Gå til innhold

Hvorfor stemmer du IKKE på Arbeiderpartiet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lurer jeg på. Det er jo det eneste fornuftige. Så hvorfor gjør du ikke det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stemmer da AP jeg :)

Skrevet

Gi meg EN god grunn til å stemme på de?

Skrevet

Det har jeg like mange grunner til som de har punkter i sitt partiprogram.

Men når jeg ser på bim og dib hvor folk hyler etter fastleger, sykmeldinger og penger fra ei felleskasse de aldri selv har bidratt til så skjønner jeg godt at sosialistene fremdeles har velgere....

Skrevet

EN god grunn:

Jeg stemmer Arbeiderpartiet fordi de vil skape et samfunn hvor det er plass til både selvstendig næringsdrivende som skaper arbeidsplasser og de svake som trenger hjelp i samfunnet.

Å stemme lenger på høyresiden er egoistisk og

å stemme lenger til venstre er snillistisk.

Den gyldne middelvei er kjedelig, men oppnår alltid best resultat.

Gi meg EN god grunn til IKKE å stemme på de selv...

Skrevet

Jeg stemmer AP ved lokalvalg. Men etter å ha sett med egne øyne hvordan sykehusene i landet vårt bygges ned, tror jeg vi trenger økt privatisering av helsesektoren. En bivirkning av at det åpnes for private aktører, vil selvfølgelig kunne være et tydeligere klasseskille, men det vil også kunne føre til at ventetiden ved norske sykehus blir kortere. Dette er EN av grunnene til å velge et borgelig alternativ ved neste stortingsvalg, en viktig grunn.

De røde må gjerne legge ut om hvordan en borgelig regjering vil rasere helsevesenet, jeg synes de bør stikke fingeren i jorda, for hva er det som skjer med helse-Norge idag?

Utover dette har jeg faktisk ikke lyst til å diskutere rødt/blått mer, alle får gjøre som de selv har lyst til.

Skrevet

Til anonym kl. 10:26:

Så fordi du har vært heldig fra naturens og ditt miljøs side slik at du er frisk og har hjerne til å tjene dine egne penger, så ønsker du altså ikke å hjelpe de som er syke?

Eller finnes ikke sykdom i din verden?

Bare unnalurere kanskje?

Synes du det er greit at din fattige bestemor, må ligge på gangen på et sykehjem, fordi hun ikke har hatt inntekt til å betale for et privat pleieforhold på vestkanten? Fordi hun var så dum å stelle for mann og barn uten å ta betalt for det?

Ønsker svar av deg altså!

Skrevet

Selfølgelig blir ventetiden kortere for de som kan betale. Og det er jo ikke noe poeng i å stille seg i kø, heller hvis man ikke har råd til å betale for seg.

Er enig i at de burde engasjere seg mer i helsevesenet, men kanskje dette er et resultat av at de rett og slett er litt for blå her? De har innført store regionale helseforetak, hvor store deler av budsjettet går til administrasjon og lederlønninger. Sjefene for disse helseforetakene har mye høyere lønn enn statsministeren. Men du kan jo ikke stemme Høyre av en slik grunn.

Skrevet

For det første så har det med Stoltenberg II økt betraktelig i antall yngre mennesker på uføretrygd, for det andre så har de fattige blitt enda fattigere med AP, og de rike enda rikere. Dette er i strid med deres partiprogram. Dessuten har de en partisekretær som tilsynelatende er flinkere til å opplyse om FrP enn sin egen politikk. AP- spesiellt lokalt har mange gjemte fond som plutselig dukker opp til kulturformål. Disse finnes ikke under budsjettbehandlinger når det er snakk om denne fattige bestemoren som stelte for mann og barn.

Så jeg svarer deg gjerne, 10.31, men det kan virke som du utelukkende følger med på Holmgang siden det er denne bestemoren på sykehjem det er snakk om.. Og da vet jeg ikke helt om denne debatten tar noen konstruktiv vending.....

Skrevet

ingen som tør stå for at de stemmer på bistandsapene??

Det var det spørsmålet var. Hvorfor man IKKE stemmer. De som svarer får jo ytterligere beskjed om å forklare seg, jO!!

Hva for demokrati er det??

Jo, AP på sitt beste :P

Skrevet

Det er da ingen som har sagt at hele Helse-Norge skal være privateid, men det må da være lov å si at delvis privatisering ikke bare er negativt.

Og jeg nevner dette som en grunn til å stemme blått, en av mange. Dessuten er jeg for et maktskifte, og det har jeg poengtert i et annet innlegg her inne også; det er slettes ikke sagt at en blå regjering vil gjøre det så fryktelig mye bedre enn den regjeringen vi har nå, men det skader ikke å forsøke. Det er ingen politiker som med vitende og vilje går inn for å kjøre Norge i grøfta.

Skrevet

Jeg stemmer Rødt, fordi jeg har tro på viktigheten av et sterkt opposisjonsparti på stortinget. Jeg har ingen illusjoner om at revolusjonen skal komme med det første eller at Rødt skal havne i regjering, men jeg mener det er utrolig viktig at opposisjonen på stortinget kommer fra det radikale venstre, og ikke bare fra høyresiden og fra et impotent SV.

Skrevet

Demokrati betyr jo ikke at man bare skal stikke ut og si "Høyre" og så smette igjen den tunge eikedøra oppe i Holmenkollåsen. Selvfølgelig skal Høyrevelgere respekteres, men de må også kunne forklare hvorfor de stemmer som de gjør. "Jeg stemmer blått, fordi jeg ønsker at den sterkestes rett skal gjelde". Javel. Men da vet jeg det og da får du stå for at det er det du gjør.

Ikke stemme Høyre uten å innrømme hvor egoistisk man er og så forsvare seg med at vi har ytringsfrihet liksom.

Skrevet

Joda, jeg kan glemme bestemoren på sykehjem jeg, hun syter jo heller ikke særlig høyt for egen del.

Hvorfor øker antall unge på uføretrygd?

Kanskje det er på grunn av et arbeidsliv, som presses mer og mer, for å oppnå høyere effektivitet og inntjening til kapialeierne?

De fattige har blitt fattigere og de rike rikere?

Siden vi er inne på unge uføre, de har nettopp fått hevet minstepensjonen sin av Stoltenbergregjeringen. De rike har nylig måtte flytte rederivirksomheten sin til Malta. Så trist.

Martin Kolberg må mase om Frp for å avsløre de, fordi svært mange tradisjonelle Arbeiderpartivelgere har gått over til Frp, fordi de lar seg lokke av retorikken om "vanlige folk".

Gjemte fond vet jeg ikke så mye om, men jeg regner med en del Oslo-ordførere vet om. Var det Høyre han kom fra eller hvordan var det igjen.

Jeg tar gjerne i mot flere av dine synspunkter jeg altså. Lurer på hvordan de blå tenker...

Skrevet

Hvordan kan du si at det er det eneste fornuftige?? Høres nesten ut som Mugabe jo......

Men nok om det, jeg stemte på AP da Gro Harlem Bruntland var partileder. Da var det liksom litt mer "tak" i paritet.

Men etterhvert synes jeg de har tapt seg noe voldsomt. Ikke mange valgløfter de har klart å holde...... Og gå i regjering med SV er kanskje noe av det dummeste de har gjort......

Hvorfor jeg ikke stemmer ap??? Det må jo være at etterhvert som jeg har blitt eldre er jeg litt mer for at folk må kunne få ta avgjørelser selv.

Dessuten synes jeg AP har blitt et veldig "misunnelsesparti".

Virker ikke som om de unner noen hverken suksess eller avkastning.

Skrevet

Helt enig med Mrs. Robinson!

For ikke å snakke om alle skatter og avgifter, grådige AP, aldri i verden om jeg ville stemt på dette partiet.

Skrevet

Hello Mrs Robinson,

Valgløfter de ikke klarer å holde?

De har jo bygd barnehager i en slik fart, at de har rast ned igjen fortere enn de kom opp jo! Det er klart at alle regjeringer vil ha noe problemer med å gjennomføre alt de har lovet, men man må jo i hvert fall se på partiprogrammet og se hva de ØNSKER å gjøre.

Det med at AP har blitt et "misunnelsesparti": Er det å være misunnelig å synes det er rimelig at de som er i stand til å skape seg store formuer bidrar til mennesker som trenger det av ulike årsaker? Og det trenger ikke alltid være viljen som gjør at man ikke kan tjene store penger selv.

Jeg må innrømme at jeg synes det er vanskelig å unne noen suksess og avkastning, når jeg vet det går på bekostning av andre. Du klarer ikke å tjene deg styrtrik med ærlige midler. Tjener du deg drittrik på å selge billige produkter, finnes det ett barn (eller en million )i Kina med 15 timers arbeidsdag.

Folk må kunne ta avgjørelser selv, men da må de også tøre å innrømme at de tar avgjørelser som kun begunstiger dem selv eller familien, - og resten bryr vi oss ikke om.

"Oh, hello,Mrs. Robinson, heaven holds a place for those who pray, hey, hey, hey"

Jeg er ikke kristen, men musikalsk, og håper på å leve for noe større enn meg selv. Stem Arbeiderpartiet. Gör det nu!

Skrevet

fordi jeg stemmer høyre.

Skrevet

AP er ikke grådige, fordi de vil fordele skattene og avgiftene som kommer inn, til glede for fellesskapet i form av skoler, sykehus osv.

Frp er grådige, fordi de vil gi mer til de som har mest fra før. De vinner stemmer ved å late som om det er folk flest som vil få glede av lavere skatt, men når alt blir privat drevet, så blir alt dyrt, (fordi de ikke har noen statlige skattepenger å ta av) og det er faktisk DU som må betale i dyre dommer. Har du ikke tenkt på det?

Skrevet

Jeg har ikke noe problemer med å si at jeg synes ikke det er Fredriksen sitt problem at noen ikke kan sørge for seg selv.

Her i huset har ingen tjent seg rik hverken på det ene eller andre.

Jeg har en mann som tjener helt greit, selv bidrar jeg ikke stort. Men betaler den skatten jeg skal.

Og synes det er fint at vi betaler skatt. Og i Norge pr. i dag blir det nok ikke slutt på det. Uansett hvilken regjering vi har.

Men for meg, og det var jo meg du spurte, så er det riktigere med en borgerlig regjering enn en sosialistisk.

Jeg forstår jo ut i fra skrivemåten din at du ikke var ute etter å høre hvorfor noen IKKE stemmer AP, men for å OVERTALE noen til å stemme AP.

Du forstår det, at det går fint an å ha omtanke for andre selv om man ikke stemmer AP..... Og som sagt så digger jeg Kåre Willoch.

Og en ting til som jeg skrev i det første svaret mitt. Det DUMMESTE de kunne gjort var å gå i regjering med SV.

For meg er det viktigere at barna kan ha svømming på skolen enn at homofile får gifte seg.... Men det er mitt synspunkt da..... Jeg sier ikke med det at alle må være enige med meg:-)

Skrevet

Hei igjen Mrs,

Det var jo forsåvidt et nyansert svar og jeg er enig i at Willoch har blitt klok på sine gamle dager. Nesten litt for sosialistisk til og med i siste Magasinet!!

Selv om ikke det er Fredriksens problem at noen ikke kan forsørge seg selv, så synes jeg han kunne steget et par hakk i menneskelighet ved å dele mer.

Hvis det er så viktig å stemme blått, forstår jeg egentlig ikke helt hvordan du kan leve på din mann, dvs la andre jobbe for deg?

Skrevet

"Gradige AP"? Alternativet til skatter og avgifter er det amerikanske systemet, det de som har penger får hjelp og de som ikke har penger ikke får hjelp når de trenger det. Er det bedre? Det norske systemet bidrar også til en omfordeling fra de rikeste til de fattige, ved hjelp av skatter og avgifter. Systemet kanskje ikke perfekt på alle punkter, men fungerer ganske bra.

Skrevet

Er det noen motsetning mellom skolesvømming og homoekteskap, da? Homoekteskap er fryktelig viktig for enkelte, skolesvømmin for andre, men de er da ingen grunn til at man ikke skal kunne jobbe for begge saker?

Skolesvømming er desverre et kommunalt anliggende. Uansett hvor mange penger som overføres fra sentralt til kommunene, er det sistnevntes ansvar å åpne bassengene.

Skrevet

Nå ja, hadde du lest litt bedre så hadde du kanskje sett at det stod at jeg ikke bidrar så mye, men at jeg betaler min skatt.

Dvs. jeg tjener ikke så mye i mitt yrke. Men jeg bidrar med det som jeg kan:-)

Det er heller ikke viktig for meg å stemme blått, kunne vært rosa for min del. Men mine verdier ligger nærmere blått enn rødt.

Og jeg lever ikke på min mann, bare så det er sagt. Men vi kunne nok ikke bodd som vi gjør om jeg var hovedforsørger.

Skrevet

Jeg leste jeg altså, men jeg synes fortsatt du lever på din mann, så lenge dere ikke kan bidre like mye iforhold til bolig.

Uttrykket om at "du bidrar med det du kan" er jo Arbeiderpartilogikk synes jeg. Yt etter evne og krev etter behov.

Liv og lære?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...