ble levert før 12 uker , og da må man nesten regne med å oppdra den selv, siden det er ALT for tidlig å skilles fra kattemor/søsken under 12 uker.. Tale30: Har Ragdoll , hihi, korat er søte de også
nr.4 i oktober Skrevet 5. august 2008 #30 Skrevet 5. august 2008 Har selv bestandig hatt katter, og er hva man anser som et kattemenneske, vil jeg si, og en katt jeg har hatt (en dyr rasekatt forøvrig) var dessverre sånn som dreit og tisset rundt i huset. Noe den i utgangspunktet hadde begynt med hos oppdretter, og det var IKKE enkelt å få katten til å slutte med det. (Det bedret seg noe, men han sluttet aldri helt med det. Vi fikk den da den var 5 mnd gammel (litt sent i utgangspunktet men sånn er det ofte med rasekatter) og hadde den i halvannet år før vi solgte den til noen som ikke mente det ville bli et problem. Har ikke hørt fra dem, så håper de takler det fint. Dette behøver ikke ha noe med latskap hos eieren å gjøre altså, det kan jeg signere på, for selv prøvde vi alt fra å la katta være innestengt på kjøkkenet (der kattesanda sto) i nesten et halvt år (etter råd fra oppdretter) og ikke la den få tilgang til noen andre steder i huset. Katten ble kastrert, fikk lov å begynne å gå fritt utendørs etc etc, masse kos og oppmerksomhet, alltid ren kattedo, god mat osv, men neida. Resultat- katten gjorde sitt fornødne i kjøkkenvaskene osv.. eller i kjellerstua med en gang døra der sto åpen og den kom seg inn dit. Håpløst. Dessverre er nok dette noe oppdretter burde tatt tak i da katten var ung. Har de ikke gjort det, er katten preget i lange tider fremover, egentlig er det jo ikke kattens feil engang, da. Men det blir et stort problem. Har aldri hatt katter som har gjort det hverken før eller siden, så det hele var nok dessverre en dårlig last den ikke hadde greid å kvitte seg med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå