nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #26 Skrevet 10. juli 2008 Oi, trodde virkelig ikke noen kunne ta så på vei for dèt ordet!!! Jøss....!! Men takk til Grevinne von Grillvott for forklaring på ordet hysterisk heh. Og ingen er vel så kort her at de ikke skjønner hva jeg mente med innlegget uansett ord - hadde jeg villet kranglet pga det ordet, hadde jeg lagt det der..! Vil som sagt bare høre andres meniger og tanker på nettopp det å følge forhåndsregler, tiltak, råd. Om hva dere syntes er hysterisk eller veldig påpasselig
Grevinne von Grillvott Skrevet 10. juli 2008 #27 Skrevet 10. juli 2008 Kreps86, Jeg reagerte overhodet ikke på måten du brukte ordet i innlegget du skrev, men heller på akkurat det samme som du tok opp; nemlig at man stempler noen som hysterisk med en gang de velger å ta mange forhåndsregler når de er gravide. Jeg har også ofte stusset på akkurat det, og derfor syntes jeg at innlegget ditt var høyst relevant og velskrevet, og det var derfor jeg tillot meg å skrive om hva ordet "hysterisk" faktisk betyr. At det jeg skrev ble kalt en unødvendig lang tirade er også helt i orden, men jeg er ikke interessert i å gå inn i noen aggressiv ordutveksling for å forsvare hvorfor jeg skrev det jeg skrev. God natt! :-)
Girlygirl83 Skrevet 10. juli 2008 #28 Skrevet 10. juli 2008 Heller hysterisk enn uforsiktig! Jeg syns det bare er positivt at vi bor i et land hvor gravide nøye blir fulgt opp om hva som er bra og ikke. Selv har jeg mer forståelse for de som er såkalt "hysteriske" enn de som forsvarer at de maler, spiser salami, løfter tungt osv bare fordi de ikke vil være hysteriske. Hallo? Det er ingen som kommer til å gi dere noen medalje fordi dere løftet den tunge kofferten................. Nei, heller føre var sier jeg. Og det er nok en grunn til at myndighetene blir strengere med hva man kan og ikke kan spise nettopp fordi forskning pågår konsant og nye opplysninger kommer frem. Tenk litt på at det var mange flere barn som døde i mors liv før i tiden enn nå! Jeg tar ingen sjangser.
kaang Skrevet 11. juli 2008 #29 Skrevet 11. juli 2008 Ha-ha, litt morsomt å lese dette. Det er bare kvinnfolk som klarer å lage en krangel av ingenting ;-) Min oppfatning er at mange damer er nettopp hysteriske (ekstreme, overbeskyttende, kall det hva du vil) spesielt som gravide. Nå kommer jeg fra Nord-Norge og der bruker vi kraftige uttrykk uten at noen går i forsvar av den grunn.
siddismamma Skrevet 11. juli 2008 #30 Skrevet 11. juli 2008 Ostekake er frarådet her i England, ikke pga osten, men pga at den inneholder eggedosis, altså rått egg. Her blir man oppfordret til å kun spise egg som er hardkokt pga at salmonella er forholdsvis utbredt. Jeg synes hvertfall man skal holde seg unna all mat som kan gi matsmitte/forgiftning e-coli, salmonella, listeriose etc. Enkelte matvarer er ikke anbefalt pga at de inneholder ting aom ikke er bra i store mengder for gravide eks enkelte typer fisk (pga tungmetaller), leverpostei (pga mye A-vitamin) og peanøtter (kan gi hyperallergisk barn). Om man et par ganger i løpet av svangerskapet skulle spise små mengder av slike matvarer så tviler jeg på at det vil ha noen konsekvenser. Poenget er vel at man ikke skal konsumere en boks med peanøttsmør i uka.
Lacey*har fått erta Skrevet 11. juli 2008 #31 Skrevet 11. juli 2008 Ja, ok. Da bruker vi ordet hysterisk. Jeg er vel hysterisk da! Jeg følger ganske nøye hva jeg putter i munnen. Vil dere vite hvorfor? Jo fordi mitt barn er sykt og jeg ikke vet om det kommer til å overleve i magen min. Ikke vet jeg om det kommer av at jeg ikke var så forsiktig i begynnelsen heller. Det gnager litt på sammvittigheten kan du si. Så om noen har lyst til å kalle meg hysterisk av den grunn, så vær så god. Men jeg synes fortsatt det er et upassende ord å bruke!
Lacey*har fått erta Skrevet 11. juli 2008 #32 Skrevet 11. juli 2008 har ikke vært ute med piggene en eneste gang i grunn. Jeg har forklart hele veien på en ordentlig måte hva jeg mener.
WPW Skrevet 11. juli 2008 #33 Skrevet 11. juli 2008 Oj, det var trist å høre! Hva er galt? Krysser iallfall fingrene for at det skal gå bra, og skjønner godt at du da velger å ta alle mulige forhåndsregler. Selv tenker jeg ikke så masse på hva jeg spiser og ikke spiser, men jeg unngår stort sett det som anbefales av de fleste. Lakris og kaffe derimot... NAM!!!
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #34 Skrevet 11. juli 2008 Ok..., da skjønner dere hvertfall hva jeg vil med innlegget..! Kalle det hysterisk, veldig påpasselig, eller kalle det hva dere vil Men grunnen til at jeg skrev det, og at jeg er nysgjerrig på dere andres tanker & meninger i forhold til dette, er at nesten hver gang jeg er ute å spiser, gjør noe annet, møter en katt osv sammen med venner, familie, kollegaer, så sier de at jeg er blitt "hysterisk"... Om alle gravide kvinner er det nå til dags! Og dette kun fordi jeg har tatt mine forhåndsregler, kun fordi jeg velger å følge enkle foretak som har blitt skrevet!!! Ingenting av dette er gått utover min hverdagslykke - og det er _mitt_ valg at jeg selv velger å ikke gjøre/spise enkelte ting, mens andre ting velger jeg å gjøre/spise. Og selv om jeg har valgt dette selv, så STORTRIVES jeg som gravid :D Nyter hver dag! Ikke en brødskive med salami ville gjort det bedre en gang.. Som er yndlingspålegget mitt. Og Lacey - dumt at du går i forsvar for ordet "hysterisk"... Men kall det hva du vil for min del Hovedpoenget er at du skjønner innlegget. Veldig trist å høre om babyen din.. Ønsker deg lykketil videre!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 11. juli 2008 #36 Skrevet 11. juli 2008 Jeg er også enig i at andre rundt oss gravide ikke ser ut til å forstå hvorfor vi tar visse forhåndsregler, følger rådene fra matportalen osv. Men jeg velger faktisk å la vær å diskutere det med dem som måtte være uenig i at det å spise spekemat kan være en risiko for babyen i magen. Jeg vet med meg selv hva jeg vil spise/gjøre når jeg er gravid, og bryr meg ikke om andre er uenig. Men å bli kalt hysterisk syns jeg er overdrevet. Nettopp fordi nyere forskning viser at ikke alt er bra for den lille i magen, og da er man vel ikke hysterisk ved å unngå de tingene som kan skade? Som Lacey sier, vi er bare påpasselige:)
Brillefint - Jadda! Skrevet 11. juli 2008 #37 Skrevet 11. juli 2008 hehe... denne tråden spora jo bare LITT av innomellom Jeg slutta å røyke/snuse da jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg spiser salami som har god holdbarhetsdato, og ALT av oster som er pasteurisert... Og parmesan (selv om den ikke er det, men listeria trives ikke i harde oster så derfor anses parmesan som helt trygt å spise). Drikker også kaffe. Kanksje litt for mye? Det er helt greit for meg at andre er mye mer påpasselig, men må le litt (og blir provosert) av uttalelser som: HVORDAN KAN DU VÆRE SÅ EGOISTISK AT DU SPISER SALAMI!?!?!?!?!? (Ja, det har jeg faktistk lest her inne på BIM). Men men... Vi er vel forskjellige... og fint er det!
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 11. juli 2008 Forfatter #38 Skrevet 11. juli 2008 Ja, vi er alle forskjellige og vi har forskjellige grenser - og det bør vi få lov til å ha uten at noen kaller oss hysteriske. Eller veldig påpasselig Jeg bryr meg heller ikke nok om det til at jeg gidder å diskutere det med de som sier det rundt meg av venner, familie og kollegaer... Og det er da derfor godt for meg å se her at jeg ikke er alene om å følge div. forhåndsregler, vedtak osv. For det er som sagt våre valg det vi ønsker å følge
Lemonia Skrevet 11. juli 2008 #39 Skrevet 11. juli 2008 Ja, jeg synes nok mange er hysteriske (langt forbi "påpasselige" altså) straks de blir gravide. Det er helt greit å følge Mattilsynets anbefalinger, men når man ikke tør spise noe som helst kjøttpålegg, ikke drikker en eneste slurk cola eller annen koffeinholdig drikke, er redd for at man skal abortere fordi man har hatt en heftig gråterunde, ikke tør reise til syden i det hele tatt osv osv, da er man hysterisk etter min mening. Nå er jeg på den helt andre siden da. Jeg spiser medium stekt biff, spekemat og pasteuriserte mykoster slik jeg føler for det. Cola drikker jeg også, men bøtter ikke innpå hver dag akkurat. Til syvende og sist må man gjøre det man klarer å leve med selv, men personlig synes jeg synd på de mennene som lever med hysteriske gravide og jeg synes enda mer synd på de barna som skal vokse opp med disse mødrene. Det er mine tanker i allefall.
kaang Skrevet 11. juli 2008 #40 Skrevet 11. juli 2008 Jeg blir dårlig av å se overbeskyttende og konstant engstelige mødre. Skjønner de ikke at dette smitter over på barna? Også disse blir overforsiktige og utrygge. Hvis du ikke tør å spise salami eller ta deg en kopp kaffe mens du er gravid, da tror jeg det bare er begynnelsen på det som kommer etterpå. Hvis du hele tiden streber etter å være på den sikreste siden, er det lett å bikke over til det ekstreme. For hvor skal du stoppe med å være påpasselig? Hvor går grensen? Jeg har til og med vært borti en dame som dekket hele leiligheten med tykke pledd fra gulv til tak, fordi hun var redd for at den lille skulle slå hodet i murgulvet/veggen (murhus i Italia her jeg bor). Hun er norsk. Da ble JEG hysterisk da! Tenkte på den stakkars ungen og den oppveksten han kan vente seg. Er det noen som mener at hun ikke bikket over? Sunn fornuft og alt med måte er min leveregel som gravid.
AO3 Skrevet 12. juli 2008 #41 Skrevet 12. juli 2008 Jeg ser du har fått masse svar, og jeg orker ikke lese gjennom alle. Jeg føler egentlig ikke det er så mye jeg må gjøre annerledes nå som jeg er gravid. Jeg holder meg unna myke og/eller upasteuriserte oster, spekemat, spekepølse etc - de vanlige anbefalingene mht listeriose og toxoplasmose. Ellers spiser jeg det jeg selv vil! Jeg prøver å kutte ned på coladrikkingen, jeg er colaholiker... *sukk* Men jeg drikker både brus (i mindre mengder), spiser kake, sjokolade og godteri. Bare ikke hele tiden. Samboeren min tømmer kattekassen. Jeg løfter ikke ting jeg selv føler er for tunge - jeg lytter på det kroppen min sier. At man ikke bør ri eller drive med fjellklatring + andre former for sport som innebærer mulighet for slag og/eller knall og fall ser jeg vel egentlig på som en selvfølge, og ikke noe problem? Jeg lever egentlig omtrent som vanlig, og føler ikke at disse tingene man "må" eller "ikke må" gjøre utgjør noe hinder for meg i hverdagen. Det er ting jeg ikke har noe problem med å holde meg unna, og jeg ser ikke noe behov for å være eller bli hysterisk.
farmen Skrevet 12. juli 2008 #42 Skrevet 12. juli 2008 føler meg langt fra hysterisk:) Jeg gjør alt som vanlig, bare holder meg unna alkohol. Røyke sluttet jeg med på nyttårsaften Spekepølse spiser jeg (ferskt!) og tar ikke på meg større ting enn jeg makter, og sånn var jeg da virkelig før òg;) hehe! Alt med måte, sier jordmora mi!
barbara Skrevet 12. juli 2008 #43 Skrevet 12. juli 2008 Heisann! Jeg tenker at alle får gjøre det de er mest komfortable med, og at risikoen for å pådra ungen skader utfra feks det man spiser i Norge er veldig liten uansett. At de fleste velger å ikke ta noen sjanser må jo være helt supert - samtidig som at jeg ikke gidder hisse meg opp over at noen feks spiser salami selv om jeg ikke gjør det selv - de må få lov til å ta en selvstendig avgjørelse mtp hvordan de vil forholde seg til en veldig lav risiko. Å overdrive, feks ved å drikke veldig mye alkohol, eller å trappe opp røykinga istedenfor å trappe ned, er selvfølgelig ugreit. For min egen del følger jeg matportalen.no, med et par små unntak. Jeg har stort sett aldri oversikt over hvor mye fisken jeg spiser veide da den ble fisket, så det er mulig den overskrider kilogrensa, men skitt au. Også er jeg veldig glad i medium stekt biff, så det har jeg spist et par ganger. Jeg glemmer innimellom å skylle jordbær før jeg spiser dem, men fortsetter å spise når jeg først har kommet på det... Jeg klapper katten til bestevenninnen min (men den er innekatt og vi bodde sammen før, så om den er smittefarlig regner jeg med at jeg har fått eventuell smitte da og dermed er immun nå). Salami og annen spekemat spiser jeg ikke, samboeren har fått beskjed om at salami skal handles inn så fort ungen er født:-) Tviler på at det er et stort problem å spise det og hisser meg ikke opp over at andre gjør det, men ser ingen grunn til å ta sjansen på det selv nå. Kompenserer med å spise frossenpizza med pepperoni, som jo både er frosset og stekt:-) Ellers har jeg paradoksalt nok aldri drukket mer cola før enn jeg gjør nå som gravid, pga kvalmen (kaster opp en gang eller to i uka fremdeles, og er nå 23 fullgåtte uker) har jeg drukket masse cola, det får heller være at det inneholder i overkant mye koffein.
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 13. juli 2008 Forfatter #44 Skrevet 13. juli 2008 Sunn fornuft og alt med måte!! Det er sant det... Og så lenge ingenting går utover hverdagslykken, at man trives som gravid, er jo det det viktigeste Alle velger vi selv hva vi ønsker å følge, men moro er det å se hvordan flere tenker om dette - takk for alle svar hvertfall Og lykketil videre i svangerskapet da, jenter!
Blixen*** Skrevet 13. juli 2008 #45 Skrevet 13. juli 2008 Uff dette er vanskelig å forholde seg til. Noen dager blir jeg litt redd og andre dager tar jeg alt med stor ro. Har tatt meg en lang og deilig ridetur mens jeg har vært gravid. Det gikk veldig bra. Er på ferie ( i norge) her er det flere gårdskatter og kattunger. Jeg koser med de som bare det. Jeg drikker kaffe og brus hver dag. Spiser lakris, og vasker ikke alltid jordbærene mine. Har serranoskinke i kjøleskapet som jeg ikke vet om jeg tør å spise. Prøver å holde meg unna brie ost som jeg elsker, selv om jordmor sa at det var bare å spise norsk brieost. Viste ikke at peanøtter var neimat før jeg leste her. Man blir jo helt tullete i hodet av alt dette.. og ja noen ganger til og med lettere hysterisk. Man kan ikke begynne diskutere ordets rette betydning her, i dag betyr hysterisk noe annet enn det gjorde da Freud levde! Vennina mi leste for mye slikt da hun var gravid, og ble helt besatt på å vaske seg på hendene. Redd lukter og bakterier. Hun hadde nesten ikke hud igjen på hendene og sto klar med antibaktriell spray hvis du lånte toalettet hennes! Har bestemt meg for ikke å bli sånn! Tenk før når de ikke viste slike ting da.. vi ble jo født alle oss som er her. Klart flere overlever nå en før, men tror ikke det har så mye å gjøre med at de fleste som er gravide nå har sluttet å spise salami.
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 13. juli 2008 #46 Skrevet 13. juli 2008 Hehe, her har du startet litt rabalder ser jeg kreps Så lenge man vil det beste for den lille i magen og tar de forhåndsregler en selv føler for så vil iallefall ikke jeg bry meg om noen andre vil kalle meg hysterisk eller overbeskyttende eller hva som helst. Hver og en får gjøre det en selv tror er best, og følge de rådene en føler det ligger noe i! Jeg bærer tunge handleposer og softis har faktisk vært i min mage under graviditeten - og det har gått veldig fint. mens andre ganger blir jeg usikker og spør da heller en gang for mye, enn en for lite. Kanskje har akkurat det jeg spør om vært diskutert opp og ned i mente her inne før, kanskje spør jeg dumt, eller er overnærvøs til tider. Jeg vet jo at jeg er overnærvøs til tider, bekymrer meg for vondter og ikkevondter, men i bunn og grunn ligger det i ønsket om å beskytte den lille i magen Så kall meg det dere vil, jeg spør mine dumme spørsmål med den beste mening jeg, så vil jeg heller være "hysterisk" i disse månedene, det blir helt sikkert ikke bedre når den lille kommer til værden heller Men det er helt OK Og det er du også kreps!! Klem til deg kreps, og den lille prinsen din
Blixen*** Skrevet 13. juli 2008 #47 Skrevet 13. juli 2008 Er softis farlig også?? oisann det har jeg spist hver dag...tror jeg må slutte å være her inne:(
husmus &2 Skrevet 13. juli 2008 #48 Skrevet 13. juli 2008 Jeg tror også jeg må slutte å være her inne. Ante ikke at lakris var farlig!!
husmus &2 Skrevet 13. juli 2008 #49 Skrevet 13. juli 2008 Når det er sagt, så har jeg dårlig samvittighet nesten uansett hva jeg spiser, hehe. MEN, kan man spise bløtkokt egg? Sjekket matportalen og fant ikke noe på det men jeg har lenge innbilt meg man ikke kan og holdt meg unna, men suget er stort etter bløtkokt egg...
Lille&Jeg + Bøllefrø :) Skrevet 13. juli 2008 #50 Skrevet 13. juli 2008 Spis softis du Var en advarsel her inne for leeeenge siden om at renholdet på maskinene var veldig viktig, var det dårlig kunne det oppstå bakterier! Men det skal vel være trygt de aller fleste steder, ser det shabby ut så hadde du vel ikke kjøpt is dær i utgangspunktet Så kos deg med isen du, det gjør jeg!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå