Gjest Skrevet 30. juni 2008 #26 Skrevet 30. juni 2008 grunnen til at renta går opp er jo for å stanse kjøpegalskpen som herjer her i landet for tiden, slik at vi stabiliserr økonomien;)
LilleBjella Skrevet 30. juni 2008 #27 Skrevet 30. juni 2008 Var ikke ment som noe annet enn det jeg skrev:) Jeg har venner som definitivt kunne prioritert annerledes. Gått mindre ut å spise, feste mindre, reise mindre, shoppe mindre, osv osv. Jeg og mannen min har begge seks års universitetsutdannelse, og et høyt studielån. Ingen av oss tjener derimot noe bra (foreløpig), og for å bruke utdannelsen vår må vi jobbe i Oslo-området. Og ja, her er det dyrt å bo. Vi har prioritert å flytt ut av byen, og har derfor hatt råd til å kjøpe oss en liten leilighet. Vi betaler likevel nesten halvparten av det vi tjener på boligen. Om vi skal flytte "på landet" må vi slutte i jobber vi trives i og begynne å jobbe med noe som gjør at vi må gi opp fremtidsdrømmene våre. Og så lenge vi overlever er ikke det aktuelt. Men ellers har vi det ganske trangt. Takker ofte nei på å bli med på ting og lever så sparsommelig vi kan. Men så lenge jeg vet jeg kan betale regningene mine er det helt i orden og jeg får sove på natta. Mente bare at det er for enkelt å si at alt kan løse seg med omprioriteringer. Jeg er selv økonomi og er mer enn kapabel til å sette opp et budsjett (ikke det at du trenger en økonomigrad for å klare det altså, så lenge man kan plusse og trekke fra bør jo det være en grei biff) og klar over at medgangstider betyr renteøkning. Og om noen år går det ned igjen, mer arbeidsledighet, rentenedgang og lavere lønnsøkning.
LilleBjella Skrevet 30. juni 2008 #28 Skrevet 30. juni 2008 MEN, da var heller ikke boligkostnadene like høye som de er nå. Så kan ikke helt sammenliknes, selv om jeg nevnte det høye rentenivået på åttitallet selv i et innlegg her:) Vi bruker en mye større andel av inntekten på boligen i dag, enn det man gjorde for bare ti eller fem år siden.
Bare™ Skrevet 30. juni 2008 #29 Skrevet 30. juni 2008 Hva jeg mener ?? Jeg mener det er synd på de som har lånt inntil mange ganger inntekt på bolig- og bakt billån, studielån og kredittkortgjeld i huslånet sitt. Jeg mener det er sammenheng med verdensøkonomien- ikke bare lille Norge. Oljeprisene stiger i hele verden, arbeidsledigheten er ekstremt lav og Norge går så det suser. Det får konsekvenser. Jeg mener det er liten vits i hoppe i taket over et lønnsoppgjør når man "taper" netto når rentene øker MER en den reelle lønnsveksten. Jeg mener at også de som er på leiemarkedet kan bli skadelidende fordi utleiere setter opp leieprisene som skal indeksreguleres. Ikke vil de ha muligheten til å komme ut på markedet heller med de skyhøye husprisene som er. Jeg mener at om bensinprisene øker, så er det negativt for transportnæringen- så det er definitivt skadelig for kollektivtransporten som må skru opp prisene som en konsekvens av dette. Jeg mener at det er patetisk å se SVs Kristin Halvorsen forsvare dette- for det er stikk i strid med alt Sosialistisk Venstreparti står for i sitt partiprogram. Jeg mener vi får et par renteøkninger til innen senhøsten. Jeg mener jeg sitter igjen med altfor lite penger av lønna mi når alt av skatter og avgifter er betalt- og i tillegg nå som renta spiser opp lønnsøkningen... Jeg mener dermed at jeg må ha høyere lønn- kortere arbeidsdager og den sjette ferieuken!!
Bare™ Skrevet 30. juni 2008 #30 Skrevet 30. juni 2008 Hvorfor skal jeg som bor sentralt betale mer for bensin enn de på bygda? Er jeg mindre tvunget til å bo her enn du er til å bo på landet?? Da bør dere kreves for å betale mer CO2 kvoter da- siden dere på landet forurenser mer på grunn av økt trafikk og dyrere frakt på varer og tjenester??
A1973 har råtne egg :-/ Skrevet 30. juni 2008 #31 Skrevet 30. juni 2008 Høyere lønn og mer ferie... Høres ikke helt logisk ut for meg....
