Gå til innhold

Hvorfor tar alle "stjerner" keisersnitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste nettopp at Angelina Jolie skal gjøre det på tirsdag, virker som det er en trend...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

og de ammer sikkert ikke ungene sine heller...

Gjest Lykkeliten2
Skrevet

hun skal jo ha tvillinger.. give her a break!

pluss hun hadde ks snitt forrige gang ogsaa..

Skrevet

Skjønner hva du mener :o) de er ved redd for karrieren sin hvis magen blir litt for dvask med strekkmerker....I don't know. Angelina Jolie hadde til hennes forsvar en dramatisk fødsel forrige gang som resulterte i ks, og denne gangen er det forståelig pga tvillingene.

Skrevet

får man finere mage ved keisersnitt?

Skrevet

Synes du kverrulerer litt nå :o)

Nei, men man slipper kanskje unna mange strekkmerker.....siden de fleste strekkmerker kommer de siste ukene før fødsel (Og merk, jeg sier ikke at det gjelder alle). Og de fleste ks er som regel ca. 14 dager før termin.

Jeg skrev også i innlegget mitt over..... I don't know!!!!!!!!!

Skrevet

Sikkert flere grunner til at de tar hyppig ks.

- De har penger til å kjøpe seg det de vil

- De kan da sette av tid i sitt travle skjema. Har ikke tid til å gå og vente og kanskje bruke lang tid på en fødsel.

- For å unngå smertene ved rier.

- For å unngå å revne

Skrevet

Noen av dem tar KS en mnd før termin, fordi de ikke vil bli så store.

Og enkelte tror faktisk på at åpningen nedi der blir vid og stygg etter en fødsel. Ok, så blir den vid noen dager. Men den går fint sammen igjen. Selv etter 6 unger.

;o)

Altfor mange tar KS i USA. Det er det landet hvor flest tar ks.

Nå skal jo hun du snakker om ta ks i Frankrike, men det er sånn at tvillinger ofte blir tatt med ks, pga faren for komplikasjoner.

Skrevet

Jeg har lest et sted a de tar bukplastikk samtidig, derfor er de fine og slakne igjen etter 4 uker.

Skrevet

Hvis det er sant, er det en veldig trist verden de lever i.

Skrevet

tenker de har leid inn en amme jeg ;)

Skrevet

Jeg har tatt KS og har da ikke sluppet unna strekkmerker. De kom med svangerskapet...ikke forløsningsmetoden.

Så synes jeg det er dumt å dømme andre for hvilken fødselsmetode de velger...la folk gjøre som de vil...så får sikkert vi gjøre som vi vil. Folk får føde eller ta ks akkurat så mye de vil for min del, så lenge ingen legger seg opp i hvordan jeg velger å sette mine barn til verden. Hvorfor skulle "nabodama" ha noe med hvordan min gutt ble født??

Skrevet

Til vanlig hadde jeg ikke giddet å skrive et svar tilbake, men idag har jeg god tid :o) Synes du var veldig hissig i innlegget ditt!

Hvis du leste hva jeg skrev nøye så ville du skjønt at jeg ikke mente at "alle" strekkmerkene kommer rett før fødsel! Man har større sjanse for at det kommer flere på slutten siden det er da babyen vokser mest (i tillegg til de som kommer under hele svangerskapet).

"Nei, men man slipper kanskje unna mange strekkmerker.....siden de fleste strekkmerker kommer de siste ukene før fødsel (Og merk, jeg sier ikke at det gjelder alle)."

Blir irritert når noen skal vrenge på noe av det jeg skriver! :o)

For min del bryr jeg meg ikke et døyt hvordan folk føder, men jeg må medgi at det er et trist kapittel at mange stjerner i USA velger ks fremfor vanlig fødsel.

Skrevet

det er mange dibbere som har fødselsangst og er redd for å føde vaginalt. Det er også mange som opplever komplikasjoner ved fødsel og det ender opp med haste-ks, og de får da ks ved neste fødsel. Det samme gjelder ved tverrleie.

Det er mange årsaker til at vanlige kvinner får ks. min tante har "hjerteformet" livmor og begge hennes jenter er tatt ved ks.

Hvorfor skal ikke kjendiskvinner ha samme kroppslige årsaker som oss vabnlige dødelige? Vi kjenner dem jo ikke, bare det vi leser i bladene. og ALLE de som føder vaginalt, de blir ikke så hauset opp.

Kate Winslet hadde rier i over 36 timer før de gav opp(ungen kom seg ikke "ned") og hun fikk haste-ks. Er hun da en trendsetter?

(satt på spissen men dog..)

Skrevet

Helt enig med deg :o) men man kan vel ikke ha unngått å legge merke til at mange kjendiser velger ks. Som Northernlights sier så er det en velkjent fenomen i USA.

Skrevet

hehe..jeg fikk de første strekkmerkene samtidig med at testen lyste positivt føler jeg, men de største kom faktisk uka før termin...nr 2 ble satt i gang over ei uke før termin, og jeg rakk da ikke få så mye vann i kroppen som med de andre to, jeg tror det er en av årsakene til at huda "sprakk" mer de siste dagene..uansett, jeg ville ikke valg noe annet.

Folk får selv velge hva de selv ønsker. Selv synes jeg at fødselsoppevelsen var verdt strekkmerkene og de vonde åpningsriene :-)

Skrevet

Kunne gjerne tenkt meg planlagt keisersnitt selv, og har tenkt å søke om det hvis jeg noengang tør å bli gravid igjen.

Fødselen var et mareritt. Så de som liker fødeopplevelsen vikl aledri forstå hvordan det er.

Skrevet

Som det ble nevnt her så er det en "trend" i USA å ta ks. Mye pga at legene er redd for å bli stilt til ansvar for hver minste ting som kan gå feil. Her i Norge er det ikke like vanlig å anklage legene for feilbehandling som det er i USA. Sykehusene i USA behandler derfor ofte etter "føre var - metoden" ut i fra en økonomisk tankegang mye mer enn her i landet.

Jeg vet ikke hvor lett det er å få ks innvilget i USA i forhold til her hvor jeg har en følelse av at man må mer eller mindre sloss for å få ønsket innvilget. Men mange sykheus i USA er jo private og gir pasientene det de betaler for. Vi har jo ingen private sykehus i Norge.

Men jeg tror vi er ganske urettferdige ovenfor mange av kjendisene, for de gjør sikkert ikke noe annet enn det som er vanlig i USA, det er bare det at det er så mye mer fokus på dem enn oss "vanlig dødlige".

Kommentaren om at de sikkert ikke ammer heller synes jeg er litt sykt. Det er faktisk ikke så vanlig i USA og mange andre land i Europa å fullamme i ett år slik det er her. Mye fordi barselpermen som regel ikke er på mer enn 3 mnd. Noen ammer en del av denne tiden, men må jo avvenne barnet så snart tiden de skal tilbake til full jobb nærmer seg. Vi er heldige som har så lang barseltid her i landet og dermed har fått muligheten for å fullamme så lenge vi klarer eller ønsker.

Selvsagt denne muligheten er jo blitt sterkt redusert i mitt syn etter at far skal ha større og større rett til papaperm på mors fødselsperms bekostning. Personlig synes jeg at vi bør få beholde eneretten til 1 års barselperm, MEN at far i tillegg til dette bør ha mulighet for å ta ut barselperm han også - men altså ikke på bekostning av mors perm. For det er bare tull det argumentet om at mor skal få ammefri fra jobb når far er i perm. For de aller fleste er dette en ordning som ikke kommer til å la seg gjøre i praksis. Ja til pappaperm - men i tillegg til mors fødselperm - ikke på bekostning av den. Det er det beste for barnet, spesielt siden man er så opptatt av at barn skal fullammes eller i alle fall delvis ammes i et helt år til full!

Skrevet

Slik jeg har forstått får man automatisk keisersnitt ved fødsel nr.2 i USA, hvis man hadde det første gang. Uavhengig av årsak.

Skrevet

Har sett en del "keisersnitt-mager" og tro meg, det blir arr. Ofte ganske skjemmende arr, dette kommer selvsagt an på hudtypen. En annen ting er at det tar lenger tid før man kan komme i gang med trening av magemusklene.

Jeg fødte vaginalt og er kanskje heldig, men magen min er helt som før fødsel. Ingen forskjell. Beholdt til og med magemusklene :o)

http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5588&MainArea_5661=5588:0:15,2659:1:0:0:::0:0&MainLeft_5588=5544:52562::1:5569:6:::0:0

Skrevet

Jeg tror ikke selve fødselen gir strekkmerker. Det er graviditeten som gjør det, når magen blir større og større og skinnet strekkes ut. Da jeg var gravid første gangen var det faktisk i 8. måneden jeg fikk flest strekkmerker. Det var første gangen jeg fikk flest strekkmerker, ikke de to andre gangene jeg gikk gravid. Hvis man planlegger keisersnitt rundt termindatoen, så hjelper ikke dette mot strekkmerker. Mageskinnet er strukket ut allerede og strekkmerker får du uansett keisersnitt eller naturlig fødsel.

Skrevet

jeg tror de tar ks for de er redd for å ødelegge vaginaen sin..... nemlig.

Skrevet

Det tror jeg også!

Skrevet

Og de som ikke ammer og har bestemt seg for at de ikke skal det på forhånd, gjør det nok ikke for de er redde for å få hengepupper!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...