Gå til innhold

dere som HAR født


Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er vel som de fleste over her skriver; det er forskjellig fra person til person.

For min var smertene over etter syingen med førstemann. Måtte syes i 1 time,og det var vondere enn hele fødselen. Men jeg hadde likavel ikke vondt i ettertid.

Med andremann kjente jeg ingenting av syingen,men hadde vonde etterrier i noen dager etterpå + at halebeinet fikk seg en skikkelig karamell,og er vondt fremdeles (8mnd etterpå)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes at når pressriene startet var det vondeste ved selve fødselen over. Og dersom jeg presset sammen med pressriene, kjente jeg ikke dem engang. Sved litt i underlivet når jeg revnet, men ellers var det helt overkommelig.

 

Det var derimot vondt i underlivet og baken pga hemorider og sting i et par - tre uker etterpå...

 

Etterriene mine var ubehagelige, men langt fra vonde. Amming var vondt til å begynne med... Men gikk seg fort til.

Skrevet

JAAA!!!!

det er sant ja!det er som en snor som blir klippet rett av,du går fra "jævla vondt" til plutselig "tom og utkjørt".jeg sydde noen sting etterpå,kjente det ikke.fikk noen etterrider noen dager etterpå som kjentes,men selve fødselssmertene ble borte på et blunk.men det kan godt hende at du får en annen smerte etterpå pga fødselen,men det skal du ikke tenke på før det evt skjer,skjedde ikke med meg!

Skrevet

Tja... jeg vil si at det "gikk over" med en gang, var selvfølgelig ømt og sårt, men ikke i nærheten av så vondt som jeg hadde trodd det skulle være. Var ikke veldig godt å sitte på noen dager da, gikk stort sett i å stå eller ligge på senga, stingene strammet ganske bra når jeg satt...

Skrevet

Ja, fødselssmertene går over på et blunk. Men smerten av sprengt høne sitter jo igjen en stund.

Skrevet

Ja, jeg begynte nesten å gråte hver gang jeg innså at jeg måtte på do. Drakk ikke noe fordi jeg var redd for å tisse. Og holdt meg til jeg trodde jeg skulle sprenges.

Skrevet

De virkelige rie-smertene har gått over med engang ungen kom ut, eller kanskje det bare har føltes slik fordi det er overgangen fra "36cm hode som stanger i et altfor lite hull" som gjør at det føles mindre vondt? Jeg er ikke helt sikker. Føler ikke at jeg måtte føde morkaka heller, den skleeeeed ut selv 2 av 3 ganger, 3. gangen måtte jeg presse _litt_ på den. Men etterriene ble bare verre for hver fødsel, etter fødsel nr3 var det fryktelig vondt, men det var sikkert kombinasjonen med såre magemuskler som gjorde utslaget? :)

Skrevet

Ja. Da er alt borte som dugg for solen. Så går det en liten stund/dag og adrenalinet demper seg og man begynner å kjenne HVA man er gått gjennom. Kan føle seg litt mørbanket, støl her og der, halsvondt (om man roper en del, he-he) og rifter KAN gjøre vondt, men ikke nødvenidigvis. Etterrier, etter førstemann hadde jeg lit/ingen, men med nummer to, hører flere si det...

 

Man må regne med litt vondt etter en fødsel, men de mest intense, som åpningsrier og å presse ungen ut, de forsvinner med det samme ungen"glir" ut, noe som faktisk er den herligste følelsen i verden :o)

Skrevet

I forhold til selve fødselen var det ikke vondt etterpå. Hadde hørt at det å bli sydd var vondere enn riene, men det stemte ikke. Da barnet var ute kunne de sy så mye de ville. Ok det var ikke godt, men fokuset var helt snudd med barnet på magen.Det var også ubehaglig å sitte, tisse, bæsje, gå, ... Men riktig VONDT var bare fødselen. Mange sier at dette er glemt rett etterpå. Det stemmer ikke. Før første fødselen tenkte jeg at det er jo noe alle må igjennom så det går nok bra. I dag gruer jeg meg til neste fødsel (om 6 mnd) for jeg huske hvor jævlig vondt det var. )dvs. jeg vet det var enda verre. Gruer meg!

Skrevet

De smertene jeg hadde etter fødsel var ihvertfall INGENTING mot de jeg hadde under fødselen, så sånn sett kjentes ting myyye greiere ut med en gang pjokken var ute. Jeg sydde bare to sting for sikkerhets skyld da - hadde ikke revnet noe, så jeg slapp billig unna der. Ellers kjentes det litt ut som at noen hadde gått løs på underlivet mitt med et balltre, i et par dager etterpå - i tillegg til litt etterrier.. Etterriene var kanskje de verste, ikke fordi de var så vonde, men fordi de minnet meg så forferdelig om selve fødselen.

 

 

Skrevet

Ja og nei....har i grunnen litt vondt rett etter men er mest det at man er øm og sår.Noen har etter rier...Det hadde jeg.Sinnsykt plagsomt for man er jo liksom ferdig men kan ikke sammenlignes med fødsel:=)

 

Hadde ikke grua meg for det hvis jeg skulle blitt gravid igjen.

Skrevet

Jeg hadde etterrier men syntes ikke det gjorde vondt. Litt ubehagelig bare kanskje... Ble klippet og sydd - det merket jeg ikke noe til, hverken når det ble gjort eller i ettertid - ingen smerter forbundet med do-besøk eller lignende. Litt øm var jeg så enkelte posisjoner når man satt var mindre behagelig, men aldri vondt... Men jeg kan jo bare snakke for meg. Oppfattelse av smerte er individuelt, alle har forskjellig smerteterskel, og ingen har hatt en lik opplevelse av fødsel og tiden etter, nettopp fordi vi alle er så forskjellige på alle plan.

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

Fødselssmertene gikk over med en gang. Men så er det gjerne mye vondt i dagene etterpå. Jeg for min del slet med nedpress, etterrier og så gjorde det vondt å tisse. Å bli sydd syns jeg ikke var vondt.

Dette varierer veldig fra person til person. Noen får ikke etterrier, noen revner på steder det er vondere å sy enn andre, noen syns ikke det er vondt å gå på do mens andre syns det. Men ja, riene slutter med en gang ungen og morkaken er ute.

Skrevet

JA! Sant. Jeg revnet ingenting, har kanskje noe med det og gjøre.

Fikk kanskje noen paraceter for etter-riene, men thats it. Ikke noe mer vondt, bare ømt.

Skrevet

Jeg kan bare snakke for meg selv:)

 

Med eldste tok jeg hasteKS, så jeg VET hvor vondt en kan ha det etterpå;) Forsto ikke at noen som helst kunne være oppegående rett etter en fødsel.

 

Men nr 2 hadde jeg epidural, og kan ikke si jeg husker syingen, engang. Jeg husker de satt der å sydde sine pyntesting(turnuskandidaten og JM), men kan ikke huske at jeg kjente det. Og smertene var egentlig over når ungen var ute. Så jeg vil si at smertene er over når ungen er ute. du skal jo ha ut morkaken, men det er jo ikke det samme som ungen, og da er det allerede "banet vei";)

 

Hadde jo etterrier i de påfølgende dagene, men ikke i nærheten av da ungen sto i åpningen og riene som var da.

 

Og det å gå på do etterpå; det ER vondt å bæsje de første gangene etterpå(ofte litt hard mage), men kan ikke huske at å tisse var vondt. Men vet de som syntes det var vondt.

 

Tror det er opp til hver enkelt hva som er vondt etter fødselen:)

Skrevet

De smertene er over så snart ungen er ute, MEN,, og det er et stort MEN

får du problemer med å gå på do, altså bæsje, er det ille. Jeg gråt hver gang jeg måtte det, for det var verre enn å føde. Jeg drakk biola, tok microlax og allskens remedier. Etter 3 uker kunne jeg endelig gå på do uten å føle at jeg skulle stryke med, og jeg feiret med et skikkelig måltid!

 

Jeg fikk dette problemet etter unge nr 2. Med unge nr en var jeg frisk som en fisk rett etterpå. Litt svie og kløe i de 16 stingene en uke etter fødselen, men det gikk greit. Løse klær og en hårføner etter dobesøk.

 

Lykke til.

Skrevet

usannsynlig ondt å bæsje flere dager etterpå!! spiste nesten ikke på ei uke...

d gruer jeg meg veldig for denna gangen å! blei ikke mye sydd, men klart, litt ubekvemt å sitte første par dagene...

 

men, du glemmer mye, å fortrenger nok mange av de smertene man har... lykkefølelsen er kjo total !!

 

lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...