Skravlefruen med huleboer Skrevet 12. juli 2008 #1 Skrevet 12. juli 2008 ... og gjerne har født barn etter dette. Hvordan gikk det? Og dere som ikke har født barn etter det, hva tenker dere om neste fødsel? Er gravid igjen nå, og hadde totalrutur grad 4 forrige gang, lurer på om det er stor/økt risiko for at det skjer igjen.. (mtp arrvev??))???? Tuuuusen hjertelig takk for svar:)
MintCondition Skrevet 12. juli 2008 #2 Skrevet 12. juli 2008 Jeg hadde ruptur grad 3B sist, og er nå gravid med nummer to. Tok opp dette med rupturen hos jordmore på UL, og hun sa det var sjeldent man revnet så mye med nummer to, men hun skrev det opp i journalen min slik at de kan vøre ekstra obs på det under fødselen. Det fins jo endel ting de kan gjøre for å hindre såpass mye revning, oljer, finskegrepet, varme kluter etc. Grunnen til at jegr evnet så mye med nummer en var en kjapp fødsel (3 1/2 time), som endte med vakuum.
Skravlefruen med huleboer Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2008 Takk for svar Jeg vet ikke hvorfor jeg revnet så mye. Jeg lå 20 timer med rier, og 45min med 10 cm (uten pressrier). Tror kanskje han kom veldig fort, når han først kom. at de ikke fikk holdt igjen, eller noe?!?
MintCondition Skrevet 12. juli 2008 #4 Skrevet 12. juli 2008 Ja, det kan veldig godt hende, selv om fødselen varte lenge var jo ikke tiden i selve åpningen så lang kanskje, og da rekker ikke vevet å tøye seg veldig..
Sigyn - 2barnsmor :) Skrevet 13. juli 2008 #5 Skrevet 13. juli 2008 jeg hadde også total ruptur sist og var veldig bekymret for dette med tanke på neste fødsel... fikk da samtale med en jordmor som kunne fortelle at grunnen til det forrige gang var at han kom med hånden ved hodet... da kan albuen og hånden lage ganske store skader... å sjansen er liten for at det skjer igjen... og så snakket vi om at jeg ble så redd sist da de ville klippe at jeg tok i slik at han sprengte seg vei ut... de skulle nok heller fått klippe for å kontrollere bedre... synes det hjalp å få se journalen fra sist gang...
Barnkanskje? m liten prinsesse Skrevet 13. juli 2008 #6 Skrevet 13. juli 2008 Dytter tråden din litt opp jeg. Lurer på det samme. Ble sydd ganske mye etter fødselen, dette til tross for at jeg fødte i vann og hadde prøvd å smøre med olje før fødsel (et litt dårlig forsøk som kunne blitt gjort bedre vel å merke). Grunnen til at jeg revnet så mye var mangel på pressrier. Hadde full åpning i 4 timer og var i ferd med å flyttes over til vanlig fødeavd (fødte på Abc i vann) for å få drypp osv.. Så presset ut lille prinsessen på en vanlig ri, og skulle egentlig ha stoppet og gjort det i puljer for å vie ut osv men jeg husker virkelig ikke at jordmor nevnte noe om dette i det hele tatt under fødselen..hehe.. var LITT klar for å bli ferdig da ja;)
Makko med to små gutter Skrevet 13. juli 2008 #7 Skrevet 13. juli 2008 Ikke alle får lov å føde etter en totalruptur, da det er lite igjen å sy på hvis det skulle revne noe igjen... neste ungene blir da tatt med ks.
CC2u Skrevet 14. juli 2008 #8 Skrevet 14. juli 2008 Jeg revna veldig med første og det var det jeg var mest redd for i forbindelse med andre fødsel. Nå har jeg født for noen dager siden og fikk bare 4 pyntesting, som hun kalte det. Første fødsel presset jeg i nesten en time og denne gangen kom hun på 5 min. Men ga beskjed til jordmor om frykte for å revne igjen og at jeg ville bli "guidet" veldig under pressriene. Fungerte veldig godt!
Skravlefruen med huleboer Skrevet 14. juli 2008 Forfatter #9 Skrevet 14. juli 2008 Makko: Wow.. det der vil jeg gjerne ha en kilde til.. lite å sy på dersom man skulle revne igjen? Hva mener du med det?? Jeg tror nok kanskje du har misforstått litt Legen jeg gikk til for 8 ukerskontroll pga totalruptur mente det ikke var noen grunn for at jeg ikke kunne føde vaginalt igjen, og at dette gjaldt så og si alle. Men at ks kan være ett alternativ (fordi mange gjerne får store komplikasjoner i etteritd). Likevel lurer jeg bare litt på erfaringene deres rundt dette..har ikke helt tro på hva "statistikken" sier ;-)
Skravlefruen med huleboer Skrevet 14. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 14. juli 2008 CC2u: Gratulerer med baby Så godt å høre at det gikk bedre "der nede" denne gangen Satser på at jeg er like heldig
Firebarnsmor Skrevet 16. juli 2008 #11 Skrevet 16. juli 2008 Jeg har fire barn, med de to første hadde jeg total ruptur. På grunn av skadene jeg pådro meg etter det, måtte jeg gå med utlagt tarm et halvt år for at de skulle klare å fikse skaden som hadde oppstått. Hadde jeg fått keisersnitt etter første fødsel ville det ikke ha skjedd har jeg i ettertid fått vite. Fikk også vite at det er problematisk å sy og få det vellykket når vi revner så mye flere ganger. Jeg hadde flere fistler ( åpning mellom fødselskanal og endetarm ) og revnet endetarmsmuskel.
Pysjen Skrevet 16. juli 2008 #12 Skrevet 16. juli 2008 Blir nok den eneste fødselen på meg det. Er gravid igjen nå og skal ha KS- har også blitt anbefalt dette.
Skravlefruen med huleboer Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 16. juli 2008 Firebarnsmor: Uffda, det hørtes absolutt ikke noe særlig ut. Jeg er kjent med både komplikasjoner i forbindelse med totalruptur, og har forstått at jeg var veldig "heldig" i etterkant, da jeg ikke har hatt noen plager. Mulig det er det som gjør at en totalruptur flere ganger virker mindre skremmende enn ett keisersnitt. Ditt tilfelle hører til ekstremtilfellene, det er selvfølgelig en viss risiko for at slikt skjer, men risikoen er veldig liten mot alle de som faktisk opplever totalruptur. Det er jo også forbundet MANGE komplikasjoner i forbindelse med ett KS, både for mor og for barn. Tusen takk for endel innspill her. Det er absolutt ting jeg tar videre i prosessen føde vaginalt eller ks (???) !!! Håper det går bra med deg nå "firebarnsmor"
Skravlefruen med huleboer Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 16. juli 2008 Tittimor: Hvem anbefalte deg Ks, og hvorfor ?? (bare nysgjerrig... :-))
Pysjen Skrevet 16. juli 2008 #15 Skrevet 16. juli 2008 JM og gyn anbefalte dette. Men det har nok noe med at jeg har endel plager enda.
Skravlefruen med huleboer Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #16 Skrevet 16. juli 2008 Ok, da forstår jeg kjempegodt Så fint at du får god oppfølging da
Firebarnsmor Skrevet 16. juli 2008 #17 Skrevet 16. juli 2008 Det holder jeg med deg i. Hadde jeg noen gang fått et valg vet jeg at jeg hadde tatt KS. Har fått vite det nå via Haukeland Sykehus at det har kommet nye rettningslinjer for oss med total ruptur. Da jeg fødte første gang i 93 fikk jeg klar beskjed om at det var ingen problem å føde igjen, det ville ikke skje to ganger. Jeg fikk en ny total ruptur i 96. Fikk vårt tredje barn i 97 og vårt fjerde i 02, alle født vaginalt. Ble blankt avvist med tanke på keisersnitt. Da jeg hevdet etter siste fødsel at noe var feil fikk jeg beskjed om at det var sånn etter såpass mange fødsler. De nye retningslinjene blir av meg ønsket varmt velkommen, ingen burde gå gjennom noe sånn. Av og til er keisersnitt veldig bra.
Pysjen Skrevet 16. juli 2008 #18 Skrevet 16. juli 2008 Huff du har vært uheldig. Men hvordan i all verden kunne du gå med på å føde vaginalt etter 2 total-rupturer på rad??? eller hadde du ønske om det? Hadde jeg aldri i verden turt og hadde nok satt himmel og jord i bevegelse for å få ks om jeg hadde blitt nektet. Vet ikke helt hvordan "reglene" er men jeg mener det burde være helt valgfritt å velge ks etter en totalruptur
Pysjen Skrevet 16. juli 2008 #19 Skrevet 16. juli 2008 sorry, leste innlegget ditt igjen og så at du hadde blitt blankt avvist! Fytti katta, helt forjævli!
Skravlefruen med huleboer Skrevet 16. juli 2008 Forfatter #20 Skrevet 16. juli 2008 Det er jo helt vanvittig at du ikke ble tilbudt, eller om så,diskutert som en kandidat for keisersnitt. Selvom praksisen var annerledes fore bare få år siden, og statistikken sier både det ene og det andre, vill ejeg tro at når man har hatt totalrutptur to ganger så velger man å undersøke og ikke minst vurdere keisersnitt. Det er jo snakk om leger, jordmødre og gynekologer med bred erfaringer og ikke minst helsefaglig utdanning. Jeg syntes nesten du er ett tilfelle hvor jeg hadde rådet deg til å søke pasienterstatning. Må jo ha vært utrolig tungt å gå igjennom, for ikke snakke om frykten for å oppleve det flere ganger.
Firebarnsmor Skrevet 17. juli 2008 #21 Skrevet 17. juli 2008 Det er ikke før nå at jeg har kommet meg såpass at jeg klarer å snakke om alt dette. Jeg gråt og ba og hylte for å prøve å få gjennomslag med tanke på keisersnitt, men den gang ei. I 02 da min siste jente kom til verden var jeg så redd at jeg nektet og bli undersøkt etterpå. Fikk rett og slett angst. Det gikk 14 år fra jeg fikk min første jente til jeg klarte å be fastlegen om å finne ut om jeg var alvorlig syk, følte at jeg ikke klarte å gå sånn lenger. Da ble det slått full alarm og ting skjedde veldig fort. Da jeg kom til Haukeland fikk jeg vite at det var store mørketall rundt dette fordi folk turte ikke stå frem med det. Jeg har søkt norsk pasientskadeerstatning pga av dette har gjort meg 100% ufør, men også fordi at det er veldig viktig å få belyst slike saker.
Lillevenn33 Skrevet 25. juli 2008 #22 Skrevet 25. juli 2008 Jeg fikk totalruptur under fødselen i fjor. Har enda endel plager og kommer til å søke KS ved neste fødsel. Firebarnsmor, har du plager enda siden du er ufør?
Fire småtroll Skrevet 25. juli 2008 #23 Skrevet 25. juli 2008 Uff, etter å ha lest historien til firebarnsmor her blir jo alt annet som bagateller å regne, du har virkelig vært uheldig, og det er jo helt utrolig at du ble nektet keisersnitt! Godt du har gått videre med saken, helt enig med deg, det er viktig å få sånne saker frem i lyset... Kan jo likevel fortelle, som en motvekt, at jeg revnet veldig mye ved min første fødsel. Ble klippet, men likevel revnet jeg, ikke bakover, men fremover mot klitoris og urinveisåpning. Jeg var kanskje heldig med det, for selv om jeg hadde mye vondt etter fødselen, ble sydd og brodert etter alle kunstens regler og symetrien "der nede" er ødelagt for alltid grodde det fint og jeg har overhodet ikke hatt plager i ettertid. Ved neste fødsel fikk jeg et lite skrubb som jordmor kalte det, hun satte 1 sting så det ikke skulle svi når jeg tisset. Revnet altså ikke med andremann, enda han var over en halvkilo større. Synes du skal ha en seriøs samtale om dette med både jordmor og gynekologen på sykehuset. Masse lykke til!
en av hver Skrevet 27. juli 2008 #24 Skrevet 27. juli 2008 Tror ikke alle vet hva totalruptur er. Det er IKKE å revne forover, men at hele knipemuskelen rundt endetarmen revner. Den kan ikke gro sammen av seg selv, men må syes. For hver gang dette gjøres vil det være mindre igjen å sy i til en eventuell neste gang. De som har hatt totalruptur (av lukkemuskel i rumpa altså) har større sjanse for å få dette igjen, og da i såfall mindre sjanse til å syes vellykket sammen. Man risikerer altså å bli inkontinent (lekk) for luft, eller i værste fall avføring. Jeg hadde ruptur grad 4 (=total), og alle leger jeg har snakket med etter dette, samt gynekologene fra fødselen, anbefaler KS, og dette ble innvilget uten problemer. Å revne masse i hud eller fremover er nesten alltid "bare" kosmetisk.
Fire småtroll Skrevet 27. juli 2008 #25 Skrevet 27. juli 2008 Unnskyld, mente ikke å tråkke noen på tærne altså, jeg vet hva en totalruptur er og at det kan bli masse problemer i etterkant, mente overhodet ikke å bagatellisere. Vet også at det ikke er like ille å revne fremover, selv om jeg revnet urinveisåpningen og måtte ha hjelp fra kirurg for å lappes sammen vet jeg at jeg var heldig som ikke tok muskelen bak, det er værre... Mente bare å få frem at det ikke nødvendigvis revner like mye neste fødsel, min andre fødsel gikk greit. Min tredje gjorde ikke det, så nå med nr fire blir det keisersnitt. All mulig medfølelse til dere med totalruptur, igjen så mente jeg ikke å bagatellisere. Jeg skjønner veldig godt at keisersnitt et et trygt valg etter en sånn opplevelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå