Gå til innhold

hmm.. hvis ikke regjeringen ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

gjør noe med den renta nå.. regner jeg med mange vil begynne å vurdere selvmord... det er på tide at de gjør noe.. renta kan ikke gå noe lengere opp nå... det vil knuse norge...

hva mener du?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I grunnen syns jeg ikke renta som er nå er uventet, så om mennesker begynner å begå selvmord pga. den er det dem selv som har satt seg selv i den situasjonen. Men begynner det å bli mange selvmord her i landet pga. renta er det mulig noe må gjøres.

Skrevet

renta er ikke høy... vi har bra økonomi her i landet... man trenger ikke ta opp lån om man ikke har råd til å betale prisen...

går nok mer opp... regjeringen kommer ikke til å gjøre noe... dettte er komplekse økonomiske sammenhenger som henger sammen på en merkelig forskrudd måte... det må bare bli slik...

makroøkonomiske sammenhenger er vanskelig å forstå

Skrevet

:-D Jeg er enig med Gutsbestebarn. Det er vel bare som forventet at renten må opp. Synes det er merkelig at folk ikke har tenkt på dette FØR de kjøpte båten, bilen, villa'en, eller pusset opp kjøkkenet for 3. gang på 10 år... Enkelte har trodd de kunne låne uhemmet for så å skylde på alle andre når økonomien blir dårligere. Men det er vel slik det er i Nisse-Norge, staten tar ansvaret for deg fra du blir født til du dør...

Skrevet

Jeg synes at de som lånte opp til bristepunktet da renta var på 4%, burde fått bankrådgiverne sine sparket! Det har vel aldri vært noen tvil om at renta går opp og ned hele tida, og at den ikke kom til å ligge på 4% for alltid?

Vi klarer oss HELDIGVIS greit inntil videre, selv om en selvfølgelig snart må begynne å spare inn litt andre steder.

Jeg har ikke sjekket hva en rente på 9% vil bety for økonomien vår, men så lenge hoppet ikke skjer over natta vil jeg tro at så mange som mulig vil klare å omstille seg.

Men selvmord håper jeg ikke er aktuelt for majoriteten med det første...

Og så er det jo engang sånn at det er ikke norske myndigheter som råder over verdensøkonomien. Vi må nok bare henge med i inflasjonen og oljeprisene, som alle andre, og håpe at vi kommer oss gjennom det til nye, gode tider.

Skrevet

så de som sliter med å få betalt boliglån har bare seg selv å takke, og det driter vi rike i.. selfølgelig går rentene opp og ned, men ikke som nå.

hva med de som nå sliter med å få solgt boligen sin? og det hjelper ikke å prøve å selge båt/bil heller, for å få betalt boliglån, fordi ingen som kjøper bil/båt heller nå.. familier som må flytte fra huset sitt, og leie ut, fordi de ikke har råd å bo der...

og regjeringen kan hjelpe på rente oppgangen.. norge er blitt et ,meeeeget dyrt land å bo i..

Skrevet

Men har ikke de som lånte opp til bristepunktet ansvar selv? Man trenger jo ikke å være siv.øk for å skjønne hva som skjer om renten går opp, og alle visste jo at det kom til å skje....

Skrevet

Ja, hvem ellers skal ta skylden for at de ikke klarer å betjene lånene sine???? Dette burde de tenkt på FØR de kjøpte dyre hus, bil og båt. Det er da ikke *så* lenge siden 80-tallet, folk burde lært...

Skrevet

du eier tydligvis ikke egen bolig... greit at renten går opp.. men til 10.. ?? kjører du mye bil? hva sier du når bensin prisene er oppe i 25 kr litern.. burde skjønt det når du kjøpte bil.. ?

Skrevet

jeg driter ikke i renta... er fattig student desverre... men studerer økonimi så kan jo være derfor...

men om man ikke tåler at renta bikker 10% så bør man ikke kjøpe hus... eller ta opp lån... om man ikke for solgt huset så er det vel deres egen feil at dere kjøpte det i første omgang...

men i andre situsjoner som arbeidsledig pga uforutsette ting skaper disse problemene her jeg forståelse for frustrasjonen...

men tenk på det slik: renten styres også av arbeidledigheten her i landet... lav arb.ledighet=høy rente og motsatt....

hva er best da syns dere?

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor folk skylder på regjeringen når det gjelder renta. En god stund før siste stortingsvalg,gikk jo Norges Bank ut med at uansett hvem som kom til å i sitte med makten etter valget,så ville rente stige,til et normal nivå,som de mente lå rundt 7%. Dette har folk vist og har folk kjøpt etter dette og må gå fra boligen sin,så må jeg si at de ikke tenker langt,en må jo høre hva de sier og bergene at en kan klare renteøkningen,som er forventet.

Det er jo nettopp fordi at Norge ikke skal gå under at de setter opp renta,de er jo redd for inflasjon og det er jo ikke noe som gavner hverken landet Norge eller for oss som bor i det.

Skrevet

det er ikke snakk om å skylde på regjeringen, men de har mulighet for å hjelpe, slik at den ikke når de sinnsyke nivåene.. disse oljemiddlene som norge har på konto.. de som skal liksom brukes til fremtidlige generasjoner.. når er disse fremtidlige generasjonene? burde de ikke brukes når folket sliter? det er som å spare på noe du liker veldig godt, for at du en dag skal kose deg med det.. og når du endelig tar det fram, oppdager du at det er gått ut på dato..

Skrevet

Jeg er veldig glad for at de ikke bruker uhemmet at oljeprisene jeg,for hvordan hadde det da blitt i dette landet. De som skriker på at en skal ta fra oljefonde,vil jeg gjerne høre en god forklaring på hva de mener er godene med det og hva de tror kommer til å skje hvis en bruker av dem helt uhemmet.

Godt vi har en regjering som tørr å holde hode kalt å ha is i magen,slik at de ikke bruker vilt og uhemmet av dem.

Det er jo en grunn til at vi ikke vil låne uhemmet til ny bolig,nemlig for det at vi ønsker å vite at vi klarer å betjene et lån som kan stige et par prosent enda.

Skrevet

Det er ingen tvil om at husprisene (som selvsagt har sammenheng med renta og prisen på alle andre ting her i Norge) er uforholdsmessig høye når feks min bror og svigerinne, som begge har høyskoleutdanninger og fast jobb, ikke får huslån som er høyt nok til å dekke en bolig i Stavanger-området.

Mennesker med fast jobb skal ha råd til bolig i det området de bor, og rentenivået er en faktor som kan være med på å normaljustere husprisene. Det teller selvsagt negativt for min husstand, som kjøpte på topp i 2007, men en kjøper og selger i samme marked, så jeg vil tro vårt neste husskjøp også skal gå greit.

Å bruke av oljefondet for at folk flest skal kunne holde på huset, bilen og båten sin, er en fullstendig blåst idè. Det de derimot kunne brukt oljefondet til, er til å vedlikeholde offentlige bygninger så det ikke blir 10 ganger så dyrt å bygge nytt når skolebygningene raser sammen.

Eller å halvere momsen på alle sunne matvarer for å kanskje korte ned sykehuskøene for livsstilsrelaterte sykdommer.

Men ellers så er det nå en gang sånn at i et kapitalistisk samfunn er det "synd for deg" om du ikke klarer å følge med i svingene. Og som nevnt over her, er det langt bedre med lav arbeidsledighet og høye renter, enn omvendt. Norge går fortsatt så det suser; vi må bare betale litt mer for å følge med i utviklinga.

Og når det gjelder bensinprisene tilhører jo det et annet marked, og det har også et helt annet aspekt; miljø. Jeg synes gjerne bensinprisene kunne vært 25 kr, og så kunne inntektene fra avgiftene blitt brukt til å forbedre kollektivtilbudet. Det nytter ikke å bare tenke på seg selv hvis vi skal ha noe å gi videre til neste generasjon.

Skrevet

Jeg tror ikke renten i seg selv er grunn til selvmord i alle fall. Når vi kjøpte leilighet var dette før dagens regjering, men allikvel var det snakk om så og si garantert renteøkning og banken var ikke villige til å låne oss penger til bristepunktet og mente vi burde ta høyde for minst 7 % rente. Nå lånte vi heller ikke mye, og valgte heller å begynne i det små med en leilighet fremfor hus. Med hus hadde jeg måtte jobbet dobbelt så mye, og ville ikke greid å være hjemme sammen med barna osv. Vi priser oss i alle fall lykkelig for at vi ikke ble handlingskåte med lav rente og vi sitter i dag i en ganske rimelig leilighet i fht mange andre.

Jeg synes det er verre at matprisene går opp enn at renta går opp, for matprisen rammer hardere de fattige og det gjelder bl.a. en del barn som lider under foreldrenes dårlige økonomi. Det er jo egentlig en luksus å eie eget sted å bo, mens mat er noe alle trenger og kan ikke kalles luksus.

Tror ikke en regjeringsendring gjør det store utslaget på en rente, og jeg mener man bør tro på noe annet enn rentepolitikk dersom man skal forsvare et regjeringsskifte.

Skrevet

Hei Epona

Hvis ikke din bror og svigerrinne får høyt nok lån til å dekke en bolig i stavangerområde med høyskole utdanning og de benytter utdanningen sin,så stiller de veldig store krav til bolig må jeg si.

Bor selv i stavnager og vil ha bolig her og vi har fått boliglån som kan dekke en ok bolig for oss,han jobber innen helsesektoren og det er hans lønn vi har lagt til grunn for en bolig,de inntektene jeg har,holder vi tilbake,pga at vi vil ha litt i bakhånd når rentene stiger og til andre utgifter.

Hvis de ikke stiller for store krav,så må de jo ha tatt opp masse lån utenom,til f.eks ferie,innventar,hytte,bil,båt osv.

Det er ikke så galt,i alle fall ikke enda,som du sier her.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, Koseklumpen! Matprisene er helt klart et tema det er mer verdt å sutre over, enn renteøkninger. Folk jeg kjenner med veldig lave inntekter har ikke huslån; de har husleie, og det er prisen på forbruksvarer som bekymrer dem.

At gjennomsnittsnordmannen brente seg på å kjøpe både båt og hytte i 2004, og nå ikke klarer å sitte med det lenger, er absolutt ikke noe å løfte på øyenbrynene av.

Dersom det viser seg at renteøkningen fører til at småbarnsforeldre og andre utsatte plutselig ikke har råd til å klare seg lenger, kan en heller vurdere støtteordninger for akkurat den gruppen det gjelder.

Men å presse renta nede kunstig (altså med hjelp fra regjeringen) "hjelper" en rekke grupper i Norge som absolutt ikke har behov for hjelp.

Skrevet

Det kommer ann på hvordan og på hva man prioriterer pengene sine. Vi har det godt vi. Har kjøpt oss hus, har to biler, og kan kjøpe ganske mye mat og klær og stæsj for pengene våre... og vi har bare EN inntekt. Ikke er den så stor heller. Men vi prioriterer bra. Jeg får fødselsstipend, når det blir borte, så får jeg kontantstøtte. Ikke store greia, men vi klarer oss så utrolig fint. Selvsagt så liker vi ikke at renta stiger så voldsomt. Men da får vi bare kutte ned på noen av godene våres, og gjøre det beste ut av det! =)

Skrevet

jammen var ikke det et forenklet syn på folks økonomi. Å ha hus to biler og fortsatt en romslig økonomi, og i tillegg leve på en inntekt...ja da må jeg spørre, hvor bor du og hvor mye tjener mannen din?

Jeg og mannen min tjener ca 350 000 hver, har leilighet i Oslo-området og en beskjeden bil, og har IKKE mye til overs til å skeie ut for. Ikke mye vi kan omprioritere nå, bortsett fra å flytte til en billigere del av landet.

Stresser litt over renteøkningen, men den økonomiske situasjonen vi har satt oss i, kan vi skylde oss selv i. Vi tok forbehold om fem prosentpoengs økning av renta, det vil si til 9 %. Tro på at det skal gå, vi heller selge bilen, si opp internettabonnement, osv. På åttitallet var renta oppi 17-18 prosent, og vi har sett mange av de samme tendensene på en overopphetet økonomi som vi gjorde da. Så syns ikke et rentenivå på 6-7% er noe å rope etter regjeringen for.

Skrevet

Alle privatpersoner vil jo helst ha lav rente, men renta i dag er jo ikke høy selv om den er høyere enn for to år siden. Vi har jo hatt samfunnsfag på skolen alle mann og vet innerst inne hvorfor renta må opp og hvorfor vi ikke kan bruke av oljeforndet. Hva hadde det hjulpet oss om renta var lav om den norske krona plutselig ikke var verdt noe lenger?

Skrevet

Etter å ha bodd i UK i ett år har jeg sett hvor BRA vi har det i Norge. Noen vil slite med renteøkningen, økte matpriser osv..., men generelt sett har alle det svært bra i Norge i dag. Med litt prioriteringer tror jeg alle vil klare seg. Kanskje man må selge båten, la være å dra på ferie, eller selge huset og leie. Det er ingen menneskerettighet å eie sin egen bolig eller å dra på ferie.

Jeg synes det er merkelig at folk ikke tenker selv. Selv om bankene har kastet lån etter oss, må det være en selv som må ta ansvaret for sine egne handlinger. Å skylde på alle andre og i tillegg kreve at andre skal ordne opp i elendigheten man selv har satt seg i er vel typisk norsk... Det var disse putene da....

Skrevet

Renta er på ingen måte høy nå. -Så lenge "mannen i gata" har et så høy forbruk som man har nå, vil renta fortsette å stige... Folk flest har MYE bedre råd nå enn for 8-10år siden (da var renta høyere enn den er i dag),

Ja jeg synes faktisk folk må slutte å skylde på andre fordi de har gjort dårlige valg, og sliter økonomisk med det i dag. Selv fra det vi lærte på ungdomskolen skal vi skjønne mekanismene rundt rente ned/oppgang, og at "vanlig" gjeld og fellesgjeld må slåes i sammen for den totale rentebelasningen.

Skrevet

Mulig det er sagt før, men..

Renta er ikke noe særlig nå i forhold til hva den var på 80 tallet..

Foreldrene mine hadde rente på 13% når de bygde hus!

Så nå er ikke tidspunktet for å klage..

Og nei, vi er ikke rike - men vi får det akkurat til å gå rundt så lenge jeg får beholde jobben min...

Skrevet

Det var ei som nevne noe om at 25 kr for bensinen var helt greit, for å bedre kollektivtrafikken. Og det tror du på. Når vi med bil betaler årsavgifta kom så skulle dette gå til å vedlikeholde veiene i Norge. Ser vi noe av denne årsavgifta for å bedre veiene i norge. NEI! Og det er greit at det er 25 kr i store byene som Oslo, Stavanger,Bergen med mer. Men hva med oss som bor på bygda, eller i nordland/troms/finnmark? Der det er minnimalt med kollektivtrafikk, eller ikke eksisterenede. Uansett hvordan vi snur og vender på denne kr så blir det ikke bedre. Altids noen som blir den tapende part.

Skrevet

LilleElla, hva skulle det bety? Såklart man kan lære seg å prioritere litt annerledes...

Vi bor på landet, så mye kan jeg si. Og min samboer er selvstendig næringsdrivende, tjener ikke så sabla godt heller igrunn. Men vi har kjøpt oss et greit hus - med 3 etasjer, 5 soverom, 2 bad, stort kjøkken, grei stue, vaskerom, mange rom i kjelleren som man kan gjøre om til egen leilighet om man vil. Og siden vi bor så landlig så fikk vi det til mindre enn 1 mill.

Vi har en bil som er 2002 modell til ca. 300.000.

Og en gammel "gårdsbil" 1990-modell som kostet meg 9000, og den har jeg nå på 3. året, den går i 2 år til for gikk fint gjennom EU-kontrollen.

Jeg har bodd for meg selv siden jeg var 15,5, og vet GODT hvordan man må sette opp budsjett og hvordan man skal prioritere. Vi har ikke vært på ferietur på 2 år f.eks. Og selv om jeg vil til byen for å studere, så vil jeg ikke fordi jeg synes det er altfor SYKT dyrt å bo i hovedstaden. Kan like så godt studere her og ha den samme muligheten ang. studier. Jeg har venner som ikke kunne levd slik som oss, fordi de skal ut å reise mange ganger i året - det prioriterer de, i tilegg til alt annet.

Men når vi får flere barn og de blir større så blir det nok ferieturer på oss, men da blir den andre bilen borte... Men da jobber jo jeg også, så da får vi se...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...