Gå til innhold

Ruth Kasirye vår "Norske" flaggbærer under Bejing OL...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ruth er 26år gammel, fra Uganda, og føler seg Norsk etter 10 år her i landet.....

Hmm.. Jeg er kanskje litt rasebevisst, men ingen rasist. Må jo være lov å reagere litt når en afrikaner skal gå først med det Norske flagget? Er dette bar nok en måte for å søke oppmerksomhet på hvor flerkulturelt, og hvor inntegrerte innvandrere (liksom) er i norge. Hun snakker ikke rent norsk en gang jo....!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hun er norsk statsborger og det er det som teller.

Er hun norsk nok for deg når hun vinner gull?

Skrevet

Hva er din definisjon på en rasist? Ettersom du ikke synes du er det selv så blir jeg svært nysgjerrig...

Skrevet

Er vel ikke rasist selv om man mener dette er galt. Er helt enig med hi, dette er bare en måte å fremheve oss som flerkulturelle på. Hadde jeg vært denne Ruth hadde jeg hatt respekt nok til å gi flagget til noen som er født og oppvokst i Norge!

Skrevet

Dersom dette er en måte å fremheve at vi er et flerkulturellt land på: Hva gjør vel det? Vi ER et flerkulturelt land!

Idretten kan ikke ta hensyn til at dere mener man er annenrangs statsborger frodi man har mørk hudfarge og ikke er vokst opp i Norge. Ettersom dere er så opptatt av OL, burde dere være stolte over ALLE de norske utøverne som representerer Norge. Dere har ingen rett til å bestemme hvem som er norske, det er det heldigvis myndighetene som bestemmer.

Skrevet

Hva har det at hun er oppvokst i Uganda med 'rase' og 'rasebevisshet' å gjøre? Er problemet at hun ikke er født i Norge eller at hun ikke er WASP?

Skrevet

Uheldigvis! snakker ikke om hudfarge, men at hun ikke snakker norsk og ikke er født og oppvokst her. Skjønner ikke at hun kan være så frekk!

Skrevet

Nei jeg syns HI burde representert Norge under OL - DAAA hadde nasjonen blitt stolt!

Skrevet

Nei,dette synes jeg blir heeeelt galt!!!!!!!! Hun ER ikke norsk, kan jo ikke snakke skikkelig norsk en gang. Gudskjelov skal jeg ikke se på. OL i Kina boikottes her. Kina er et grusomt land.

Skrevet

Hun er norsk statsborger, og konkurrerer om OL-gull for Norge. Jeg ser virkelig ikke problemet. Stemmer i tidligere innlegg her inne - hadde du "sendt medaljen til Afrika" hvis hun hadde vunnet gull? Det kan jeg banne på at du ikke hadde gjort...

Skrevet

Hipp hurra,da kan resten av verden se at det er supert å være innvandrer i Norge,og så kan de løpe ned grensene her til lands(noe de i prinsipp allerede gjør)

Way to go!

Skrevet

Bare det å bruke et ord som "rasebevisst" viser jo bare hvor du står hen. Hva mener du er forskjellen på å være rasebevisst og å være en rasist?

Vet du egentlig hva rasisme er?

Skrevet

Så fort man sier noe om utlendinger så blir man jo stemplet som rasist.

Skrevet

Nei, det blir man ikke.

For det første er ikke denne damen utlending hvis hun er norsk statsborger.

Hvis du mente at man blir stemplet som rasist hver gang man uttaler seg om folk som ikke har opprinnelse i Norge, så stemmer heller ikke dette. Da betyr det at du alltid uttaler deg negativt, og da kan du ikke bruke rasismeparanoia som unnskyldning.

Skrevet

Ruth er en flott idrettsutøver, virker veldig oppegående og er et flott forbilde for Norges oppvoksende slekt, derfor er hun et riktig valg.

Hvis du, HI, mener at hun ikke passer fordi hun snakker med akksent og opprinnelig kommer fra Afrika, så må du få hodet opp fra sanden og innse at du er rasist. Å være rasebevisst høres forøvrig enda verre ut i mine ører.

Skrevet

Hun er av utenlandsk opprinnelse, ergo hun er utenlandsk. Dunder, det er kjempefint at du prøver å være sååå politisk korrekt altså, men du kan godt slappe av litt altså. Enig med hun som sier at du faktisk ikke kan mene noe om noen av utenlandsk opprinnelse uten å bli omtrent halshugget. Vet du forresten at den største rasismen i dette landet er den såkalte omvendte rasismen? Altså at de fremmedkulturelle snakker nedlatende om og mot oss nordmenn. Dette er tydeligvis ikke noe problem i det hele tatt det da? Vi etnisk norske tør jo snart ikke å mene noe om det som foregår i landet vårt, for med en gang kommer det sånne som deg Dunder, å skriker RASIST!!!!!!!

Skrevet

Å være av utenlands opprinnelse er ikke det samme som å være utenlandsk. Hvordan vil du definere forskjellen på de japanske turistene du møter i Frognerparken kontra min venninne som er født i Norge, men har foreldre fra Marokko? Kaller du bergge de utlendinger? Som om de har noe som helst felles liksom?

Flåsete kommentarer om politisk korrekthet er også et svakt argument. Både hun som klager over deg om rasismebeskyldninger og du har egentlig ingen argumenter å komme med, og inntar derfor en offerrolle hvor dere klager over at dere ikke tør si noe som helst for da blir man kalt rasist. Fremdeles har ingen av dere svart på hva DERE mener er rasisme, og den definisjonen venter jeg fremdeles på.

Jeg blir forøvrig ikke så veldig lei meg over å bli kalt politisk korrekt. Det er i allefall bedre enn å kalle min norske venninne for utlending.

Skrevet

Jeg har jobbet sammen med Ruth! Hun er verdens søteste! Du snakker ikke dritt om henne altså!!! Hun er en fantastisk idrettsutøver og super søt! Hvis ikke hun fortjener å bære det norske flagget vet ikke jeg!

Skrevet

Hvis du mener det er å "snakke dritt" å si at hun er utenlandsk og ikke har bodd lenge nok i Norge til å ha lært seg norsk, så er det vel i grunn DU som er rasist her!

Rasist er ikke det samme som å være realist. Hun er ikke norsk selv om hun har oppholdstillatelse eller statsborgerskap, hun er en utlending som har lov til å bo i Norge!

Skrevet

Så du mener det er negativt å være utlending? rasist!!!!!

Skrevet

Oppholdstilatelse og statsborgerskap er to vidt forskjellige ting. Det er svært få land som tillater doble statsborgerskap, det vil si at så snart man har blitt norsk statsborger, må man gi avkall på det tidligere statsborgerskapet. Hvis man ikke er statsborger i noe annet land enn Norge så er man da norsk? Eller skal vi kalle henne statsløs?

Skrevet

Hun bor i Norge og har statsborgerskap her, men hun er ikke automatisk norsk for det! Hadde jeg skiftet statsborgerskap, hadde jeg vel ikke fortrengt min norske identitet. Hadde noen spurt, hadde jeg jo sagt at jeg var norsk og var stolt av det. På samme måte er hun fra Uganda og burde jo stå for det. Hun er afrikansk, men bor i Norge!!!!

Skrevet

Det er veldig interessant med dette om hva man må gjøre for å være norsk.

Jeg selv er ikke norsk, men bor her pga jobben/mannen/baby på vei :D

Jeg ser at jeg kan aldrig bli akseptert som norsk fordi jeg ikke er født her. Punktum.

Så det hjelper da ikke hvor godt jeg lære meg språket, sette meg inn i tradisjonene her, følge norske lover, kjøpe meg bunad, betale/bidra med mye skatt til landet, få meg andre norske venniner for å integrere meg enda mer.

Der jeg kommer fra, må man bare drikke te/spise fish og chips og så er man like godt akseptert som statsborger hehe ;)

Og nei, jeg synes ikke noen er rasist her, men jeg ser at nordmenn virker ganske streng. Jeg tør nå ihvertfall aldrig å represente landet!

Skrevet

Men hvorfor er du/dere så opptatt av å være norsk da? Er ikke dere stolte av der dere kommer fra?

Skrevet

Skulle egentlig skrive 'å representere' ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...