LillyLilly Skrevet 12. juli 2008 #1 Skrevet 12. juli 2008 Så har jeg vist fått svangerskaps dia, og i følge JM i går har jeg alt hatt det i en mnd!!! Var og tok glukosebelastning for omtrent en mnd siden, helsesøsteren som stakk meg syntes den siste verdien var litt høy, men var usikker, gikk og snakket med noen og kom tilbake og sa at alt var i orden! Så kommer jeg til JM i går så ser hun på papirene og sier, "Jammen, du har jo svangerskapsdia du! Har du blitt henvist!?" Ehhhh, hæ!!!! var min reaksjon, burde ikke den kjerringa som stakk meg på legekontoret for en mnd siden vist det da!!!! Ble så sint!!! Heldigvis jobber JM på KK med da damene som får dia i svangerskapet og hun bestillte time til meg på mandag med en gang!! Er ikke det at jeg er så bekymret for denne situasjonene, men tenker jo litt på det da, tenk om jeg må ha insulin og tenk om Mini blir stor og tenk om det ikke går bort etterpå!! Blir liksom ikke helt det samme lenger dette!!! Noen som er i samme situasjon, eller vert i samme situasjon som vil dele sine erfaringer med meg!!!???
C@milla *EMIL* Skrevet 12. juli 2008 #2 Skrevet 12. juli 2008 Hos meg ville de ikke ta glukosebelastningen der.. Spurte og grov både jordmor og lege, men de mente at siden jeg ikke hadde sukker i urinen, så ville alt være bra..Sukk, stressa lenge med dette, og da jeg hadde time hos min fastlege fikk jeg overtalt han til dette. Viste seg at blodsukkeret var skyhøyt denne dagen, og at jeg da også hadde sukker i uringen(dette var etter frokost, vanligvis tar jeg jo urinprøven FØR frokost når jeg er på kontroller). Fikk da veldig "hastebehandling" og lurte meg til en glukosetest på sykehuset dagen etter.. etter mye om og men viste det seg at blodsukkeret var langt over grensa for å i hele tatt få ta en sukkerbelastning og fikk da utdelt et blodsukkerapparat dagen etter. Jeg hadde da hatt avviksmålinger på baby som ble større og større.. var oppe i + 17 % og tenkte at: nå går dette til himmels.. Etter å ha lagt om på kostholdet, er nå babyen nede i +3 %... Om det har noe med dette å gjøre...?ikke godt å vite, men klarer meg uten insulin og bare med kostregulering. Bare begynn å følg med på hva du spiser allerede nå du, ting kan endre seg vet du:o) Ikke fintk brød/mel, lite karbohydrater i hele tatt(poteter, ris, pasta, brødmat, frukt, snop, chips,sukker osv) Og erstatt heller med grønnsaker, salater(eks pasta i salat - da blir det jo mindre karbo.) Spis ei tomat istedetfor eple, Rent kjøtt og fisk kan du spise masse av, ta heller et ekstra kjøttstykke istedenfor ekstra ris, yoplait youghurt istedet for vanlig, lite melk - drikk vann heller, ikke drikk juice og disse søte drikkene, heller unn deg en lettbrus... Går bra dette vet du:o) Og spis nøtter og popcorn istedet for snop, sjokolade og chips!(selv elsker jeg gulrøtter og dipp...) Gikk ned 3-4 kilo jeg etter å ha fått påvist sv.dia, og har etterpå(ca.2mnd) holdt vekta akkurat på grammet.. litt fordeler også da! Lykke til!
LillyLilly Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #3 Skrevet 12. juli 2008 Høres bra ut! Er liksom ikke så bekymret på en måte! Bare ikke Knøtte blir stor så er alt i orden føler jeg! Får opplæring på mandag og neste mandag har jeg fått time på poiklinikk for ernæring så her er det hjelp å få i alle ender, er vel strengt tatt bare meg det står på!! Skal spise min siste chips i dag så skal jeg være flink pike frem til han er født! Er veldi fan av grønnsaker og dipp og popkorn så tror ikke det kommer til å bli et problem!
C@milla *EMIL* Skrevet 12. juli 2008 #4 Skrevet 12. juli 2008 Nei da blir det nok ikke noe problem nei ;o) Greit å gå til ernæringsfysiolog, har vært der før også jeg, så egentlig hadde hun ikke så mye å tilføye..
LillyLilly Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #5 Skrevet 12. juli 2008 Har ikke vert borti dette før så jeg er jo litt spennt, men de vet vel hva de driver med. Prøver å stagge lystene på sjokolade (noe jeg egentlig ikke liker og ikke har hatt så lyst på før jeg blre gravid:P) med gulegøtter og tomater! Men det er jo ikke helt det samme!! Har du noen "søte" men sunne ting du unner deg innimellom!?
Trulte76 Skrevet 12. juli 2008 #6 Skrevet 12. juli 2008 hvor høyt hadde du etter belastninga da? jeg ble jo henvist med engang, men tok jo 2 uker før jeg fikk time på sykehuset da (med de 2 første fikk jeg time dagen etter) Diasykepleieren syntes det var rart jeg ikke kom inn før, men nå har jeg vært igjennom dette før og vet hva jeg skulle spise. Men synes det var rart hun som stakk deg ikke hadde peiling. svangerskapdiabetes og vanlig diabetes har to forskjellige verdier..gravide skal holde seg under 8 i blodsukker, menst diabetikere skal helst holde seg under 10. Jeg hadde 9,1 i blodsukker..hadde jeg ikke vært gravid så har jeg hatt høyt ja, men ikke vært diabetiker. Kan også si etter fødslene mine så har jeg levd som normalt igjenn
C@milla *EMIL* Skrevet 12. juli 2008 #7 Skrevet 12. juli 2008 Hmmm.. da må jeg tenke litt.. Jeg har faktisk spist et par ruter med sjokolade i forbindelse med mat(alltid bedre å ta "gale" ting i forbindelse med maten..) da var det den kokesjokoladen med 70% kakao..faktisk mye mindre karbohydrater der ;o) Men sunne og søte ting.. lesser innpå med cherrytomater og sukkererter.. det synes jeg er godt.. Liker best salte ting jeg da.. så da går det i nøtter med salt(pass på om du har lett for å få vann i kroppen, for salt holder på vannet). Mandler er vel litt søte..? Heistad har sukkerfrie produkter som gele og vaniljesaus, sviskekompott osv om du bare mååå ha noe;o) Og så kan du spise litt(et par desiliter tror jeg de sier) med jordbær og andre bærtyper. får deg ei skål med jordbær vertfall, de er jo supersøte;o)
Trulte76 Skrevet 12. juli 2008 #8 Skrevet 12. juli 2008 står i lista over sukkerposjonene jeg kan velge mellom (ark jeg fikk med meg fra sjukehuset) istedet for et glass melk, kan man f.eks ta en frukt eller 20g sjokolade. Så litt sjokolade rett etter mat går bra så lenge man ikke spiser eller drikker noe annet søtt til det måltidet Idag unnet jeg meg en halv melkesjokolade med dajm. er 50g i en hel, så spiste halve..ta halve etter kveldsmaten
C@milla *EMIL* Skrevet 12. juli 2008 #9 Skrevet 12. juli 2008 Tror den kokesjokoladen med 70 % kakaoinnhold,var på 35-40 g karbohydrater pr100gram!! Og hele plata er jo på 100 gram ;o) Koste meg skikkelig med den sist helg..hehe.. snakk om å finne gleder i de små ting ja..Men målte meg ganske ofte da for å sjekke.
Trulte76 Skrevet 12. juli 2008 #10 Skrevet 12. juli 2008 på den melkesjokolade med dajm på 50g der står det 25g er 14g karbohydrater. Den er iallfall farlig god, så bra de kom med mindre sjokolader av den.. Jeg måler hele dager 2 ganger i uka, så måler jeg meg når jeg prøver ut ting bare for å se hva jeg tåler Nesten som det er litt interessant også å drive å utforske hva man kan spise og hvor grensene går hehe..
C@milla *EMIL* Skrevet 12. juli 2008 #11 Skrevet 12. juli 2008 Måler meg egentlig mye mer jeg, men like mye av nysgjerrighet som av nødvendighet. Har fått beskjed om å måle 4 dager i uka om jeg blir lei, og noen dager glemmer jeg ut å måle før/etter noen måltider.. så det blir til at jeg har blodsukkerapparatet liggende i veska konstant og drar rundt på det. Eks så spiste jeg rekeskiver med min mor igår, hadde da 4,5 før og 8,5 etterpå..det kom jo selvfølgelig av skivene,som skulle være av rug, men ved nøye lesning så jeg at hovedingrediensen var hvetemel..jaja, var bra resten av dagen, og idag går det på skinner:o)
Trulte76 Skrevet 12. juli 2008 #12 Skrevet 12. juli 2008 visst det inneholdt bare hvetemel i disse brødene så flyger jo blodsukkeret opp. Jeg fikk beskjed om at det er nok jeg måler med 2 anger i uka. hadde 9,1 etter belastninga. med nr en hadde jeg 8.9 og samme beskjed. Men med nr to hadde jeg 9,8 og da måtte jeg måle annen hver dag.
LillyLilly Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #13 Skrevet 12. juli 2008 Min verdi var etter glukose belastningen da, og da var den på 8,6. Fikk beskjed av JM i går (som jobber med svangerskaps dia til vanlig) at nivået skulle være under 7, stemmer ikke det!? Ble litt usikker jeg nå, siden det var det hun sa i går!
C@milla *EMIL* Skrevet 12. juli 2008 #14 Skrevet 12. juli 2008 LillyLilly:Joda, det skal nok helst det. Ser de skriver i disse brosjyrene osv at under 6 FØR mat og under 7 ETTER mat. Merker veldig at blodsukkeret går ned ved litt fysisk aktivitet jeg, det er verdt å sjekke ut:o)Kan gjøre litt ekstra etter mat om du har spist noe litt på kanten da;o) Lille meg...:Ellers må jeg si at du er nå heldig som slipper å måle i hytt og pv.. men det kan jo godt komme av at du har hatt det flere ganger før, og vet hva du skal gjøre/ikke gjøre angående mat. Men indremedisineren som har dia.pol for svangre kvinner her sa altså 4 dager i uka til meg.. så får jeg måle ekstra da.. jaja )
LillyLilly Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #15 Skrevet 12. juli 2008 Oki, flotte greier!! Regner med jeg får det meste av info på mandag når jeg skal på KK da. Men en lurer jo offte litt fordiom!!
Trulte76 Skrevet 12. juli 2008 #16 Skrevet 12. juli 2008 trengte jo å bare måle 2 ganger med nr 1 også. Trur det avhenger hvor høy blodsukkeret var etter belastninga. Jeg må iallfall holde meg under åtte, helst 7. Men er jo mange ganger på målingene mine jeg har hatt 7, et eller annet, men andre målingene den dagen har vært fine, så det har ikke diasjukepleieren sagt noe på. Bare jeg holder meg under 8. Fikk besked om at jeg skulle ikke frike ut visst jeg en sjelden gang kom oppi åtte da. Langtids blodsukkeret mitt har ligget på 5.0. 5.3 og 5.4 noe som er veldig bra Til deg HI: 8,6 var ikke så veldig høyt da, så du trenger nok ikke insulin. Her blir man ikke henvist til sjukehuset før man er 9.0 Men over 8 er uansett høyt etter sukker belastning. Og man må passe på hva man spiser.
C@milla *EMIL* Skrevet 12. juli 2008 #17 Skrevet 12. juli 2008 Da kommer det nok av at jeg hadde over 7 på fastende da.. 8,2, så jeg fikk ikke tatt glukosebelastningen en gang... ) men kan man måle langtidsblodsukkeret selv? for det har de ikke gjort på meg..
Trulte76 Skrevet 12. juli 2008 #18 Skrevet 12. juli 2008 ja har du høyt fastende så tar de ikke glukosebelastning på deg. De ser det an hvor høyt fastende er. Mitt var 4,4 noe som er veldig bra..men hadde høyt etter belastning likevel Langtidsblodsukkeret kan du ikke måle selv. Jeg tar blodprøve annen hver uke, så får jeg vite med diasykepleieren hvor høyt det var. Siden jeg ligger så fint så trenger jeg bare ta blodprøve annen hver uke.
C@milla *EMIL* Skrevet 12. juli 2008 #19 Skrevet 12. juli 2008 så rart at de ikke gjør det på meg... Jeg går jo også til sjekk, men skriver nesten hver dag målinger, så har bare fått sjekka boka mi, og så er det greit liksom.. synes ikke de har gjort stort i denne forbindelsen jeg.. Merkelig!
Trulte76 Skrevet 12. juli 2008 #20 Skrevet 12. juli 2008 ja synes jeg også er rart. For det er langtidsblodsukkeret de går ut ifra.
LillyLilly Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #21 Skrevet 12. juli 2008 Menne, blir fødselen til alle som har svangerskaps dia satt i gang!?
Trulte76 Skrevet 12. juli 2008 #22 Skrevet 12. juli 2008 der jeg går på kontroll har de iallfall i praksis at man ikke får gå så lenge over terminen..
LillyLilly Skrevet 12. juli 2008 Forfatter #23 Skrevet 12. juli 2008 Oki, får høre med de på mandag! er jo en stund igjen, men føler hele tiden på meg at jeg ikke kommer til å gå over. Vet det er merkelig, men ser det bare ikke for meg liksom!! Kan jo bare være en illusjon, siden jeg gleder meg sånn!! Eller så ser vel ingen for seg at de skal gå over terminen!
Trulte76 Skrevet 12. juli 2008 #24 Skrevet 12. juli 2008 jeg fikk beskjed fra legen på sykehuset man vurderer fra uke 38 igangsetting, men er blodsukkeret vært fint hele veien kan man gå til terminen. Så er igrunn greit å vite jeg slipper å gå 2 uker over tiden med nr 1 ble jeg igangsatt 4 dager over og nr 1 1 dag før.
C@milla *EMIL* Skrevet 12. juli 2008 #25 Skrevet 12. juli 2008 ja det med overtid har jeg glemt å spørre om ..får skrive ned )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå