Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #26 Skrevet 28. juni 2008 Jeg synes HI bare demonstrerer egne fordommer. Det jeg hører av innlegget er: "Stakkars dem som ikke har utdannelse og ikke kan skrive! Jeg er så snill og tolerant at jeg menger meg med dem uten å klage på skrivefeilene deres. Akkurat som jeg tolerererer både homofile og negre og samer, de fortjener jo også å møte noen med høyere samfunnslag!" Grøss og gru
plums Skrevet 28. juni 2008 #27 Skrevet 28. juni 2008 Enig at det er småstusslig med de som må kommentere skrivefeil. Selv lærte jeg å skrive på barneskolen, og skjønner derfor ikke helt hva studiepoengene dine har i dette innlegget å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #28 Skrevet 28. juni 2008 Å nei da, man skal for all del ikke blande inn noe som har med utdanningsnivå inn i en diskusjon! Neida, utdanning har aldri noe med saken å gjøre. Sånn er det i Norge. Det å tro at skriveferdighet ikke har noen sammenheng med utdanningsnivå, er ganske naivt. Selvsagt er det en del med lav utdanning som skriver godt, og det er en del med høy utdanning som skriver dårlig. Men beklager dere, jeg har så mye erfaring fra undervisning på ulike nivåer til at jeg kan si at skriveferdighet har å gjøre både med sosial bakgrunn og med generell skoleflinkhet. Om dere tror at jeg er sosiolog eller ikke, gjør dere som dere vil om. Men jeg er altså det, og da er man bevisst på dette med sosial reproduksjon, og man ser en del meksnismer i det sosiale spillet som mange andre ikke ser. F.eks. hvordan det dannes "leire" mellom folk med ulik bakgrunn i en del diskusjoner. Dette skjer gjerne automatisk og ubevisst fra begge parter. Når man da bringer inn utdanningsnivå eller sosial bakgrunn for å forklare disputten, blir man gjerne møtt på den måten som jeg blir i denne tråden: Hva har DET med saken å gjøre..? Jeg ønsker ikke fiendskap, tvert imot var hensikten med tråden å unngå tendensene til det å stigmatisere og skyve visse brukere ut gjennom å rakke ned på manglende skriveførhet. Det er en type utstøting av visse grupper mennesker som jeg ikke ønsker her. Dette handler ikke bare om "bevaring av skriftspråket", som noen årøver å forsvare seg med. Kanskje er det også noe av hensikten, men da må dere være klar over at en bivirkning er at dere støter ut en gruppe mennesker. Det er de med lite ressurser som blir mest rammet. De som ønsker å skyve noen ut, får bare fortsette. Jeg vil bare at dere skal tenke over hva dere gjør. HI
Gjest Skrevet 28. juni 2008 #29 Skrevet 28. juni 2008 *fliring* ikke er jeg en av de fisefine flinkisjenter så skulle nu søke opp "Elitistiske" i kvasir jeg da..hehe da kom dette innlegget fram..men SVAR på mitt sp.mål...neij
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #30 Skrevet 28. juni 2008 Det er nok neppe bare du her inne som har grunnfag sosiologi. Det har jo alle!
KaMa Skrevet 28. juni 2008 #31 Skrevet 28. juni 2008 Til å være en så høyt utdannet person som du hevder å være, mangler du ganske mye innsikt må jeg si.. Og at du til tross for denne høye utdanningen, fremdeles har fordommer som hemmer virkelighetsoppfatningen din, er noe rart syns jeg. Som sosiolog burde du vel vært noe drillet i f. eks selvinnsikt..? For det første så er du vel klar over at du vanskelig kan slå i bordet med egenopplevelse som noe som helst troverdig argument, siden fordommer i seg selv gjør det vanskelig å være objektiv. Du leiter etter bekreftelser på dine fordommer, og ser bort fra at summa summarum så er det vanskelig å båssette folk og konkludere slik du har gjort her. For det andre, det er slett ikke nødvendigvis de med høyest utdannelse som reagerer på nedslakting av språket. Utfra mine egne erfaringer (siden du har åpnet for at det er reell verifisering av påstander) er det påfallende mange med liten formell utdannelse som har sterkest engasjement i språkdebatter. Gjerne folk som livnærer seg av f.eks skriving, men også mennesker som faller utenfor disse avgrensningene det virker som du opererer med, den utdannede og uutdannede gruppen mennesker. At du ikke ser hvor kraftig du stigmatiserer og utstøter en gruppe som du selv leker skytsengel for, er utelukkende urovekkende. Er du virkelig ikke inneforstått med hvilken arrogant holdning du har?
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #32 Skrevet 28. juni 2008 Ojojoj, har du akkurat kommet hjem med bestått sosiologi grunnfag, HI? Jeg gir meg over... Go KaMa!
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #33 Skrevet 28. juni 2008 Hvis det stemmer at HI er sosiolog, fikk jeg nettopp bekreftet alle mine fordommer mot sosiologer. De setter folk i bås på tynt grunnlag. Hvis man ikke lærer å skrive på barneskolen, lærer man det aldri. Utdanningsnivå har fint lite med saken å gjøre, i og med at man kan komme inn på eks antall høyskoler selv med strykkarakterer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå