Gå til innhold

Hva synes dere om unge mødre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok allmenfagene da jeg var 30 år,og da tok jeg det på 1,5 år gjennom det offentlige. Jeg var nok mye bedre egnet som student sånn rent psykisk sett da, i forhold til som skolelei 17 åring.

Men å studere med 4 barn, spesielt siden jeg ble alenemor ved slutteksamene, så var det grusomt tøft.

Begynte deretter på sykepleien, og da hadde jeg 2 barn hele tiden, og de 2 eldste annenhver helg (vi delte ungeflokken i to, etter deres eget ønske den gangen).

Dessverre sluttet jeg etter bare 1 år =o/

Noe av det dummeste jeg noensinne har gjort. Og jeg har gjort mye dumt...........

Men vet du, jeg har enda ikke gitt opp planene om utdanning ;o)

Leste nettopp om ei på 80 som gikk på College.

Da er det håp for meg også =oD

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er en ganske ung mamma selv,og i klassen til barnet mitt så e jeg den yngste mammaen..Hadde trodd det hva flere..De første årene hva blytunge,dårlig råd og leide en liten leilighet..Men vi har jobbet oss oppover..Nå har vi litt bedre råd og eier leilighet..Vi har til og med fått sparekonto jippi :-)

Alle må få gjøre som de vil.Jeg ser ikke ned på noen..Men man bør kunne klare å forsørge seg selv og ungene..Syns det står respekt at de ødre som klarer å fullføre skolegang når man har småbarn.Syns dere er kjempeflinke :-)

Skrevet

Hehe.. Ja, viss hun kan så kan ihvertfall du!! Kjekt å høre at du ikke gir deg så lett. Får bruke deg som inspirasjon da, når jeg skal begynne igjen etter permisjonen.

Skrevet

Gleder meg ti vi skal få oss noe eget. Sparekonto høres også ganske herlig ut;)

Skrevet

Ja så glad for det,at vi fikk noe eget..Den andre leiligheten hva så liten..Kun ett soverom..Og sparekonto er digg,men tok oss mange år da hehe.Men grunnen til det hva at jeg hva hjemmeværende i mange år..Dere må bare stå på,ikke gi opp :-)

Skrevet

Jeg er 21 år og er mor til 2.

Vi hadde ikke planlagt å få barn. men dem var velkommene fordet!

Jeg har alltid synes det å være en ung mor, er helt hærlig. Ingen kan si noe for å få meg til å angre.!!!

Vi har vært sammen i snart 6 år og har alt vi kunne drømme om.

Jeg har ikke noe i mot unge mødre eller eldre.. Jeg bare ønsker dem alle blir den beste mor til sitt eget barn!

Skrevet

Ser jeg en skikkelig ung mor, så tenker jeg at dette er ei jente som er sterk nok til å face den utfordringen. Da snakker jeg om 16-17 åringer:) Over 20, så tenker jeg ikkeno spesielt:))

Skrevet

Jeg er ung mor selv da, så jeg vet jo ikke hva andre tenker, men vet at folk glor! Mest da jeg var gravid som 17-åring, da kunne det liksom ikke være lillesøsteren min, sant. Men så ser jeg ut som jeg er 13 og da, så folk ser vel litt ekstra.

Jeg tenker ofte sånn som deg, at visst folk ser litt ekstra på meg så tenker jeg med en gang at de ser pga jeg er så ung! Opplever heldigvis ikke noe negativt med at folk stirrer eller spørr, det væreste er den "ytterste" familien som har sagt ganske mange frekke ting!

Synes unge mødre er akkurat som andre mødre jeg, alle er forskjellige! Jeg kjenner en del unge mødre sånn i "unge mødre"-gruppen på helsestasjonen og andre som jeg har truffet, og de er like forskjellige som mine tanter og onkler som akkurat har fått barn, og de er nesten 40! Og det med at unge er oftest aleine? I gruppen min er det bare 2 av 8 som er singel:P

Skrevet

Jeg vil bare si til deg at jeg ser mer på modenheten hos foreldrene, enn på alderen. Modenheten kan være lav uansett alder.

Men en annen interessant ting er jo at det å være ung mor var jo veldig vanlig før blant tidligere generasjoner, og hvorfor skulle da ikke de som får barn tidlig idag klare jobben, slik de, antagelig,gjorde før.

Har selv 2 tanter som var 3barnsmødre i en alder av 21. Hun ene startet som 16 åring, og er gift med samme mann i dag.

Det som antagelig er med på å få folk til å reagere i dag, er jo at det er mye hardere iforhold til økonomi og arbeid. At man ikke kommer så langt uten utdannelse på høyere plan. Men har man et godt nettverk rundt seg, og ønske om utdannelse selv, så er det utrolig hva man klarer. Er selv student og mamma, og funker kjempe fint for min del.

Skrevet

Her hvor jeg bor er det ikke noe problem, jeg er selv 21 og har en datter på 18mnd. men mine venninner har både to og tre små. så her er det egentlig normalt å få barn i 20 års alderen.

Skrevet

Jeg kan nok ikke bli betraktet som ung mor, i og med at jeg fyller 25 denne sommeren. Jeg har utdannelse, jobb, leilighet og bil. Men det vet ikke folk jeg treffer på gaten. Jeg har fått mange spørsmål og kommentarer om dette å være "ung mor". Jeg blir gjerne tatt for å være 17-18 år gammel. Og de blikk som blir sendt er ikke vakre... Ikke at jeg bryr meg, men jeg tenker ofte på de som er 17-18 år og får denne reaksjonen (gjerne av godt voksne mennesker). Man skal og man må ikke dømme av alder og utseende.

Skrevet

Jeg tenker ikke over det med mindre de er veldig unge (under 18 år) Da må jeg si jeg syns litt synd på de - kan ikke være lett..

Ellers er jeg glad jeg selv ikke fikk barn før jeg var 27 år. Hadde en fantastisk studietid med reiser, moro og frihet.

Jeg tenker som så at barn kan man få lenge, mens ung er man bare én gang ;-)

Fikk 2 barn før jeg var 30 år, så jeg føler meg egentlig ganske ung selv.

Skrevet

Jeg tror ikke man er daarlige mor pga alder,det er det nok personlighet osv som avgjoer.

men naar det er snakk om de yngste moedrene, 14 - 17 aar saa syns jeg litt synd paa dem og tror nok de gaar glipp av en del. Pluss at det hadde nok vaert lettere om de var noen aar eldre.

Men disse tilfellene er sjeldent planlagte og dermed staar det respekt av valget de tar og jeg syns de er toeffe!

Men jeg har en venninne/bekljent som ble gravid som 14 aaring og det var knalltoeft og jeg tror vel neppe det er noe hun anbefaler til andre !

Skrevet

jeg var 19,5 da jeg ble mor første gang, og jeg kunne helt klart ventet noen år før førstemann ble født..

men det var meg, jeg var moden nok til å ta vare på et barn, men jeg sleit psykisk, så sånn sett var jeg ikke klar for å ta vare på et annet menneske enn meg selv.. det var vanskelig nok å holde mitt eget hode over vannet

Skrevet

Har faktisk startet en tråd som overlevde natta:) hehe. kjenner jeg er litt stolt nå. Dette kan kanskje gjøre utslaget på min fremtidige CV.

Men ser at jeg deler oppfatningen med de fleste som har svart her. Morsfølelsen har ingen alder (uten å strekke det for langt da) og modenhet henger ikke alltid sammen med alder. Får du et barn vokser du opp rimelig kjapt:)

Skrevet

Jeg er 20, har en gutt på 15mndr og venter nummer to i desember.. Så jeg er vel litt ung selv. Og ja, jeg føler det som deg av og til. Det er tilogmed noen som tror sønnen min er broren min, men det ler jeg bare litt av. Jeg er stolt av og være ung mamma:o)

Skrevet

Eg ble selv mor rett etter at eg fylte 21 år, og er kjempeglad for at eg valgte å bli mor så "tidlig". Det passet oss perfekt!

Økomisk slipper eg å slite med studielån og vi har råd til å spare endel istedenfor. Vi har også økonomi, fleksibilitet og overskudd til å vere hjemme med snuppa til hun er 2 år (og lenger om vi hadde ønsket det). Legen min var også kjempeglad for at eg ble gravid så tidlig og anbefalte meg å få alle barna mine før eg ble 30;) (pga at eg har diabetes kan eg få problemer med svangerskap, spesielt etter fylte 30 år) Eg har endel erfaring med barn og var 100 % sikker på at eg ville, og taklet å få et barn. Så for oss var det absolutt bare fordeler og er eg glad vi valgte dette:) Ikke går eg glipp av så mye heller....er ute med venner, koser meg, reiser (vi flytter faktisk til sør-amerika nå, gleder meg!) og eg studerer som eg ville gjort uten barn også....

Sier ikke at det alltid for alle bare er fryd å vere ung mor, det vet eg at det ikke er, men eg har iallefall opplevd at folk "synes synd" på meg fordi eg fikk barn nå. "Tenk på alt du går glipp av" sier de....uten at eg klarer å skjønne hva de mener med det....Å få barn er en berikelse uannsett når i livet du får de, og det kunne ikke falle meg inn å tenke at eg går glipp av noe:)

Men eg vet at mange, spesielt familien min, skulle ønske at eg ikke hadde fått barn nå. Og spesielt i begynnelsen følte eg at eg måtte gjøre alt perfekt. Eg får ofte høre at "du lærer når du blir eldre" eller "du er så ung enda" dersom eg gjør noe som er "feil" i deres øyne. Det er irriterende, men en lærer seg å heve seg over det etterhvert;) Akkurat som alle andre mødre vet eg best for mitt barn, og som alle vet så er det ikke alderen det kommer ann på....

(og eg har også opplevd at folk har trodd at det ikke var mitt barn...En gang eg satt på toget og ammet min da 5 uker gamle datter, kom noen litt eldre damer bort og kommenterte hvor flink PASSEPIKE eg var! Ble helt målløs og kunne jo ikke annet enn å le litt....)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...