nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 10. juli 2008 #1 Skrevet 10. juli 2008 Er vi det hvis vi velger å forholde oss til disse enkle foretakene som har kommet frem av forskjellige leger, jordmødre osv? Eller er vi ikke det..? Jeg mener, det med å holde seg unna røyk og alkohol er jo en selvfølge! Men det med salami er det forskjellige meninger om.. Man skal ikke spise spekemat, ikke kose med katter, ikke løfte tungt, ikke spise upasteurisert ost.. Leste tilogmed en plass her inne at man ikke bør spise ostekake (!?), og det er jo laget av naturell kremost som faktisk er pasteurisert. Man bør ikke ri, ikke fjellklatre... Ikke drikke så-så mye kaffe, cola, brus eller svart te. Ikke spise godteri eller for mye lakris osv. Ta det med ro hele tida. Lista er lang for hva man skal eller bør holde seg unna..! Hvis man velger å følge alle disse foretakene da- Og før jeg ble opplyst, spiste jeg salami. Min jordmor mente man kunne det, mens andre mente man ikke kunne det! Så da sluttet jeg med det for å være sikker.. Jeg har koset med utekatter til venner, fordi jeg har glemt meg av. Jeg har spist varm mat med spekeskinke, også før jeg ble opplyst om at ingen spekeskinke er bra, uansett, varm eller kald. Jeg har løftet tunge ting, og gjør det femdeles avogtil på jobb, og har nå fått masse tilrettelegging. Jeg spiser fetaost som jeg vet er pasteurisert. Jeg spiser godteri, is og drikker brus i helger. Jeg hviler meg når jeg har tid, mens andre dager går i ett... Kansje blir man litt hysterisk som gravid?! Men er det virkelig å være hysterisk når man kun vil det beste for våre små.... Og det ikke går utover noen hverdagslykke. Altså, ikke vet jeg! Jeg bare lurer på hva dere andre mener og tenker om det For min del så stortrives jeg som gravid!! Og ser ikke på meg selv som hysterisk selv om jeg velger å følge noen enkle foretak.
MintCondition Skrevet 10. juli 2008 #2 Skrevet 10. juli 2008 Jeg tror veldig mnage BLIR hysteriske, jeg har også lest spørsmål her inne om man kan spise a)ostekake b)makrell i tomat c)kaviar Og om man kan gå med høye hæler på skoene, om man kan ha laptopen på fanget, sole seg, farge håret, i det hele tatt... Jeg lurer på om ikke mange glemmer å tenke litt selv jeg, rett og slett. Det er liksom ikke verre enn å holde seg unna alkohol og tobakk og narkotika, spise sunn FERSK mat og holde seg i så god form som mulig..
Lacey*har fått erta Skrevet 10. juli 2008 #3 Skrevet 10. juli 2008 Dette har vært diskutert før. Jeg råder deg heller til å lese alle de debattene jeg. For jeg tror ikke du får noen andre svar her. De som holder seg borte fra enkelte saker og ting er ikke hysteriske. Synes det blir et litt for dumt ord å bruke.
umpa lumpa Skrevet 10. juli 2008 #4 Skrevet 10. juli 2008 Nei, jeg synes ikke vi er hysteriske når vi følger kostholdsrådene og tar de forhåndsregler vi kan for våre små. Det er jo ikke mange mnd av livene våre vi må avstå fra dette, og jeg personlig synes nå ikke det frister med spekeskinke etc når en vet at det er forbundet med en viss risiko. Men jeg som du har også brutt mange av disse forhåndsreglene enkelte ganger, glemsk må vi nå få lov til å være. :-) Vi gjør vel alle vårt beste, og det er bra nok! Vi må i allefall ikke la dårlig samvittighet ødelegge denne fine tiden for oss
MintCondition Skrevet 10. juli 2008 #5 Skrevet 10. juli 2008 ..men det er enorm forskjell på å følge kostholdsråd og ikke spise kaviar i svangerskapet liksom...fordi man tror det er farlig. Eller avlive katten sin fordi noen mener man ikke skal klappe en katt når man er gravid (som forøvrig bare er vissvass).
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 10. juli 2008 Lacey : jeg er ikke ute etter å ta noen! Bare lurer på hvordan andre tenker i forhold til dette Nysgjerrig som jeg er, syntes jeg det er moro å se hva andre mener. Alle har vi vår egen "grense" for hvor mange tiltak vi selv vil velge å følge osv.
Lacey*har fått erta Skrevet 10. juli 2008 #7 Skrevet 10. juli 2008 Sier absolutt ikke at du er ute etter å ta noen, men dette har jo vært diskutert til døde så mange ganger før. Også synes jeg det er dumt å bruke ordet hysterisk om andre. Hvis noen velger å holde seg borte fra mat som inneholder en viss risiko, så synes jeg de skal få lov til det uten å bli kalt hysteriske. Samtidig som jeg synes at de som har et mer avslappet forhold til mat, skal få lov til å ha det, uten å bli dømt som dårlige mødre. Igjen:les de andre innleggene, så finner du ut hva folk tenker i forhold til dette.
ipeggy Skrevet 10. juli 2008 #8 Skrevet 10. juli 2008 Jeg synes det blir fryktelig mye å tenke og huske på hele tiden. Alle disse rådene er jo kommet først nå de senere årene. Jeg viste listen til min bestemor, som ble helt overveldet. Ut fra den listen skulle hun jo ikke hatt et eneste friskt barn...! Da min mor gikk gravid med min lillebror (nå 17) rådet legen henne til å ta et glass vin hver dag pga blodtrykket... Han er i aller høyeste grad en frisk og oppegående gutt!
trultemor07 Skrevet 10. juli 2008 #9 Skrevet 10. juli 2008 Jeg syns det er en del hysteri rundt graviditet. Man kan vel leve selv om man er gravid. Det virker nesten som det er bedre å la vær og spise i 9 mnd, og helst legge seg ned på senga. Man kan faktisk løfte selv om man er gravid, og man kan faktisk kose med katte. Når du er gravid er det viktig å spise variert, slik at du får i deg alle næringsstoffene du trenger. Noen få matvarer kan inneholde mikroorganismer eller stoffer som kan være skadelig for fosteret, selv om de ikke er farlige for deg som voksen. Matportalen gir deg en oversikt norske myndigheters kostholdsråd til gravide. ( fra matprotalen, legg merke til noen få matvarer kan inneholde .......) I følge her inne vikrer det som de aller fleste matvarer inneholdermikroorganismer. Tror det gjelder å bruke sunn fornuft.
Anina P. Skrevet 10. juli 2008 #10 Skrevet 10. juli 2008 Helt enig med deg "kreps86 med prins i magen!". Jeg har stilt meg selv de samme spørsmålene. Jeg tror at alle disse rådene og retningslinjene har vippet over til det hysteriske på bakgrunn av enkelttilfeller. Menneskeheten har gått videre i alle år uten disse rådene, og det har kommet ut friske og sunne personer. Forstår godt alle de som følger rådene for hvem vil ikke yte sitt beste for sitt barn. Forstår samtidig godt de som har et mer avslappet forhold til det hele. Det er som du sier viktig å ha litt perspektiv og nyte hverdagslykken og ikke la rådene ta overhånd. Kjære Lacey. Hva er det med deg? Hvorfor kan vi ikke få diskutere dette så mye som vi bare vil. La vær å gå inn på slike sider dersom du ikke tåler å diskutere det. Kanskje du er "dreven" og har gått igjennom dette flere ganger men for oss andre som er "nye" og litt usikre så kan vi vel få diskutere?!
Lacey*har fått erta Skrevet 10. juli 2008 #11 Skrevet 10. juli 2008 Kjære deg, jeg påpeker simpelthen at ordet hysterisk ikke er på sin plass å bruke! Jeg synes det rett og slett er dårlig gjort å plassere noen i bås. Men jeg forventer ikke at alle skal forstå det selvsagt. Jeg er ikke dreven i det hele tatt. Jeg går med førstemann, men jeg må få lov til å si at jeg synes ordet hysterisk ikke er på sin plass å bruke? Eller er det bare forbeholdt enkelte å ytre sin mening?
Anina P. Skrevet 10. juli 2008 #12 Skrevet 10. juli 2008 Du får gjerne ytre dine meninger men du skrev nemlig dette" Dette har vært diskutert før. Jeg råder deg heller til å lese alle de debattene jeg. For jeg tror ikke du får noen andre svar her." Jeg mener at vi må vel få diskutere akkurat hva vi vil og bruke de ordene vil føler for. Selv når det kan være overdrevent å bruke ord som "hysterisk" så er det et ord i mangel av noe bedre.
vinter-baby Skrevet 10. juli 2008 #13 Skrevet 10. juli 2008 Enig med deg.... hvorfor skal vi ikke få diskutere dette her, selv om det har blitt diskutert før? Synes faktisk at å svare med "les de andre diskusjonene, så får du vite hva andre mener" er ganske frekt. Da kan jo heller du som tydeligvis er litt lei denne diskusjonen bare la være å lese innlegget, og ikke minst la være å svare, så kan vi som synes det er interessant få diskutere i fred?! Bare en tanke...
nellik-alle gode ting er 3 Skrevet 10. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 10. juli 2008 Er gøy med tilbakemeldinger Takk for svar alle sammen. Men hvilke forhåndsregler, foretak osv følger dere, hvor går "grensa" deres for hysteri eller ikke? Og Lacey - jeg sier ikke at noen ER hysteriske eller at noen IKKE ER hysteriske, jeg bare lurer på hvor dere andre sine grenser for å være det går. Hvilke forhåndsregler, foretak følger du foreksempel?
Grevinne von Grillvott Skrevet 10. juli 2008 #15 Skrevet 10. juli 2008 Jeg synes ordet "hysterisk" burde byttes ut med "veldig påpasselig" i denne debatten.
Anina P. Skrevet 10. juli 2008 #16 Skrevet 10. juli 2008 Tusen takk "Grevinne von Grillvott". Jeg synes at det var et godt uttrykk.
Lacey*har fått erta Skrevet 10. juli 2008 #17 Skrevet 10. juli 2008 Det er da ikke frekt. Jeg tror dere leser mer i innleggene mine enn det de er ment som. Jeg mener faktisk at HI her får mye info om hun leser de andre innleggene som omfatter akkurat dette emnet. At enkelte her er ute med piggene med en gang pga av det får være deres sak. Videre sier jeg min mening om å bruke ordet hysterisk, noe som jeg mener kan være et dumt beskrivende ord.
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 10. juli 2008 #18 Skrevet 10. juli 2008 Du var vel strengt talt ute med piggene med en gang du og?
+Tina+ Skrevet 10. juli 2008 #19 Skrevet 10. juli 2008 eller ordet "overbeskyttende".. kan brukes.. tolk ordet som dere vil, enten det er negativt eller positivt..
Grevinne von Grillvott Skrevet 10. juli 2008 #20 Skrevet 10. juli 2008 Orden "hysterisk" kommer fra det greske "hystera" som betyr livmor. Det har tradisjonelt blitt brukt av menn på kvinner som en del av en hersketeknikk. En kvinne vil alltid kunne kalles "hysterisk" i egenskap av at hun har en livmor, og på denne måten har menn forsøkt å holde kvinner nede i generasjoner. At kvinner i dette forumet bruker det som en betegnelse på andre medsøstre som, etter deres mening, er altfor opptatte av å ta godt vare på det ufødte barnet de bærer, synes jeg er en veldig trist måte å fortsette bruken av dette ordet. Når jeg ser for meg en hysterisk person så tenker jeg på en person som f.eks. har vært i en ulykke, har fått sjokk og hyperventilerer så voldsomt at noen klapper til dem for å hente de tilbake til virkeligheten. Det er ganske stor forskjell på det og på en som venter barn og derfor kanskje tar forhåndsregler ikke alle kan forstå. La oss vise hverandre litt mer respekt ved å ikke dømme avgjørelser andre tar i den tiden vi går gravide. De fleste ønsker nok at barnet får de beste forutsetninger til å vokse seg sterk og frisk, uansett om mor velger å røyke eller å unngå å spise spekemat.
