LoveIsInTheAir<3 Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Eller som kjenner noen? se innlegget mitt lengre ned=)
Gjest Skrevet 30. juli 2008 #3 Skrevet 30. juli 2008 Nå har innlegget ditt bare "levd" i 5 min.. La det gå litt tid, så kanskje en og annen katolikk kikker innom ;o)
LoveIsInTheAir<3 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 30. juli 2008 hmm... kan hende de ikke ser innlegget=)
Anonymium Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 Skulle liksom vi katolikker være blinde, da eller?
LoveIsInTheAir<3 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. juli 2008 kan du fortelle litt om det? hvor ofte skrifter du? hvordan foregår dåp og konfirmasjon? vanskelig å bli katolikk? hvordan foregår møtene? hvordan er det med søndagsskoler? er det bra miljø og bra for barna? hvordan er forholdet til presten? hva kaller dere presten? er det skrifteboks eller ikke? har man spesielle helgner man ber til osv...? på forhånd takk
Anonymium Skrevet 30. juli 2008 #10 Skrevet 30. juli 2008 www.katolikk.no Her finner du svar på det meste du lurer på. Undrer meg over at du vurderer å konvertere til en religion du absolutt ikke vet noe om på forhånd. Det vanligste er vel å sette seg inn i religionens troslære og virke, og deretter vurdere om disse tingene apellerer til deg. Men lykke til, her finner du i allefall det du lurer på.
Anonymium Skrevet 30. juli 2008 #11 Skrevet 30. juli 2008 Som sagt, så er jeg ikke i nærheten av å være blind.
LoveIsInTheAir<3 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #12 Skrevet 30. juli 2008 hadde vel sett der for lenge siden om de hadde hatt svarene jeg spør om vel!!!
Den lille prinsesse Skrevet 30. juli 2008 #13 Skrevet 30. juli 2008 Eeehhh... De har svarene du leter etter... Og ja, det er vanskelig å bli katolikk. De fleste er født inn i religionen...
Gjest Skrevet 30. juli 2008 #14 Skrevet 30. juli 2008 I Oslo-området finner du en rekke katolske kirker. I Oslo har du blant annet St. Olav, St. Hallvard og St. Dominikus - hvorav St. Olav er den største. Du sogner igrunn til den kirken som er nærmest ditt bosted - hvilken det er avhenger helt av hvor du bor, men igrunn er det selvfølgelig fritt valg hvor du vil gå. Det holdes også messer i Holmlia kirke (et messested for de som går i St.Hallvard...) samme gjelder også i Nesodden kirke (det holdes messer der på vegne av S.H. Hvis ikke jeg roter helt, men jeg tror det stemmer. Ellers har du Mariakirken som ligger på Stabekk og Kristi Freds Kirke som ligger på Eikeli. St. Magnus i Lillestrøm og St. Laurentius i Drammen. Utover det tror jeg ikke det er særlig til andre kirker i nærområdet - de kjenner i hvert fall ikke jeg til. Fins derimot en rekke klostre og hjem som også holder messer - disse er blant annet Elisabethhjemmet eller Lunden kloster - men det er vel langt mer ideelt å gå på messer i en kirke. På St. Olav holdes det (som nevnt over her...) messe flere ganger i uken. Messene holdes på forskjellige språk (deriblant polsk, vietnamesisk, engelsk, spansk, norsk etc...) - og hvilket språk messen holdes på, kommer an på hvilken dag det er. Det holdes alltid messer på latin igjennom hele sommeren på lørdager, mens det vanligvis holdes messe på f.eks polsk, vietnamesisk osv. en søndag i måneden. På de mer internasjonale språkene (spansk og engelsk...) holdes det messer hver søndag. Ellers holdes det messer på norsk hver lørdag (10:00 og 18:00) og på søndager halv ti og klokken 11... Barnemesse holdes den første søndagen i morgen klokken 13:00... Og høymesse holdes hver søndag klokken 19:30. Angående konvertering er du nødt til å ta kontakt med den kirken som appelerer mest til deg, eller generelt bare er nærmest. Du vil da få mulighet til å delta på troskurs (om da katolisismen) samt at du vil ha en samtale med prest. Om du fortsatt ønsker å konvertere, vil du bli bedt om å formulere et brev som skal sendes til biskopen i bispedømmet - du vil da bli ønsket velkommen og kan starte konverteringen. Det vil hovedsakelig skje som ved en annen dåp. Du må ha en fadder eller et såkalt vitne... For å fullføre konverteringen må du gå igjennom det som er ditt første skriftemål med pateren, og når du har gjort dette er du da katolikk og kan motta kommunion. Kommunion er nattverd - men det jeg regner med at hun ovenfor her mener er det som refereres til "first holy communion" - som er første gang du tar imot sakramentet nattverd. Vanligvis skjer dette innenfor den katolske kirke i 7-8 års alderen. Skrifteboks bruker per dags dato ikke i like stor grad som før. Som oftest (i de aller fleste kirker, da også utenlands) brukes separate rom hvor du sitter face-to-face med presten og bekjenner dine synder. Skriftemål foregår helt rolig og fredelig for seg - og det behøver ikke å ta lang tid overhodet. Kommer helt an på hva du har på hjertet. Ettersom det er et av sakramentene, er skriftemål en sentral del av troen. Det er helt og holdent opp til deg hvorvidt du vil skrifte i de tilfellene man snakker om det som kalles en veniell synd - det er kort fortalt synder som ikke er sett på som veldig gale eller alvorlige - i samme grad som da dødssynden. Derfor kan de venielle syndene tilgis i syndsbekjennelsen under messen (altså i fellesskap....). Derimot MÅ du skrifte for alle dødssynder (Hovmod (Superbia), Griskhet (avaritia), Begjær (luxuria), Misunnelse (invidia), Fråtseri (gula), Vrede (ira), Latskap (acedia)... Før du har skriftet for disse dødssyndene, kan du ikke motta kommunion (nattverd...) Dåp i den katolske kirke er nok et sakrament (vi har syv av dem...) Vi tror på barnedåp. Gjennom dåpen blir barnet en naturlig del av kirken slik som foreldrene. Dåpen skjer vel egentlig som i statskirke (ved vann) og bekjennelse av treenigheten "Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd". Samt selvfølgelig ordene "Jeg døper døper deg i Faderen og Sønnens og Den Hellige Ånds navn. Dåpen opphører aldri, og derfor kan du faktisk konvertere uten å bli døpt på nytt (si at du er døpt protestantisk) - dette har sammenheng mellom at det er et sakrament, og et sakrament opphører jo aldri. Konfirmasjon skjer året etter du konfirmerer deg i statskirken (i statskirken er det i 9ende klasse, i den katolske kirke er det i 10ende klasse...) Du går her også i lære om troen (konfirmasjonsforberedelse osv...) I motsetning til den protestantiske kirke er da også konfirmasjon et sakrament. Messer er forskjellig fra gang til gang. Men er hovedsakelig delt opp slik; http://www.katolsk.no/liturgi/messen/deler.htm (orker ikke å skrive alt selv, det står bedre enn jeg kan formidle på sidene der, så anbefaler deg å lese der...) Søndagsskoletilbud varierer fra menighet til menighet, du må bare forhøre deg med den kirken du ønsker å bli medlem i. De aller fleste kirker har jo søndagsskole (i hvert fall av de store...) Miljøet for barna avhenger jo også av menighet, men det er fint i St. Olav. Det ble langt gitt =p
LoveIsInTheAir<3 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 30. juli 2008 ***roper etter katolikker å snakke med, er dere her????***
Sånn kan det gå Skrevet 30. juli 2008 #16 Skrevet 30. juli 2008 Flott av deg å ta deg tid til en sånn utredning. :-) Dessverre tviler jeg på at Lilleb@ egentlig er interessert.
LoveIsInTheAir<3 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #17 Skrevet 30. juli 2008 Leste det men jeg vil snakke med en katolikk!!!!!! Er du katolikk oktavia??????
Gjest Lykkeliten2 Skrevet 30. juli 2008 #18 Skrevet 30. juli 2008 "jeg vil snakke med en katolikk" .. ha ha, veldig morsomt innlegg
melkekua™ Skrevet 30. juli 2008 #19 Skrevet 30. juli 2008 Du minner meg litt om nøffemor...hehe...men at du er opphengt i noe annet enn det hun var.
Sånn kan det gå Skrevet 30. juli 2008 #20 Skrevet 30. juli 2008 Nei, er ateist jeg, men jeg har jo allerede gitt deg kontaktinfo til alle katolske menigheter i landet og det bør vel være det beste stedet om man leter etter katolikker å prate med... Og de spørsmålene du stiller (også da du faktisk fikk svar fra en katolikk) er jo ting du burde visst for lenge siden om du seriøst vurderer å konvertere.
LoveIsInTheAir<3 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #21 Skrevet 30. juli 2008 Hvor fikk jeg svar fra en katolikk? Det var en ateist som deg=)) Vet masse om det, vil bare vite mer.... Nøffemor??
Gjest Skrevet 30. juli 2008 #22 Skrevet 30. juli 2008 Tenkte det samme melkekua, hehe... HI, hvorfor tror du at EN enkelt katolikk kan svare på spm dine? Det fins jo sikkert like mange ulike tolkninger av den trosretningen som det fins individer i den. Dessuten virker det jo som om du vet like lite om katolikker som... vel.. meg.
LoveIsInTheAir<3 Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #23 Skrevet 30. juli 2008 Hva snakker dere om? Hvorfor kan ikke en katolikk svare på spørsmålene mine da?? Det er jo ikke tolkning når det handler om enkle spørsmål som jeg har stilt!! Fins faktisk katolikker her inne!! Må det jo! *rope*
Sånn kan det gå Skrevet 30. juli 2008 #24 Skrevet 30. juli 2008 Du fikk svar fra en katolikk lenger oppe i tråden her. En ting er i hvert fall sikkert. Du vet ikke "masse" om katolisismen. Selv jeg som er ateist vet det aller meste av de tingene du lurer på og kan finne ut resten på "no time".
Gjest Skrevet 30. juli 2008 #25 Skrevet 30. juli 2008 Gode gud, du må ha en løs mutter i hamsterhjulet. Lykke til med konverteringen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå