Gå til innhold

Hva vil det si å ha nerveproblemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

det første jeg tenker er depresjoner eller skjelvninger, er det feil?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skjelvninger har ingenting med saken å gjøre.

er angst, nervøsitet, bekymringer og depresjoner som oftest forbindes med det gammeldagse uttrykket "nerver"...

Skrevet

Jeg tror at det er et mer "folkelig" ord for angst, men angst og depresjon er "gode venner".

Skrevet

hva mener du med at det er "gode venner"?

Skrevet

de henger gjerne sammen

ofte har man begge deler

Skrevet

Eller så kan det enkelt å greit bety nerveproblemer. Altså jeg har noen nerver i hånden min som er i klem hvilket gjør at jeg har problemer med at armen og hånden dovner bort. likeså i bena. Altså;

- nerveproblemer;o))

Skrevet

Når folk snakker om nerveproblemer som om det skulle ha noe som helst med psykiske lidelser som angst og depresjon å gjøre, blir jeg så grenseløst irritert! Hjelper fint lite at det er et gammeldags uttrykk. Det er TOTALT MISVISENDE. Nervene og psyken har ingenting med hverandre å gjøre i denne sammenheng! Det er ikke allment akseptert å kalle folk med Downs syndrom for mongloide lenger (heldigvis!), så nå bør vi legge bort disse "nerveproblemene".

Arg... Blir bare så irritert!

Skrevet

Hva er det da da? Fortell meg så jeg slipper å lure.

Skrevet

nå bruker vel folk mer uttrykket psykiske problemer

Skrevet

Jeg bruker heller ikke begrepet "nerveproblemer" eller "har nerver", men "psykiske problemer". Det er nå likevel ikke noe poeng i å bli irritert på min gamle mormor som bruker uttrykk som de brukte før i tida. Hun mener ikke noe vondt med det. I grunnen er det flott at man kan sette ord på dette uansett, så lenge de som prater sammen forstår ting på samme måte. Det er fint at det ikke er mer tabu enn som så, også blant eldre folk eller folk "oppi dalen".

Skrevet

Hva er det dere sitter her og uttaler dere om? At nerveproblemer og angst (psykiske problemer) ikke har noe med hverandre å gjøre? Og du oppi her som sier at du blir irritert over at folk sier at de har nerveproblemer, burde jo helt seriøst tenke deg litt om. Selv har jeg angst på det værste, og har nerver, altså problemer med nerver, ergo NERVEPROBLEMER, som kommer direkte fra angsten. Så det så!

Det jeg blir irritert på, du oppi her, er folk som leker psykolog og later som de kan sette seg inn i alles situasjon, og uttaler seg slik du gjør.

Skrevet

Anonym 00:26 her igjen.

Ville bare si til deg enda lenger oppi her. Tror du hadde 1ste innlegg. Selvfølgelig har nerveproblemer masse med sjelvinger å gjøre! Er du helt bak mål?

Skrevet

"Nerveproblemer" og uttrykk som "sliter med nervene" er gamle betegnelser på alt mulig som har med psyken hos kvinner å gjøre.

Syns faktisk det er merkelig om noen bruker disse uttrykkene idag.

Skrevet

Er du helt på tryne eller? Jeg har diagnose NERVESYKE, som også går under nerveproblemer, fordi nervene mine ikke er som de skal! Kan jo ikke kalle kreft for virus liksom og si at det å kalle det kreft er gammeldags??? Det ER en diagnose og det ER en sykdom som heter det. Herregud, har folk vansker for det eller?

Skrevet

Jeg tror så gjerne på at du har nerveproblemer, og at det kan være sammenhenger mellom nervene og psyken. Men jeg tviler sterkt på at legen din betegner angsten din som nervesyke, som du skriver. I tilfelle bør noen ta en skikkelig prat med legen din! Det går fint an å ha BÅDE nerveproblemer og angst/depresjon. Men poenget mitt er at det er to forskjellige ting! Man bruker ikke begrepet nerveproblemer om pskiske lidelser mer.

Og nei, jeg går ikke rundt og irritere meg på eldre som bruker dette begrepet til vanlig. Klart det er bra at de iallefall har ett ord å sette på det. Det er bare det at det e så misvisende. Blir helt feil å skulle forklare (bortforklare) psykiske lidelser som noe fysisk.

Skrevet

Ser ut til at enkelte her har misforstått både det ene og det andre. Sett dere inn i forholdet rundt kroppens to nervesystemer, og dere vil forstå at angst og såkalte nerver ofte henger tett sammen. Panikklidelse er f.eks direkte resultat av et nervesystem som reagerer.

Skrevet

Og malignus - det er ofte ikke helt feil å forklare såkalte psykiske problemer som noe fysisk. Jeg skjønner hva du mener, men i dag vet man at kroppens ubalanse kan spille like mye inn på psyken som omvendt. Altså; ubalanse i kroppens kjemi kan gi depresjoner og nerver.

Skrevet

Angst kan gi fysisk utslag i nervene, ja, som blant annet kan føre til at man skjelver.

Skrevet

I gamle dager brukte man begrepet nerveproblemer om angst. Det gjør man ikke idag. Hvis det er leger idag som sier at man har nerveproblemer når det gjelder angst er den legen håpløst gammeldags. Tradisjonelt er nerveproblemer en psykisk lidelse.

Det finnes også neurologiske lidelser. Som jo er noe fysisk, ikke en psyksik lidelse.

Psykiske lidelser kan være fysiologisk betinget, noe man gjerne ser i mer tunge psykiske lidelser som schizofreni ol.

Har man en depresjon eller en angstlidelse er det direkte feil, misvisende og gammeldags å si at man har nerveproblemer.

Skrevet

Begrepet er misvisende og brukes ikke lenger, men at nervesystemet ikke har noe med angst å gjøre, er faktisk feil.

Skrevet

Før sa man at en person hadde nerveproblemer. Nå sier vi at en person har møtt veggen. Vanskelig å bruke ordet "psykiske" problemer.....

Skrevet

Har aldri sagt at det er samme sak jeg, sier at jeg har BEGGE diagnoser. Og at man ikke kan kalle nerveproblemer for nerveproblemer er så utrolig misvisende at det er skummelt at slike folk skriver i en slik tråd. Men det ser ikke ut til at du forstår hva jeg skriver her. Jeg skriver at ordet *nerveproblemer* finnes i beste velgående som diagnoser. Da kan man ikke si at det er et gammelt begrep som ikke brukes mer! Det er da en diagnose! Og et spm....Har du/dere, som påstår at angst og nerver ikke har noe med hverandre å gjøre, noengang hatt et panikkangst eller angst anfall? Det tror jeg neppe, for der er nesten alt et virr varr av nerver.

Syntes det er skremmende at folk sitter å uttrykker seg slik de gjør, når det viser seg at det er så utrolig feilvisende at det virker som om de finner opp svar her. Utrolig irriterende egentlig når man selv har sliti med angst og depresjoner i 10 år, og vet akkurat hva det innebærer!

Skrevet

"Har man en depresjon eller en angstlidelse er det direkte feil, misvisende og gammeldags å si at man har nerveproblemer."

Hvordan kan du si det? Har du hatt angst? Eller sett noen som har f.eks sosial angst på et kjøpesenter? Eller noen som bryter sammen i byen fordi de får panikk? Hadde du sett eller opplevd dette selv, hadde du sagt noe helt annerledes.

Angst og nerveproblemer henger hårfint sammen! Ikke no gammelt begrep i det heletatt.

Skrevet

Det er lett å si det. Alle angstlidelser er ikke et resultat av problemer med nervesystemet. Derfor er det feil å si at angst = nerveproblemer. Kan det være så vanskelig å forstå dette da?

Skrevet

Det er DU som har trangt for det. Skal vedde hele årslønnen min på at hvis du spør legen din om nerveproblemer er et gammeldags uttrykk, kommer han til å fortelle deg at nerveproblemer får man av at det psykiske er i ubalanse. Og selvfølgelig andre ting. Jeg spør igjen. Noengang sett en med angst lidelser? Sett når de får et anfall? Kan se ut som et epilepsianfall uten samme farene som i et epilepsianfall. Hva tror du det kommer av? Jeg skal si deg det jeg NERVER! Det kan umulig være så utrolig vanskelig å innse dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...