Gå til innhold

FOR LITEN TIL Å BEGYNNE I BARNEHAGE?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått plass 15 august, men begynner ikke på jobb før 1 september.

Snuppa vil da være 8mnd, noe jeg i utgangspnktet synes er aaaaaaaaaaaaaaaaaaltfor tidlig. Men jeg må desverre...! Mannen min kan være hjemme i 4 uker i utgangspunktet....men viser kjipt nok ikke interesse for å være det. Sier han ikke trenger den tiden med henne...!

Dilemmaet går ut på at jeg vil at hun skal være hjemme med han en stund etter jeg har beg i jobb. Deretter begynne barnehagen når hun er ca 9.5mnd. Mens mann vil at hun skal begynne dagen hun har fått plass...15 august. (søkte ikke fra den dagen, men det er oppstart i barnehagen...)

Huff, er så vanskelig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo vanskelig å svare på for andre. Vi har jo våre syn utfra erfaringer med egne unger, men kjenner jo ikke ditt barn.

Jeg syns personlig det er alt for ungt, og har tatt ulønnet permisjon med begge mine sånn at de er ca 20 mnd når de begynner.

Men jeg tror de tar veldig godt vare på de minste i barnehagene.

Skrevet

Ja, jeg syns det er for tidlig.

Skrevet

I utgangspunktet vil jeg si at jeg hadde blitt rimelig sinna på mannen min om han hadde sagt at han ikke trengte tid med dattera si når han i utgangspunktet skulle hatt permisjon... Om det hadde stått mellom å la henne begynne ved 8 mnd eller 9.5 mnd ville jeg valgt 9.5 mnd og latt pappaen være hjemme med henne til da. Er vel mulig at du kan få utsatt barnehagestarten, men må betale for plassen fra og med 15. august selv om jenta di ikke starter før seinere??

Skrevet

Dette er et vanskelig spørsmål for andre å svare på. Jeg tror du selv må føle deg trygg på bhg og personalet. Tror dette også har mye med individuelle syn og derfor bør du finne en løsning som fungerer bra for barnet ditt og du vet at hun slippes i trygge hender når du forlater henne.

Om du er ute etter min personlige mening så mener jeg at hun er så liten at siden faren faktisk KAN være hjemme en ekstra måned så bør dere benytte dere av dette. Hun er bare 8 mndr...

Men jeg tror på ingen som helst måte at hun tar langvarig skade av dette!! Det er sansynligvis tilrettelagt for så små barn siden de tar de inn så tidlig...

Skrevet

Ville bare si at niesa mi begynte da hun var 9,5 mnd. I følge søsteren min har det gått veldig bra altså :)

Min egen rekker nesten å bli 10 mnd før han begynner, og jeg har hatt mange runder med meg selv og syntes han harvært for liten osv... Men nå har jeg innfunnet meg med at sånn er det, vi har ikke mer permisjon og ta av og ikke økonomi til å være hjemme ulønnet.

Hmm, nå så jeg at hun er 8 når hun starter sånn går dte når man leser litt fort....

Kan jeg få spørre om det er noen grunn til at mannen din ikke vil være hjemme? Synes personlig argumentet med at han ikke trenger tiden var merkelig, men det er min mening....

Skrevet

Helt ærlig synes jeg nok det er for tidlig ja.

Skrevet

Ta det med ro, det går så bra. Sønnen til ei venninne av meg begynte deltid i bhg da han var syv uker, og det gikk bare godt:0)

Husk at i de aller fleste andre land, begynner "alle" barn rundt 3-6mnd alder i barnehage, og de vokser opp til å blir veltilpassede, velfungerende mennesker, så dette går så bra

Skrevet

helt enig med deg, men det nytter ikke å diskutere det med han!

Han kommer med påstander som: hun er nesten 1 år uansett, å det er da de fleste begynner...! Hallo....ganske stor forskjell på 8mnd og 12 mnd spør du meg...! Jeg spurte han om det var greit å ha henne i barnehagen bare noen få timer ca 2 i begynnelsen hvis hun absolutt måtte begynne så tidlig...! Begrunnet dette med at hun blir veldig fort sliten av å være der så lenge. Da sa han: da får hun bare sove da....! Sover like godt der som hjemme eller på tur med deg. Huff, dette er så vanskelig. Han blir så sint...umulig å prate med han om det.

Skrevet

Jeg vet....hadde jeg bare kunnet, hadde jeg tatt lenger permisjon selv, men det går ikke. Synes det er så dumt at han føler han ikke trenger tid med henne. Han ser henne nesten aldri! Jobber myemye! Barnehagen er egentlig fra 1 år...men vi er i en litt vanskelig situasjon, så vi har fått begynne før. Har fått brev med at barnehagen har oppstart 15 august...å da synes mann at hun bør begynne da...! For å bli kjent med de andre barna. Sier at hun får mer igjen for å være der å være sosial med de andre barna enn å være hjemme med han! Det er så feil, men klarer liksom ikke argumentere for det. Blir bare så skuffa og satt ut........

Skrevet

Har du spurt han om hvorfor han har fått et barn? Det ville jeg gjort. Ellers synes jeg ikke det er stor forskjell på 8 og 9 mnd ved bhg start.

Skrevet

han mener hun får mer igjen for å være der å være sosial med de andre barna enn å være hjemme med han. Han ser henne nesten aldri, så føler nesten han er redd for å være hjemme med henne så lenge alene. Han har hatt henne 1 hel dag 2 ganger når jeg har vært borte, å det har gått kjempe bra. Blir så lei meg....Har ikke lyst at hun skal begynne i barnehagen på leeeeeeeeeeeeeeeeeeeeenge jeg da:-( snufs

Skrevet

Syv UKER?? Håper du mente syv MÅNEDER ??

Skrevet

altså hva andre gjør er samme for meg, men for min del syntes det er tidlig. jeg skulle gjerne vært hjemme med gutten vår til han var minst to, men blir litt trangt med en lønning. det går, men det er kjipt.

men uansett å sende de i barnehagen før de er et år det gjør jeg ikke. så jeg gikk hjemme til han var over året, og det skal jeg gjøre med denne som kommer nå også. han vil også være et år og noen mnd før han begynner.

Skrevet

Neida, han var syv uker.

Skrevet

Ok, unnskyld reaksjonen min, men var dette i Norge? Trodde ikke det var mulig å få plass så tidlig en gang jeg ?

Skrevet

For liten i mine øyne, uten tvil! Har dere mulighet til å være hjemme med henne litt til så GJØR det!

Skrevet

Det synes jeg var et dårlig argument.

Har en på 9 mnd nå og serat han trives med andre barn, men han trenger egentlig ikke 8 timer daglig i samspill med andre barn. Han får minst like mye ut av mamma- og pappatid enda....

Skrevet

Synes også at det er for tidlig, men tror helt ærlig at hun i dette tilfellet har det bedre i barnehagen enn hjemme med mannen. Når han har den innstillingen som han har ville det nok blitt noen triste dager for henne.

Lykke til med valget

Skrevet

har du bare hatt 80% permisjon du da siden hun skal begynne så tidlig? jeg tok 100% permisjon for og ha han hjemme så lenge så mulig. min gutt begynte i barnehagen når han var 10 mnd da. og det har gått kjempe fint. Han elsket og være der fra første stund.

men det er vanskelig for oss andre og dømme om det er for tidlig eller ikke. for unger er så forskjellige. noen er store og klare for det og trenger utfordringer og slikt så tilig. mens andre barn er ikke klare i det hele tatt og enda er på en måte litt "baby" enda når barnehagen starter og permisjonen er over. hvis du kjønner hva jeg mener da.

Skrevet

Jeg hadde ikke godtatt at ungen hadde starta fra 15aug hvis pappan kunne vært hjemme med ungen i 4 ekstra uker, for 4 uker er endel i den alderen.

Her synes jeg far skal sette sine behov til sides å la ungen få noen svært verdifulle uker sammen med ham. At HAN ikke føler behovet sier sitt... Spark på leggen er det han skulle had...

Skrevet

Joda, var i Norrge. Mange barnehager tilbyr plasser fra 0-6år, ergo også for så små barn.

Skrevet

det kan du godt si:-) Men håper han skal innse at OI: hun er jo det beste som har hendt meg...å at han blir kjempe glad for at han var hjemme med henne. Å at de knytter et sterkere bånd....Drømmer om en perfekt mann for mitt barn.... Men han er nytteløs å prate med. Påstår at det er båndet mellom meg å henne jeg sliter med, ikke at hun er så liten når hun begynner i barnehagen...

Skrevet

som om jeg sa det selv ugla!!! Men hvordan si det til han å få han til å endre mening? Vi krangler om dette hver dag, å han er bastant å står på sitt!

Skrevet

Men har du tenkt over at han kanskje er redd for å være hjemme med henne alene da? kanksje han tenker at det klarer han ikke, og ansvaret er for stort. Typisk menn og ikke innrømme sånnt, og istede komme med en tiet unskyldning...

Kanskje du kunne sagt at han er en veldig flink far og prøvd å snakke med han på en annen måte.

Om man føler seg tvunget til noe man er redd for å gjøre, er det ikke så greit ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...