nr2snart? Skrevet 10. juli 2008 #21 Skrevet 10. juli 2008 jeg synes at folk må få velge det de selv er komfortabel med. Selv har jeg valgt å følge rådene fra offentlige myndigheter, men jeg har ennå ikke kunnet spise ute eller være på middag uten at noen skal begynne å diskutere dette og mene at man er hysterisk og at det ble da født folk før også etc etc. Jeg er så lei! Når man kjenner til risikoen er det veldig vanskelig å ignorere rådene og folk må kunne respektere de som følger rådene!
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 10. juli 2008 #22 Skrevet 10. juli 2008 Gurimalla! Nå synes jeg folk tar litt vel mye av her, i henhold til bruken av ordet hysterisk! Det er vel ikke verdens undergang at hun brukte det ordet? Svar nå heller på det hun spurte om, enn å skrive lange tirader om hvor feil ordet har blitt brukt.
Grevinne von Grillvott Skrevet 10. juli 2008 #23 Skrevet 10. juli 2008 Overskriften på innlegget hennes er "hysterisk som gravid", og det var nettopp det spørsmålet jeg besvarte. Hvem andre enn deg har sagt at dette er verdens undergang? Hvis det ble litt for saklig og for langt til at du orket å lese det så er vel det kun ditt problem. Jeg tror ikke folk har vondt av å vite litt mer om betydningen av ord de slenger rundt seg med, Angeldoll.
Angeldoll m/ desemberprinsesse Skrevet 10. juli 2008 #24 Skrevet 10. juli 2008 Jeg er helt enig i at folk hadde hatt godt av å vite betydningen av ord de slenger rundt seg. Men, når man skal ta såpass av som det er gjort i dette innlegget her, synes jeg det går litt for langt. Ja, hun brukte ordet hysterisk i overskriften. Kanskje det var feil bruk av ordet. Men behøver man virkelig ta slik på vei? Det virker som det er blitt gjort sport i å diskutere kun for diskusjonens skyld, og ikke for å tilføre noe vettugt til det det opprinnelig blir spurt om; som er om de her inne forandrer livene sine totalt når det kommer til matvaner osv i svangerskapet. Hvorfor man skal lage en stor sak ut av et ord som ble brukt i en overskrift, virker kun som bortkasting av ressurser og energi, spør du meg. At du antyder at ditt innlegg ble for saklig og for langt for min del, er tåpelig. Hersketeknikker fungerer generelt veldig dårlig på meg, spesiellt på et forum på internett.
Rampegutt08+Bøllefrø12 Skrevet 10. juli 2008 #25 Skrevet 10. juli 2008 Heihei! Ja uff, mange er VELDIG hysteriske! Jeg holder meg selvfølgelig til vanlig folkevett nå som jeg er gravid, og det innebærer for meg: Ikke røyke, ikke drikke alkohol, ikke spise spekemat.. Ellers lever jeg da normalt;) Har vært med på å male huset utvendig og malt barnerommet, og ser virkelig ikke problemet med å trå til litt. Jobber fult gjør jeg også, og har gjort det hele veien:) Så lenge jeg fungerer i hverdagen på jobb så ser jeg ikke noen grunn til å være sykemeldt for å hvile meg. Det kan jeg da gjøre hjemme etterpå Hviler når det passer, mens av og til går alt i ett. Jeg stortrives også som gravid, kunne ikke hatt det bedre! Litt småplager har man alltid, men det bor trossalt noen inni magen vår, hehe.. Jeg føler mange er veldig på dette med at man ikke skal gjøre ditt og datt, men så lenge man ikke gjør de tingene som man VET kan skade, som feks. røyking og alkohol, så mener jeg at man gjør sitt beste og har vett i skallen;) Ellers lever JEG i hvertfall normalt;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå