Gå til innhold

"Navn som fungerer bra internasjonalt" - hva ER greia?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hihi... :P

Skjønner jo egentlig begge sidene av saken. Det er jo litt synd hvis de norske navnene dør ut, men sånn er det jo, og sånn har det alltid vært. Ord som ikke er praktiske blir ikke brukt.. Bare tenk på hvor mye språket har forandret seg siden vikingtiden...

Vi har vel kanskje ikke valgt det enkleste navnet å uttale på f.eks engelsk, men det går jo, og det betyr ikke noe rare greier.. hehe..

Kjenner noen som har kalt gutten sin Aslak. Han er norsk, hun er spansk. Den spanske familien hennes syns det er såå flott og eksotisk ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Valgte typisk norsk navn, oppkalling etter tippoldefar, på tross av spansktalende pappa. Er vel bare smak og behag hva man velger å kalle barna sine... Jeg er veldig fornøyd med navnevalg på sønnen min, men det er ikke lett å uttale om man ikke er norsk, med de ulemper det måtte medføre... Skjønner godt at mange tar hensyn til internasjonal uttale ved navnevalg... Selv har jeg fått kallenavn når jeg har bodd i utlandet, fordi mitt eget navn ikke er enkelt å uttale om man ikke snakker norsk...

Skrevet

Lily of the Valley - mannen min er også irsk. hvor i irland er mannen din fra? hvor lenge har han bodd her? Vi bor i Royken, utenfor Drammen og flyttet til Norge fra FL for 1 år siden.

Anyways, ville bare legge til at mitt poeng var ikke at man ikke skulle velge norske navn med hensyn til resten av verden liksom. Enig med hun som sier at man må jo være stolte av at vi er norske. MEN det er som nevnt over mange norske navn som er enklere oog uttale på engelsk (og andre språk) enn f.eks åshild, Gjermund, Jorunn, Odd osv.

Vår grunn til og velge int. navn er pga. pappa + fa. og venner i Irland og USA. De er ikke typisk norske, men veldig vanlig her også.

Skrevet

Fordi vi lever i en verden der det blir stadig mer kontakt over landegrensene, folk reiser utenlands og bosetter seg i andre deler av verden for kortere eller lengre perioder. DERFOR er det bra å ha et navn som kan uttales utenfor Norges grenser.

Skrevet

Jeg har valgt engelsk navn på min sønn rett og slett fordi jeg synes det er så mange mindre pene norske navn, og jeg fant mange flere pene utenlandske navn når jeg skulle velge til sønnen min. Har selv et vanskelig navn som ikke kan uttales på engelsk og synes ikke noe om dette når jeg har reist/studert i utlandet.

Jeg vil veldig gjerne gjøre det lettest mulig for barna mine, og har da tenkt på bla studier i utlandet, evnt jobb og reise. Da er det veldig greit å ha et lett navn som kan uttales på alle språk

Skrevet

For min del handler om at jeg ikke føler noen særlig tilhørighet til Norge. Jeg er vokst opp i flere land og føler meg som en verdensborger.

Så selv om jeg er norsk og ikke har noen tilknytning til et bestemt annet land ville jeg følt det rart om barnet mitt het Gudrun.

Skrevet

Hehe, ja for du har jo mest "norske" navna på barna dine... :P

Kjeder du deg i dag eller.... ;)

Sorry, måtte bare... :P

Greia er at det er ikke så kult når en reiser til utlandet og skal presantere deg, og ingen skjønner hva du heter. Been there, done that. Derfor har jeg valgt ett "internasjonalt" navn på mini. :)

Skrevet

He he, helt enig med deg HI! Her ville pappan helst ha et navn som var lett å uttale på engelsk også, mens jeg overhodet ikke ser poenget. Har da selv reist masse og aldri opplevd det som noe problem at navnet mitt kan være vanskelig å uttale i andre land...! Syns heller det hadde vært pinlig å ha et "engelsk" navn, og hele tiden måtte forklare hvorfor jeg har det selv om jeg er norsk.

Norske modeller som har gjort det bra i utlandet de siste årene heter bl.a. Sunniva og Siri- og sistnevnte er visst Karl Lagerfeldts favorittmodell selv om navnet kan være kronglete på engelsk. Så hvorfor folk er så livredde for at barna deres ikke skal "aksepteres" med typisk norsk navn i utlandet aner jeg ikke ;).

Skrevet

Vi har valgt norske navn til våre gutter. Vi velger navn vi liker, tar ikke hensyn til at folk ikke skal kunne uttale navnene. Vi har mange nye landsmenn med heldt umulige navn å uttale for oss også men vi har da ingen rett til å dømme de for at de har valgt navn som for de er vanlige.Jada verden blir mindre men det skal ikke ødelegge den indentiteten vi har.

Skrevet

"Fordi vi lever i en verden der det blir stadig mer kontakt over landegrensene, folk reiser utenlands og bosetter seg i andre deler av verden for kortere eller lengre perioder. DERFOR er det bra å ha et navn som kan uttales utenfor Norges grenser".

Det kunne ikke jeg vært mer enig i:o)

Skrevet

Ingen grunn til å ikke bruke særnorske navn, nei. Navnene "tilpasses" jo uansett bare språket i det landet dere evnt. reiser.

Det kommer jo egentlig an på hvor internasjonal du er; om man reiser mye, har utenlandsk familie. Og selvfølgelig hva slags navnestil man liker.

Skrevet

Hei, prøvde å sende pm men du har ingen profil:P..

Han er fra ett lite sted i Tipperary, har bodd i Norge i 8 år, og vi bor i Akershus, Eidsvoll...:)

Skrevet

En ting er at våre barn antagelig kommer til å måtte snakke endel engelsk i jobbsammenheng, alt blir jo bare mer og mer internasjonalt.

En annen ting er at vi er glade i å reise og håper at dette vil smitte over på ungene våre :)

Vi har begge navn som ingen andre enn nordmenn klarer å uttale og det er litt slitsomt..

I tillegg til dette så er det fryktelig få av de "urnorske" navnene jeg synes er pene, og ser ikke helt vitsen med å velge et sånt navn når det finnes mange gode (bedre) alternativer som fungerer like godt på norsk som på engelsk :)

Skrevet

Jeg er vel en av dem som har nevnt dette de siste dagene. For vår del var det slik fordi ungene har en utenlandsk forelder, mye slekt i andre land og vi var usikre på i hvilket land vi kom til å bosette oss.

Men jeg tror det er fullstendig uproblematisk å hete Øystein Åsli og likevel flytte til USA, altså.

Skrevet

Jeg er fremdeles traumatisert over kineserdama her i USA som lo da hun hørte navnet mitt, og sa at jeg MÅ jo skifte navn...for det var så "strange".

:o/

Skrevet

Dette lurer jeg også på.. Hva er greia,egentlig?

Det er da sjarmerende å ha et norskt navn. Det finnes mange pene, norske navn og mange av dere som svarer setter dette veldig på spissen. Odd, Bård, Fanny osv..

Når man kommer fra bonbygda som mange av dere sikkert gjør- ja,da blir det latterlig å gi ungene navn bare for at det skal være internasjonalt. (da snakker jeg ikke om de som har familie etc i andre land).

Vi har da mange i Norge som ikke har norske navn.. Skal Abdullah kalle sønnen sin for Tom bare for at det skal være internasjonalt?

Jeg er enig med deg,"kråketæra". :)

Skrevet

Jeg har et fornavn som stort sett bare nordmenn klarer å uttale og et etternavn med norske bokstaver som ingen (inkludert nordmenn) klarer å skrive riktig, selvom det innimellom skjer at nordmenn får det riktig hvis jeg staver det. Jeg har aldri hatt problemer med det og tenkte ikke på det i det hele tatt når vi valgte navn til mini. Tror at uansett navn hva man heter, så er det å bruke de fleste i utlandet hvis man ønsker det, så jeg synes det er et rart kriterie i navnevalget hvis man ikke har familie i andre land. Synes det var vanskelig nok å finne et fint navn uten det kriteriet;-)

Skrevet

Jeg har både fornavn og etternavn som er vanskelig for alle andre enn nordmenn, men *GISP* jeg har faktisk klart å reise VERDEN RUNDT!

Og det uten uhell, jeg har fint klart å få ordnet både flybilletter og hotellovernattinger, leiebiler og leiebåter, fått servering på barer og restauranter, selv uten å hete Britney eller Kevin ;)

Utrolig rart i grunnen...

Skrevet

Jeg heter Karine og broren min Erland. Karine er faktisk et gammelt fransk navn, men uttales Karen på engelsk- og Erland blir Allan.

Så lenge navnet kan uttales spiller det ingen rolle. Vi har begge bodd i utlandet og studert... Navnet skjemmer ingen:) Datteren min heter Jenny, så den er jo grei uansett.

Skrevet

Kanskje fordi vi reiser mer og verden blir mer international?

Husker da vi var på klassetur til utlandet, og klassen's Torgeir måtte fortelle navnet sitt tusen ganger for ingen skjønte det. Ble liksom :/Tåårgaaair/: Han likte det hvertfall ikke, og jeg skjønner!

Skrevet

Jeg elsker gamle gode navn, og skjønner heller ikke at alt på død og liv må internasjonaliseres.

Jeg har reist mye og jobbet utenlands, og selv om jeg har et norsk navn har det ikke en gang bydd på problemer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...