*Rutletutt* Skrevet 19. juli 2008 #26 Skrevet 19. juli 2008 Jeg fikk førstemann mens jeg var student. For meg var det helt perfekt. Jeg hadde termin i desember. Ble akkurat ferdig med masteroppgaven min før jeg fødte. Var hjemme i 1 år før jeg tok siste halve året (et semester) av utdanningen:o)
englebarn x 2 Skrevet 19. juli 2008 #27 Skrevet 19. juli 2008 Helt fint å få barn og studere, man er ofte fleksibel. Støtteordningene er ok. Får fødselsstipend om sommeren, det er fint. Men for oss stopper det seg med nr. to, ikke sjangs til å overleve på studiefinansiering lenger. Må pent slutte og studere og finne jobb i stedet. Barnehageplass er dyrt, og studiestøtten er bare 10 mnd, man er m.a.o. uten inntekt om sommeren, og man kan ikke jobbe begge to, noen må passe barn. Man bør og være obs på masse fordeler man har som arbeidstaker som man ikke har som student m.t.p. sykemelding, ferie o.l. Man bør helst være frisk og rask som student, ellers straffer det seg fort. Lykke til!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 19. juli 2008 #28 Skrevet 19. juli 2008 Jeg ble gravid siste året på en treårig høyere utdannelse.. Dette gikk veldig greit i forhold til lånekassen og nav. var litt problemer da i starten, men det var mest fordi jeg ikkje skjønte alt hvordan ting gikk til.. alt ordnet seg til slutt. jeg fikk fødselspenger fra lånekassen og engangsstønaden fra nav. jeg hadde termin i juli etter skolen egentlig var slutt. men ble sykemeldt en periode, så hadde noe å ta igjen etter mammapermisjon. jeg valgte å være hjemme i 8 mnd med barnet før jeg tok det jeg manglet.
De to sjarmtrolla og guttspira Skrevet 20. juli 2008 #29 Skrevet 20. juli 2008 Jeg mener at det du er innstilt på, det går bra! Å ja, om du melder deg opp til ett fag/kurs ol får du stipend om du tar permisjon fra det. Og det blir ikke gjort om til lån. Erfaren barnemamma og student her. Har fått 2 barn og fullført 3 årig sykepleierstudie på 4 år Er nå ferdig utdannet sykepleier og har to flotte barn på 1 år og 2,5år.
atsjo Skrevet 20. juli 2008 #30 Skrevet 20. juli 2008 Jeg ble ferdig med tre årig studie i juni. Fikk baby i september. Meldte meg opp til et nytt studie og tok permisjon. Fikk da fødselsstipend fra lånekassen og engangsstønad fra nav. Skal ikke gå studiet og slipper å betale tilbake fødselsstipend. Lånekassen skriver ikke noe om dette på sidene sine. Viss de hadde gjort det hadde det sikkert blitt mer utnyttet. Men hvordan skal man kunne leve kun på engagsstønad da.. tåpelig. Sikkert mange som ikke har hatt så mye penger ettersom de ikke visste at det går an å gjøre det på denne måten. Jeg fant det ut ved en tilfeldighet på gravid og student forumet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå