Gå til innhold

Er det vanlig å ha kredittkort?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er sånn at man kan betale for ting med penger man ikke har, ikke sant? Er det vanlig å ha dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ganske mange som har det, men som aldri bruker det også ;-)

Jeg har det et liggende i skuffen fordi jeg måtte ha det med den kontoen. Sa jeg ikke ville ha det, men nei...

Ville aldri brukt kredittkort.

Skrevet

Jeg har på følelsen at det er veldig vanlig. Gubben har også, men har kun brukt det en eneste gang (da det andre kortet vårt ble slukt av en automat).

Skrevet

Jeg bare kom på det nå når jeg så det andre innlegget (ikke meningen å henge ut HI der altså), for jeg kan ikke huske å ha sett noen jeg kjenner bruke dette og verken mannen eller jeg har det heller, men har ofte lest her inne om mange som har og bruker det så bare lurte litt egentlig på om det kanskje er mer vanlig enn jeg trodde :-)

Gjest Sauen og dingsen
Skrevet

Har brukt kredittkort en eneste gang. Da var jeg akkurat ferdig på skolen, fikk siste stipend i mai og hadde ikke fått jobb (umulig å få jobb i dette yrket egentlig...)I tillegg var jeg syk, men hadde jo ikke noe å bli sykemeldt fra. Når det var blitt juli hadde jeg enkelt og greit ikke mer penger, og jeg er av typen som NEKTER å spørre foreldrene mine etter lån. La meg langflat og gikk på sosialen og spurte om jeg kunne få låne noen penger til huslån og mat, men det fikk jeg ikke. Fikk beskjed om at jeg om mulig måtte ta forbrukslån hos banken så jeg kunne leve på det til jeg fikk meg jobb. Så da måtte jeg leve på kredittkort. Forferdelig vanskelig å få jobb når man er nyutdannet og sjuk, men heldigvis fikk jeg ordnet meg en jobb... Skal aldri mer i mitt liv bruke kredittkort nei!

Skrevet

Her i USA er det både vanlig og nødvendig for å bygge opp kreditten sin.

Jeg har aldri hatt det. Tenker som så; har jeg ikke pengene, og ikke råd til å spare, så har jeg heller ikke råd til å betale på krita. Det skal jo betales til slutt uansett.

Vil jeg ha noe spesielt som koster, kan jeg spare først og kjøpe etterpå.

Vi har lån på bilen, men det er det eneste jeg har bundet meg til...

Skrevet

Ja, det er veldig vanlig. Mastercard, Ikea-kort eller liknende. Brukt riktig kan det være veldig gret, men det er skummelt om man ikke betaler før rentene begynner å løpe.

Skrevet

Ja du sier noe der, i USA er det vel veldig vanlig. I hvertfall får de det til å virke slik i fimler og serier, så min kunnskap er jo litt farget av dette, akkurat som vafler til frokost som vi snakket om før, hehe...

Skrevet

Jeg trodde ikke det var så vanlig, men iflg div avis/tv repotasjer virker det som det er veldig vanlig. Mange har jo ørten kort og fryktelig mye gjeld på kortene sine. Hørte bl.a at 70% av alle feriereiser ble betalt med kredittkort, helt sjokkert jeg!

Selv har jeg aldi hatt eller brukt et kredittkort. Jeg sparer heller flere mnd enn å søke om f.eks Her og Nå konto, for å få kjøpt noe omg. Jeg bruker kun de pengene jeg har.

Er jo endel som bruker det via jobben, som bruker regningen fra f.eks master card som reiseregning.

Skrevet

Ved å betale ferier med Mastercard får vi gratis reiseforsikkring. Det koster ikke noe ekstra hvis regningen blir betalt på en mnd. Dermed er det lurt å bruke kortet til dette selv om man betaler tilbake med en gang.

Skrevet

nordmenn har 38,5 milliarder i kredittkortgjeld, vg i går. Veldig vanlig da ja!!!!!!

Skrevet

hvor vanlig det er å ha et krdittkort vet jeg ikke. jeg fikk mitt ganske nylig, da mannen min var lei av at jeg alltid skulle låne hans når jeg nettshopper. vi bruker ellers mye kredittkort når vi er ute reiser i forbindelse med leiebil, hotell, restauranter osv.

Skrevet

Ja vi har, begge to. Bruker det når vi "må", dvs i slutten av mnd når pengene noen ganger tar slutt og vi må ha mat på bordet ..... Betaler da tilbake når lønna kommer et par dager senere. Har også hendt vi har brukt det hvis noe vi har trengt har vært på tilbud der og da, men ikke når lønna kommer...

Er noe dritt om man bruker det for mye-tungt å betale tilbake. Så man bør være forsiktig...

Skrevet

Jeg bruker debitkort når jeg nettshopper. Kan ikke dere det?

Dvs vanlig bankkort.

Jeg har mastercard gjennom banken min, og det bruker jeg på nettet så lenge det er penger på kontoen.

Skrevet

Brukt på en smart måte så er kredittkort geniale. Men om man mister kontrollen over forbruket, som noen gjør, så kan de fort bli veien til et økonomisk sort hull. Så man må være påpasselig og bruke det smart.

Jeg har kredittkort og bruker det MYE. Men bruker aldri penger jeg ikke har.

Bruker det alltid i utladet. Rett og slett for å unngå svindel. På den måten så unngår jeg å gi bort kortnummeret på bankkontoen min. Så dersom jeg blir svindlet så svindler de jo bare kreditkortet mitt og ikke tapper hele bankkontoen min.

Bruker det også alltid ved netthandel. Vil heller ikke her oppgi visanummeret på debitkortet mitt. (det som er koblet opp mot kontoen min i banken. )

Legger heller aldri igjen debitkortet mitt i barer eller hos hoteller om de krever det. Alltid kredittkoretet.

Men bruker ALDRI penger jeg ikke har. Når regninga kommer så betaler jeg hele med en gang. Da slipper jeg renter og kjipe gebyrer.

En annen fordel er at kredittkortet mitt er gebyrfritt både i norge og utland. Noe debitkortet ikke er. Så sparer og litt gebyr.

Kredittkort er ikke så farlig som mange skal ha det til. Man må bare bruke de smart. Og om man bruker penger som man ikke har så bør man se for seg en nedbetalingsplan før man kjøper det man i utgangspunktet ikke hadde råd til. For alt må jo betales tilbake, med renter.

Skrevet

northernlights; Du bør alltid bruke kredittkort ved nettkjøp. Dersom varen du har kjøpt ikke dukker opp, eller det er feil og mangler ved varen, kan du rette pengekrav mot kredittyter.

Bedre sikkerhet mot svindel altså...

Skrevet

...har ikke kredittkort...

Kanskje jeg kan få det i Norge, neste gang jeg er der?

De diskriminerer meg her :-p

Jeg har ikke jobb nå, så det er ingen som ville gitt meg et.

Skrevet

Kredittkort brukt riktig er ikke "farlig", i min jobb måtte vi legge ut for flyreiser, hotellovernattinger og lignende og så fikk vi tilbake ved neste lønning. Det ble kjipt å måtte betale av lønnen selv for kunne jo bli endel tusen så da fikk jeg meg et kredittkort uten månedsavgift og så betalte jeg tilbake når jeg fikk det på lønnen. I tillegg bruker jeg det alltid på nettkjøp for da forhindrer man jo evt tapping dersom det skulle skje noe uforutsett.

Skrevet

Tror det..Vi bruker det i utlandet.. tror det billigere enn med vanlig visa.. men overfører via nettbank når vi er hjemme igjen:) Veldig kjekt.Men bør ha stålkontroll, fristende å shoppe før lønna kommer f.eks:))

Skrevet

Hvor prektig gaar det an aa bli? I think we all know...

Alle moderne mennesker i dag har kredittkort. kanskje ikke de unge moedrene paa DiB (vanskelig aa faa kreditt med overgansstoenad i bunn), men vi andre som beveger oss rundt verden, handler paa nett og bruker kredittkortets fordeler for alt det er verdt. Gammeldagse normenn forbinder kredittkort med gjeld og inkassokrav og oekonomisk ruin, mens folk som lever i 2008 klarer aa se baade fordeler og noedvendigheten ved aa bruke ett.

Skrevet

det står så i avisene iallefall.. har ikea kortet og mastercard.. typen har mastercard, ikea kort, smartclub kort, statoil kort... heldigvis har vi ikke gjeld på alle... Dyrt og farlig....... betaler du 400 på ikea kortet går 200 av de rett i sluket.... .-/

Skrevet

Handler vel ikke akkurat om å være så prektig? Jeg anser meg selv som et "moderne" menneske, har god økonomi, full jobb, beveger meg rundt i verden, handler på nett, you name it. Er nok ikke overgangsstønad i bunnen her. Likevel var jeg ikke klar over at det var så mange fordeler ved å bruke kredittkortet...

Jaja, man lærer stadig noe nytt ;-)

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

Jeg er kjempeoverasket over svarene i denne tråden. Kredittkort er da veldig vanlig! Jeg trodde faktisk at "alle" hadde det.

Skrevet

Jeg har ikke, har ikke behovet. Bruker ikke penger jeg ikke har....

Mannen har som han hovedsaklig bruker pga jobben for her maa alt av reiser ol legges ut for selv. Men de brukes kun i jobben og f.eks bestilling av reiser ol der man faar gratis reiseforsikring osv.

Skrevet

Jeg er et moderne menneske, jeg er ikke spesielt ung og jeg lever ikke av OS. Jeg kan få kredittkort, til og med ganske bra kreditt også siden jeg har en god aksjekapital, men jeg har takket nei. Min tilværelse som student og alenemor gjør at jeg ikke har noe behov for et kredittkort. Jeg klarer meg helt fint uten :) Ikke er jeg spesielt prektig heller, men kredittkort er overhodet ikke nødvendig for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...