A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 22. juli 2008 #1 Skrevet 22. juli 2008 Er det bare meg som mister tråden når setning på setning inneholder elementære skrivefeil? (Nå snakker jeg ikke om tastefeil.) Vet ikke folk forskjellen på "og" og "å" lenger? Synspunkter?
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #2 Skrevet 22. juli 2008 skal du dra opp denne diskusjonen igjen.. kan en aldri bli ferdig med ting her inne..
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 22. juli 2008 Oj, beklager. Jeg er ganske ny her og jeg visste ikke at debatten hadde vært før. Smil - og verden vil smile til deg! :-D
Gjest Skrevet 22. juli 2008 #4 Skrevet 22. juli 2008 velkommen hvertfall er myyye rart som diskuteres her osv hehehe..
niania Skrevet 22. juli 2008 #5 Skrevet 22. juli 2008 Punktumet skal forresten aldri inni parenteset, men etter, HI.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 22. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 22. juli 2008 Nei, ikke når hele setningen står i parentesen, tror jeg...
niania Skrevet 22. juli 2008 #7 Skrevet 22. juli 2008 Da lærte i alle fall jeg noe av tråden din, haha.
Gjøkeredet③ Skrevet 22. juli 2008 #8 Skrevet 22. juli 2008 Hehe. Jeg er helt enig med HI. Men nå blir jo jeg rimelig irritert av at folk ikke bruker stor bokstav etter et punktum også)
Let's hear it for the boys! Skrevet 23. juli 2008 #10 Skrevet 23. juli 2008 Herregud, jeg er så enig! Har i alle år irritert meg grønn på folks idiotiske skrivefeil! Det verste av alt er at folk blir irriterte på meg når jeg påpeker det, og kaller meg en ordnazi og hva verre er!
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #11 Skrevet 23. juli 2008 Jeg er ikke så veldig ordnazi, og innrømmer at jeg ikke er så stødig på kommaregler (og orddeling), men jeg blir nesten litt lei meg når jeg ser helt elementære skrivefeil, som selv min sønn, på 13,5 år, ville skrevet rett. Og dette med "å" og "og" da... Det er også skremmende å se hvor få som bryr seg om dette. Har det noe med skolesystemet å gjøre, eller er det bare folk som er late? Jeg hører "dysleksi" i det fjerne, men ALLE kan ikke ha dysleksi? Jeg har selv sittet og vurdert jobbsøknader. Søknader med mange, elementære skrivefeil, blir fort forkastet. Det forundrer meg at folk tror de skal få jobb med en søknad som ser ut som om den er skrevet av en 13-åring. Men er det nøye da..... :-/
starfire Skrevet 23. juli 2008 #12 Skrevet 23. juli 2008 Jeg irriterer meg også grønn over rettskriving. Dette er noe vi alle har lært på skolen, så jeg skjønner ikke hvorfor folk bryr seg så lite. I jobbsøking er det mange her inne som kommer til å få problemer, men det får bli deres problem. Vi andre vil jo ha en fordel der, i og med at søknadene våre ikke vil havne i søppelkassa før de i det hele tatt er vurdert.
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 23. juli 2008 Jeg tror det har noe med den generelle holdningen: "Er det nøye da?" Jeg ser det så altfor ofte. Folk kommer for sent på jobb, for sent til timene sine, lar være å betale regninger osv... Da jeg gikk på høyskolen og vi hadde timer som begynte kl. 08.15 var det sjeldent vi var mer enn halve klassen kl. 08.15. De resterende 50% kom dinglende frem til 08.45. Og ja, det var alltid de samme... og unskyldningen? Hvis jeg skal komme presis må jeg ta en tidligere buss... HALLO? Oj, kom litt ut på viddene her, men jeg tror det har en sammenheng.
starfire Skrevet 23. juli 2008 #14 Skrevet 23. juli 2008 Ja, tror også det har noe med holdningen, og ikke minst respekt for andre, å gjøre. Hadde også problemer med folk som kom midt i timen på høgskole fordi de ellers måtte ta en tidligere buss for å komme tidsnok. Ja, vel, så ta en tidligere buss, da. Om ikke, så vent i hvert fall til første timen er over, slik at ikke de som faktisk kommer tidsnok slipper den forstyrrelsen med at folk kommer inn når det passer dem. Kun en av de foreleserne jeg hadde på høgskolen sa at han forventet at enten kom vi tidsnok eller så fikk vi vente til neste time før vi kom inn i klasserommet/forelesningssalen.
Lacey*har fått erta Skrevet 23. juli 2008 #15 Skrevet 23. juli 2008 Ja, akkurat dette med forsentkomming til timer synes jeg er en uting. (siden dere var inne på det akkurat nå) Av respekt for andre så kommer man alltid tidsnok, og det skader ikke å komme 5 min før heller. Jeg gikk på en skole med masse disiplin. (både høgskole/universitet og vgs) Som danser så er man pliktig å møte en halv time før selve timen starter. Møter du opp etter at timen er begynt, så har læreren låst døren, og du får anmerkning. Dette synes jeg bare er rett og rimelig. (nå ble dette en helt annen vending av hva HI her har laget innlegg om, men det vinklet seg den veien over her:) )
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #16 Skrevet 23. juli 2008 På meg virker det som om denne "er det nøye da?" holdningen gjennomsyrer samfunnet vårt. Kanskje jeg er slem når jeg nå sier at sosialdemokartiet har en del av skylden, men jeg tror det. Man gjør som man vil, andre (les: staten) ordner opp uansett. De som har fått til noe her i livet, de er heldige, resten er uheldige (eller har fått en eller annen obskur diagnose). At voksne mennesker kan tillate seg å komme for sent hver eneste dag fordi de ellers må stå opp tidligere, er en skam. Hadde jeg vært foreleser hadde jeg også låst døren. Problemet er at det er foreleseren som får skylden den dagen halve klassen stryker i et fag. Et annet problem er at disse folkene drar med seg sine dårlige vaner ut i arbeidslivet. Det er forresten ikke så nøye om debatten tar en annen vening... "Er det nøye da?" :-D
Lacey*har fått erta Skrevet 23. juli 2008 #17 Skrevet 23. juli 2008 Nei, det er ikke "så nøye" at debatten tok en annen vending. Ja, man blir vel ofte unnskyldt om man ikke har manerer på plass også. Og det er sant som du sier; "Man gjør som man vil, andre (les: staten) ordner opp uansett. De som har fått til noe her i livet, de er heldige, resten er uheldige (eller har fått en eller annen obskur diagnose)." (Jeg ønsker selvfølgelig ikke å undergrave de som sliter med alvorlige psykiske problemer. ) Mennesker som stadig kommer forsent til avtaler osv har jeg faktisk lite til overs for. Og det p.g.a at jeg synes de viser liten respekt for andre. Klart, det kan skje for alle at man støter på problemer i løpet av en dag og dermed blir forsinket, men det er noe helt annet enn å være kronisk udugelig til å følge klokken! Folk som blir bedt til middag et klokkeslett og dukker opp en times tid senere, får jeg helt spasmer av.
mamma til 2 <3 Skrevet 23. juli 2008 #18 Skrevet 23. juli 2008 Jeg er så enig med deg! Men, ikke for å (?) unnskylde de som skriver feil, men tror mye av spesielt og/å feil og andre småfeil kommer av det nye "sms-språket". Der det er mye forkortelser o.l...
Sofia-hjertet mitt<3 Skrevet 23. juli 2008 #19 Skrevet 23. juli 2008 Syntes ikke slike ting skal diskuteres. Alle trenger ikke ha diagnosert dyseliksi for å ha lese- og skrivevansker. Kan rett og slett bare være kosentrasjonsvansker. Syntes det er respektløs ovenfor de mennesker det gjelder å terpe på dette temaet gang på gang. Ju gåo gørls!
starfire Skrevet 24. juli 2008 #20 Skrevet 24. juli 2008 Nei, det er helt sant, Lena, men at alle som ikke vet forskjell på og/å, da/når, for/får/ osv her inne har lese- og skrivevansker, den kjøper jeg rett og slett bare ikke. Det er mye som er respektløst her inne, men debatt om norsk rettskriving må man da kunne få diskutere om man vil. Man har jo mulighet til ikke å gå inn på en tråd selv om den ligger der.
Lacey*har fått erta Skrevet 24. juli 2008 #21 Skrevet 24. juli 2008 Å diskutere norsk rettskriving er vel heller harmløst enn andre debatter som har vært her inne. I dette innlegget er det heller ingen av oss som henger ut noen på en stygg måte, eller kaller hverandre stygge ord. Så jeg kan ikke helt se hvor respektløsheten du trekker frem er, Lena? I tillegg så linket dette innlegget seg over til vanlige manerer, som å komme tidsnok til avtaler, timer osv.
Gjøkeredet③ Skrevet 25. juli 2008 #24 Skrevet 25. juli 2008 Banne i overskriften skal de, men stave banneordet riktig? Nei, det ble litt vanskelig det....
Endelig mamma! Skrevet 25. juli 2008 #25 Skrevet 25. juli 2008 Er helt enig med deg i at det er for mange der ute som ikke kan skrive norsk. For meg er det helt naturlig å skrive "riktig", uansett om det er en jobbsøknad eller handleliste jeg skriver. Men jeg prøver å akseptere at ikke alle er like nøye som meg. Men når butikkene har store plakater der de reklamerer for SOMMER SALG med SUPER PRISER, blir jeg rett og slett oppgitt, og lar være å handle der. Hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå