Gå til innhold

Svangerskaps Diabetis!!!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Så at dere siakuterte sv.akapsdia..

Jeg er 3 mnd på vei og fikk vite for 2 uker siden at jeg hadde diabetes etter sukkerbelastning. Havnet på 9,1 etter 2 timer. Blitt henvist til sykehus, men ikke fått time før 20.august. Og skal ikke måle noe hos fastlege imellom..

 

Hvordan oppfølging fikk dere i starten??

 

Synes det er lenge til timen jeg fikk og har kun fått et skriv om hva sv.skapsdia er etc og litt om kosthold.

Og har kun fått time hos lege på fødepoliklinikken, ikke hos ernæringsfysi eller dia.pol eller annet.

 

Vet ikke hva som er "normalen" jeg...

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke time før 20.aug?!? det var kanskje litt lenge til ja.

 

Du har jo fått det veldig tidlig da..bare 3mnd på vei?

Du får oppfølging med å være med jm og lege hver sin gang. og diasykepleier som føleger opp målingene dine og langtidsblodsukkeret.

 

Ul vil du få for å følge med veksten på barnet.

 

I begynnelsen så går du ikke så hyppig til kontroll, men i 3.trimester er det 1gang i uka. og annen hver uke med UL

Usikker på hvordan det er så tidlig i svangerskapet.

Skrevet

Vet du om en skal få blodsukkerapparat og måle selv?

Jeg følger streng diaett og kuttet ut alt som kan øke blodsukkeret, men aner ikke om det er godt nok. Er ut på tur hver dag, men kvalmen stopper meg en del..

Skrevet

ja du får apparat å måle blodsukkeret ditt med, så vil jeg tru du får time hos kosternæringsfysiologen.

 

Jeg ville ha ringt sykhuset og spurt om du iallfall kunne få time ho diasykepleier og kostærnaringsfysiologen før den 20. aug. For jeg synes det var veldig lenge å vente.

 

Med meg gikk det 2 uker, syntes det var lenge jeg..for med de 2 første fikk jeg komme dagen etter belastninga.

 

Mye du må tenke på ang hva du skal spise.

 

Skal prøve å gi deg litt råd :)

 

Spise brød med mye fiber i, loff er fy og blodsukkeret stiger rett til værs. Ikke spsie pålegg med mye karbohydrater i.

rene kjøttpålegg, hvitost, leverposteig, makrell i tomat osv er bra pålegg.

 

Så har du disse sukker porsjonene da. Til hvert måltid kan du bestemme deg for hva du vil ha av sukkerporsjonene.

 

Nå varierer det litt hvor mye du kan tøye grensene da..uten blodsukkerapparat så får du ikke sjekket det.

 

Men det du kan velge i rett etter et måltid er 1 frukt, 12 druer, et glass melk, halvt glass juoce, en yoghurt naturell, en halv fruktyoghurt, 20g sjokolade, en pinup, lite kakestykke. Det jeg kom på i farta. Altså kun en av de tingene etter et måltid.

 

lightsaft og brus kan du drikke når du vil. Ikke spise noe mellom måltidene. skal gå helst 3-4 timer mellom hvert måltid.

 

Blodsukkeret ditt er høyest 2t etter mat. Spiser du etter 2timer så vil blodsukkeret ditt stige fra det er på topp til enda høyere. Så 3-4 timer etter mat så er blodsukkeret synket igjenn.

 

Til middag så er det mye karbohydrater i pasta, poteter og ris. Så ikke noe mere en 2 små poteter til middag, og passelig posrjon med ris og pasta. Gr.saker kan du spise så mye du vil av, og det er viktig du spiser gr.saker til middag så du får i deg en del fiber. Fiber gjør at blodsukkeret ikke stiger så fort, uten fiber så stiger blodsukkeret fort og kan bli for høyt.

 

Men at du skal gå uten å vite noe helt til 20.aug er lenge..ring å be om en time tildligere..iallfall til diasykepleieren..

 

Noen flere spørsmål så er det bare å spørre..er mitt 3.svangerskap jeg har svangerskapdiabetes. HAr hatt kostregulert hver gang. Og håper jeg slipper insulin denne gangen også

 

 

Skrevet

Ja jeg reagerte også på det... tenkte jeg kom inn iløpetav juli.

Takk for gode råd! Har kutta ut det meste av sukkerporsjonene bare for å være sikker. Siden jeg ikke vet hva jeg tåler av det.. Har ikke fått noe info hos JM eller legen heller, så blir å finne ut av ting selv på internett. Kommer jeg ikke inn tidligere, kjøper vi et apparat selv og måler på egen hånd. Blir det vanskelig å regulere og få blodsukkeret ned, blir dette siste svangerskap!! Har ei fra før av, og da hadde jeg ingen plager eller komplikasjoner. Så kom litt som et sjokk for meg dette her....

Får satse på at en ikke får dia senere i livet da!!

Har du hatt dia mellom svangerskapene?

Skrevet

nei har kun hatt svangerskapdiabetes.

Men man kan være disponiblet for å få det senere i livet ja.

 

Ligger litt i familien min da..pappa har høyt blodsukker og det hadde min farfar også. Men de fikk det ikke før de var i 50åra da..

 

Men ring sykehuset og si du har blitt henvist pga svangerskapdiabetes, men synes 20.aug var lenge å gå å ikke vite noe. Om de iallfall kunne ordne en time til diasykepleieren før den tid.

 

Ring gynokologisk poliklinikk å høre du..Der du skal gå på svangerskapkontroller fremover. De kan sikker be de på medisinsk ordne time til deg til diasykepleier, kanskje du får tidligere time på Gyn også.

Skrevet

Hei Petronellapia!

 

Det var jammen lenge å vente ja!! De stressa som noen gale for å få meg inn dagen etter målingen min, da jeg kulle bort ei uke og ikke ville nå dia.pol uka etter... Så ring å si at du ikke har anelse hva du skal gjøre, og bare må få komme inn å prate med de.. i allefall må du forlange å få et blodsukkerapparat med en gang.. det kan du vertfall hente deg, samt en resept på disse målepinnene du trenger.. apparatet er gratis..

 

Jeg spiser egentlig lite av disse sukkerporsjonene som lille meg snakker om.. fikk selv beskjed om at all sukkerholdige drikker kunne jeg bare slutte med med en gang.. dvs juice, brus med sukker osv. Så de er jo greie, kan jo ta en zero brus eller noe :o)

 

Spis masse kjøtt/fisk og grønnsaker, det er det beste og du kan egentlig spise veldig mye av det.. bare vær som hun også sier, forsiktig med tilbehøret: poteter, ris og pasta. Kjøpt meg fullkornspasta/ris på butikken, se bak på pakken for de er veldig ulike pr 100 gram de også. Om du eks skal ha kylling og pasta, så lager jeg pastasalat, da blir det mindre pasta pr måltid :o) Små triks, men effektivt.

 

Jeg selv har tatt av 5 kilo nå etter jeg fikk sv.dia, så det kan være en vektnedgang også.. synes det er litt mye, men det kommer vel av at all småspising er borte.. og ikke mye søtt.

 

 

 

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...