Gå til innhold

Vil dere vite hvorfor papirene mine "forsvant"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg en krangel gående med UiB.

Papirene mine forsvant ikke. De er der. Det som derimot har skjedd var at jeg gikk yrkesfaglig skole på vgs. Og i ettertid tatt fagene som kreves for generell studiekompetanse.

priavtistkontoret sendte meg til skolen da jeg kom for et vitnemål. For de kunne ikke skrive det ut.

Skolen kunne bare gi meg et kompetansebevis, siden de ikke tilbyr fag med generell studiekompetanse.

Skolen fant frem etn skriv i regelverket at så lenge eleven har alle fagene, så skal det godkjennes som vitnemål, trass i at det står kompetansebevis.

UiB har bestemt seg for at det ikke er godt nok.

Jeg ringte skolen og der var ingen tilstede som kunne svare meg, hun som ordnet dette var jo sef på ferie.

UiB skulle ringe meg opp igjen. Eksamenskontoret åpner ikke før om en time.

Og her sitter jeg da. Oppløst i tårer. Igjen. Skal jeg bli ekskludert fra høyere utdannselse fordi jeg tok yrkesdag? Skal jeg aldri få komme meg videre i livet?

Fy faen. FYYYY FAEN!!!!!!!!!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi.

For et rot.

Håper det løser seg. Hva må du evt gjøre mer for å løse det da?

Skrevet

Be til gud om at skolen starter med allmennfag det neste året slik at jeg får et vitnemål til neste år?

Skrevet

Hmmmm

Men de opplyste vel om at de ikke kunne gi vitnemål da du tok fagene som privatist der? eller at det ikke ville bli et vitnemål?

Syns det høres rart ut, for hva er vitsen med å ta fag man mangler om man ikke får vitnemål...

Skrevet

Herregud, så vanskelig de skal gjøre det! Typisk byråkratisk papirmølle-tullball, kjenner jeg blir mektig irritert på dine vegne!

*krysser alt jeg har for at ting ordner seg*

Skrevet

Naive meg trodde man kunne få et vitnemål skrevet ut av fylkeskommunen når man hadde alle fag som ga generell studiekompetanse.

Så det vil si at jeg har brukt flere år og 50 000 for INGENTING!

Jeg er dømt til kassa på Super'n på hjørnet.

Kuken fra UiB har ikke ringt meg opp igjen og gjør det vel heller ikke. Er det mulig å være så firkanta?!

Skrevet

Takk det håper jeg og=( Er jævlig lei av å grine nå=(

Skrevet

Ikke fortvil.

Du ender nok ikke på supern da.

Ring de opp igjen. Ikke vent på svar, mas! :)

Skrevet

Nå har jeg snakket med den gamle skolen min og de kunne virkelig ikke skrive ut vitnemål.

Jeg har snakket med privatgymnaset jeg tok disse fagene på, de kunne heller ikke skrive ut vitnemål.

Men rektoren der skulle snakke med fylkeskommunen.

Og tiden tikker og går...=( Jeg venter på å bli oppringt av UiB og rektoren på Sonans. Hvis hun fra sonans ringer først, så ringer jeg til UiB etterpå.

Skrevet

For noe drit da!

Håper du får vitnemål som blir godkjent.

Lykke til. Jeg legger meg til å hvile litt. :)

Skrevet

Jeg sendte likså godt et tips til avisen... nå gjenstår det å se om de følger det opp!

Skrevet

Er det det kombinerte vitnemålet de ikke kan skrive ut, eller er det kopien av det gamle? For det har jeg da vitterlig fått fra mitt gymnas...

Skrevet

De kan ikke skrive ut vitnemål. Punktum. Kompetansebevis som viser min genrelle studiekompetanse, kan de skrive ut. Men det er ikke godt nok for UiB. Og ingen kan gi meg vitnemål. Selv om jeg har rett tilt.

Skrevet

Er det mulig å være så firkanta???? Krysser det jeg har fort at det skal ordne seg for deg!!!

Skrevet

Jammen. Du gikk på denne skolen og sto i fagene du tok? Da fikk du vel vitnemål første gangen?

Skrevet

Hva med å ta et år med et eller annet på en høyskole i stedet, og så søke igjen på UiB til neste år? Min erfaring er at høyskoler gjerne ikke er like firkanta i regelverket som universiteter (er i en lignende situasjon som deg). Ett år fra høyskole (60 stp eller hva det er) teller som generell studiekompetanse.

Skrevet

Hva md å snakke med noen på "Jusbuss" eller hva de nå heter?. Eventuelt kontakte en vanlig advokat. Mange slike ting ordner seg når de får et brev fra en advokat.

Skrevet

Nei, fordi denne skolen kun har yrkesfag og dermed fikk jeg bare et Kompetansebevis. Jeg avbrøt den utdannelsen fordi det var umulig å få læreplass, dermed har jeg ikke svennebrev heller.

Så tok jeg alle fagene jeg manget som privatist. Og får likevel ikke vitnemål, fordi det er KUN den skolen som kan skrive ut til meg og de har bare autorisasjon til kompetansebevis. Et kompetansebevis som viser at jeg har generell studiekompetanse, men det holder ikke.

Og nei, jeg kan ikke ta et år via høyskole, jeg går på yrkesrettet atføring via NAV og har dermed bare 3 år på meg og kan ikke "kaste" dem bort uten videre.

Skrevet

Hmm.... dette hørtes merkelig ut! Jeg gikk også yrkesfag, så allmen påbyggning, men strøk i noen fag. Disse fagene tok jeg som privatist noen år senere og når jeg hadde bestått alle fagene ringte jeg skolen og fikk tilsendt et vitnemål!! Kan ikke forstå at ikke du skal få det også...?!

Skrevet

Tydeligvis fikk du det fordi du tok påbygg hos en skole som kan sende ut vitnemål.

Jeg søkte påbygg, men hadde brukt opp årene mine og fikk ikke plass.

Dette er bare helt utrolig. Skal finne frem til Jussbuss nå.

Skrevet

merkelig... så en annen skole kan ikke skrive ut et vitnemål for deg altså?! For det gjorde de med meg. Jeg gikk vgs i en annen kommune og etter at jeg hadde tatt de fagene jeg manglet måtte jeg få en skole i den kommunen jeg bor i til å skrive ut vitnemål til meg.

Skrevet

Nei, tydeligvis ikke. Har ringt flere nå, men kun den jeg var elev på kan skrive ut til meg=( Sier det i allefall... Ringte Jussbuss, men de henviste meg til forbrukerrådet. Nå er jeg i telefonkø.

Skrevet

ok. men privatisteksamene å du vel ha tatt på en eller annen skole? da mener jeg at den skolen skal skrive ut vitnemål til deg. Kan ikke skjønne at det ikke skulle gå.

Skrevet

for selv om jeg tok noen fag som privatist måtte jeg ta eksamen på en skole i kommunen. Og denne skolen sendte meg vitnemål. Tok du eksamene på den skolen som ikke kan skrive ut vitnemål da eller? Hvordan kan man ta eksamen på den skolen da hvis de ikke kan skrive vitnemål???? Det er jo riv ruskende gaaalt!!! Det er jo å holde folk for narr...

Skrevet

Dette var nesten litt merkelig for det var som jeg kunne skrevet akkurat dine ord, bare for 6 mndr siden. Jeg kranglet meg grønn i trynet!!!! Jeg gikk første året på Ås vgs og andre året på Strømmen vgs og påbygging i tilfeldig rekkefølge som privatistfag over 3 år. Jeg fikk vite at det er den siste skolen du har gått på som har ansvaret for å skrive ut vitnemål, og om de ikke kan, så har de ansvaret for å ansette noen andre til jobben. I mitt tilfelle etter 3 mndrsw krangling sendte de papirene mine til Hvam vgs som driver mye med privatistfag og de utstedte et vitnemål til meg!!

Jeg skjønner akkurat hvordan du har det, men ikke fortvil! Det ordner seg! Selvfølgelig skal du ha vitnemålet ditt.... Men iallefall er det den skolen du har gått fast ved siste året som har ansvaret!! Du kan henvise til ordningen vi kom frem til :D

Lykke til ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...