sekke Skrevet 2. august 2008 #26 Skrevet 2. august 2008 enig med deg jeg. men noen er så bastante og hevder at sann er det og det. bare slike utsagn jeg er lei. må le. så mye ut av at ei skrev et inlegg om at hun savnet salami...
leia81 venter gull nr3 Skrevet 2. august 2008 #27 Skrevet 2. august 2008 hehe ja det tenkte jeg på her i sta å, når jeg bare har blitt misforstått på mine innlegg her
Mrs. Bouquet Skrevet 2. august 2008 #28 Skrevet 2. august 2008 Jeg er enig i atman ikke skal kalles for diverse saker og ting her inne så lenge en velger noe annet enn andre. Jeg velger også å ikke følge alle offentlige råd til punkt og prikke, jeg leser rådene og gjør meg opp en mening for om jeg vil følge dem eller ikke. MEN når andre spør om råd så sier jeg hva som er anbefalt og hvorfor så kan de selv velge om de følge dem eller ikke. Blir feil å råde andre til å ta sjanser selv om man selv velger å gjøre det.
Mrs. Bouquet Skrevet 2. august 2008 #29 Skrevet 2. august 2008 Jeg rotet visst litt her. Listeria er det kun høye temperaturer som tar knekken på, mens toxoplasmose dør ved frysing. Men det får nå så være det samme. Ikke lenge siden det ble funnet Listeria i Gilde familieskinke og den er til og med kokt.
tiny med 3 små:) Skrevet 2. august 2008 #30 Skrevet 2. august 2008 omg..... er det mulig eller.... var det virkelig så mange som tok seg nær av det jeg skrev ista? får bare beklage da altså.... mener bare at folk fødte barn før i tiden også, før matportalen ble oppfunnet..... syns det er blitt mye hysteri med graviditet, dere er ikke syke altså.... hvis dere skjønner hva jeg mener? er ikke meningen å gjøre noen sure, men det er vaffal min mening.
Girlygirl83 Skrevet 2. august 2008 #31 Skrevet 2. august 2008 Det er så tåpelig å komme med den der "det fødtes da barn før i tiden også" Eh, ja men det var mange fler som døde enn idag også!! Og hysteri å holde seg unna rått kjøtt? Nei, vi er ikke syke selvom vi er gravide, men FOSTERET kan bli dødelig syk om vi får i oss en bakterie som KAN finnes i rått kjøtt.Gidd å ta sjangsen.... Tipper hun angrer seg villt den stakkars damen som spiste ost med listeria i. Barna hennes døde og nå er det for sent. Har ingenting med å være hysterisk å gjøre, det har med å være føre var. Jeg blir bare så irritert på folk som kaller oss som bryr oss for hysteriske. Jeg sier ikke at dere er dårlige mødre, absolutt ikke, jeg bare forsvarer meg og mitt syn. Hvis dere skal kalle meg hysterisk så kaller jeg dere uforsvarlige.
EinFrosk Skrevet 3. august 2008 Forfatter #32 Skrevet 3. august 2008 Oisann.... Dette var litt av en utvikling..... Uansett hva folk måtte mene om hysteri, så kommer jeg nok til å holde meg unna Salamien i et halvt år til. Jeg vet en kan få Listeria av ting som ikke er rå også, men sjangsen er jo større med rått kjøtt. For meg er det et svært lite offer, selv om jeg noen ganger tenker at jeg hadde fått ned salami når annet ikke nytter. Ander får gjøre som de vil, jeg gjør som jeg vil.
Linda1986 Skrevet 4. august 2008 #34 Skrevet 4. august 2008 Noen som vet om Tulip salami er "farlig?"
niania Skrevet 4. august 2008 #35 Skrevet 4. august 2008 JEG HAR SPIST ET HELT KRABBESKJELL MED INNMAT!!! OG FETAOST HVER DAG EN UKE I SYDEN!!
niania Skrevet 4. august 2008 #36 Skrevet 4. august 2008 Må si jeg lurer veldig på hvordan det har gått fra forfedrene våre hoppa rundt i trærne og hovedkosten var rått kjøtt til DETTE! Bær, kjøtt, grønnsaker som er en så naturlig del av kosten er jo utelukka hvis ikke man har stekt det i stykker og vaska det i KLOR først omtrent jo. Stakkars våre skjøre mager. Dessuten.. jeg skjønner heller ikke helt hvordan fosteret kan være så sensitivt at det ikke tåler de bakteriene mor utsetter seg for normalt sett ellers. Inuitter slutter vel ikke å spise rått selkjøtt fordi de blir gravide, når selkjøtt er stort sett det eneste de spiser. Jeg syns dette er kjemperart. Hvordan ender det tro? Mat i form av pillekapsler til alle drektige mennesker?
lulu81 <3 på overtid<3 Skrevet 4. august 2008 #37 Skrevet 4. august 2008 He he, dette var morro dere.... Ser at noen kaller andre hysteriske for at de er vare på listeria og toxoplasmose. På 1.tri debatten var det en dame som hadde så fryktelig lyst å hoppe i fallskjerm, hun hadde tenkt til å gjøre det bim eller ikke....der var det ingen som tok til ordet og ble kvass, men salami får debatten i gang....
MrsDior & baby-Dior Skrevet 4. august 2008 #39 Skrevet 4. august 2008 *spise meg en skive med salami* nam nam måte på hysteri...
EinFrosk Skrevet 4. august 2008 Forfatter #40 Skrevet 4. august 2008 Altså niania, at du ikke skjønner at listeria og toxoplasmose er farlig for fosteret gjør ikke at det ikke er det. De aller fleste av oss kan sikkert spise det ene og det andre hver dag gjennom svangerskapet uten at det skjer noe, men hva om det skjer og det som er grunnen er at man ikke ville slutte å spise rått kjøtt? Til sammenligning får de færreste foster ryggmargsbrokk om mor ikke tar folat. Men tror du det betyr så mye for en bekjent av meg som måtte føde i 5. mnd vel vitende om at det døde barnet kunne vært reddet av et lite vitamintilskudd? Det skjedde med henne, selv om sjangsen var liten. Å ta folat er en bagatell i hverdagen, det samme er å ikke spise kjøttvarer som det er fare for at er infisert med listeria. Begge deler kan redde ufødte liv, så hvorfor er dette egentlig et tema ?
mamarama og lille banan Skrevet 4. august 2008 #41 Skrevet 4. august 2008 kan ikke gjøre noe annet å smile litt for meg selv her jeg, altså... dette går jo over alle støvleskaft, er vi ikke hysteriske så er vi uforsvarlige. tror ikke det er sunt å være for mye her inne på bim, spesielt ikke som førstegangs...folk hakker jo på hverandre uten skrupler. det er kanskje godt ment, men vi er forskjellige. og det må respekteres! jeg melder meg herved ut av all diskusjon om salami og spekemat. dette gidder jeg ikke mer
Mango78 Skrevet 4. august 2008 #42 Skrevet 4. august 2008 Forslag til nytt navn på dette forumet: Kjerringforum! Herregud, for en gjeng!!
Gjest Skrevet 4. august 2008 #43 Skrevet 4. august 2008 da jeg var gravid sist for 10 år siden så var det aldri noe snakk om salami i det hele tatt. da spiste jeg salami, og nå spiser jeg salami. tviler for at listeria er oppfunnet i mellomtiden. og ikke tror jeg risikoen er noe større nå enn det var før heller. fokuset på matsikkerhet har visst tatt helt av siden sist jeg var gravid. i dag tok jeg meg selv i å tenke på om det var trygt å spise tegebærene jeg plukket i skogen. for tenk om en katt hadde tisset akkurat der........... Hmm . jeg har visst vært for mye på bim ja. he he. det kan bli for mye begge veier.
har spire i magen min Skrevet 5. august 2008 #44 Skrevet 5. august 2008 jeg savner også salami:)) den lille setningen din "sperminated" den lagde skikkelig debatt den!! Hehehe dette er litt av et skvaldreforum:O) jeg veit ikke hva som er mer riktig enn annet . da jeg var gravid for 4 år siden fikk jeg greie på av legen min at spekemat er fy fy mat når man er gravid. men salami kunne jeg spise. Men nå når jeg er gravid og var hos legen så fikk jeg vite at salami er fy fy mat også.. ikke lett dette. jeg også synes det er endel hysteri omkring mat når man er gravid men jeg er alt for gla for at jeg i det hele tatt er gravid til å ta sjanser. så har legen min sagt nei til salami så må jeg bare se å innrette meg deretter:) mye annet godt også da:) skinke i alle varianter, smøreoster, leverpostei og frukt og grønnsaker:) egg:)) kose dere som gravide!
Elin snart mamma til 3 Skrevet 5. august 2008 #45 Skrevet 5. august 2008 hjelp... må si at man merker at det er masse damer med hormoner når man flytter over fra 1 tri til 2 tri Håper i allefall at alle har det bra og at mini i magen har det godt enten den kan kose seg med salami eller ei
januar mamma Skrevet 5. august 2008 #46 Skrevet 5. august 2008 jeg er ikke så redd for sånt, tenker bare at jeg aldri har fått listeria før, så hvor sannsynli er det at jeg får d nå?? ;P
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå