Billefrøken Skrevet 10. juli 2008 #26 Skrevet 10. juli 2008 Jeg må først få si at å bruke jordnøttolje til soling kan da IKKE være bra! Det tror jeg rett og slett er kjempefarlig.. Det var snakk om bestemødre lenger oppe her, og min bestemor endte opp med hudkreft. Hun har solet seg med jordnøttolje i alle år. Uff Uff, bruk for all del noe med solfaktor!! Huden vår er ikke noe vi kan skifte ut om det skulle gå galt.. Veldig fort gjort å få merker i ansiktet også. Angående andre oljer til diverse, jeg kjøpte hvetekimsolje på Sunkost for å redusere strekkmerker på magen. 89 kr, og huden blir kjempemyk! Det står på flasken at man bør bruke den i 3 mnd for å få effekten,så jeg håper jeg begynte tidsnok!
babygullz <3 vilde Skrevet 10. juli 2008 #27 Skrevet 10. juli 2008 HALLO; er d ingen som har fått med seg at jeg har anbefalt KUN på bena? Sukk...blir nesten litt oppgitt nå...
Billefrøken Skrevet 10. juli 2008 #28 Skrevet 10. juli 2008 Jeg har fått det med meg! Jeg anbefaler det allikevel ikke..
babygullz <3 vilde Skrevet 10. juli 2008 #29 Skrevet 10. juli 2008 Trodde kanskje ikke du hadde fått det med deg siden du snakket om disse flekkene i ansiktet.. Noen ganger virker som folk her inne bare leser det di vil lese nemlig:)
babygullz <3 vilde Skrevet 10. juli 2008 #30 Skrevet 10. juli 2008 Godt man er forskjellig og bestemmer selv da uansett=) Jeg har ingen dårlig erfaring med jordnøttolje og soling..men jeg smører alltid kun bena.. Her om dagen ble jeg solbrent på skuldrene der jeg IKKE hadde smurt jordnøttolje, men brukt solfaktor 10 faktisk!! bena mine ble bare brune og fine:) Så kommer d jo også an på hvilken hudtype man har også, men jeg tror ikke bruk av olje i solen( med måte!) gir større risiko for hudkreft, enn det et vanlig besøk i solarium gjør:) bare tenk på hvor mange som tar solarium, og ikke tenker på hverken beskyttelse til øynene, eller bruk av solfaktor i solarium.. DET er nærmere galskap å dårlig ivaretaking av huden sin d! Det er viktig å ta vare på huden sin, både innenfra og utenfra. og så lenge man er flink med d, så skader d heller lite om man tilbringer 1 time i solen med jordnøttolje på bena sine altså
PiaL Skrevet 10. juli 2008 #31 Skrevet 10. juli 2008 Husk at du blir grilla heftig av å bruke jordnøttolje isteden for solkrem, da. Der er jo ikke solfaktor i den...
Billefrøken Skrevet 10. juli 2008 #32 Skrevet 10. juli 2008 Da tenker jeg at det er liten vits i å bruke olje jeg da. Jeg selv er veldig forsiktig med huden min og bruker solfaktor 30 i ansiktet og på brystet der huden er skjør og mest synlig. Skal jeg sole resten av kroppen bruker jeg 20. Og bare for å tipse litt angående solfaktor osv også, så sitter fargen bedre og lenger om man bruker en høyere solfaktor! Bruk en god rensekrem også og få bort døde hudceller så blir fargen enda finere:) Nå var vel ikke dette ment å bli prat mellom bare deg og meg, men vi har vel begge fått sagt det vi mener om saken
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #33 Skrevet 10. juli 2008 I solarium bruker man også egne solkremer og briller (dette får man stort sett på alle solarier) - jordnøttolje er som å steke kroppen i olje. Tenk deg at du steker mat i rent fett, det blir det samme når du soler deg med jordnøttolje....det anbefales overhode ikke av noen leger og gir ingen beskyttelse mot UV ståler og hudkreft - men hvis du er fornøyd med det og føler at du vil det, så tar du heldigvis den avgjørelsen selv. Resultatet kommer ikke nå uansett, nå blir du sikkert brun og fin, høres iallefall slik ut - men om noen år eller når du blir gammel kan....og jeg sier kan, huden din ha tatt skade av det, eller du kan ha fått hudkreft - og da er det litt sent å gjøre noe med det. Jeg ville uansett skaffet meg et grunnlag med solfaktor først, uansett - før jeg prøvde meg på jordnøttoljen. Men det er bare mitt valg. Ozonlaget er iallefall mye dårligere idag enn for 20 år siden, og vi har lagt flere tilfeller av hudkreft nå.... jeg ønsker iallefall å beskytte meg.
babygullz <3 vilde Skrevet 10. juli 2008 #34 Skrevet 10. juli 2008 Hm.. brunfargen min kommer fort, og varer leeeenge=) og når jeg bruker jordnøttoljen på bena blir de kjempebrune og fine! Hadde kanskje gitt samme effekt om jeg brukte oljen på resten av kroppen, men d tør jeg altså ikke.. Så dette med solfaktor og lengre varighet av brunfarge, gjelder nok ikke alle.. hos meg varer fargen like lenge uansett, og jeg blir sjelden solbrent
babygullz <3 vilde Skrevet 10. juli 2008 #35 Skrevet 10. juli 2008 lykkeliten.i.magen: Jeg vet da at d finnes egne kremer til solarium, men tror du virkelig disse beskytter mot solstrålene? NEI. Kremene du får kjøpt i solstudioer forsterker effekten av strålene fra solariet, og det finnes ikke beskyttelse i dem i d hele tatt. Jeg vet også hva olje kan gjøre med huden, og jeg vet hva solen kan gjøre med huden, kanskje derfor jeg ikke blotter huden min for mye hverken ute i solen eller i solarium, om du ikke har fått med deg d? Jeg soler maks 1-1.5 time for dag med naken hud ute i solen jeg, og solarium tar jeg 15-20 min om gangen. det er fordi jeg blir lett brun, og rett og slett ikke orker lenger..Blir veldig utolmodig og varm. Klart jeg KAN ha bygget opp til hudkreft, men d kan da du også, selv om du er aldri så flink til å smøre deg med faktor. Husk også at d er fra når du er barn du er mest utsatt for å bygge opp til hudkreft, da er huden din mest sensitiv og utsatt for denne hudkreftrisikoen. Og såvidt jeg kan huske var mamma konstant på meg med sunblock da jeg var lita, det var først når man begynte å bli overfladisk og opptatt av å ha brunfarge, og min mormor kom med tipset om jordnøttoljen at jeg begynte å smøre mine ben med dette. Jeg er også såpass flink til å ta vare på huden min ellers, både med å gi den fuktighet innenfra og utenfra, holde den borte fra kremer som inneholder parfyme, lanolin kunstige fargestoffer og alkoholer..så jeg tror faktisk huden min har d bra jeg:) og når jeg blir gammel og grå bryr jeg meg lite om jeg ser ut som en innskrumpa rosin. Man skal bli gammel ug rynkete uansett, men her virker d som dere er redd for d? Hva skal dere gjøre da når aldringsprosessen virkelig setter i gang? fylle dere opp med botox? Og de fleste ønsker vel å beskytte seg, og jeg kjenner MIN hud best, og vet at jeg beskytter den godt nok for min del:)
babygullz <3 vilde Skrevet 10. juli 2008 #37 Skrevet 10. juli 2008 mhm=) Men over til noe helt aent, som jeg har spurt om tidligere i denne tråden, men ikke fått svar på: Kan man bruke jordnøttolje til å smøre til forebygging av strekkmerker, eller vil den ikke ha like god effekt som svangerskapsoljen? tenkte at siden man kan smøre seg nedentil mot revning, så kan den vel funke like godt mot strekkmerker? Jeg bruker nemlig 1 flake svangerskapsolje i måneden, og sparer kanskje et par hundrelapper på å bruke jordnøttolje i stedenfor..
Gjest Skrevet 10. juli 2008 #38 Skrevet 10. juli 2008 Du kan sikkert prøve... uttdrag fra svangerskapboken ang strekkmerker... -"når huden strekkes hurtig, klarer den ikke å lage ny hud i alle lagene, og det kan oppstå sprekker. Slike sprekker i huden kalles strekkmerker. Strekkmerker er vanlig under svangerskap og ved rask vektøkning. Strekkmerker er røde og kan kjennes som små søkk i huden. Spesielt utsatte partier er bryster, hofter, mage og lår. Hos mange klør strekkmerkene, da kan fete kremer lindre. Det finnes ingenting som tar bort strekkmerker, men de fleste vil bli mindre etter svangerskapet, og den rødlige fargen erstattes vanligvis med en sølvgrå farge. Enkelte mener massasje av utsatte partier og rikelig med fuktighet for å hindre uttørring kan forhindre strekkmerker - det kan jo være verdt et forsøk?"
**paradis;) Skrevet 10. juli 2008 #39 Skrevet 10. juli 2008 Hei Babygullz da tenkte jeg å svare på ditt spørsmål ang jordnøttolje fant jeg dette på hudlegekontoret sin nettside: "Jordnøttolje Av Dr. Helge Bengtsson Egenskaper Gir tørr hud fettstoff. Brukes til vasking av tørr hud. Ved vasking med vann og såpe blir huden avfettet, men ved oljevask tilføres fettstoff." Altså den er fin å bruke på tørr hud andre oljer, eks mandelolje som jeg har anbefalt lenger oppe, skal i tillegg til å tilføre fuktighet/fettstoff gjøre huden mer elastisk. Om det hjelper mot strekkmerker er en annen sak. Noen får strekkmerker, andre ikke Jeg gikk mye opp i vekt i begge de to første svangerskapene, og fikk mye strekkmerker på pupper, hofter og lår. Ikke så mye på magen selv om den ble stor - brukte ikke olje eller noe annet den gangen. Denne gangen er vektoppgangen mer moderat og jeg smører meg litt i ny og ne med mandelolje. Skal prøve mandeloljen nedentil for å forebygge revning - ved sist fødsel revnet jeg ingenting på tross av at jeg ikke hadde smurt og fødselen gikk veldig kjapt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå