Gjest Skrevet 1. juli 2008 #1 Skrevet 1. juli 2008 Ble litt inspirert av den andre tråden om ord og ytrykk på dib.... Veldig mange bruker termen "sambo" på dette forumet.... Men hvorfor gjør dere det??? Når noen sier Sambo ser jeg for meg en mann som er det svarteste av det svarteste noen kan bli.... kanskje med en ring i nesa og kjøttbein eller noe sånt!! Krusete hår, bastskjørt osv osv...(Mao. et veldig stereotypisk bilde av en afrikaner, eller slik man trodde afrikanere så ut for noen generasjoner siden). Er det bare meg som assosierer dette med "sambo" eller??
Alba44 Skrevet 1. juli 2008 #2 Skrevet 1. juli 2008 Jeg forbinder sambo med dumbo-jumbo. Altså et tulleord
Gjest ->>- Skrevet 1. juli 2008 #3 Skrevet 1. juli 2008 Sikkert fordi "samboeren min" blir veldig langt om man skal nevne vedkommende mange ganger og unngå bruk av navn.
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #4 Skrevet 1. juli 2008 Ja, jeg skjønner jo den... Men det frister meg liksom ikke så mye å bruke akkurat det utrykket likevel...
snartmammapåny Skrevet 1. juli 2008 #5 Skrevet 1. juli 2008 Jeg "leser" "samboeren min" når folk skriver "sambo". Legger ikke noe mer eller mindre i det ordet jeg, enn at det er en forkortelse for å slippe å skrive hele greia.
Gurine Skrevet 1. juli 2008 #6 Skrevet 1. juli 2008 Jeg pleier å kalle min samboer for sambo`n min stadig vekk, blir for langt med samboeren min liksom. Har aldri tenkt på det som et tøyse- utrykk før du nevner det nå. Man legger jo helt forskjellig trykk på ordet om man mener samboeren sambo eller neger sambo liksom, blir to forskjellige ord i mine ører.
Gjest Skrevet 1. juli 2008 #8 Skrevet 1. juli 2008 Legger du forskjellig trykk på det?? Det gjør ikke jeg....
LizzyG Skrevet 1. juli 2008 #9 Skrevet 1. juli 2008 Får helt mark når jeg hører ordet "sambo" så derfor bruker jeg det aldri, og håper snart håper jeg resten av verden gjør det samme.
hit og dit Skrevet 1. juli 2008 #11 Skrevet 1. juli 2008 Lettere å skrive det enn min samboer. Så er me ikkje gift så mannen blir litt feil. Min kjære blir rett og slett heilt fjernt å kalle han, kunstig for meg. Kan kalle han "væ'æn" (vennen på bergensk da), men det blir litt rart det og. Så i mangel på noko betre så blir det sambo.
Bomchicka Wah Wah Skrevet 1. juli 2008 #12 Skrevet 1. juli 2008 Jeg skjønner ikke hvorfor det er lettere å skrive "sambo" enn "samboer", det er 2 ekstra bokstaver :S
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 1. juli 2008 #13 Skrevet 1. juli 2008 som deg HI, så ser jeg for meg en mørk mann med klede rundt livet, og borrelåshår, som driver å spring etter vann... usj.. er glad jeg er gift jeg.. går det ikke ann å bare skrive "min kjære"? det gjør jeg hvertfall...
hit og dit Skrevet 1. juli 2008 #14 Skrevet 1. juli 2008 Heilt ærlig så kan eg ikkje skrive min kjære om sambo/samboer, han er virkelig ikkje min kjære, for det ordet er ikkje naturlig for meg å bruke
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 1. juli 2008 #15 Skrevet 1. juli 2008 my love? pul-bart kjøtt? min ting? du? den der? han der som bor her? skyggen min? klumpen? hønni bønni? kjærestn? min elskede? jada... kjært barn har mange navn...
Bortskjemte Prinsesse Skrevet 1. juli 2008 #17 Skrevet 1. juli 2008 hvorfor ikke bare gifte seg...? tenk, leve i synd!! huff å huff!! (ja, faktisk!) ;-)
Northernlights Skrevet 1. juli 2008 #18 Skrevet 1. juli 2008 Ja, da får man lov til å si det herlige ordet "GUBBEN"! Så kan Sambo bare gå hjem og legge seg. Sammen med Jumbo. Og Amandus dukkemann.
hit og dit Skrevet 1. juli 2008 #19 Skrevet 1. juli 2008 Jaja, da får vi gifte oss i morgon, og så skal eg begynne å kalle han ektemannen min. =) Alle fornøyde da? Har faktisk tenkt på alternativer, da eg ikkje seier sambo til vanlig. Men det er så enkelt å greit å skrive i mange tilfeller at eg har rett og slett driti i det. =P
3b@rnsmor-30* Skrevet 1. juli 2008 #20 Skrevet 1. juli 2008 jeg er gift, så her går det i mannen eller gubben...
Mamma2OO5 Skrevet 1. juli 2008 #22 Skrevet 1. juli 2008 Vesle sambo vesle dumbo og amandus dukkemann hehehe. Var en sang jeg hørte da jeg var liten som handlet om en sambo. ja jeg er enig med deg. Jeg får samme assosiasjoner som deg når jeg hører det, men likevel bruker jeg det i stedet for å skrive samboeren min...
Gurine Skrevet 1. juli 2008 #23 Skrevet 1. juli 2008 Jeg bruker forskjellig trykk på uttrykket ja, er nok derfor jeg aldri har hatt slike assosiasjoner med det. Å synge sangen og sambo og dumbo, så bruker man jo samme trykk på ordene. Men sier man sambo for samboer, er jo trykket det samme som ved samboer, bare at man kutter ut de to siste bokstavene. Akkurat som om man skulle sagt sam...-bo da. Men nå tala je litt bredt da, kænsje de er dæffår;)
Northernlights Skrevet 1. juli 2008 #24 Skrevet 1. juli 2008 Nå ble jeg også inspirert. Så jeg limer inn denne: Kjøreturen Vesle Jumbo vesle Sambo og Amandus dokkemann Ville ta en liten tur i trekkoppbilen til Johan Hvem kan styre, sa Amandus, ikke jeg, sa negermann Jamen det kan jeg, sa Jumbo, jeg kan styre lite grann Og så setter jeg meg der, og så sitter Sambo her Og Amandus han kan sitte både her og både der Og så satte de seg oppi, elefanten var sjåfør Vesle Sambo lukket døra, og Amandus ropte , kjør Og de kjørte rundt i stua, men det dundret og det smalt For de støtte borti bordben og i stolben overalt Det sa pang pang der, det sa pang pang her Det sa pang pang pang både her og både der Huffamei, sa elefanten da en krukke gikk i knas Vi får kjøre ut på gata så vi får litt mere plass Og han svingte ut av døra og ga motor'n mere gass Og for like utfor trappa med sitt dyrebare lass Det sa hump hump der, det sa hump hump her Det sa hump hump hump både her og både der Det var morsomt, sa Amandus, men det dumper lite grann Og det rister oppi hodet mitt som blåbær i et spann Bare hold deg fast, sa Jumbo, og pass godt på hatten din Vi skal bare kjøre ned en tretten fjorten trappetrinn Det sa donk donk der, det sa donk donk her Det sa donk donk donk både her og både der Men på gata var det ikke lett for den som var sjåfør Og den stakkars Jumbo hadde aldri kjørt i gater før Det kom biler både her og der fra både nord og sør Og de bertet og de tutet sånn som store biler gjør Det sa bert bert der, det sa bert bert her Det sa bert bert bert både her og både der Men han svingte mellom bilene og satte farten opp Vesle Sambo ble litt lei seg dro i Jumbo og sa stopp Men Amandus bare lo og hei og hå hvor dette gikk Og de suste rundt om hjørnet foran nesa på en trikk Det sa pling pling der, det sa pling pling her Det sa pling pling pling både her og både der Det var trikken, sa Amandus og han vinket og han lo Men så plutselig så smalt det, for så støtte de på no' Og de ramlet ut av bilen, så var kjøreturen slutt Men den som kom og gant dem var en liten skolegutt Han fant Jumbo der og de andre her Og trekkoppbilen fant han både her og både der Og vet du hvem den gutten var, jo visst det var Johan Og bilen, pytt den skulle han nok snart få gjort i stand Han tok bilen under armen, og i rans'len puttet han Vesle Jumbo, vesle Sambo og Amandus dokkemann Vesle Jumbo der, vesle Sambo her Og Amandus bare lo og sa, så moro dette er Derfor vi gamlingene forbinder ordet Sambo med...ja, Sambo!
Heaven har født::) Skrevet 1. juli 2008 #25 Skrevet 1. juli 2008 Henger igjen etter at jeg bodde i sverige...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå