Gå til innhold

Hva hadde du gjort ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev ett innlegg før idag ang mme, mm og soving. Kort fortalt a\har junior våkna mye den siste uka, ligget på puppen mer eller mindre hele natta. I går kveld ga jeg ham 200 ml mme før kveldspuppen. Det resulterte i vanlig soving (21-05). Pumpet da i går kveld ut mm sm han fikk i kveld i tillegg til pupp. Nå var han våken igjen og ville ha mere mat. Regner nå med at natta blir som den har vært siste uka, mye nattevåk og pupping. Problemet er dermed ikke for lite melk, men tydeligvis at den ikke metter så bra lenger? På dagtid ammer jeg vel forholdsvis ofte hvis vi bare er hjemme, er vi ute sover han jo mye og spiser dermed mindre. Han er 4 1/2 mnd.

Hadde dere taklet nattevåk en stund fremover frem til det var på tide med mere mat? egner jo med at det da oer seg igjen.

Eller hadde dere gitt en flaske mme på kvelden for at barnet skulle sove lenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gått for mme jeg da. Men så er heller ikke jeg medlem av ammepolitiet.

Jeg er mer opptatt av at mammaen skal føler seg vel med situasjonen. Føler mammaen seg vel med en flaske mme på kvelden og babyen sover bedre av mme.. Så ser jeg ikke problemet med det.

På en annen side så er det lett at melkeproduksjonen går ned av det da. Så¨det kan jo være lurt å ha i bakhodet.

Skrevet

Mini ble å veldig urolig i den perioden, kontaktet hs å fikk da beskjed om å begynne med grøt, men det var ikke sikkert at det hjalp. Gikk litt frem og tilbake ett par dager så begynte han å sove lengre. Men vet ikke om det var de få skjeene grøt, økedager, urolighet eller at han like etter fikk to tenner. Verdt et forsøk i hvertfall. Eller prøv å gi han mme vis du føler for det.

Skrevet

Jeg hadde gitt mme på kvelden! Ammepolitiet får arrestere meg ;o)

Skrevet

Definitivt en skvett MME ja....!!

Hva ble egentlig dyret hetende..? Tror aldri jeg fikk med meg det jeg :) hehe.

Skrevet

Jeg hadde definitivt gitt MME på kvelden. :-)

Skrevet

Han er nå døpt Magnus, men blir i hovedsak kalt junior og lillebror ennå. En konsekvens av sen navnebestemming tror jeg. Er ikke helt komfortabel med navnet da, kunne godt tenke meg å bytte... huff.. Men samboer liker det og alle andre har jo vent seg til det. Jeg trenger nok bare litt mer tid.

Skrevet

Jeg har nattammet i i laange tider og det mange ganger om natten, og kan da selvsagt insistere på at andre gjør det samme som meg;)

For å være seriøs, så synes jeg at man må vurdere fordelene og ulempene mot hverandre.

Er det en større fordel at mor får noe timer sammenhengende søvn ,og dermed mulig fungerer bedre, og barnet mindre mm, eller er det bedre at mor sover lite, men barnet får i seg mer mm?

Når man har andre barn å tenke på, så skjønner jeg godt at du vurderer mme iallefall.

Skrevet

Har ett barn til å tenke på ja, så er jo greit med litt mer sammenhengende søvn. Samtidig så er jeg avhengig av barnevakt i halvannet døgn om bare halvannen mnd, og også om to mnd, så er redd for å legge til uvaner som gjør at en barnevakt for et svare strev disse to nettene...

Skrevet

Gi mme dersom det fungerer da vel! Han skal jo jo uansett begynne med fast føde om ikke lenge?

Du ammer han jo resten av døgnet i tillegg, og søvn er ikke oppskrytt, det er stygt undervurdert;).

(Men jeg vet hvordan samvittigheten er, når det kommer til det å gjøre det "riktige", selv om det betyr at en blir sliten ja.)

Skrevet

Hehe.. ja den samvittigheten gnager alltid selv om det ikke er nødvendig. Vet at det er tullete å få dårlig samvittighet. Vi får se hvordan resten av natta går og så ta det litt på feelingen. Men vil jo gjerne at svigermor skal få noen hyggelige helger med han da hun skal være barnevakt også. Ikke gøy å sende fra seg en unge som er våken halve natta..

Skrevet

For når det er metthetsfølelsen det "skorter" på, er ungen mottakelig for mer mat - en genial sjanse til å innføre mat, muligens uten kamp..

I tillegg til at jeg personlig syns mme er noe styr, og hvis han roer seg på grøt, slipper du muligens flaskekampen seinere.. Fanatikeren meg, selv om jeg sjelden sier noe om det hvis ingen spør direkte..

-også er det vel mindre fett i grøt enn i mme..

Du kan sikkert gi mme, for all del, men jeg ville starta med grøt eller evt grønnsakspurè..

Skrevet

Hmm... Har alltid tenkt at der er bedre med mme frem til 6 mnd da mat egentlig skal introduserer iflg. "boka".. hehe.. Skal på hs på onsdag da, så kan jo snakke litt med helsesøster.

Skrevet

Min eldste var stor unge, og svolten. Han fekk mme, eg hadde ikkje melk. Så då han var 2,5 mnd måtte eg til med graut. Det var jo meir suppe enn graut, men likevel. Eg kunne jo ikkje gje han ubegrensa med mme. Då han var 4,5 mnd hadde han 2 grautmåltid og ei banan pr dag i tillegg til mme.

På 6mnd kontrollen fekk eg beskjed om å begynne med middag. "ungen treng jo mat" sa HS.

Var eg deg, ville eg gjeve mme på kvelden ei lita stund som eit tillegg til mm. Og snart begynt med tynn graut.

Sikkert mange som er ueinige i dette, men ungar er ulike. Og nokre treng faktisk meir mat enn andre:) Min har aldri hatt problem med overvekt, heller andre vegen.

Skrevet

Sier meg enig med temi & keli i denne tråden.

Skrevet

Ja, de har sikkert noe lurt på lager..

Jeg fikk "mme-sperre" da de ville jeg skulle gi eldste det ved siden av fra hun var fire dager.. Gikk en fanden i meg, og jeg pumpa og amma meg opp til gull-melkeku.. Jeg skulle nemlig amme! Lenge leve latskapen.. Pulver, kokt vann, varmt vann, flaskekoking og "har jeg nok mat til helga/turen" er IKKE noe for meg..

*ler av meg selv*

Skrevet

Storesøster begynte med grøt da hun var 5 mnd. Gikk fra 2 skjeer til 2 fulle grøtmåltider på under to uker. Var tydelig klar for mer mat på den tiden, og junior her er jo faktisk større i størrelse og trenger nok også mere mat.

Hadde bare tenkt at jeg skulle klare fullammingen denne gangen da.. men der har jeg jo kapitulert allerede. Også er det det at det er mye enklere med pupp nå på sommeren da vi skal rundt omkring enn mat..

Vet vel innerst inne at helsesøster kommer til å anbefale grøt da jeg kommer dit til uka, så det er vel kanskje bare å begynne.

Skrevet

Har heldigvis en fornuftig og oppegående helsesøster som har forståelse for at barn er forskjellige :o)

Skrevet

Mandag den dag, kjære deg! Jeg følger nok snart etter :o)

Skrevet

Hva slags grøt vil du anbefale for så små mager da? Snuppa fikk vel i hovedsak Hipp grøt, men den er såvidt jeg vet ganske så søt? Har så mange ambosjoner denne gangen, om hjemmelaget mat o.l. Alt jeg ikke fikk til sist hehe...

Skrevet

Dei til Nestle, trur det var ris vi begynte med. Sånn 4 mnd graut. Tynn tynn graut i starten, og berre få skeier:)

Ja , ein ønskar å få det best mulig til, men med nr 2 er det ofte noko med at tida ikkje strekk til alltid, heller:)

Skrevet

Ris eller mais grøt er fint for så små mager.

Skrevet

Fikk høre sist på hs (4 mnd gruppe med mat-tema) at ris og mais ikke nødvendigvis var det beste å begynne med lenger. Altså, ikke noe galt med det. Men at de andre grøtene nå var så finspaltet (på en eller annen måte) som gjorde at de ikke far farlige for så små mager. Og at gluten nå ikke lenger var noe man skulle unngå?!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...