LilleBjella Skrevet 30. juni 2008 #32 Skrevet 30. juni 2008 Kortere arbeidsdager, høyere lønn og mer ferie er vel ikke akkurat en god løsning på som du sier, en allerede overopphetet økonomi. Så antar at innlegget ditt er ironisk. Du virker jo relativt oppegående.
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 30. juni 2008 #33 Skrevet 30. juni 2008 Det er nok ufattelig mange som vil slite skikkelig ja, men med de høye lånene så er det ikke noe rart... Visste jo at renta ville stige med denne regjeringen da.........!!!!!!!!!!!!!!
Bare™ Skrevet 30. juni 2008 #34 Skrevet 30. juni 2008 Point taken Jeg så bare endel lite gjennomtenkte svar så jeg begynte seriøst og avsluttet med et brak. Av alle avsnittene jeg skrev- var det det siste som ble kommentert.... Renta går nok opp litt til- vi er jo fremdeles på kjøpefest!!
LilleBjella Skrevet 1. juli 2008 #35 Skrevet 1. juli 2008 Følte liksom siste setningene var konklusjonen, så kunne ikke la vær:) Men skal være så snill å kommentere resten også, gøy å leke rikssynser! Enig i at det er synd på de som har gjeld oppetter ørene, spesielt forbrukslån....med pant i bolig. Huff. At folk ikke lærer. At det har en sammenheng med verdensøkonomien er det nok ikke bare du som mener, det kan man vel sette to streker under og ring rundt. Norge har riktignok en sentralbank og en rentepolitikk med et inflasjonsmål, men er ikke mye man kan gjøre hvis økonomien i USA går nedenom og hjem. Jeg hopper ikke i taket over mitt "gode" statlige lønnsoppgjør nei. Reallønnsveksten er negativ, men om noen år så snur det nok for meg også. Men kjenner folk som får 20 og 30% lønnsøkning, og da hadde jeg også jublet. Men usikker på om "folk flest" får så jævlig mye bedre råd, slik det blir fremstilt i media. Jeg kunne fortatt leid en leilighet for halvparten av det jeg nå betaler for den eide boligen min. Men at leiemarkedet har hengt etter er det ikke tvil om, så er vel bare naturlig at prisene her øker. Økte bensinpriser har definitivt konsekvenser for andre enn bare du og meg som kjører bil. Men en såpass høy etterspørsel som tilbudet ikke kan takle, må jo nødvendigvis responderes på med høy pris. Det er først når man ikke har råd til å kjøpe bensin at man tvinges til å tenke annerledes. Man kan rett og slett ikke produsere nok bensin/diesel til å tilfredstelle verdensbehovet, og da må man se etter alternativer. Jeg er personlig villig til å "lide litt" for dette i noen år. SVs politikk har jeg ikke mye greie på, men det er stor forskjell på å være i posisjon og opposisjon. Stemmer definitivt ikke FRP, men har lyst å se dem i regjering for å illustrere for resten av Norge hva som skjer når et typisk populistisk opposisjonsparti plutselig får ansvar for statskasse. Kjipt å se at lønne forsvinner i skatter og avgifter osv, men det er jo en forsikring vi betaler i tilfelle rottefelle, noe uforutsett skulle skje. I danmark er det myyyyye værre, trøst deg med det. Hadde vært digg med sekstimersdag. Jeg kunne fått gjort mere på sekstimer enn mannfolke får gjort på en ti-timersdag...med utallige kaffepauser.
LilleBjella Skrevet 1. juli 2008 #36 Skrevet 1. juli 2008 Det er Norges Bank (sentralbanken) og sentralbanksjef Svein Gjedrem som bestemmer om renta skal opp eller ikke. Ikke Regjeringen. De har et fastsatt inflasjonsmål for pengepolitikken, og prisstigningen per år skal være ca 2,5%. Det viktigste virkemiddelet for å oppnå dette er renten. Økt rente gjør at det lønner seg å spare, og det blir dyrere å bruke penger. Det fører til at bedrifter ansetter færre arbeidere, arbeidsmarkedet blir strammere, og lønnsveksten går ned. Folk får da mindre å rutte med, og økonomien blir avkjølt. Historisk sett skjer dette i sykluser, vi har høy- og lavkonjunkturer i økonomien etter hverandre. Det er "dessverre" ikke noe Regjeringen har full råderett over. Man er blant annet veldig avhengig av hva som skjer i resten av verden.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå