Maren og snella Skrevet 25. juli 2008 #26 Skrevet 25. juli 2008 Helt enig med alt som blir skrevet her! Jeg mener at folk som kronisk kommer for sent til avtaler mangler respekt for andre menneskers tid. Det er fryktelig irriterende å måtte vente en halvtime på noen fordi de "ikke kom seg avgårde i tide", jeg kunne brukt den halvtimen på noe produktivt i stedet for å stå der og henge. Greit nok om det er force majeure inne i bildet, men det er nesten aldri tilfellet. Har man dysleksi eller konsentrasjonsvansker så jobber man hardere. Punktum finale. Har selv diagnosen dysleksi, men jeg bruker det ikke som ett "frikort" for å kunne skrive som en 12 åring. Om jeg hadde gjort det, hadde ingen tatt meg seriøst i jobben min. "Å" setter man foran verb; å gå, å spise, å blogge. "Og" bruker man når man skal legge sammen to utsagn; Kaja og Lina, hoppe og løpe. Ord deling er artig, ser det over alt!!!! Tunfisk biter i vann (yikes), ananas ringer (men er det noen som svarer?), lamme lår (bilulykke?), gammel dame sykkel (spade?), stor arkitekt tegnet bolig (kan mennesker med vanlig størrelse også bo der?). Jeg fniser mye i butikker.
Maracuya Skrevet 2. august 2008 #27 Skrevet 2. august 2008 Amen! (I alle fall til det med rettskrivning). Til og med journalister klarer ikke å skrive rett i dag, har funnet masse og/å-feil i lokalavisa nettopp... Det er trist å se. Apropos orddeling - så nettopp en plakat på ICA: "Ananas biter Dole". Stakkars Dole!
tolill Skrevet 3. august 2008 #28 Skrevet 3. august 2008 Norsklæreren i meg jubler! Dette var en herlig debatt. Skjønt å se skrivefeil selv i "korrekte" innlegg også. Keep up the good work...for å si det på godt norsk!
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 3. august 2008 Forfatter #29 Skrevet 3. august 2008 Tolill: Er du norsklærer i på barneskolen, ungdomskolen eller videregående? Er det riktig at norskkunnskapene er blitt dårligere de siste årene? Merker du at "mobilspråket" har ødelagt for norsk rettskriving? Eller internett, for den saks skyld? Jeg merker selv at jeg, innemllom, begynner å stusse på ord, rett og slett fordi jeg har sett de skrevet feil for mange ganger. Lærer ikke elevene om og/å, når/da osv. lenger? Haha, jeg glemte... "er det nøye da"`? Lærer dere elevene at det faktisk ER nøye? At hvis de skriver mange nok feil, så mister de litt av troverdigheten sin? Nå var jeg kanskje stygg, men jeg merker at jeg har problemer med å ta innlegg med mange, helt elementære feil, seriøst. Jeg VET at det ikke er helt rettferdig, men livet er ikke alltid rettferdig, og det er kanskje greit at man kaller en spade en spade? Forresten, så visste jeg ikke at det var lov til å skrive "viss"... Det heter da "HVIS"! Det irriterer meg at man plutselig får lov til å skrive ord feil, bare fordi mange nok skriver det feil.
husmus &2 Skrevet 3. august 2008 #30 Skrevet 3. august 2008 Jeg er så enig!!! Skrivefeil irriterer meg grenseløst, men det er like så irriterende med folk som skriver på dialekt og MED skrivefeil godt i blandet.
tolill Skrevet 3. august 2008 #31 Skrevet 3. august 2008 Hei. Jeg har vært lærer på barneskolen (1-10 kl.) i noen år, men har skiftet beite og holder nå til på videregående. Min personlige mening er at rettskrivingen har tapt terreng. Mye skyldes nok stor toleranse for dialektord etc. i begynneropplæringen for de minste, for noen år tilbake. Stadig varierende lærerplaner med ulik vekt på innhold, en lærers individuelle rett til å vektlegge det han/hun synes er viktig i forhold til læreplanverkene og det nye moderne sms-språket med påvirkning fra engelsk, betyr nok også noe. Sms-språket krever mye forkortelser og disse videreføres nå i skrivespråket. Jeg må innrømme at det ikke er gøy å rette innleveringsoppgaver hvor en dialog er skrevet slik: - "c u l8r?" - "k!" Heldigvis er dette sjelden kost. Vi har også fått en påvirkning på det norske språket via 1., 2. og 3.generasjons innvandrere. Egne begreper som salsaspråk (påvirkning fra spanske - og latinamerikanske språk) og kebabspråk (påvirkning fra bla. Pakistan, India og Tyrkia) er vel inkludert i undervisningen i norsk på videregående nå. I tillegg har nok mindre vekt på grammatikk (spesielt i den videregående opplæringen, men også på barne - og ungdomsskolen) spilt en rolle i forringelsen av rettskrivingskunnskapene til folk i dag. Hvis du skal skrive hvis på bokmål skrives det slik du helt korrekt påpeker det: hvis Viss du skal skrive på sidemålet (nynorsk), så er skrivemåten: viss Vil bare understreke at man kan gå seg vill i rettskrivingsjungelen også. Jeg reagerer hvis noen skriver pøb, lønsj, beiken etc. Men....det er faktisk lov nå i dag Vi har et fantastisk språkråd som jobber med slike saker. Vil bare legge til at selv som norsklærer skriver jeg feil av og til. Min akilleshæl er lange og kronglete setninger, med leie tastefeil av og til. Det er ikke bestandig jeg gidder å se over alt det jeg skriver...dessverre. (Smileyene har også nådd fram til meg, som dere ser.) Lykke til videre med og/å, for/får, dobbeltkonsonanter, sms-språk og dialekter. Kanskje diskusjonen burde vris i retning av: "Hvor og når er det greit å skrive dialekt, sms-språk?" For all del: Gjør det ikke i en arbeidssøknad!
lisasmurf med 2 herlige små Skrevet 3. august 2008 #32 Skrevet 3. august 2008 Hehehe... er ikke akkurat hovedoppgave i filosofi man skriver her da... Jeg kan fint irritere meg over skrivefeil over alt, men akkurat inne på et sånt forum som dette er det helt greit. Mange skriver jo på dialekt også. DA blir det mye skrivefeil da! Og folk som ikke bruker stor bokstav (inkl. meg, bortsett fra nå for man blir litt nervøs a alle de som irriterer seg ), er bare blitt bortskjemte av å bruke Word. Der kommer den store bokstaven automatisk.
Mage Mi Sa Jo Skrevet 3. august 2008 #33 Skrevet 3. august 2008 ikke vær for sikker på det det kommer joann på hva for slaks yrke du søker innenfor. og hvem som sitter å sorterer søknaddene og hvor mangesøkere som har søkt. jeg er nok en dereirriterer dere over men jeg kan rett og slettikke bedre jeg er dyslektikker og gjør så godt jeg kan. ellers men her inne orker jeg ikke jobbe så myemed det. og / å problematikken har jeg aldri klart. da også komma og punktum slenger de inn her og der når jeg syntes setningene er for lange. stor bokstav vel det er slurvjeg vet jo at når jeg harsatt et punktum skal det følges opp med stor bokstav. men ... jeg har altid fått de jobbene jeg vil ha. nå søker jeg imidlertid ikke job som skribent eller lærer der kravet om rettskrivning naturligvis er høyere enn ellers. desuten såfår jeg andre til å se over viktige papirer og søknadder for meg før jeg leverer de fra meg. jeg har selv sittet å lest igjennom hundevis av søknader, og sortert. jeg har også hatt mange på intervju. og siden jeg ikke ser skrivefeil så er ikke dette noe problem hos meg. men jeg forventer å få en skikkelig søknad og cv. jeg har likevel erfart at ikke alle kan å skrive en søknad men likevel noen ganger er de beste til den jobben så jo noen ganger slenger jeg ut stikk prøver på de dårlige søknaddene også å lar de få komme til intervju. jeg regner med at dere som faller helt bort pga. mine skrivefeil. ikke har orket å lese hele inlegget. og jeg tenker at dere vil si at siden jeg er dyslektiker så sikter dere ikke til meg men til de mange som ikke gidder å ta seg bryet. vel jeg irriterer dere like mye som dem. og dere ungår å lese det jeg skriver når dere syntes at feilene er for slitsomme ikke sant? men jo jeg mener defintitivt at man skal gjøre sitt beste.
Maren og snella Skrevet 3. august 2008 #34 Skrevet 3. august 2008 Men på en annen side, så er det mye god underholdning i skrivefeil også.... Jeg har fått dilla på orddelingsfeil for tiden... Her er noen jeg bare mååååååå dele med dere: Is knuser maskin (Noe skeptisk til den desserten) Fri Syre til Alle (Har noen varslet politiet?) TilBud Stor Kylling Kebab (Jeg er bud, du har en stor kylling til meg? kebab?) Grill sjefen (Liker sjefen min jeg, føler ikke at han må grilles) Skitten Tøykurv Hard tre (Right) Smådyr klinikk (Velg heller naboen, de er rimligere) Bil skader (Skader sykler også?) Bagasje traller (Håper ikke den er tonedøv)
starfire Skrevet 6. august 2008 #35 Skrevet 6. august 2008 En jobbsøknad er det første inntrykket av arbeidsgiver (eller rekrutteringsfirma) får av deg som søker, så det sier seg selv at søknaden er viktig. En kamerat jobber for et rekrutteringsfirma og i følge han er det utallige søknader som aldri blir vurdert pga dårlige skriveferdigheter. Noe jeg ikke synes er rart i det hele tatt. Dersom man ikke klarer å skrive en søknad uten for mange skrivefeil, gjør man et dårlig inntrykk. Det er tross alt morsmålet søknaden (i de fleste tilfeller) skal skrives på. Er det rettferdig overfor dyslektikere? Nei, så absolutt ikke. Men som du sier selv, Drømmer om..., så får du noen til å gå over søknad og CV før du sender den inn. Det samme gjør søskenbarnet mitt for hun synes ikke hun er flink til å skrive søknader. Jeg lar min søster gå over søknader for hun er selv ansvarlig for ansettelse, så jeg føler hun vet hvordan en god søknad skal se ut. Det finnes utallige hjelpemidler dersom man ikke er så stødig i rettskrivning og gramatikk, men det hjelper ikke dersom man ikke bryr seg "for det er bare et nettforum". Kunnskap som ikke anvendes, glemmes lett.
Gjest Skrevet 8. august 2008 #36 Skrevet 8. august 2008 Har ikke lest alle svarene til HI, så jeg vet ikke om noen har nevnt dette, men jeg må bare få lov til å slenge inn at det verste jeg ser er når folk skriver VISST når de egentlig mener HVIS. Det heter ikke VISST med T på slutten engang, det heter HVIS!!! En annen variant er jo selvfølgelig VISS, HVISS eller HVIST. Men det aller verste er VISST!!! Også er det det å kunne forskjellen på VÆR og HVER da. "Jeg har HVERT på fisketur" liksom! Jeg grøsser nesten! Hilsen en som også irriterer seg grønn - selv om jeg sikkert bare burde gi blaffen.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 10. august 2008 Forfatter #37 Skrevet 10. august 2008 Haha, jeg fikk nettopp vite at det faktisk er blitt lov å skrive VISS, men for meg blir det helt feil. Det heter da HVIS! Fant dette på korrekturavdelingen.no: *** hvis eller viss? Konjunksjonene hvis og viss kan nå brukes om hverandre (i betydningen «dersom»): * Hvis/viss du er sulten, bør du spise. * Hvis/viss du ikke spiser, dør du til slutt. * Hvis/viss jeg må operere armen, kan jeg ikke spille håndball. Det vil sannsynligvis ta litt tid før man venner seg til å se formen viss i denne sammenheng. Legg merke til bruken av komma (mer om kommaregler). ***
EinFrosk Skrevet 10. august 2008 #38 Skrevet 10. august 2008 Hmm... Stusser litt på det du sier om dialektord i småskolen. Har lest om dette som var et forskningsprosjekt i Stavanger og et sted i nord for noen år siden der barna først lærte å skrive på dialekt. Var ikke resultatet at de ble bedre skriftlig enn de som ikke fikk gjøre det? Selv lærte jeg fort å lese og skrive på skolen, i løpet av noen uker suste jeg forbi de som kunne lese da de begynte. Sammen med to andre fikk jeg tilrettelegging i form av selvstendig arbeid med stoff beregnet på klassetrinnene over. Mine skrivefeil ble likevel ikke rettet før de andre var klare for det, og da var de godt innarbeidet hos meg (skrev mye for egen underholdning). I engelsk har jeg til sammenligning svært få skrivefeil, og det er jo faktisk et vanskeligere språk fonetisk sett. Jeg har selv lært meg å luke ut de fleste feilene jeg hadde lært meg til i voksen alder. Den norske skolen fikk det den ville, en flink elev ble middels fordi jeg ble overlatt til meg selv så lenge.
Gjest Skrevet 10. august 2008 #39 Skrevet 10. august 2008 At debatten har vært oppe før, viser bare at den stadig er aktuell. Jeg gidder ikke lese innlegg som er slurvete skrevet og fullt av feil. Hvorfor gidder ikke folk lese over hva de skriver før de sender det ut på nettet? Fy!!!
ElliBelli Skrevet 17. august 2008 #40 Skrevet 17. august 2008 Sjempe sjekk debat dette:) Nesten like sjekt som og (å gå på skinå og ete sjips;) JA, mange barn og unge sliter virkelig med rettskrivingen i dagens samfunn!!!! SMS verden har ikke akkurat vært med på å bedre skriftspåket vårt med mange nye forkortelser av ord og bruk av dialekt. D ville Z sånn ut.... E du dr? Eg e gla i dg. æ å! C U, Låv U 2. m.m. Skrev bare noen eksempler jeg kom på i farten. Jeg er ikke akkurat så godt inni den verden der, men generelt så tror jeg vi skal holde oss til de forkortelsene som er lov iht. den norske ordboken osv. Spesielt frem til en har lært seg å skrive korrekt norsk. Ta en kikk her, så kan det hende at du lærer deg noe nytt :-) http://www.korrekturavdelingen.no
starfire Skrevet 18. august 2008 #41 Skrevet 18. august 2008 Synes ikke det er rart at mange barn sliter med rettskrivning i dagens samfunn. I dag er det forventet at foreldrene skal hjelpe barna med skolearbeid, mye mer enn det var da jeg gikk på skolen. Dersom foreldrene selv ikke kan skrive norsk uten utallige feil, sier det seg selv at de ikke er til stor hjelp for barna. Men på en annen side så er det jo utrolig mange her inne som mener at utdannelse ikke er så viktig. Viktigere å få barn tidlig, for da har man energi og tolmodighet til å være hjemme med barna for det å la barn gå i bhg er jo tilnærmet lik barnemishandling. Ren idioti, spør du meg.
Chicka™ Skrevet 20. august 2008 #42 Skrevet 20. august 2008 E skrive dialekt når de passe me, og jeg skriver bokmål når det passer meg. Har du ett problem med det, så hopp over mine tråder.
starfire Skrevet 21. august 2008 #44 Skrevet 21. august 2008 Hva om man har flere en bare ett problem med det, da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå