Gjest Skrevet 19. juli 2008 #1 Skrevet 19. juli 2008 hva gjør man da? Dere som har erfart dette, hvordan gjorde dere det?
Sånn kan det gå Skrevet 19. juli 2008 #2 Skrevet 19. juli 2008 Supert å få barn i studietida synes jeg i hvert fall.
Monajenten Skrevet 19. juli 2008 #3 Skrevet 19. juli 2008 Jeg fullførte skoleåret (fødte i januar.) Hadde med meg babyen når det lot seg gjøre, og fikk pass ellers. Men det er kanskje ikke alle studier som egner seg til det. Hvis dere skal planlegge baby, så hadde jeg prøvd å time det sånn at du ikke har termin før juni/juli, for da passer det jo greit med ett års permisjon. Veldig kjipt å føde i mars/april når eksamener er like rundt hjørnet.
3 blå Skrevet 19. juli 2008 #4 Skrevet 19. juli 2008 Jeg synes det var kjempegode ordninger. Jeg hadde termin i september, så jeg ble ferdig med eksamer og slikt til sommeren og hadde permisjon fra august til juni året etter. Fikk fødselsstipend fra Lånekassen og engangsstønaden fra Nav.
Ronja&Odin Skrevet 19. juli 2008 #5 Skrevet 19. juli 2008 det ble jeg, og jeg satte studiene på vent=) funker fett det:p
Monajenten Skrevet 19. juli 2008 #6 Skrevet 19. juli 2008 ~våken~drøm~ : Hvis det er f.eks. siste året på studiene, og du har termin juli/august/september etter du er ferdig på skolen, får du likevel fødselsstipend fra Lånekassen da?
Sånn kan det gå Skrevet 19. juli 2008 #7 Skrevet 19. juli 2008 Nei, det får du ikke. Fødselsstipendet er rett og slett at det du har rett på som vanlig lån blir gjort om til stipend i perioden 3 uker før og 39 uker etter fødsel. Så har du ikke krav på lån får du heller ikke fødselsstipend.
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juli 2008 #8 Skrevet 19. juli 2008 Jo, om man melder seg op til eksamen i nye fag som man tar permisjon fra så ordner det seg.
Sånn kan det gå Skrevet 19. juli 2008 #9 Skrevet 19. juli 2008 Det blir jo en helt annen sak. Da er man jo på papiret ikke ferdig med studiene.
Monajenten Skrevet 19. juli 2008 #10 Skrevet 19. juli 2008 Ok. Så hvis jeg tar et studie som er to år, og så føder jeg i f.eks. juli etter første året, og velger å ha ett års permisjon. Får jeg fødselsstipend da? Og så tar jeg siste året etter endt permisjon? Har ikke tenkt å få ny baby altså, bare lurer;-)
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juli 2008 #12 Skrevet 19. juli 2008 Ja, akkurat. Og da kan man gjøre det selv om man kanskje egentlig er ferdig. Man trenger ikke ta eksamen etterpå
3 blå Skrevet 19. juli 2008 #13 Skrevet 19. juli 2008 Jo, man må ta eksamen etterpå. Hvis ikke blir fødselsstipendet omgjort til lån.
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juli 2008 #14 Skrevet 19. juli 2008 Hmmm? Kan du sende meg link på hvor det står så jeg har reglene i orden til jeg skal dette?
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juli 2008 #15 Skrevet 19. juli 2008 Uansett så håper jeg å få midt i studieåret og da skal jeg jo ta eksamen etterpå da:)
3 blå Skrevet 19. juli 2008 #16 Skrevet 19. juli 2008 Jeg skal se om jeg finner det. Men forstår jeg deg riktig nå: Du er gravid, går siste året på skolen og er ferdig i juni og du har samtidig termin i juli. Du klarer akkurat å bli ferdig med eksamenene før du skal i permisjon. Men permisjon fra hva...du er jo ferdig. Du melder deg da altså opp i noen nye fag som du tar "permisjon" fra, og du mottar fødselsstipend fra Lånekassen dette året. Når permisjonen er over tar du begynner du aldri på de fagene du har tatt permisjon fra. Riktig?
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juli 2008 #17 Skrevet 19. juli 2008 Jeg er ikke gravid. Jeg prøver å bli det. Men vil bare vite hva som skjer om det tar såpass lang tid at det blir til sommeren. Er et årsstudium, så man er ferdig etter et år:)
sprudle79 Skrevet 19. juli 2008 #18 Skrevet 19. juli 2008 Fødselstipend blir IKKE gjort om til lån. Dersom du er ferdig med studiene dine, har hatt krav på lån de siste 6 mnd (eller noe sånt) så har du krav på fødselsstipend dersom du er oppmeldt i noe. Du trenger IKKE ta eksamen i disse fagene. Denne ordningen er til for å gi støtte til personer som ikke har rukket å tjene seg opp rett til fødselspenger etter endt studium. Min erfaring med å være student og mamma var ikke fabelaktig... Jeg ble liggende etter kullingene mine og følte at jeg ikke var ordentlig student lengre... Gikk glipp av mye sosialt og synes det var vanskelig å fungere som student med lite søvn og mye ansvar hjemme. Men jeg har hørt om mange som synes det gikk veldig fint å studere å være mamma altså!
3 blå Skrevet 19. juli 2008 #19 Skrevet 19. juli 2008 Det jeg finner er at du har rett til å få stipend i sommerferien (frem til 15.august) hvis du føder på slutten av et skoleår du er ferdig med. Men ta en telefon til Lånekassen å hør, men jeg er nesten 100% sikker på at du må FULLFØRE det du har permisjon fra for at det skal gjelde som fødselsstipend. Hvis ikke er det jo ganske lett å lure til seg penger.
3 blå Skrevet 19. juli 2008 #20 Skrevet 19. juli 2008 Dette er du helt sikker på? Jeg finner ingenting om det på sidene til Lånekassen, men det virker da ufattelig enkelt å lure til seg noen kroner...
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juli 2008 #21 Skrevet 19. juli 2008 Ja, men det er jo ikke verre enn at man tar permisjon, får permisjonspenger og så tar det siste faget da:) Om det skulle gå så langt. Er mange fag jeg kan tenke meg å bygge på min dumme utdannelse med:)
sprudle79 Skrevet 19. juli 2008 #22 Skrevet 19. juli 2008 Er 100% sikker på at du tar feil våken drøm... Man må ikke fullføre studiene da dette er ment som en ordning for å støtte studenter som er ferdig studert, men som ikke har opptjent rett til fødselspenger. har man hatt rett til studielån lurer man ikke til seg penger ved å benytte seg av dette.
meg & to små vampyrer Skrevet 19. juli 2008 #23 Skrevet 19. juli 2008 Det spørs vel hva man legger i begrepet "lure til seg noen kroner". Man må jo ha studert en viss tid FØR man får disse pengene da, så er jo ikke slik at man får noe helt ut av ingenting.
sprudle79 Skrevet 19. juli 2008 #24 Skrevet 19. juli 2008 Er helt sikker ja. Lånekassen sine hjemmesider er dessverre ofte mer med på å forvirre enn til å informere... Men tar du en telefon til lånekassen og får tak i en oppegående rådgiver (vet at det ikke alltid er lett nei) så vil du få dette svaret.
3 blå Skrevet 19. juli 2008 #25 Skrevet 19. juli 2008 Jeg finner ingen dokumentasjon på dette, hverken ene eller andre veien. Men jeg forstår hva du mener, synes bare det virker rart at du kan melde deg opp i ulike fag bare for å få penger, og når permisjonen er over så gidder du ikke å ta disse fagene allikevel... Det burde vært en konsekvens av det mener jeg da, at stipendet ble omgjort til lån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå