Gå til innhold

Hvorfor sier dere Sambo (inspirert...)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble litt inspirert av den andre tråden om ord og ytrykk på dib....

 

Veldig mange bruker termen "sambo" på dette forumet.... Men hvorfor gjør dere det???

 

Når noen sier Sambo ser jeg for meg en mann som er det svarteste av det svarteste noen kan bli.... kanskje med en ring i nesa og kjøttbein eller noe sånt!! Krusete hår, bastskjørt osv osv...(Mao. et veldig stereotypisk bilde av en afrikaner, eller slik man trodde afrikanere så ut for noen generasjoner siden).

 

Er det bare meg som assosierer dette med "sambo" eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forbinder sambo med dumbo-jumbo. Altså et tulleord :)

Skrevet

Sikkert fordi "samboeren min" blir veldig langt om man skal nevne vedkommende mange ganger og unngå bruk av navn.

Skrevet

Ja, jeg skjønner jo den... Men det frister meg liksom ikke så mye å bruke akkurat det utrykket likevel...

Skrevet

Jeg "leser" "samboeren min" når folk skriver "sambo". Legger ikke noe mer eller mindre i det ordet jeg, enn at det er en forkortelse for å slippe å skrive hele greia. :)

Skrevet

Jeg pleier å kalle min samboer for sambo`n min stadig vekk, blir for langt med samboeren min liksom. Har aldri tenkt på det som et tøyse- utrykk før du nevner det nå. Man legger jo helt forskjellig trykk på ordet om man mener samboeren sambo eller neger sambo liksom, blir to forskjellige ord i mine ører.

Skrevet

lettere å skrive enn samboer..

Skrevet

Legger du forskjellig trykk på det?? Det gjør ikke jeg....

Skrevet

Får helt mark når jeg hører ordet "sambo" så derfor bruker jeg det aldri, og håper snart håper jeg resten av verden gjør det samme.

Skrevet

Lettere å skrive det enn min samboer. Så er me ikkje gift så mannen blir litt feil. Min kjære blir rett og slett heilt fjernt å kalle han, kunstig for meg. Kan kalle han "væ'æn" (vennen på bergensk da), men det blir litt rart det og.

 

Så i mangel på noko betre så blir det sambo.

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor det er lettere å skrive "sambo" enn "samboer", det er 2 ekstra bokstaver :S

Skrevet

som deg HI, så ser jeg for meg en mørk mann med klede rundt livet, og borrelåshår, som driver å spring etter vann...

 

usj.. er glad jeg er gift jeg..

går det ikke ann å bare skrive "min kjære"? det gjør jeg hvertfall...

Skrevet

Heilt ærlig så kan eg ikkje skrive min kjære om sambo/samboer, han er virkelig ikkje min kjære, for det ordet er ikkje naturlig for meg å bruke

Skrevet

my love?

pul-bart kjøtt?

min ting?

du?

den der?

han der som bor her?

skyggen min?

klumpen?

hønni bønni?

kjærestn?

min elskede?

 

jada...

kjært barn har mange navn...

Skrevet

Hvorfor ikke samboern?

Skrevet

hvorfor ikke bare gifte seg...?

tenk, leve i synd!! huff å huff!!

(ja, faktisk!)

 

;-)

Skrevet

Ja, da får man lov til å si det herlige ordet "GUBBEN"!

 

 

Så kan Sambo bare gå hjem og legge seg.

Sammen med Jumbo.

Og Amandus dukkemann.

Skrevet

Jaja, da får vi gifte oss i morgon, og så skal eg begynne å kalle han ektemannen min. =) Alle fornøyde da? Har faktisk tenkt på alternativer, da eg ikkje seier sambo til vanlig. Men det er så enkelt å greit å skrive i mange tilfeller at eg har rett og slett driti i det. =P

Skrevet

jeg er gift, så her går det i mannen eller gubben...

Skrevet

samme som - klua -

Skrevet

Vesle sambo vesle dumbo og amandus dukkemann hehehe. Var en sang jeg hørte da jeg var liten som handlet om en sambo. ja jeg er enig med deg. Jeg får samme assosiasjoner som deg når jeg hører det, men likevel bruker jeg det i stedet for å skrive samboeren min...

Skrevet

Jeg bruker forskjellig trykk på uttrykket ja, er nok derfor jeg aldri har hatt slike assosiasjoner med det. Å synge sangen og sambo og dumbo, så bruker man jo samme trykk på ordene. Men sier man sambo for samboer, er jo trykket det samme som ved samboer, bare at man kutter ut de to siste bokstavene. Akkurat som om man skulle sagt sam...-bo da. Men nå tala je litt bredt da, kænsje de er dæffår;)

Skrevet

Nå ble jeg også inspirert. Så jeg limer inn denne:

 

Kjøreturen

 

Vesle Jumbo vesle Sambo og Amandus dokkemann

Ville ta en liten tur i trekkoppbilen til Johan

Hvem kan styre, sa Amandus, ikke jeg, sa negermann

Jamen det kan jeg, sa Jumbo, jeg kan styre lite grann

Og så setter jeg meg der, og så sitter Sambo her

Og Amandus han kan sitte både her og både der

 

Og så satte de seg oppi, elefanten var sjåfør

Vesle Sambo lukket døra, og Amandus ropte , kjør

Og de kjørte rundt i stua, men det dundret og det smalt

For de støtte borti bordben og i stolben overalt

Det sa pang pang der, det sa pang pang her

Det sa pang pang pang både her og både der

 

Huffamei, sa elefanten da en krukke gikk i knas

Vi får kjøre ut på gata så vi får litt mere plass

Og han svingte ut av døra og ga motor'n mere gass

Og for like utfor trappa med sitt dyrebare lass

Det sa hump hump der, det sa hump hump her

Det sa hump hump hump både her og både der

 

Det var morsomt, sa Amandus, men det dumper lite grann

Og det rister oppi hodet mitt som blåbær i et spann

Bare hold deg fast, sa Jumbo, og pass godt på hatten din

Vi skal bare kjøre ned en tretten fjorten trappetrinn

Det sa donk donk der, det sa donk donk her

Det sa donk donk donk både her og både der

 

Men på gata var det ikke lett for den som var sjåfør

Og den stakkars Jumbo hadde aldri kjørt i gater før

Det kom biler både her og der fra både nord og sør

Og de bertet og de tutet sånn som store biler gjør

Det sa bert bert der, det sa bert bert her

Det sa bert bert bert både her og både der

 

Men han svingte mellom bilene og satte farten opp

Vesle Sambo ble litt lei seg dro i Jumbo og sa stopp

Men Amandus bare lo og hei og hå hvor dette gikk

Og de suste rundt om hjørnet foran nesa på en trikk

Det sa pling pling der, det sa pling pling her

Det sa pling pling pling både her og både der

 

Det var trikken, sa Amandus og han vinket og han lo

Men så plutselig så smalt det, for så støtte de på no'

Og de ramlet ut av bilen, så var kjøreturen slutt

Men den som kom og gant dem var en liten skolegutt

Han fant Jumbo der og de andre her

Og trekkoppbilen fant han både her og både der

 

Og vet du hvem den gutten var, jo visst det var Johan

Og bilen, pytt den skulle han nok snart få gjort i stand

Han tok bilen under armen, og i rans'len puttet han

Vesle Jumbo, vesle Sambo og Amandus dokkemann

Vesle Jumbo der, vesle Sambo her

Og Amandus bare lo og sa, så moro dette er

 

 

 

Derfor vi gamlingene forbinder ordet Sambo med...ja, Sambo!

Skrevet

Henger igjen etter at jeg bodde i sverige...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...